Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ibbel schreef:Beide paarden kregen na de wedstrijd en na de laatste nakeuring (waarbij ze allebei werden goedgekeurd, dus niet 'tijdens de wedstrijd eruit gehaald') 'toegestane vloeistoffen' - maw, gingen aan het infuus met elektrolyten. Dat zal op basis van verminderde darmgeluiden zijn geweest, wat na 10 uur rijden (ondanks de eetpauzes tussendoor) niet heel raar is. Alleen waren beide paarden niet 'een beetje uitgedroogd', maar verder heen dan in eerste instantie leek.
Ik vermoed dat bij beide autopsies de conclusie zal zijn dat de darmen volkomen stil lagen en aan het afsterven waren. Niet alleen door uitdroging, ook doordat de bloedtoevoer waarschijnlijk volledig richting de spieren is gegaan ipv ook naar de darmen.
Totaal overnomen paarden dus, met ruiters die dat niet hebben gezien/niet willen zien, en controlerende DA's die ook stront in hun ogen hadden. En dat is allebei even kwalijk.
Lieser schreef:Misschien eerst even de resultaten van het onderzoek afwachten?
_San87_ schreef:Oh, ik zie het inderdaad. Het dier werd wel tijdens het evenement onwel als ik het goed zie. Nummer twee. Dat moet toch een belletje doen rinkelen lijkt me.
Onali schreef:sterregoud schreef:Begrijp ik het nu goed datzelfde tien uur lang rondjes hebben gereden in een hete woestijn ?
Gekkenwerk ! Direct stoppen met dit soort praktijken.
Nee dat begrijp je niet goed.
Er waren verschillende lussen, ze hebben niet 160 km hetzelfde stuk gedaan.
Ibbel schreef:Lieser schreef:Misschien eerst even de resultaten van het onderzoek afwachten?
Een van de twee paarden had op vetgate 4 een C voor darmgeluiden. Daar had het paard afgekeurd op moeten worden, en toen het paard alsnog groen licht kreeg, had de ruiter wijzer moeten zijn. Heb je geen onderzoek voor nodig.
En verder schreef ik: "ik vermoed..."
Sizzle schreef:Moet wel zeggen dat ik mijn bedenkingen heb bij een sport waarvoor het normaal is om een dier standaard aan het infuus te zetten (=invasieve ingreep).