Verstrengde eisen van NVWA zorgen voor kopzorgen bij hengstenhouders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Verstrengde eisen van NVWA zorgen voor kopzorgen bij hengstenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 13:36

Equnews
Fokkerij

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het dekstation Enterbrook heeft bekend gemaakt dat het zijn jaarlijkse hengstenvoorstelling annuleert. De aangescherpte eisen van de NVWA voor EU-dekstations zorgen voor een immense druk. Voor Dekstation Enterbrook reden genoeg om de voorstelling van haar hengsten af te gelasten.

“In verband met de strenge en aangescherpte NVWA-eisen moeten wij helaas onze hengstenshow van 15 april annuleren. Vele hengsten mogen hun station niet verlaten om deel te nemen aan onze show, zodat wij niet in staat zijn om een gebruikelijke show te organiseren” schrijft het team via een algemeen bericht.

De aangescherpte eisen zorgen bij heel wat hengstenhouders voor kopzorgen. Voornamelijk inzake transport is de regelgeving strenger geworden. Zo moeten merries die voortaan een dekstation bezoeken vergezeld zijn van het paarden-paspoort. Het paspoort dient ter plaatse te blijven volgens de nieuwe eisen van het NVWA.

Hengsten die op verplaatsing gaan moeten een 30 dagen quarantaine duur ondergaan. Voor veel hengsten is dit een te lange periode om niet actief ingezet te worden in de fokkerij en/of sport.

Oehlala

Re: Verstrengde eisen van NVWA zorgen voor kopzorgen bij hengstenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 13:47

dat met dat paspoort is niet nieuw lijkt mij, dat was altijd al zo.

Qua quarantaine is een beetje een vaag verhaal, er zijn toch vele hengsten die tussen wedstrijden door 'even' op de bok springen, moeten die nu allemaal eerst in quarantaine?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 14:31

Ik begrijp dat het artikel 1:1 wordt over genomen, maar NVWA-eisen? Dit is volgens mij gewoon EU-wetgeving. Hebben wij niks van te vinden, alleen op te controleren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 15:06

Nou nvwa regelen voor transport is inderdaad best heel omslachtig om te doen. Ook als particulier.
Doe het al jaren maar telkens weer kom je voor een verassing te staan tijdens het invullen van je aanvraag. En dan bel je voor info en dan weten ze het zelf geeneens hoe het moet! Dat is niet leuk en best een gestressed gedoe

Geld klopperij is het. Ben al die jaren nog nooit maar werkelijk nog nooit gecontroleerd tijdens het transport of op plek van bestemming in diverse landen in de EU.

Het werkt ontmoedigend om nog op pad te kunnen gaan. Kan me voorstellen dat dit nu weer met die hengsten net zo is. Overal moet men controle over hebben

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:57

Alsof de NVWA genoeg mensen heeft om alles te controleren. Ze lopen in de veehouderij al overal aan voorbij en hebben een tekort van meer 100 dierenartsen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 07:07

Maar dit is toch gewoon net zoals een wedstrijd voor een hengst? Hij gaat op de vrachtwagen, rijdt naar een locatie, doet daar een show en gaat weer terug. Ik snap het niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 07:14

Rivendell schreef:
Alsof de NVWA genoeg mensen heeft om alles te controleren. Ze lopen in de veehouderij al overal aan voorbij en hebben een tekort van meer 100 dierenartsen

Ik heb gisteren een item gezien over de nvwa en het verbaasd mij dus niks waarom er geen mensen zijn.
Het was bij 1Vandaag. Vast wel ergens terug te vinden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 07:26

Voordat ze samengingen met de AID was er niets aan de hand maar nVWA is van de papiertjes, regeltjes en diploma’s.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 07:47

Gaat die 30 dagen regel over dieren uit het buitenland? Anders is het toch bijzonder dat een paard dat verplaatst wordt om een rondje te huppelen in een zandbak wel zonder quarantaine rondgesleept mag worden, maar een paard dat verplaatst wordt om veulens te maken niet.
Ik dacht dat bij verplaatsing naar het buitenland sowieso een quarantaine tijd hoorde, dan snap ik dat dat ook opgaat voor dieren die in een show moeten lopen.

Als het specifiek om het showen van dekhengsten gaan: dan organiseer je voortaan een dressuurwedstrijd waar toevallig alleen dekhengsten aan mee mogen doen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:48

De info is wat summier om een conclusie uit te halen !

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 01:46

julius_juut schreef:
Gaat die 30 dagen regel over dieren uit het buitenland? Anders is het toch bijzonder dat een paard dat verplaatst wordt om een rondje te huppelen in een zandbak wel zonder quarantaine rondgesleept mag worden, maar een paard dat verplaatst wordt om veulens te maken niet.
Ik dacht dat bij verplaatsing naar het buitenland sowieso een quarantaine tijd hoorde, dan snap ik dat dat ook opgaat voor dieren die in een show moeten lopen.

Als het specifiek om het showen van dekhengsten gaan: dan organiseer je voortaan een dressuurwedstrijd waar toevallig alleen dekhengsten aan mee mogen doen.

Bijna goed. Niet hengsten voor het buitenland, maar sperma wat de grens over mag :) Binnen Nederland is het iets soepeler, maar als EU station is het stuk gecompliceerder.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 07:28

Het probleem waar uiteindelijk ook de EU ooit op stuk zal gaan.
Regels die te zwaar en te algemeen op worden gesteld voor teveel mensen die daar niets mee hebben en alleen te horen krijgen..sorry EU.

De nadelen zullen de voordelen inhalen.