Is er nog plaats voor de hobbyruiter of -fokker in Vlaanderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Is er nog plaats voor de hobbyruiter of -fokker in Vlaanderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 10:00

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

In een nieuwe aflevering van Jump-Off wordt er samen met Paul Verhaert en Dirk Van Ostaeyen gekeken waar de toekomst voor de niet-professionele paardenhouder ligt op vlak van vastgoed en stedenbouwkunde. "Het is een understatement dat het niet simpel is", begint Verhaert meteen sterk als antwoord op Stefaan, die aanhaalt dat uitbreidingsmogelijkheden voor onder andere de kleine hobbyfokker niet (meer) vanzelfsprekend zijn.

"Ik acht het op dit moment niet mogelijk dat in agrarisch gebied een vergunning om bijvoorbeeld een fokkerij te stichten, goedgekeurd zal worden. Zij die het wel willen proberen, wacht een helse opdracht om ten eerste te bewijzen dat je een leefbaar bedrijf mét agrarische functie hebt of zult hebben en dan zijn er ook nog normen die voor een beginnende fokker quasi onhaalbaar zijn om aan te voldoen", zegt Verhaert weinig hoopvol.

"Voor een hobby paardenhouder zijn er net iets meer (kleine) mogelijkheden om een vergund gebouw zoals een stal te mogen plaatsen in agrarisch gebied. Maar de omvang daarvan is te klein om professioneel een fokkerij in uit te bouwen."

"We stellen vast dat de kleinschalige agrarische gebouwen die verkocht worden met wat grond erbij, heel moeilijke dossiers worden", pikt Dirk Van Ostaeyen van ImmoFluisteraar in. "Departement Landbouw en Visserij geeft bij de aanvraag van functiewijziging quasi altijd negatief advies. Zij willen ook de kleinere agrarische gebieden binnen de landbouw houden, maar daar is geen afzetmarkt meer voor. Er kan geen rendabel landbouwbedrijf op poten gezet worden op pakweg drie hectare grond."

"Omdat het binnen de landbouw getracht wordt te houden, zijn het enkel de fokkers die gelijkgesteld staan met de landbouwers, die op zo'n grond verder mogen werken. Maar de eisen zijn voor hen dan weer zodanig groot dat ook zij geen rendabel bedrijf kunnen uitbouwen op die 'kleinere' oppervlakte. Het is dus een doodlopend straatje."

Meer weten? Bekijk dan de nieuwe aflevering van Jump-Off!

OleJon

Re: Is er nog plaats voor de hobbyruiter of -fokker in Vlaanderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:55

Kunnen ze huizen bouwen oo die stukjes. Dat is wat ze willen

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 09:45

Niet meer dan logisch, toch? Als je per sé voor de hobby wilt fokken kun je ook prima 2 boxen en een beetje weiland huren op een pensionstal.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:30

UK_eef schreef:
Niet meer dan logisch, toch? Als je per sé voor de hobby wilt fokken kun je ook prima 2 boxen en een beetje weiland huren op een pensionstal.

Niet waar. De band met je paarden als je ze aan huis hebt staan is totaal anders, veel intenser en directer.
Ik heb mijn 2 paarden aan huis en heb ruim 1 ha grond verdeeld over 2 stukken die elk te klein zijn voor de moderne landbouw.
Als het straks stopt met regenen, zadel ik mijn sportpaard om wat dressuur te gaan rijden. Als het blijft regenen rijd ik na de middag of trek naar een binnenpiste.
Als mijn paard een kwaaltje heeft merk ik het direct want ik heb hem uren per dag in mijn gezichtsveld.
Totaal iets anders dan het pensionstalgebeuren. Dat mag van mij best wel bestaan, ieder diertje zijn pleziertje.

Ik vind dat alle paardenliefhebbers aan hetzelfde zeel moeten trekken in plaats van elkaar te proberen vliegen af te vangen of de les te lezen. Wedstrijdruites, profs, bosruiters, trekruiters, natural-boys, pensionklanten, pensionhouders, hobbyfokkers, beroepsfokkers, dierenartsen, de voedersector, sponsors en zelfs oma's en opa’s die met hun kleinkind optrekken.
We kunnen van elkaar leren, met elkaar zaken doen en met elkaar evenementen opzetten!
Samen staan we sterker!

