Paardencoaching is booming, maar hoe is dat voor het paard zelf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardencoaching is booming, maar hoe is dat voor het paard zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 18:51

Hart van Nederland
Algemeen

Afbeelding
Een sessie paardencoaching. Foto: Marlies Trap Fotografie

Dat paardentherapie en -coaching al effect heeft op mensen is ondertussen duidelijk, maar het is nog niet bekend hoe het paard het zelf ervaart. Want is het wel goed voor de paarden om veel sessies op een dag te doen, of moet dat juist minder?

Paardencoaching is big en booming. In de afgelopen tien jaar is het aantal paardencoaches dat is aangemeld bij de Kamer van Koophandel verzesvoudigd. De paarden worden ingezet als middel om te helpen bij trauma's, onzekerheden maar ook bij bijvoorbeeld cursussen over leiderschap.

Zwiepen en rollen
Vanuit de paardensector kwamen veel vragen over hoe paarden hierop reageren en daarom besloot Kathalijne Visser, lector Human-Animal Interactions aan de Aeres Hogeschool in Dronten, om er onderzoek naar te gaan doen. "We zijn dit onderzoek in oktober begonnen met zeventig paarden en coaches. We vragen ze twee maanden bij te houden hoe de paarden zich gedragen tijdens de sessies".

Wanneer een paard namelijk zwiept met zijn staart of over de grond gaat rollen betekent het dat het dier zich niet prettig voelt.

Er zijn alleen nog meer paarden nodig dan de 70 paarden die de hogeschool had geregeld. "Het moet representatief zijn en dat bleek het niet. Daarom willen we in totaal tweehonderd paarden en coaches hebben die twee maanden de gedragingen van de paarden bijhouden."

Met die data hoopt de Hogeschool erachter te komen wat de sessies doen met de mentale gesteldheid van de paarden zodat de coaches nóg beter om kunnen gaan met hun dieren.

Bekijk hier de video.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:58

Dit was ook wel te verwachten, 3 van de vier paarden coaches die ik ken zijn ook mega zweverige types, de nuchterheid is dan ver te zoeken. Tja, als het dan gaat over karma van het paard aanvoelen en de interpretatie daarvan, dan vind ik het niet gek dat er zoveel verschillende interpretaties zijn van het gedrag dat een paard laat zien.

juniper

Re: Paardencoaching is booming, maar hoe is dat voor het paard zelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 19:20

Dat is niet echt nieuw, er wordt al jarenlang onderzoek gedaan naar het welzijn van coachingspaarden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:42

De qoach met paarden die ik ken heeft geen klote verstand van paarden!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:22

Ik kan me ook voorstellen dat het paard dat trauma dumping heel naar vindt. Voor ons mensen is het al heel heftig, laat staan een dier dat het niet kan beredeneren.
We moeten als mensen echt leren zelf verantwoordelijkheid te nemen om in therapie te gaan en op een gezonde manier met trauma omgaan, en niet al die emotie te dumpen op een dier wat er niet mee om kan gaan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:40

Nieuwsredactie schreef:
Wanneer een paard namelijk zwiept met zijn staart of over de grond gaat rollen betekent het dat het dier zich niet prettig voelt.

:')
Want er zijn geen vliegen en paard kan geen jeuk hebben?

Desalniettemin vind ik het een zeer interessant onderwerp. Zou het nog wat uitmaken dat de meeste coachingspaarden los lopen en daarom zelf beslissen of ze mee doen of niet?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:42

Avalanche schreef:
Ik kan me ook voorstellen dat het paard dat trauma dumping heel naar vindt. Voor ons mensen is het al heel heftig, laat staan een dier dat het niet kan beredeneren.
We moeten als mensen echt leren zelf verantwoordelijkheid te nemen om in therapie te gaan en op een gezonde manier met trauma omgaan, en niet al die emotie te dumpen op een dier wat er niet mee om kan gaan.

Maar zou een paard dit daadwerkelijk ervaren als "trauma dumpen"? Of ziet een paard iemand die niet lekker in zijn vel zit en reageert/spiegelt hier op?
En mag je dan als eigenaar ook alleen naar je paard als je blij bent?

