Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jessix schreef:Dat is inderdaad weer een mooie stap vooruit, maar hopelijk volgt er nog een beetje meer. Daarbij vind ik die 1 januari als datum ook niet helemaal eerlijk... Waarom niet echt de 4 jarige leeftijd aanhouden? Bij sommige paarden kan dat nog wel een half jaar schelen.
Spenk schreef:Jessix schreef:Dat is inderdaad weer een mooie stap vooruit, maar hopelijk volgt er nog een beetje meer. Daarbij vind ik die 1 januari als datum ook niet helemaal eerlijk... Waarom niet echt de 4 jarige leeftijd aanhouden? Bij sommige paarden kan dat nog wel een half jaar schelen.
Ik neem aan je weet dat er nog altijd veel paarden zijn waarvan men de datum niet weet? Daarom is vastgesteld dat paarden allemaal op 1 januari een jaar ouder zijn.
Bovendien kunnen mensen ook zelf nadenken.
Spenk schreef:Maar hoe wil je dat controleren? Op de meeste wedstrijden zeker springen kan de jury niet bij iedere deelnemer uit het hokje komen om te kijken wat de geboortedatum van betreffende paard is.
Spenk schreef:Maar hoe wil je dat controleren? Op de meeste wedstrijden zeker springen kan de jury niet bij iedere deelnemer uit het hokje komen om te kijken wat de geboortedatum van betreffende paard is.
Spenk schreef:Inschrijven gaat nog regelmatig gewoon via startlijsten of mail ipv de knhs. Ik bedoel meer dat je dan dus de hele tijd moet controleren oh nee pietje is nog geen 4 volgende week pas! Daar zijn de systemen nu niet op ingericht. Je kan je nu ook Inschrijven in klasses waarin je niet starten mag. Dat is niet geblokkeerd ofzo. Later uit controle zal dan blijken dat het niet mocht.
Maar het is januari geworden omdat ze vanaf april L mogen volgensmij.
Als de PSV al jaren een digitaal systeem kan hanteren waar dit allemaal automatisch verloopt moet de KNHS het ook kunnen lijkt me. Spenk schreef:Bij jullie mogen ze dus pas starten op de dag ze 4 worden? En dat ziet het systeem automatisch?
De knhs hanteert wel een digitaal systeem namelijk maar je hoeft niet via die weg in te schrijven. Nog vaak genoeg gewoon per mail.

enkel mijn merrie die nu 8 is kan nog in de laagste proeven lopen. Kabayo schreef:Yes eindelijk een streep door die 3 jarige competities die altijd in het najaar zijn, waarvan het paard al minimaal een halfjaar aan de bak moet om gereed te zijn voor die compitities. Of is dit wel toegestaan aangezien het niks met het KNHS te maken heeft?
Het is tenenkrommend en om te huilen als je bij de inrijbaan staat van die 3 jarigen.... Wit van het zweet, sporen er in te prikken en kin op de borst. Het niveau wat de winnaars laten zien is menig 5 jarig paard "jaloers" op...
superpony schreef:Mooi dat er regels komen, maar het is wel heel dubbel.
In de western zie ik vooral dat mensen hierom steeds vroeger fokken en de veulens niet zo een beste start krijgen. Ze komen in het begin echt (te) weinig buiten en worden vroeg afgespeend ipv dat ze dan langer bij moeders kunnen lopen.
De leeftijd dat je mag starten zegt ook nog steeds niks over de leeftijd waarop men dan gaat beleren. Paarden zijn dan "verder" als ze in de ring komen.
Maar je geeft een signaal af en wie weet zet het bij een grote groep wel tot denken en beter handelen aan.