Sport
De zondag van Indoor Brabant/The Dutch Masters staat altijd bekend om zijn hoogtepunt: de Rolex Grand Prix. Een internationale springwedstrijd met hindernissen van 1.60 meter, gevolgd door een spectaculaire barrage. Maar er was nog zoveel meer te zien en te beleven dit weekend in de Brabanthallen in Den Bosch.

Jur Vrieling bracht in 2022 onder andere Fiumicino van de Kalevallei aan de start.
Dit jaar won hij de Van Schijndel Bouwgroep Prijs met El Rocco.
Foto: Marlies Trap Fotografie
Jur Vrieling wint 1.45 meter derby
Om te beginnen werd zaterdagavond in de hoofdarena de Van Schijndel Bouwgroep Prijs verreden, een internationale derby over 1.45 meter. Zestien deelnemers telde deze rubriek. Ze daagden elkaar echt uit, de snelste tijd werd steeds weer verbeterd. Uiteindelijk trok Jur Vrieling met zijn veertienjarige paard El Rocco aan het langste eind. Deze KWPN-er van VDL Zirocco Blue x Ircolando en zijn ruiter lieten al het hout in de lepels liggen en zetten de snelste tijd op de chrono. Op The Dutch Masters laat Vrieling weten: “Sinds ik deelneem in Den Bosch ben ik altijd van start gegaan in de derby. Ik vind het een superleuke proef, de sfeer is fantastisch, het publiek moedigt echt elke ruiter aan. El Rocco heeft een erg grote galop zodat ik hier en daar een galopsprong minder kon doen. Ook naar de hindernis in de gang bleef hij mooi doorgaan en ook de wendingen gingen optimaal.” Maikel van der Vleuten pakte de tweede prijs met Kamara van ’t Heike (BWP, Epleaser van ’t Heike x Carthago) en de Ier Denis Lynch nam het brons in deze rubriek mee naar huis met GC Chopin’s Bushi (KWPN, Contendro II/Nairobi).
Nationale dressuur
Intussen werd er in arena 2 een nationale dressuurwedstrijd Z2 gereden, in de vorm van een Kür op Muziek. Onder andere de kersverse regiokampioenen kwamen in deze rubriek aan de start. Uiteindelijk ging de winst naar Febe van Zwambacht met haar zevenjarige zwarte hengst Le Vermont (v. Le Vivaldi I). Deze combinatie kreeg van de jury 79.2% en mocht daarna de deken en het winnaarslint ophalen. Ze moest wel geconcentreerd blijven, merkte ze: “We hebben de Kür nagenoeg foutloos kunnen rijden. Ik moest wel mijn handen aan het stuur houden merkte ik, in een van de eerste lijntjes zette hij me even op scherp omdat hij toch best wat onder de indruk was van de entourage. Dat is voor mij als ruiter juist heel goed, dan heb ik bijvoorbeeld geen tijd om zelf afgeleid te raken van iedereen op de tribune.”
Febe van Zwambacht heeft ook toekomstplannen met dit paard. Welke dat zijn, is te lezen op The Dutch Masters
Oostenrijkse zege in de Audi Prijs
Als afsluiter van de zaterdagavond werd de Audi Prijs verreden, een internationale springrubriek over 1.50 meter. In deze rubriek bereikten uiteindelijk negen combinaties de barrage. Heel even leek het erop dat Victor Bettendorf uit Luxemburg zou gaan winnen met zijn Frans gefokte merrie Astuce de la Roque, maar uiteindelijk bleek de Oostenrijker Max Kühner toch de beste. Op de rug van zijn Chacco Blue-zoon Up Too Jacco Blue was hij uiteindelijk een seconde sneller dan Bettendorf. Hij bleek te hebben genoten van de barrage: “Ik wist dat de tijden van Victor Bettendorf en Hendrik von Eckermann ontzettend scherp stonden, dus we konden geen galopsprong missen. Dat gebeurde ook niet. Up Too Jacco Blue was scherp en snel, maar hij bleef wel bij me. Ik kon eraan blijven rijden en heb echt van de barrage genoten.”
Hendrik von Eckermann werd uiteindelijk derde met de bruine merrie Glamour Girl. Beste Nederlander in deze rubriek was Jeroen Dubbeldam. Hij eindigde op de vierde plaats met de hengst Investment.
Bekijk hier de winnende barrage van Max Kühner:
Op De Dutch Masters vertelt Max Kühner nog meer over zijn paard.
Jong talent en grote namen op zondag
Ponysport op zondagmorgen
De zondagmorgen stond in het teken van meerdere rubrieken van de ponysport. In de hoofdpiste gingen de ponyruiters met hun D/E pony’s de strijd met elkaar aan in verschillende rubrieken over 1.10 meter en 1.20 meter. Tegelijkertijd werd in arena 2 een Z2 Kür op Muziek voor pony’s verreden, waarbij ook de regiokampioenen aan deelnamen. Sissi Gijsen en New Star 8 wisten overtuigend de winst op te eisen in deze rubriek. Met een score van 79.1% en gemiddelde artistieke score van bijna 83% wisten zij de concurrentie ver achter zich te houden. Feline Niessen pakte de tweede prijs, Nina van Rooij won brons.
