Dronken mannen die pony meenamen naar terras uitgenodigd voor verhoor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Dronken mannen die pony meenamen naar terras uitgenodigd voor verhoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 18:57

Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding
Dit is niet de pony uit het artikel maar ter illustratie. Foto: Tom Bastin/Flickr

De mensen die half januari betrokken waren bij het meenemen en vastbinden van een pony op het terras van Grand Café Carras in Den Bosch zijn door het Openbaar Ministerie uitgenodigd voor verhoor. Daarna wordt de beslissing genomen wat er met deze zaak gaat gebeuren, laat een woordvoerder van het OM weten.

Bedrijfsleider Kayleigh Tijl van het Grand Café aan de Karrenstraat wist maandagmiddag 16 januari niet wat ze zag. "Rond halfvijf kwamen twee mannen de zaak binnen die wat wilden eten aan de bar. Op een gegeven moment vroegen ze of ze iets van brood konden krijgen voor Chrisje. Ik wist niet wie Chrisje was, totdat ik buiten kwam en een pony op mijn terras stond."

In de maling
Ze dacht dat ze in de maling werd genomen. "Menen jullie oprecht dat jullie een pony hebben meegenomen in de stad?", vroeg ze de mannen. "Ja hoor, Chrisje ging volgens die mannen overal mee naartoe, ze vonden dat heel normaal."

Het dier hadden ze bij hun binnenkomst vastgemaakt aan een tafelpoot en zo achtergelaten. Gelukkig kreeg Chrisje volgens Kayleigh genoeg aandacht van alle voorbijgangers. "Wij hebben zelf wortels gegeven en een dekentje over Chrisje gelegd, want het was best wel regenachtig weer. Gelukkig is ze best wel verwend in de tijd dat ze hier heeft gestaan."

Binnengebracht bij café De Sjeng
Uiteindelijk werd het dier opgehaald door de dierenambulance. De dronken mannen wilden de pony zelf meenemen, maar dat mocht niet omdat ze niet konden bewijzen dat het hun dier was.

Eerder op de dag bleken de mannen het dier ook al mee naar binnen te hebben genomen bij café De Sjeng.

'Kwajongensstreek'
Een paar dagen na alle ophef werd duidelijk dat een van de betrokkenen CDA-raadslid Sjors Pardoel van de gemeente Maasdriel is. CDA-fractievoorzitter Robert van Dijk sprak van een 'kwajongensstreek' en 'jeugdige onbezonnenheid'. "Maar het is wel erg ongepast voor iemand die in de gemeenteraad zit."

In een verklaring liet Pardoel weten dat hij de pony samen met een vriend voor de grap had gekocht en dat het de bedoeling was om het dier naar de kinderboerderij van een van zijn vrienden te brengen. Zover kwam het niet, vanwege de onverstandige beslissing van het duo om eerst de horeca in de Bossche binnenstad te gaan bezoeken met het paardje.

Het CDA besloot na beraad dat Pardoel vooralsnog niet weg hoeft als raadslid. Na een stevig gesprek werd besloten tot een 'periode van bezinning', waarin Pardoel wordt gecoacht.

De pony stond ook in café De Sjeng. Bekijk hier een filmpje daarvan.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 19:01

Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen…

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 19:18

Hmm, ik denk,..niks.

Petpa

Re: Dronken mannen die pony meenamen naar terras uitgenodigd voor verhoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:21

Ik voorspel seponereren

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:31

Wat zou hier strafbaar aan zijn als ze die pony niet hadden gestolen?

Een handige actie is het niet, maar wat willen ze doen bij de rechtbank dan.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:54

alice0cullen schreef:

Nou precies, het is geen handige actie van deze mannen te noemen, maar als je dit voor de rechter gaat brengen, dat heeft Dier & Recht en Partij voor de Dieren natuurlijk een mooie basis om paarden helemaal te kunnen weren uit dorp- of stadscentra, dan mag je met een paard alleen nog in een buitengebied komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:07

Daphara schreef:
alice0cullen schreef:

Nou precies, het is geen handige actie van deze mannen te noemen, maar als je dit voor de rechter gaat brengen, dat heeft Dier & Recht en Partij voor de Dieren natuurlijk een mooie basis om paarden helemaal te kunnen weren uit dorp- of stadscentra, dan mag je met een paard alleen nog in een buitengebied komen.

