Minimale leeftijd omhoog voor paarden op dressuurwedstrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Minimale leeftijd omhoog voor paarden op dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 08:09

KNHS
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Marlies Trap Fotografie

Op 16 februari jl. vond de 86ste bijeenkomst van de KNHS Ledenraad plaats. Een bijeenkomst die ditmaal online werd gehouden. Belangrijke agendapunten waren het goedkeuren van de reglementswijzigingen en besluiten rondom de viering van het 100-jarig bestaan van de KNHS.

Na opening en de formele mededelingen van voorzitter Cees Roozemond werden de notulen van de vorige vergadering van 10 november jl. goedgekeurd.

Reglementen
KNHS manager wedstrijdsport Gerard Arkema gaf een korte toelichting op de wijzigingen in het wedstrijdreglement. Hij benoemde daarbij speciaal de invoering van meetmomenten tot en met de klasse ZZ-Licht. Daarnaast ook het besluit om de minimale leeftijd van paarden die deelnemen aan dressuurwedstrijden te verhogen. Voortaan mogen paarden worden uitgebracht vanaf 1 januari in het jaar dat ze vier jaar oud worden. Een regel die aansluit bij de toegenomen aandacht om het welzijn van de paarden verder te waarborgen. Bij het springen blijft het zo dat paarden op wedstrijden mogen worden uitgebracht vanaf 1 april in het jaar dat ze vier worden. In de discipline eventing mag dit na 1 augustus van hun vierde levensjaar. De voorgestelde reglementswijzigingen werden goedgekeurd.

100 jaar KNHS
In 2023 bestaat de KNHS (en haar rechtsvoorganger NHS) 100 jaar. Om dit te vieren is er een jubileumplan gemaakt. Financieel directeur Theo van der Meulen gaf de aanwezigen een duidelijke presentatie van de voortgang van dit jubileumplan. De viering van het jubileum jaar kende een succesvolle aftrap tijdens Jumping Amsterdam in januari van dit jaar en op de kanalen van de KNHS wordt er uitgebreid stilgestaan bij de afgelopen 100 jaar. Een gedeelte van de financiering van dit plan was in de begroting van 2023 meegenomen en een gedeelte nog niet, omdat de kosten nog niet duidelijk waren bij het opstellen van de begroting. Daarom is er een aanvraag gedaan bij de Ledenraad om een gedeelte van het te verwachten positieve resultaat van 2022 te bestemmen voor de jubileumviering. Elke doelgroep van de KNHS komt in dit plan aan bod. Er werden uiteindelijk twee opties gepresenteerd waarover werd gestemd. Hoewel beide opties op een meerderheid konden rekenen, waren er nog wel verschillen van inzicht en achtte voorzitter Roozemond het verstandig om de voorstellen nogmaals te laten bekijken door bestuur en management en waar mogelijk aan te scherpen. De voorzitter onderstreepte hierbij nogmaals het belang van harmonie bij de viering van zo’n mooi kroonjaar.

Overige
Aan het einde van de vergadering was de formalisatie van een aanpassing in de remuneratieregeling geaccordeerd. Deze regeling gaat over de formele onkostenvergoedingen van bestuursleden. Hester van der Bij gaf een toelichting bij het agendapunt over (her)benoemingen van diverse commissieleden. Daarbij werden twee nieuwe leden in de Vertrouwenscommissie van de Ledenraad benoemd (Hans Sterk en Justus Valk) en waren er herbenoemingen voor het Tuchtcollege (mr. A. van der Meer) en de Raad van Appèl (drs. E.K. Dolfijn). Voorzitter Cees Roozemond deed verder melding van de bestuursevaluatie die heeft plaatsgevonden. “Het bestuur weet elkaar goed te vinden. De samenwerking met de huidige Ledenraad wordt tevens als prettig ervaren door het KNHS-bestuur”, liet hij de vergadering weten.

In de rondvraag was er op aangeven van Mascha Pronk aandacht voor het beschikbare budget voor onder andere de fora. Een punt dat op instemming van de vergadering kon rekenen.

Elisa2

Re: Minimale leeftijd omhoog voor paarden op dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:18

Goede ontwikkelingen, van mij mag de leeftijd nog wel iets verder omhoog voor deelname aan wedstrijden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:22

Beter iets dan niks. Alle kleine beetjes helpen. Dit scheelt nu 3 maanden.
Maar gooi er nog maar een vol jaar minstens bij. In alle klasses.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:55

Prima ontwikkeling. Nu t KWPN (weet trouwens niet hoe het bij andere stamboeken zit) nog mee zien te krijgen in deze beweging mbt de aanlegtests.
Maar iig goede start zo :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 09:01

Zeker voor springen en eventing zou de leeftijd nog meer omhoog mogen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:23

Steeds een stapje verder tot er betere leeftijden worden bereikt. Ik bedoel springen en eventen al op vier jaar, wat vraagt dat niet van een lichaam.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:23

Dat is inderdaad weer een mooie stap vooruit, maar hopelijk volgt er nog een beetje meer. Daarbij vind ik die 1 januari als datum ook niet helemaal eerlijk... Waarom niet echt de 4 jarige leeftijd aanhouden? Bij sommige paarden kan dat nog wel een half jaar schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:26

Jessix schreef:
Dat is inderdaad weer een mooie stap vooruit, maar hopelijk volgt er nog een beetje meer. Daarbij vind ik die 1 januari als datum ook niet helemaal eerlijk... Waarom niet echt de 4 jarige leeftijd aanhouden? Bij sommige paarden kan dat nog wel een half jaar schelen.

Ik neem aan je weet dat er nog altijd veel paarden zijn waarvan men de datum niet weet? Daarom is vastgesteld dat paarden allemaal op 1 januari een jaar ouder zijn.

Bovendien kunnen mensen ook zelf nadenken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:30

Spenk schreef:
Jessix schreef:

Ik neem aan je weet dat er nog altijd veel paarden zijn waarvan men de datum niet weet? Daarom is vastgesteld dat paarden allemaal op 1 januari een jaar ouder zijn.

Bovendien kunnen mensen ook zelf nadenken.

Ja dat weet ik wel, dan houdt je daarvan 1 januari aan. Staat dan ook in het paspoort. Maar het grootste gedeelte van de wedstrijdruiters zal wel een paard hebben waarvan de geboortedatum bekend is.

En wat logisch nadenken betreft, als dat zo zou zijn dan zouden er helemaal geen regels nodig zijn. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:23

Maar hoe wil je dat controleren? Op de meeste wedstrijden zeker springen kan de jury niet bij iedere deelnemer uit het hokje komen om te kijken wat de geboortedatum van betreffende paard is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:41

Spenk schreef:
Maar hoe wil je dat controleren? Op de meeste wedstrijden zeker springen kan de jury niet bij iedere deelnemer uit het hokje komen om te kijken wat de geboortedatum van betreffende paard is.

Datzelfde geldt toch ook voor 1 januari datum? Geen idee hoe ze de controle doen, lijkt mij het handigste dat zoiets al gebeurd vooraf met het inschrijven. Maar of de datum nou 1 januari is of 15 mei, het controleren blijft hetzelfde.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:58

Ik vind het inderdáád nog steeds érg (te) jong.
Vreemde maatstaf ook 1 januari van het jaar waarin ze vier worden. Gezien de gangbare tijd van het jaar dat veulens geboren worden, is die minimale leeftijd dus aanzienlijk jonger dan vier jaar.
Is dit zo verwoord om het ouder te doen klinken?
Het is nu praktisch gezien nauwelijks een beperking te noemen.
ik kan me nauwelijks voorstellen dat inrijden, doorijden én trainen tot beginnend wedstrijd nivo te doen is voor paarden jonger dan deze pak em beet 3,5 jaar...
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 06-03-23 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:02

Spenk schreef:

De KNHS behoord dat te doen. Door te zorgen dat je een paard voor een X leeftijd niet in kan schrijven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:03

Spenk schreef:

Jullie moeten toch ook registreren en inschrijven lijkt me? Als de knol niet oud genoeg is kan je hem gewoon niet inschrijven. Simpel zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:05

Inschrijven gaat nog regelmatig gewoon via startlijsten of mail ipv de knhs. Ik bedoel meer dat je dan dus de hele tijd moet controleren oh nee pietje is nog geen 4 volgende week pas! Daar zijn de systemen nu niet op ingericht. Je kan je nu ook Inschrijven in klasses waarin je niet starten mag. Dat is niet geblokkeerd ofzo. Later uit controle zal dan blijken dat het niet mocht.

Maar het is januari geworden omdat ze vanaf april L mogen volgensmij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:07

Spenk schreef:
Inschrijven gaat nog regelmatig gewoon via startlijsten of mail ipv de knhs. Ik bedoel meer dat je dan dus de hele tijd moet controleren oh nee pietje is nog geen 4 volgende week pas! Daar zijn de systemen nu niet op ingericht. Je kan je nu ook Inschrijven in klasses waarin je niet starten mag. Dat is niet geblokkeerd ofzo. Later uit controle zal dan blijken dat het niet mocht.

Maar het is januari geworden omdat ze vanaf april L mogen volgensmij.

Tja dan zullen ze dat nu moeten gaan controleren. :) Als de PSV al jaren een digitaal systeem kan hanteren waar dit allemaal automatisch verloopt moet de KNHS het ook kunnen lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:08

Bij jullie mogen ze dus pas starten op de dag ze 4 worden? En dat ziet het systeem automatisch?

De knhs hanteert wel een digitaal systeem namelijk maar je hoeft niet via die weg in te schrijven. Nog vaak genoeg gewoon per mail.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:10

Het is toch een wassen neus.
Zowel bij het springen als dressuur worden er leeftijdsrubrieken uitgeschreven. En daar springen ze als vierjarige voor 1 april rond. De dressuurpaarden worden gestart als ze drie zijn.
Die gaan allemaal buiten KNHS om.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:13

Spenk schreef:
Bij jullie mogen ze dus pas starten op de dag ze 4 worden? En dat ziet het systeem automatisch?

De knhs hanteert wel een digitaal systeem namelijk maar je hoeft niet via die weg in te schrijven. Nog vaak genoeg gewoon per mail.

Onze paarden moeten geïmmatriculeerd worden. Dat gaat via hun chip. Op basis van die nummer geef je ze in in de database op "equibel" en via daar schrijf je ook in. :)
Omdat het via de chip gaat heeft Equibel automatisch toegang tot de leeftijd van het paard. Alles geboren na jaar X kan dan niet inschrijven en dat jaar zal elk jaar omhoog gedaan worden. :)

Ook het niveau wordt geregistreerd wanneer paarden eenmaal gestart zijn. Als jij dus een Belgisch geregistreerd paard koopt en je wil in België starten dan heb je geen toegang meer tot de niveau's die onder het toegelaten niveau voor jouw paard is. Ik moet mijn licentie nog in orde maken, anders kon ik het je tonen. Als wij willen inschrijven moeten we de proef selecteren die we willen en dan krijgen we een overzichtje van de paarden die we geregistreerd hebben. Als het paard "boven" het niveau zit of te jong is dan kan je 'm niet selecteren. Niet geregistreerde paarden kunnen enkel handmatig inschrijven, dat kost het dubbel ongeveer en dan moet je de gegevens handmatig doorgeven via mail of op een wedstrijd. :)

Ik heb bv in mijn "lijstje" nu drie paarden staan die niet meer in de lage niveau's geselecteerd kunnen worden. :) enkel mijn merrie die nu 8 is kan nog in de laagste proeven lopen.

Het enige voordeel dat je hebt is dat je als NL ruiter geen geregistreerd niveau hebt in BE tenzij je internationaal gestart bent en het niveau dat je mag starten is het laagste gemeenschappelijke niveau. Als jij een B ruiter met een GP paard bent kan je nog het laagste niveau starten dénk ik. Al ben ik daar niet meer 100% zeker van want daar is recent ook iets in veranderd in die regelgeving. Het kan zijn dat je met een internationaal gestart paard sowieso niveau 1 (L/M) moet starten ongeacht of jij een "b" ruiter bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:23

Ja dat klopt wat je zegt sterker nog afgelopen weekend is er iemand nederlands kampioen in de B geworden met een paard dat grand prix loopt :D in NL kan dat dus allemaal gewoon.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:29

Yes eindelijk een streep door die 3 jarige competities die altijd in het najaar zijn, waarvan het paard al minimaal een halfjaar aan de bak moet om gereed te zijn voor die compitities. Of is dit wel toegestaan aangezien het niks met het KNHS te maken heeft?
Het is tenenkrommend en om te huilen als je bij de inrijbaan staat van die 3 jarigen.... Wit van het zweet, sporen er in te prikken en kin op de borst. Het niveau wat de winnaars laten zien is menig 5 jarig paard "jaloers" op...

@spenk zo te zien werd er afgelopen weekend geen B verreden..
Edit2. Op bepaalde protocollen staat de geboorte datum van een paard
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 06-03-23 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:33

Kabayo schreef:
Yes eindelijk een streep door die 3 jarige competities die altijd in het najaar zijn, waarvan het paard al minimaal een halfjaar aan de bak moet om gereed te zijn voor die compitities. Of is dit wel toegestaan aangezien het niks met het KNHS te maken heeft?
Het is tenenkrommend en om te huilen als je bij de inrijbaan staat van die 3 jarigen.... Wit van het zweet, sporen er in te prikken en kin op de borst. Het niveau wat de winnaars laten zien is menig 5 jarig paard "jaloers" op...

Ik denk dat geen enkel paard jaloers is op die wegwerp-mentaliteit

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:34

Staat ook tussen haakjes he... oftewel. Een sarcastische opmerking

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:42

Mooi dat er regels komen, maar het is wel heel dubbel.

In de western zie ik vooral dat mensen hierom steeds vroeger fokken en de veulens niet zo een beste start krijgen. Ze komen in het begin echt (te) weinig buiten en worden vroeg afgespeend ipv dat ze dan langer bij moeders kunnen lopen.

De leeftijd dat je mag starten zegt ook nog steeds niks over de leeftijd waarop men dan gaat beleren. Paarden zijn dan "verder" als ze in de ring komen.

Maar je geeft een signaal af en wie weet zet het bij een grote groep wel tot denken en beter handelen aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:43

superpony schreef:
Mooi dat er regels komen, maar het is wel heel dubbel.

In de western zie ik vooral dat mensen hierom steeds vroeger fokken en de veulens niet zo een beste start krijgen. Ze komen in het begin echt (te) weinig buiten en worden vroeg afgespeend ipv dat ze dan langer bij moeders kunnen lopen.

De leeftijd dat je mag starten zegt ook nog steeds niks over de leeftijd waarop men dan gaat beleren. Paarden zijn dan "verder" als ze in de ring komen.

Maar je geeft een signaal af en wie weet zet het bij een grote groep wel tot denken en beter handelen aan.

Je kan natuurlijk ook niks doen en het laten doorgaan zoals het nu gaat, dan ben je zeker dat het niet fatsoenlijk verloopt.