Bij het springen over 1.10 meter en 1.20 meter was het Lieselot Kooremans die haar pony Dior in de barrage naar de eerste prijs reed. Met haar tijd van 27.82 seconden bleef zij amazones Ava Eden van Grunsven en Isabel van Liempt voor, zij werden tweede en derde.
KNHS Young Leaders
Deze zondag was er ook aandacht voor het KNHS Young Leaders programma. En dan met name voor het traject ‘Geef de jeugd een stem’. Dit is een traject van twee jaar, de KNHS organiseert voor hun leden die tussen de 18 en 26 jaar zijn en die hun bestuurs- en/of organisatie skills willen ontwikkelen. Zij leren hier onder andere organiseren, samenwerken, budgetteren, plannen en afspraken maken met sponsoren. Tijdens The Dutch Masters kregen zij een tweedaagse masterclass ‘Organiseren’. Deze werd opgezet door Academy Bartels, onder leiding van Gijs Bartels en Mirella van Leeuwen. Zij gaven hun kennis door en gaven ook handvatten, zodat de Young Leaders hun doel kunnen bereiken: een evenement organiseren voor de Stichting Paard Verbindt. Uiteraard kregen de deelnemers ook een kijken in de keuken van de organisatie van The Dutch Masters. Twee deelnemers aan het Young Leaders programma liepen zelfs op donderdag en vrijdag al stage achter de schermen van dit prachtige evenement. Deelneemster Jamie vertelt: “Ik ben heel dankbaar dat ik vanuit ‘Geef de jeugd een stem’ deze kans heb gekregen om mijn organisatieskills te ontwikkelen binnen een topevent als The Dutch Masters”.
Topsport op het hoogste niveau
Borek Prijs
De zondagmiddag is uiteraard het hoogtepunt van Indoor Brabant/The Dutch Masters. En dit jaar was dat niet anders. Op het programma stonden twee rubrieken met topspringsport van het hoogste niveau. De middag werd afgetrapt met de Borek Prijs, in deze internationale rubriek tabel A direct op tijd staan hindernissen van 1.45 meter hoog. De Fransman Julien Epaillard beleefde een topweekend in Brabant Nadat hij op vrijdagavond al een internationale rubriek won, deed hij dat op zondagmiddag nog eens dunnetjes over. In het zadel van Dubai du Cedre was hij meer dan een seconde sneller dan de nummer twee. Dat was de Belgische amazone Gudrun Patteet. Zij had Sea Coast Mona Lisa van ’t Paradijs opgezadeld voor deze rubriek. Een puike prestatie was er van de jonge Limburger Lars Kersten. In deze periode start de 23-jarige ruiter ook met een aantal paarden op een groot concours in Wellington, Florida. Bondscoach Jos Lansink wilde hem ook graag op IB/TDM zien en dus vloog hij dit weekend even op en neer. En dat was niet voor niets, want met Boebka v. Mariënshof Z werd hij derde bij de Borek Prijs.

Niels Kersten en Hallilea tijdens JA, eerder dit jaar.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie
Rolex Grand Prix
Dit was een prachtig slotstuk van Indoor Brabant/The Dutch Masters. Niet minder dan 35 combinaties kwamen de baan in voor het parcours met hindernissen van 1.60 meter hoog. Het publiek kreeg waar voor hun geld, ze kregen topsport van het allerhoogste niveau voorgeschoteld. Uiteindelijk zouden 16 combinaties in de barrage gaan uitmaken wie er met de prijzen vandoor zouden gaan. Het werd uiteindelijk een spannende ontknoping, waarbij de Amerikaan McLain Ward uiteindelijk met de hoofdprijs van 330.000 euro naar huis ging. Hij snelde met zijn topmerrie HH Azur in 37.86 seconden foutloos door het barrageparcours. Zijn directe concurrenten Julien Epaillard en Henrik von Eckermann konden niet aan zijn tijd komen, zij werden uiteindelijk tweede en derde.
De beste Nederlander in de Rolex Grand Prix was Lars Kersten. De pas 23-jarige ruiter reed al een super goede eerste ronde, in de barrage deed hij daar nog een schepje bovenop. Zijn schimmelmerrie Hallilea liet alle hindernissen overeind en de tijd van 39.01 seconden was goed voor de zesde prijs. Aan de KNHS vertelt hij na afloop: “wat een concours en dat ik tussen al deze grote namen mag staan, en dan ook nog echt mee kan doen, dan ben ik echt heel, heel blij mee. Het was een abnormaal competitieve barrage. Ik had voor mijn gevoel al heel hard gereden. Het zat er niet heel ver van af. Maar ik moet hier echt heel tevreden zijn. Hallilea sprong echt geweldig. Ik heb geprobeerd om zo snel mogelijk te rijden in de barrage. Ik verloor misschien iets tijd vanaf de dubbelsprong naar de VDL-oxer.”
Op de site van de KNHS kun je een uitgebreid artikel lezen, met daarin ook de reacties van de winnaar en bondscoach Jos Lansink.
Gebruikte bronnen: