KNHS in gesprek met minister Adema over transport tijdens warme dagen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KNHS in gesprek met minister Adema over transport tijdens warme dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 08:52

KNHS
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Algemeen directeur van de KNHS, Patrice Assendelft, heeft minister Adema om aandacht gevraagd voor de op handen zijnde verlaging van de maximumtemperatuur waarin paarden vervoerd mogen worden. Dit naar aanleiding van recente ontwikkelingen en een motie daarover in de politiek.

De KNHS plaatst hier vraagtekens bij, met name over de reikwijdte, de uitvoerbaarheid en de noodzaak van het aanpassen van de voor de paardensector geldende regels.

De KNHS is door het ministerie uitgenodigd om in gesprek te gaan over de te verwachte impact van het hanteren van een temperatuurgrens. De KNHS zal hierbij pleiten voor maatwerk met betrekking tot voor de paardensport belangrijke thema’s en opkomen voor de belangen van paard en ruiter. Zodra dit gesprek heeft plaatsgevonden zullen wij via knhs.nl een update geven.

carika

Re: KNHS in gesprek met minister Adema over transport tijdens warme dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:54

Waarom wil de KNHS een uitzondering?
Weet iemand wat er zo uitdagend is aan de regels? Lijkt mij niet logisch om een uitzondering te maken voor paarden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:08

Huh? Maar willen ze nu de grens voor paarden omhoog? Omdat wedstrijden rijden zo belangrijk is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:14

Ik kan me alleen voorstellen dat er een uitzonding gemaakt moet worden bij noodzakelijk medisch transport?

Snap dit ook niet helemaal...

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:19

Elisa2 schreef:
Ik kan me alleen voorstellen dat er een uitzonding gemaakt moet worden bij noodzakelijk medisch transport?

Ja inderdaad maar dat moet dan toch ook voor andere dieren gelden?

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:24

Sanet schreef:
Huh? Maar willen ze nu de grens voor paarden omhoog? Omdat wedstrijden rijden zo belangrijk is?

Ik hoop toch niet dat ze dat met een gladgestreken gezicht gaan voorleggen als een belangrijk thema. Ik dacht dat we die mensen het idee wilden geven dat we iets om onze sportattributen paarden geven.

Ik hoop van harte dat dit gaat om medische noodgevallen en dat ze voor de leuk andere diersoorten dan ook bespreken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:24

Dergelijke berichten zijn altijd zo vaag. Waar staat KNHS nu voor? Waarvoor pleiten ze concreet? wat is hun standpunt? Weten de leden dit?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:26

Tegenwoordig moet je als je een aanvraag voor transport naar buitenland doet bij de nvwa een reis journaal bijvoegen. Je moet dan bij sector Vee&Transport ofzo de temperaturen opvragen voor onderweg en bijvoegen bij je aanvraag. Zijn deze bij een reis langer dan 8 uur hoger dan 27 graden dan krijg je geen toestemming en dus geen reispapieren mee.

Dit terwijl je met verre reizen over het algemeen snachts rijd en de temperaturen dan normaal zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:27

De KNHS staat voor de paardenSPORT.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:36

Elisa2 schreef:

Hier nog iemand die het niet snapt.
Medisch moet bij wijze van nog met 40 graden kunnen naar een kliniek.
Maar voor de sport hoeft er geen uitzondering te zijn bij paarden tegenover andere dieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:53

Nou dat dus..juist ook omdat het sport is moeten we de paarden misschien juist extra beschermen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:15

Popstra schreef:
Tegenwoordig moet je als je een aanvraag voor transport naar buitenland doet bij de nvwa een reis journaal bijvoegen. Je moet dan bij sector Vee&Transport ofzo de temperaturen opvragen voor onderweg en bijvoegen bij je aanvraag. Zijn deze bij een reis langer dan 8 uur hoger dan 27 graden dan krijg je geen toestemming en dus geen reispapieren mee.

Dit terwijl je met verre reizen over het algemeen snachts rijd en de temperaturen dan normaal zijn.

30 graden, geen 27 graden.
En je moet de temperaturen doorgeven voor de momenten dat je ongeveer daar bent.
Als je een reis maakt van ca 20 uur, dan rijd je onmogelijk alleen s nachts op het koelste moment.
Je moet dus opgeven hoelaat er vertrokken wordt en welke temperaturen onderweg op de passeermomenten op bepaalde plekken op de route verwacht worden en dan moet voor alle diersoorten de temperatuur voor commercieel lang transport (type 2 vergunning verplicht) onder de 30 graden blijven tijdens de hele reis.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:16

Elisa2 schreef:

Medisch transport van een dier naar een kliniek is in ongeveer alle gevallen al uitgezonderd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:27

Marije_jiplover schreef:
Popstra schreef:

30 graden, geen 27 graden.
En je moet de temperaturen doorgeven voor de momenten dat je ongeveer daar bent.
Als je een reis maakt van ca 20 uur, dan rijd je onmogelijk alleen s nachts op het koelste moment.
Je moet dus opgeven hoelaat er vertrokken wordt en welke temperaturen onderweg op de passeermomenten op bepaalde plekken op de route verwacht worden en dan moet voor alle diersoorten de temperatuur voor commercieel lang transport (type 2 vergunning verplicht) onder de 30 graden blijven tijdens de hele reis.