Ik snap je wel hoor, maar in hoeverre maakt dat voor een paard een verschil of het de eigenaar is die bijv. manisch depressief is, of Jeanette die moeite heeft met haar loopbaan?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:48

Ik werk zelf als hippotherapeut voor kinderen. Er is inderdaad helaas heel veel wildgroei van mensen die denken met een paard in de achtertuin coaching te kunnen geven (bij wijze van). Er zijn ook stromingen die alles heel zweverig interpreteren helaas. Wanneer het paard mest of gaapt, dan betekent het dat de cliënt iets los moet laten etc. Daar zouden ze wat mij betreft wel eens wat aan mogen doen :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:57

Wat betreft ervaren als trauma dumpen..... ik denk dat dat per paard verschilt. Het ene paard zal gevoeliger zijn in die dingen dan het andere. Maar er is wel een risico, zeker voor gevoelige paarden die het niet uiten, en het ook niet los kunnen laten. Ik kan me voorstellen dat zo'n paard er echt wel heel veel moeite mee kan hebben.
En ik denk echt wel dat een paard tot op een bepaald punt emoties wel begrijpt, die hebben ze zelf ook. Ik denk dat wij mensen paarden daarin stevig onderschatten. Dus nee, ik geloof niet dat je alleen naar je paard mag wanneer je blij bent, maar denk wel dat het belangrijk is die dingen ook te ownen, niet naar je paard toe om je paard als hulpverlener te gebruiken. En rekening houden met wat het met hem doet.
Ik heb een merrie gehad die dat heel goed kon aangeven, die liet me niet opstappen als ik te hoog in mijn emotie zat, of dat nu spanning, stress of verdriet was. Zij is ook de reden dat ik destijds gestopt ben met wedstrijden omdat ik merkte dat de prestatiedrang voor mij te hoog werd, en ik kon het niet aan haar uitleggen...... snap je me nog? En toen heb ik ook bij haar uitgehuild en sorry gezegd.

Ik denk dat dat ook de reden is dat ik moeite heb met paardencoaching. Het is het traditionele gebruik maken van wat een paard allemaal van ons toelaat en kan, zonder iets terug te geven. Het is zo een traditie van mensen om altijd maar te nemen en niets te geven. Ik heb van haar geleerd meer achterover te zitten, te ontvangen en te geven. En toen kon er zo ontzettend veel meer, kreeg ik er zoveel meer energie van, en mijn paard was een blij ei.

En ik denk dat dat is wat ik bedoel. Ik denk dat je als mens de plicht ook hebt het bij jezelf te herkennen en het paard soms voor jezelf beschermen. Mijn meisje vergaf me, want paarden zijn veel te goed voor deze wereld, maar voor mij was het een ommekeer. Voor mij was het het punt waarop ik besloot dat ik het niet ging doen als mijn paard het niet echt echt leuk vond. Ik wil ook dat mijn paard gelukkig is met mij. Ik vind het niet acceptabel dat stoppen met werken de grootste beloning is. Ze moeten het werk zelf net zo leuk vinden als ik.

En op die basis is er dan gek genoeg best weer ruimte voor emotie, kun je spelen met training want het móet niet meer. Ik hoop dat je me nog volgt :=
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 28-02-23 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:00

Hey, als er op een redelijk nuchtere manier naar het (spiegelende) gedrag van een paard gekeken wordt, en de “coach” weet ook echt iets van paarden en hun gedrag, dan heb ik er geen probleem mee.

Ik had een tijdje terug (heel kort) een paardencoach als bijrijder, haar eigen paarden waren niet meer geschikt om mee te rijden, dus daarom was ze opzoek gegaan naar een bijrijpaard.

Deze was niet het nuchtere type, met echt verstand van paarden gedrag, maar het zweverige type die vooral veel “aanvoelde” bij paarden.

De eerste keer dat we gingen grondwerken, wilde ze niet dat ik haar voordeed hoe ik met mijn ruin werkte, ze wilde het zelf “voelen”, nou ja prima toch.

Dus ik ben op de bak rand gaan zitten en heb me 15 minuten uitstekend vermaakt. Ze kreeg mijn ruin niet zover dat hij braaf rondjes om haar heen liep en moest hem na elke zoveel meter weer vooruit jagen. Hij deed eigenlijk niets van wat zij van hem vroeg, lopen, draven, stoppen, naar je toe draaien, naar je toe komen, achter je aan lopen (join up), bij je weg sturen, enz. Niets wilde lukken bij haar, mijn paard kreeg in dat kwartier heel wat labels opgeplakt door deze “paardencoach”, die ook paardencoaching opleidingen gaf.

Na een kwartier, toen ik mijn lachen echt niet meer kon inhouden en zij uitgeput stond uit te puffen, nog vertellend over wat voor een karakter/type mijn paard zou zijn, heb ik aangeboden te wisselen.

