Sport
Gisteravond zijn de wereldbekerfinales dressuur en springen begonnen in Omaha. Bekijk hieronder een kleine compilatie in beeld.
Dressuur
Uitslag Grand Prix, FEI wereldbekerfinale dressuur, Omaha (Nebraska, USA):
- 1. Jessica von Bredow-Werndl (Dui), TSF Dalera BB (v.Easy Game), 79.922%
- 2. Isabell Werth (Dui), DSP Quantaz (v.Quaterback), 77.485%
- 3. Nanna Skodborg Merrald (Den), Blue Hors Zepter (v.Zack), 76.165%
- 4. Ingrid Klimke (Dui), Franziskus FRH (v. Fidertanz), 75.543 %
Klik hier voor de volledige uitslag.

Alle deelnemers aan de wereldbekerfinale dressuur. Foto: FEI/Richard Juilliart

Jessica von Bredow-Werndl en TSF Dalera BB. Foto: FEI/Richard Juilliart
De Duitse amazone Jessica von Bredow-Werndl en TSF Dalera BB reden naar de winnende score van 79.922%, maar volgens de amazone ging het niet zo makkelijk. De 16-jarige merrie was een beetje overdonderd bij het betreden van de ring. “Ze heeft haar best gedaan, maar ze was te opgewonden vandaag, daarom zijn er fouten gemaakt en hebben ze veel punten gekost en dat is jammer. Ik was verrast hoe gespannen ze was! Toen ik over de middenlijn reed, voelde ik me erg zelfverzekerd en ik weet niet waarom ze een stap terug deed. Ze was gewoon een beetje overenthousiast en toen in de stap, kon ze niet wachten en kostte het te veel punten.” Bij nader inzien vroeg ze zich af of ze misschien te weinig wedstrijden heeft gereden en dat de reactie van haar paard kan verklaren. Op weg naar de finale won ze beide kwalificaties waaraan ze deelnam met Dalera. Afgelopen oktober in Lyon en januari in Basel. "Misschien had ik tussendoor naar meer wedstrijden moeten gaan omdat ze normaal gesproken gewend is om mee te doen, maar dat hoefde niet omdat ik al gekwalificeerd was (voor de finale) na die twee kwalificaties", zei ze vandaag. “Maar hoe dan ook, ze is geweldig, ze is extreem fit en dat laat ze ook zien. Er waren fouten, maar wat telt is hoe haar vorm en prestaties in totaal waren.”

Jessica von Bredow-Werndl en TSF Dalera BB. Foto: FEI/Liz Gregg
Isabell Werth en DSP Quantaz volgden op een mooie tweede plaats. “Daar ben ik erg blij mee, want om hem na twee dagen quarantaine in vorm te hebben, dat was niet gemakkelijk. Vandaag was ik helemaal blij omdat ik voelde dat hij nog steeds een beetje gefocust was op de sfeer, maar hij deed echt heel erg zijn best voor mij, dus het was beter dan ik had verwacht.” Ze beschreef Qantaz als “een zeer eigenzinnig paard, maar hij wordt soepeler en meer gefocust en nu zijn we meer een team. We zijn samen opgegroeid in de Corona tijd (tijdens de pandemie) zonder sfeer op shows. En toen begonnen we met grotere shows in deze sfeer en dat was best moeilijk om hem binnen te rijden en te kalmeren, omdat het eerder het tegenovergestelde was waar het meer op een training thuis leek. Het was een echte uitdaging, maar daarom zeg ik vandaag dat ik erg blij ben met het feit dat hij zo op mij gefocust was”, legde ze uit.

Isabell Werth met DSP Quantaz. Foto: FEI/Richard Juilliart
De derde plaats was voor Nana Skodberg Merrald met Blue Hors Zepter. “Ik denk dat ik vandaag een hele goede proef heb gereden. Er waren een paar dure fouten, ik vroeg hem iets meer dan ik eerder heb gedaan omdat ik dacht dat ik hier en daar wat kon verbeteren, en toen werd hij een beetje gespannen in de galop, wat de twee fouten veroorzaakte, maar ik ben erg blij met hem. Hij voelde zich goed en blij dus dat was super!”, zei ze. Dat ze de 15-jarige ruin nog maar heel kort rijd, maakte het resultaat van vandaag nog indrukwekkender. “Ik rijd hem pas sinds december, dus nog maar drie volle maanden en dit is pas onze derde wedstrijd samen. We hebben slechts twee kwalificaties gereden en dan vandaag! Ik geniet echt van hem”, voegde ze eraan toe.

Nana Skodborg Merrald met Blue Hors Zepter. Foto: FEI/Richard Juilliart
Ingrid Klimke kende een uitstekende start met een perfecte eerste halt van haar 15-jarige hengst. De Duitse atlete, een superster uit de eventingsport, was in de wolken met haar score van 75.543. “Gisteren was goed voor hem dat er overal vertrouwdheid was met mensen. De eerste dag dat we hier waren, waren ze al aan het opbouwen, dus er was veel lawaai. Soms als er geluid van boven komt, is hij een beetje bang. Vandaag kwam hij de arena binnen en zei: hier ben ik!”, zei ze trots. Ze kijkt nu al uit naar de beslissende kür op muziek van vrijdag. “Het feit dat we hier in de Wereldbekerfinale staan, is al een geschenk en ik ben erg blij om hier te zijn. Ik kijk er echt naar uit, want Franziskus houdt echt van de muziek en kent het door en door, dus dat is ons favoriete onderdeel!”

Ingrid Klimke met Franziskus FRH. Foto: FEI/Richard Juilliart
Springen
Uitslag eerste onderdeel FEI WB finale springen 1.60m, Omaha (Nebraska, USA):
- 1. Henrik von Eckermann (Zwe), King Edward (v.Edward), 59.09 sec
- 2. Scott Brash (GB), Hello Jefferson (v.Cooper vd Heffinck), 59.23 sec
- 3. Daniel Deusser (Dui), Scuderia 1918 Tobago Z (v.Tangelo van de Zuuthoeve), 59.45 sec
- 4. Pius Schwizer (SUI), Vancouver de Lanlore (v. Toulon), 59.55 sec
Klik hier voor de volledige uitslag.

Alle deelnemers aan de wereldbekerfinale springen. Foto: ©FEI/Richard Juilliart

Henrik von Eckermann met King Edward. Foto: ©FEI/Richard Juilliart
De Zweedse Henrik von Eckermann en de geweldige King Edward bleken opnieuw onverslaanbaar. Von Eckermann laat zich echter niet meeslepen door zijn voorsprong na de eerste wedstrijd van vandaag, want er komen nog twee springdagen aan en, zoals hij vanavond zei, "het is nog een lange weg te gaan". Hij neemt niets als vanzelfsprekend aan. “In Göteborg (eind februari) had ik twee balken en als ik dat morgen heb, ben ik weg, dus de overwinning is nog heel ver weg. Maar ik heb natuurlijk de beste positie en dat is wat ik leuk vind omdat ik niemand hoef na te jagen. Ik moet er gewoon voor zorgen dat ik nu goed genoeg ben en dan zien we wel waar het eindigt”, zei hij wijs.

Henrik von Eckermann met King Edward. Foto: ©FEI/Richard Juilliart

Scott Brash met Hello Jefferson. Foto: ©FEI/Richard Juilliart

Daniel Deusser met Scuderia 1918 Tobago Z. Foto: ©FEI/Richard Juilliart

Pius Schwizer met Vancouver de Lanlore. Foto: ©FEI/Richard Juilliart

Hunter Holloway met Pepita Con Spita. Foto: ©FEI/Richard Juilliart
Gerelateerde berichten:
[VN] Sterke start van Harrie Smolders in Wereldbekerfinale
[VN] Geen wereldbekerfinale voor Dinja van Liere en Hermès N.O.P.
Gebruikte bron:
- persberichten FEI