Heb jij recent een aanvraag gedaan dan?
Ik 2 weken terug voor naar Italie te reizen en moest toen een reisjournaal bij voegen. Ik heb toen gebeld met de helpdesk over waar ik dat vandaan moest halen en die wisten mij niet te helpen.
Er is gewoon een hoop onduidelijk, ook bij de medewerkers van nvwa zelf

En Ik ben maar een hobby sport ruiter. Geen proffesioneel vervoer bedrijf

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:36

Dank voor de info Popstra, ik had daar geen idee van. En al helemaal niet dat je dat reisjounaal ook moet voorleggen als hobbyruiter.
Nou deed ik dit al nooit ergens heen bij 30 graden, maar op verrre wedstrijden naar het buitenland in bijvoorbeeld july of augustus is dat wel een dingetje de hele reis onder de 27 graden te blijven.

Kan iemand mij vertellen welke mogelijkheden er zijn een trailer of paardenauto te koelen?
Een soort airco bestaat dat?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:38

Vee word al heel vaak met geconditioneerd transport vervoerd. Dat zijn die compleet dichte veewagens.
En dat zou van mij een verplichting mogen worden boven de 25 graden.
De techniek bestaat dus huppakkee. Invoeren binnen nu en zeg 10 jaar voor alle transport boven 25 graden, of het nu dichtbij is of niet.

Dat zou bij paarden natuurlijk hetzelfde kunnen.
geen idee of dat bij de modernere wagens ook vaak toegepast word.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:43

In onze truck en alle moderne trucks zit climat control. Hele sterke ventilatoren. Paarden zijn er nog nooit bezweet van af gekomen. Ook niet overdag als het in de ochtend al warm is bij aankomst

Airco in paarden vervoer is nog niet zo makkelijk te realiseren. Heeft ook met gewicht te maken e.d

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:58

Adema is dezelfde man die de hertenkampen aan banden wil leggen toch?
Hoelang zouden we überhaupt nog paarden mogen houden?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 11:20

We zullen zowiezo met de tijd meemoeten en daar horen nieuwe regels bij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 11:25

Het zou de KNHS sieren als het bepaalt dat bij temperaturen boven de 28 graden wedstrijden tussen 10;00 en 17:00 uur worden verboden.

Maar ja, dat zal de begroting wel weer niet toelaten...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 11:28

Dees schreef:
Het zou de KNHS sieren als het bepaalt dat bij temperaturen boven de 28 graden wedstrijden tussen 10;00 en 17:00 uur worden verboden.

Eens, ik ga sowieso niet dan. Maar je moet dus wel betalen. Ik vind het opzich prima dat je nog een deel moet betalen, organisatie etc. Maar volle bak, niet eerlijk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:27

Heel goed dat daar strengere regels voor komen en nee ik denk niet dat de KNHS de aangewezen partij is om voor de belangen van de paarden op te komen.
Het belang van een paard is niet om naar een wedstrijd te gaan of naar les, die heeft bij hitte belang bij een plek in de schaduw, liefst met een maatje om bij elkaar de vliegen weg de houden, vers koel drinkwater en een wei of paddock met een gevulde hooibak.

Uitzondering kan zijn medisch maar dan moet je je nog afvragen of je een gestresst dier met pijn in een kleine trailer zet of dat je toch je portemonnee trekt en een transporteur laat komen met een wagen met temperatuurcontrole. Hier is natuurlijk de reistijd ook van belang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:34

Dees schreef:

Met de steeds warmere zomers is er een mentaliteitsverandering nodig inderdaad. Vroeger was het als het 27 graden was al heel warm. Tegenwoordig is dat heel normaal en is 37 heel warm. Er zou mee gekeken moeten worden naar hoe de warmere landen hiermee om gaan denk ik. Al hebben die natuurlijk wel paarden die er over het algemeen beter tegen kunnen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:39

Waar ga je met spoed een transporteur vandaan halen? Bij spoed ga ik niet wachten tot er iemand is, maar is het aankoppelen en wegrijden. Medische afspraken die geen spoed zijn verzetten we gewoon met heet weer. Spoed is voor ons toch een echte spoedklus waarbij je geen tijd hebt om te wachten.

Toch blijft de grens voor trainen/rijden lastig. Niet voor vervoer, maar echt het paardrijden of trainen zelf. Ik heb er 1 die gewoon heerlijk loopt, daar merk je niks aan. Niet overmatig zweten, echt niks. Dus tijdens de hittegolven hebben wij gewoon 's ochtends gereden, ook al was het dan al warm. Niet op het heetst van de dag en zelfs liever niet 's avonds door de warmte die blijft hangen. Maar ik heb stalgenoten die al niet meer gaan rijden bij 23 graden en zon, omdat paard er niet tegen kan. Of ook niet s avonds of s ochtends gaan rijden als het 25 graden is geweest overdag.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:44

Ik rij hier binnen 20 minuten naar de kliniek.
1 ik ken geen geconditioneerd transport voor paarden.
En daar ga ik met spoed niet op wachten als ik die wel kende.
Dat is aankoppelen en gaan.

En ja het is per paard erg verschillend.
Mijn Sjimpie zweette zelden. Ik heb er veel eerder last van.
Maar mijn merrie nu, daar is een graad of 24 echt wel een hele dikke max om rustig te rijden. Thuis zonder vervoer.
En zou iedereen netjes kijken naar wat voor paard ze hebben zou regeling niet nodig zijn.... maar helaas.