JoyJoy4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:30

Ik denk dat dit iedereen wel wilt. Echter is het land hier voor te klein als iedereen zijn eigen fokkerij heeft.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:33

een paard thuis heeft niet meer behoefte aan ruimte dan een paard op een grote stal. We zijn er toch voor dat paarden ruimte hebben en minimaal in de box zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:24

koend schreef:
UK_eef schreef:

Niet waar. De band met je paarden als je ze aan huis hebt staan is totaal anders, veel intenser en directer.
Ik heb mijn 2 paarden aan huis en heb ruim 1 ha grond verdeeld over 2 stukken die elk te klein zijn voor de moderne landbouw.
Als het straks stopt met regenen, zadel ik mijn sportpaard om wat dressuur te gaan rijden. Als het blijft regenen rijd ik na de middag of trek naar een binnenpiste.
Als mijn paard een kwaaltje heeft merk ik het direct want ik heb hem uren per dag in mijn gezichtsveld.
Totaal iets anders dan het pensionstalgebeuren. Dat mag van mij best wel bestaan, ieder diertje zijn pleziertje.

Ik vind dat alle paardenliefhebbers aan hetzelfde zeel moeten trekken in plaats van elkaar te proberen vliegen af te vangen of de les te lezen. Wedstrijdruites, profs, bosruiters, trekruiters, natural-boys, pensionklanten, pensionhouders, hobbyfokkers, beroepsfokkers, dierenartsen, de voedersector, sponsors en zelfs oma's en opa’s die met hun kleinkind optrekken.
We kunnen van elkaar leren, met elkaar zaken doen en met elkaar evenementen opzetten!
Samen staan we sterker!
Die situatie gaat ook alleen maar op als je vanuit huis werkt en met flexibele werktijden. Als je 40 uur per week op locatie werkt, ziet het er alweer heel anders uit, helemaal als je ook nog eens een lange reistijd van en naar werk hebt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:06

UK_eef schreef:

Ik denk dat jij een hobbyfokker verwart met iemand die eenmalig een veulen uit een eigen paard fokt.

Er zijn echter een groot aantal hobbyfokkers die niet rijden, mennen, etc, maar gewoon een paar paarden hebben waar ze dus mee fokken. En net omdat ze dat doen als hobby, in hun eigen weides en (schuil)stallen zonder pensionstalprijzen voor huisvesting, is er nog in elk prijssegment een paard te vinden. Als de hobbyfokker met eigen mini-erf verdwijnt, zie je een drastische verschraling in aanbod en omgekeerd evenredige toename in prijs.

En als je jouw redenering helemaal doortrekt dan hoeft niemand meer wat privé te hebben in of aan huis: zwembad, tennisbaan, sauna, zonnebank, fitnessruimte etc. Gewoon allemaal extern huren en delen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:13

OleJon schreef:
Kunnen ze huizen bouwen oo die stukjes. Dat is wat ze willen

Je vergeet de 2 geiten en de shetlandpony in de achtertuin te vermelden. Want de grond moet nog wel een agrarische bestemming hebben. Maar dus niet als winstgevend landbouwbedrijf, want daarvoor maken we de regels zo streng, dat dat niet gaat en we supermarkten en voedingsindustrie verse eieren van Hongarije laten halen, tomaten uit Spanje en schapenvlees uit Nieuw-Zeeland...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:30

Ze willen de grond behouden voor agrarische bestemming, met regels waardoor je er je inkomen bewezen uit moet halen, maar de oppervlakte is te klein om dat bedrijfsmatig te kunnen doen en bij grotere percelen is het te duur om vanaf klein te beginnen. En een hobbymatig fokker die er naast een andere baan heeft, mag zich er niet vestigen en kan dus ook niet klein beginben en dan doorgroeien naar groot genoeg. Zo werken de regels tegen.