Precies dat.

Ik heb met allerlei paarden op allerlei terrassen gestaan en dat was eigenlijk nooit een punt, zelfs niet downtown Ouwerkerk aan de Amstel, kasteel Doenrade of bovenop het drielandenpunt.
Om van dat gevalletje in Uffelte maar te zwijgen, waar we de paarden aan een boom wilden binden naast het terras en de eigenaar naar buiten kwam: niet doen; niet doen! Kom mee, kom mee, dit is beter.... en we kregen een keurige, schone paddock aangeboden naast het café.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:20

Ik vind winkelstraten ook een ideale leerschool voor paarden, toen ik met de paarden nog dichtbij een dorpscentrum stond, reden we ook geregeld met de paarden door de winkelstraat als de winkels dicht waren, maar de terrasjes nog wel open.

Even een ijsje halen bij het café, dan konden ze ook mooi wennen aan stilstaan/wachten in een prikkelende omgeving. Een persoon stapt af, de ander houdt de teugels van dat paard vast.

Mensen die een praatje komen maken, wapperende vlaggen, spiegelende ramen, de echo van pardenvoetjes in een verlaten winkelstraat. IMO perfecte training voor elk paard.

Mits in ervaren handen dan.

De Shet is er gelukkig niet gestressed onder geweest en heeft verder niets te lijden gehad, het dier was gelukkig de 20 al voorbij en was wat dat betreft wel wat gewend, maar dit zou nog wel eens een heel naar staartje kunnen krijgen als het wel voor de rechter komt.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:18

Vroeger had ik een verzorgpony/bijrijdpony. Deze stond midden in een stadje. Zou vervelend zijn als dan niet in een centrum mag komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:27

Wat een heisa zeg!
Net of het een zwaar vergrijp is.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:31

Ik heb Tweet ooit zelfs mee gehad de stad in, voor een sinterklaas actie.

Daarna zijn we heel even naar de stamkroeg van mijn toenmalige bijrijdster gelopen, waar ook (nog naast haar) iemand was die een verleden had met Tweet.

Was oprecht geinig.

Maar goed, dat was overdag, met zowel eigenaar als bijrijdster die beiden -hoewel maf zat- geen druppel alcohol ophadden, en beide oud zat om risicos fatsoenlijk in te schatten (beiden 30+)

Het feit dat een paard mee gaat een stad in, zelfs het feit dat het dier een korte stop heeft bij een kroeg, is het probleem natuurlijk ook niet in deze zaak.

Het feit dat het dier langdurig in een kroeg omgeving is, met begeleiders die zo stomdronken zijn dat er geen fatsoenlijk gesprek meer mee mogelijk is, dat uitbaters van betreffende kroegen niet weten wat ze met de zaak aanmoeten, dat het uiteindelijk op het bordje komt van dierenambulance, verstandige voorbijgangers en politie om te achterhalen wie nou eigenlijk eigenaars is, dát is wèl een probleem natuurlijk.

Of dit iets juridisch is, strafzaak? Denk het niet.

Maar dat hier buitengewoon onbenullig en onverantwoord gedrag speelde lijkt me helder, en dat dit politie en dierenambulance en dus zelfs rechterlijke inzet kost (van gemeenschapsgeld dus...) vind ik ook niet jofel.