Ik ging in het midden van de halve bak staan, opende mijn bovenlijf en wees in de kant waarop ik wilde dat mijn paard ging lopen en hij stapte meteen weg. Ik haalde even mijn drijvende hand iets omhoog en hij draafde meteeen aan, nog een keer en hij galoppeerde aan. Ik zette één stap achteruit en hij hield meteen halt. Ik draaide mijn lichaam een kwartslag en hij draaide naar me toe. Ik nodigde hem uit en hij kwam naar me toe, ik draaide me om en hij liep met me mee.
Al die tijd hield hij één oor op mij gericht en pikte hij de kleinste lichaamssignalen van mij op.

Ik legde de paardencoach uit dat je niet met een paard kunt werken als je de taal van dat paard niet spreekt. Zij dacht dat haar manier dé manier was, maar mijn paard was niets van de labels die zij er in 15 minuten opgeplakt had.

Ik geloof niet in paardencoaches, al helemaal niet in die types die veel te weinig kennis hebben van paarden, hun gedrag en niet eens interesse of de tijd willen nemen om de taal van het paard waarmee ze werken te leren spreken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 22:05

Avalanche schreef:

Om precies die reden heb ik er ook altijd mijn bedenken over gehad. Ikzelf wil geen dieren opzadelen met mijn emoties. Mijn eigen paarden doen het ook het best wanneer ik gewoon de stabiele factor ben. Het zal wellicht per paard verschillen hoor.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:53

Daphara schreef:
Hey, als er op een redelijk nuchtere manier naar het (spiegelende) gedrag van een paard gekeken wordt, en de “coach” weet ook echt iets van paarden en hun gedrag, dan heb ik er geen probleem mee.

Ik had een tijdje terug (heel kort) een paardencoach als bijrijder, haar eigen paarden waren niet meer geschikt om mee te rijden, dus daarom was ze opzoek gegaan naar een bijrijpaard.

Deze was niet het nuchtere type, met echt verstand van paarden gedrag, maar het zweverige type die vooral veel “aanvoelde” bij paarden.

De eerste keer dat we gingen grondwerken, wilde ze niet dat ik haar voordeed hoe ik met mijn ruin werkte, ze wilde het zelf “voelen”, nou ja prima toch.

Dus ik ben op de bak rand gaan zitten en heb me 15 minuten uitstekend vermaakt. Ze kreeg mijn ruin niet zover dat hij braaf rondjes om haar heen liep en moest hem na elke zoveel meter weer vooruit jagen. Hij deed eigenlijk niets van wat zij van hem vroeg, lopen, draven, stoppen, naar je toe draaien, naar je toe komen, achter je aan lopen (join up), bij je weg sturen, enz. Niets wilde lukken bij haar, mijn paard kreeg in dat kwartier heel wat labels opgeplakt door deze “paardencoach”, die ook paardencoaching opleidingen gaf.

Na een kwartier, toen ik mijn lachen echt niet meer kon inhouden en zij uitgeput stond uit te puffen, nog vertellend over wat voor een karakter/type mijn paard zou zijn, heb ik aangeboden te wisselen.

Ik ging in het midden van de halve bak staan, opende mijn bovenlijf en wees in de kant waarop ik wilde dat mijn paard ging lopen en hij stapte meteen weg. Ik haalde even mijn drijvende hand iets omhoog en hij draafde meteeen aan, nog een keer en hij galoppeerde aan. Ik zette één stap achteruit en hij hield meteen halt. Ik draaide mijn lichaam een kwartslag en hij draaide naar me toe. Ik nodigde hem uit en hij kwam naar me toe, ik draaide me om en hij liep met me mee.
Al die tijd hield hij één oor op mij gericht en pikte hij de kleinste lichaamssignalen van mij op.

Ik legde de paardencoach uit dat je niet met een paard kunt werken als je de taal van dat paard niet spreekt. Zij dacht dat haar manier dé manier was, maar mijn paard was niets van de labels die zij er in 15 minuten opgeplakt had.

Ik geloof niet in paardencoaches, al helemaal niet in die types die veel te weinig kennis hebben van paarden, hun gedrag en niet eens interesse of de tijd willen nemen om de taal van het paard waarmee ze werken te leren spreken.

