Ceulemans: "Naam wijzigen paard zou enkel mogen na overleg fokker"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Ceulemans: "Naam wijzigen paard zou enkel mogen na overleg fokker"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 18:11

Equnews.be
Algemeen

Afbeelding
Als er een andere naam op het bordje boven je stal komt,
moet dat dan overlegd worden met de fokker?
Foto: Marlies Trap Fotografie

Als fokker fok je vaak vanuit passie. Als je veulen of jong paard dan via een nieuwe eigenaar zijn weg verder vindt, is het spijtig dat je het paard niet langer kan vinden omdat het ondertussen een naamswijziging heeft ondergaan. "Ik vind dat je als nieuwe eigenaar of ruiter een eventuele naamswijziging in samenspraak met de fokker moet doorvoeren," vertelt Kristel Ceulemans. Jan Vermeiren pikt meteen in: "Ik herinner me toen ik Le Blue Diamond zijn naam wilde wijzigen. Hij noemde toen Libert van 't Ruytershof. Ik heb toen de fokker, Bert van den Branden, gebeld met de vraag of ik de naam mocht wijzigen naar Le Blue Diamond. Ik volg Kristel dus dat het terecht is dat je zo'n wijziging in samenspraak voert met de fokker."

De aflevering van de Jump-off, met daarin dit onderwerp, kun je vinden op Equitube.be.

Getup

Re: Ceulemans: "Naam wijzigen paard zou enkel mogen na overleg fokker"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:20

Dan had ik het achtervoegsel er ook achter gelaten....

Het is natuurlijk leuker voor de fokkers, als ze hun paarden kunnen volgen/ opzoeken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:32

Begrijpelijk. Maar als ik een paard koop is het van mij en met een naam straal je een bepaalde energie uit.Als het een ruin is maakt het eigenlijk ook niet uit voor de fokkerij. Mijn huidige paard had een leuke naam en die heb ik dus zo gelaten. Vroeger wel eens veranderd, het waren allen ruinen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:35

Het lijkt mij eigenlijk niet meer dan normaal dat de naam op de geboortepapieren behouden blijft, en dat je de roepnaam / wedstrijdnaam of wat dan ook, naar eigen inzicht aan kan passen.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:54

anjali schreef:
Begrijpelijk. Maar als ik een paard koop is het van mij en met een naam straal je een bepaalde energie uit.Als het een ruin is maakt het eigenlijk ook niet uit voor de fokkerij. Mijn huidige paard had een leuke naam en die heb ik dus zo gelaten. Vroeger wel eens veranderd, het waren allen ruinen.

Natuurlijk maakt dat wel uit voor de fokkerij. Ook ruinen kunnen meedoen in de topsport.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:36

pmarena schreef:
Het lijkt mij eigenlijk niet meer dan normaal dat de naam op de geboortepapieren behouden blijft, en dat je de roepnaam / wedstrijdnaam of wat dan ook, naar eigen inzicht aan kan passen.

Ja precies, gewoon alleen de roepnaam aanpassen is toch genoeg?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:45

Ik weet dat de stamboomnaan weleens wil verschillen vd stalnaam en soms ook de wedstrijdnaam weer anders is.
Theoretisch zou je als fokker je fokproducten dan altijd moeten kunnen blijven volgen toch?
Tenminste, er vanuit gaande dat afstamming etc op het wedstrijdformulier staan. :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:59

Mijn ponys hebben hun door mij bedachte stalnaam, maar hun wedstrijd naam is hun stamboeknaam.
Inderdaad: uit respect voor de fokker..

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 20:30

Ik heb de “voornaam” van mijn ruin veranderd want die droeg de naam van een persoon die ik ken, die ik niet zo kon waarderen.
De “achternaam” van de fokker heb ik wel behouden. Dus het is onmiskenbaar waar hij vandaan komt, vond ik wel zo netjes.

Maar dat gezegd hebbende, ik vind dat je zelf mag kiezen. Jouw paard/jouw naam.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 20:33

De naam op het papier kun je ook niet wijzigen pmarena, maar als je het paard een andere sportnaam geeft is het voor de fokker wel veel lastiger om het paard terug te vinden. En ruinen maken voor een fokker ook wel degelijk uit. Jij kunt uit een ruin geen veulen fokken, maar zo'n fokker heeft misschien de moeder nog of een zus ervan en die wil dan wel graag de prestaties van zo'n paard kunnen volgen en dat evt. ook kunnen vermelden bij verkoop van de fokproducten.

Ingrid_ms

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 20:47

De fokker van 1 van mijn paarden heeft in het verkoopcontract staan dat de naam niet gewijzigd mag worden in het stamboek of op wedstrijden. De naam verwijst naar zijn stal, zijn trots! En ik heb daar geen enkel probleem mee. Ik heb wel een roepnaam voor mijn paard maar op social media of op wedstrijden gebruik ik dus alleen de officiële naam. En daarbij vind ik het zelf ook leuk om de (half) broers en zussen van mijn paard te volgen op die manier :-)

Mijn paard is overigens een ruin en ook daar is een fokker trots op.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 20:52

Ik gebruik voor mijn paarden ook gewoon de namen van de fokker, als fokker van ras katten weet ik hoe leuk het is om je fokjes op die manier te kunnen volgen.

Nou hou ik van korte namen en mijn beide paarden hebben ook een korte roepnaam op hun stamboom staan, dus helemaal prima om die te blijven gebruiken.