Algemeen

De paardentram in Middelburg in 2017. Foto: G.Lanting/Wikimedia Commons
De paardentram in Middelburg is na zo'n 70 jaar per direct gestopt. Maar Jenny Boone kan toch nog geen afscheid nemen van de rondritjes. Daarom heeft ze iets bedacht: ze rijdt binnenkort met een kleine koets door Middelburg.
Het stoppen van de paardentram was voor Jenny erg dubbel. "Ik heb er de hele winter over lopen piekeren. Dan moet je er op een bepaald moment een streep onder zetten. Het werk is voor mij gewoon te zwaar aan het worden", vertelt ze in het radioprogramma Zeeland wordt Wakker. "Als je de hele dag met die paardentram door Middelburg wilt rijden, moet je toch vier paarden op stal hebben en dat wordt me gewoon te veel."
De meeste mensen vonden de tram leuk. "Het heeft wat gezelligs, paarden in de stad", zegt Jenny. Maar er waren ook mensen die het niet vonden opschieten. "Daar maakte ik me op het begin wel een beetje zorgen om, maar op den duur denk je: 'Bekijk het maar, je wacht maar even'."
Toch verder
De eerste paardentram reed door de stad toen Miniatuur Walcheren geopend werd, in de jaren '50. Nu zal de paardentram niet meer in de stad te zien zijn. Maar de rondritjes verdwijnen niet helemaal uit de stad. "Ik ga proberen met een klein rijtuigje, met één paardje ervoor, nog wat rondritjes 's middags door Middelburg te rijden. Dat doe ik omdat ik er toch nog niet helemaal vanaf wil. Ik wil toch nog één of twee paarden houden en de mensen in de stad willen het ook nog niet missen."
Op Omroep Zeeland is een audiofragment te horen waarin Jenny haar besluit toelicht.