Mooi geschreven! Elk paard heeft ook een eigen input. Geen enkel dier past in zelfde klik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:58

Ik snap het 'over de grond rollen' niet helemaal. Ik vind de woordkeuze vreemd, alsof ze dat bij paarden niet kennen. En de meeste paarden die rollen voelen zich best ok, en doen dat meestal niet als ze zich onveilig voelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:48

Is het niet zorgelijk iedereen maar zoiets kan gaan beginnen zonder enig vak opleiding o.i.d
Je hebt te maken met mensen waarvan hun leven in het teken staat van hun trauma. Net of dat niks is!
Of zijn het allen echte psychologen die deze weg in slaan!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:50

Eens, Popstra. Dat is idd heel zorgelijk en die mensen kunnen potentieel heel veel schade aanrichten.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:00

Begrijp ik goed dat ze data willen verzamelen door middel van zelfrapportage door de coaches?

Nou, de paar paarden'coaches' die ik ken die zou ik daar nooit mee vertrouwen. Die zijn zo zweverig, die geloven vast dat het de taak is van het paard en dat zwiepen betekent dat het paard boze geesten wegzwiept.

VidessaHTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:33

Ik werk zelf als coach met paarden. Onze paarden (8) hebben de keuze, altijd, of ze wel of niet mee willen doen. Daarnaast zetten we ze hooguit 2x per week in.

Ik ben niet zweverig en ik heb een gedegen coachopleiding gevolgd en een opleiding tot paardencoach incl. gedrag. We hebben al meer dan 30 jaar paarden. Genoeg kennis over paarden dus.
We houden ze goed in de gaten en als ze zich niet prettig voelen of anders gedragen, wordt er niet mee gewerkt.

Wat mij vooral verbaasd is dat er veel mensen paardencoach willen worden of zijn zonder eigen paarden, of maar met 1 of 2 paarden.
We zijn juist heel erg bezig met het welzijn van de paarden. We coachen altijd in de kudde. We laten de sessies ook altijd van de paarden afhangen. Er wordt niet op gereden, ze mogen niet worden opgejaagd e.d.

We werken veel met mensen met PTSS en het is vaak al genoeg dat ze bij de paarden zijn. Het hoeft niet altijd heel zwaar te zijn. Onze ervaring is dat de paarden de mensen zelf opzoeken en soms ook niet en dan lopen ze weg. Dat is prima. Dat is dan aan de coach om daar mee om te gaan. Daarom vinden wij het ook heel belangrijk dat je een coachopleiding hebt en ervaring in het coachen voor je met paarden aan de slag gaat. Paarden zijn een mooie aanvulling maar het is aan de coach om het proces te begeleiden en te zorgen voor veiligheid.
Als je niet weet wat je doet, kan het ook beschadigend zijn voor de coachee. Het is niet zo vrijblijvend als wordt gedacht.

Ik vind het jammer dat er generaliserend gedacht wordt over paardencoaches. Niet iedereen is hetzelfde en niet iedere coach is zweverig.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 02:19

VidessaHTL, hetgene wat jij onschrijft is een stuk anders dan het 'zweverige' type coach die een 3-weekse cursus bij een andere coach gevolgd heeft, met een paard en klant in een bak staat waarbij het paard geen kant op kan, en vervolgens het gedrag van het paard vermenselijkt.

NiobeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 04:20

Shadow0 schreef:
Ik snap het 'over de grond rollen' niet helemaal. Ik vind de woordkeuze vreemd, alsof ze dat bij paarden niet kennen. En de meeste paarden die rollen voelen zich best ok, en doen dat meestal niet als ze zich onveilig voelen.

Ik heb het idee dat er eigenlijk bedoeld wordt schrapen over de grond, want dat zegt ze namelijk ook in een tv interview en daar heeft ze het niet over rollen :=

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 05:45

Ik vind het zorgelijk dat iedereen zomaar paardentherapie kan geven. Men volgt een coaching opleiding, wat zweverige klets erbij en hup gaan aan het werk. Ik werk nu een kleine 10 jaar als psychiatrisch verpleegkundige binnen de GGZ en no way dat ik na een coaching opleiding mij bekwaam acht om therapie te geven. Maar goed dit is wel off topic

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 06:41

Ik vind het wel on topic eigenlijk. Ik maak me ook zorgen over de wildgroei van allerlei coaches zonder enige opleiding.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 06:55

Schapenwol schreef:
Begrijp ik goed dat ze data willen verzamelen door middel van zelfrapportage door de coaches?