Betalen van gemaakte kosten zou ik een redelijke uitkomst vinden.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:07

ik vind dit toch geen gevalletje ''Goede training''. Onverantwoorde dronken mannen die een shetlander meenemen naar een café is imo toch wel iets heel anders dan prikkels opzoeken voor je buitenritpaard daar waar ruiter nuchter is met daadwerkelijk ervaring om te handelen als een pony ervandoor schiet. (groot of klein want ook een shetlander houd je niet altijd).
Dus die gelijkenis zie ik niet. Of er verder nog iets uitkomt, waarschijnlijk niet.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:29

Dit verhaal is toch wel anders dan de eerste die ik las. Eerste verhaal zei dat ze de pony hadden achter gelaten. Hier staat ze werden verboden de pony mee te nemen.

Ik durf te wedden dat er genoeg smurfen zijn die dronken met de hond lopen.

Ik vind het een domme actie, maar strafbaar??

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 02:26

scrabbel schreef:
Dit verhaal is toch wel anders dan de eerste die ik las. Eerste verhaal zei dat ze de pony hadden achter gelaten. Hier staat ze werden verboden de pony mee te nemen.

Ik durf te wedden dat er genoeg smurfen zijn die dronken met de hond lopen.

Ik vind het een domme actie, maar strafbaar??

Het is al vanaf het begin bekend dat ze de Shet niet meer mee mochten nemen, maar er hebben eerder gelijktijdig 3 topics over deze situatie gelopen, dus het kan zijn dat je het gemist hebt.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 07:37

Daphara schreef:
De Shet is er gelukkig niet gestressed onder geweest en heeft verder niets te lijden gehad, het dier was gelukkig de 20 al voorbij en was wat dat betreft wel wat gewend, maar dit zou nog wel eens een heel naar staartje kunnen krijgen als het wel voor de rechter komt.

Het is voor niemand van ons te zeggen of de shet er gestrest onder is geweest, we waren er niet bij en wortels en een deken aannemen zijn geen goede indicaties dat er geen stress is bij een dier. Stress hoeft zich niet alleen te uiten in (luid) protest, veel vaker gebeurt dat heel subtiel.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:02

VuurVleugels schreef:
Daphara schreef:

Het is voor niemand van ons te zeggen of de shet er gestrest onder is geweest, we waren er niet bij en wortels en een deken aannemen zijn geen goede indicaties dat er geen stress is bij een dier. Stress hoeft zich niet alleen te uiten in (luid) protest, veel vaker gebeurt dat heel subtiel.

De medewerkers van de dierenambulance en opvang die ter plaatse waren hebben dat verklaart in interviews. Wat mij betreft is dat een prima indicatie dat het dier inderdaad niet gestresst was.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:20

Het zegt weer alles over het CDA en hun visie op dieren, in ieder geval. Gebruiksvoorwerpen, meer niet. En het afdoen als 'kwajongensstreek'... Nee hoor, als je die vent wat nader bekijkt wordt gewoon duidelijk dat je met een zwakzinnige alcoholist te maken hebt. Maar dit is blijkbaar de crème de la crème van het CDA +:)+ Lekker in je raad houden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:42

Pardon?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 12:52

ze hebben na deze actie zelfs nog een liedje gemaakt, a la paard in de gang, maar dan iets met paard in het café....
Sommige mensen hebben nou eenmaal andere normen en waarden dan de meeste. En ja, ook die zitten blijkbaar bij politieke partijen zonder problemen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:16

Persoonlijk denk ik niet dat de acties van 1 persoon (in dit geval een CDA-raadslid) de mening of gedrag van een gehele politieke partij vertegenwoordigt, maar het is wel bijzonder om te lezen dat sommigen dat niet met mij eens zijn. Overtal zitten rotte appels tussen (niet om deze man nou meteen uit te schelden voor rotte appel, het gaat om de beeldspraak), je kunt imo niet een hele partij verantwoordelijk houden voor de foute acties van 1 persoon.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:52

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:07

Wat een vreselijke bal, bah! Die 'waar maken jullie je druk om, het is maar een pony' houding, echt een verschrikkelijke houding om überhaupt mee in het leven te staan.