Nou, de paar paarden'coaches' die ik ken die zou ik daar nooit mee vertrouwen. Die zijn zo zweverig, die geloven vast dat het de taak is van het paard en dat zwiepen betekent dat het paard boze geesten wegzwiept.

Dat vond ik ook al vreemd, elders vond ik:

Citaat:
Dit vastleggen wordt gedaan in een speciaal hiervoor ontwikkelde app. Om dit op een uniforme wijze te kunnen doen, worden deelnemers gedurende één dag getraind bij Aeres in Dronten in het herkennen van stresssignalen bij paarden en deze vervolgens vast te leggen.

Alsnog zelfrapportage, maar hopelijk wel ietwat gestandaardiseerd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 07:26

Wat me ook soms zorgen baart: sommige paarden zijn "stuk", en worden dan aangeboden als coaching paard. Dan zit je soms met een paard dat soms wel wat pijn kan hebben, en als de coach dan te zweverig is en de pijnsignalen van het paard interpreteert als reactie op de coachee, dan kan het dier onnodig lijden en soms de nodige behandeling/pijnstillers missen.

Ik moet zeggen: niet alle paarden spiegelen, ik heb 3 behoorlijk extraverte paarden (omdat ik hen ook de kans geef), heel verschillende persoonlijkheden, maar ik zie er soms maar weinig van mezelf in terug. En zelfs als ik totaal niet happy of overbezorgd ben, blijven zij zichzelf, dus ik geloof niet dat ze ook maar iemand zouden "spiegelen". Ze zullen wel soms uittesten, dus voor les in zelfvertrouwen kunnen ze wel goed zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:03

Afanaisa91 schreef:
Schapenwol schreef:

Dat vond ik ook al vreemd, elders vond ik:

Citaat:
Dit vastleggen wordt gedaan in een speciaal hiervoor ontwikkelde app. Om dit op een uniforme wijze te kunnen doen, worden deelnemers gedurende één dag getraind bij Aeres in Dronten in het herkennen van stresssignalen bij paarden en deze vervolgens vast te leggen.

Alsnog zelfrapportage, maar hopelijk wel ietwat gestandaardiseerd.

Krijg je dan niet alsnog bevooroordeelde rapportage? Vaak zie je dat als mensen iets niet willen zien, ze het ook echt niet zien.
Plus dat sommige paarden ook echt heel subtiel zijn in die dingen: strakke mond, rimpel boven de ogen, net niet kunnen ontspannen....

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:13

Vanuit de opleiding die ik heb gedaan (Keulse Weg) blijft alle interpretatie bij de gecoachte en bewaak je als coach natuurlijk wel de veiligheid (en interpreteer je het gedrag van het paard om die reden) We geven wel terug wat we gezien hebben zo objectief mogelijk. Paard zwaaide toen en toen met zijn staart. Hoe was dat voor jou? Ook kiezen de paarden inderdaad zelf of ze mee willen doen. 1 kleine minishet op stal ging meestal als hij de coachee aan zag komen al heel snel weg. Soms deed hij wel mee en dan was hij geweldig :) Ik heb mijn diploma, maar uiteindelijk nooit echt als paardencoach aan de slag gegaan. Wel gek van mijn 2 paardjes :) en nu bezig met een opleiding instructeur natural horsemanship. Ook hier kom je jezelf wel weer aardig tegen hoor :) maar dat is het mooie van werken met paarden. Ze spiegelen :) Ik ben van mening als de paarden niet te vaak hoeven te coachen dat ze dit prima kunnen doen. Ook is het belangrijk dat ze wel gezond zijn vind ik.

Mijn reden om met paardencoaching te beginnen begon ook met een sterk spiegelend paard op de manege waar mijn dochter reed. Ik was aan het daten met een zeer dominante man. Ik stond ongeveer 1 meter van het paard af want ik wilde mijn dochter zelf laten opzadelen met wat instructie van mij. Het paard draaide zijn hoofd en gaf me een ontzettend harde duw. Ik was perplex...Ik doe toch helemaal niks. Toen gebeurde het nog 1 keer en weer was ik echt verbaast maar ik zei niks. De 3e keer zei ik ineens resoluut tegen het paard....Hej hou daar eens mee op! Het paard begreep het! Toen viel bij mij het kwartje....Ik geef mijn grenzen pas na 3x aan. Het daten met de dominante kerel was ook gewoon gelijk voorbij ;) Zo heb ik zowel bij mijn dochter als bij mezelf veel A-ha momentjes gehad bij de paarden. Heel fijn!