Wie heeft de maantop van ezel Lou Lou geknipt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Wie heeft de maantop van ezel Lou Lou geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 18:51

DTV Nieuws
Algemeen

Afbeelding
Twee Franse ezels, ook wel Poitou-ezels genoemd.
Foto: Père Igor/Wikimedia Commons/Bokt Wiki

Franse Ezel Lou Lou woont al enkele jaren op de dierenweide aan de Diamantweg in Oss. De ezel heeft van nature erg lang haar, dus verzorger Paulien Leemans stond wel even raar te kijken toen ze op een ochtend zag dat de maantop van Lou Lou was geknipt.

Want dat had ze niet zelf gedaan. "Waarschijnlijk heeft iemand het heft in eigen handen genomen en heeft diegene de schaar in Lou Lou gezet", vermoedt Leemans. Ze was naar eigen zeggen not amused, toen ze erachter kwam dat haar ezel onverwachts was geknipt. "Het zag er namelijk niet zo goed uit. Ik was echt een beetje pissed off", vertelt Leemans. "Als de dader nou goed kon knippen, was het een ander verhaal."

De Franse Ezel heeft van nature erg lang haar, en dat zat wel eens voor zijn ogen. "Ik denk dat iemand dat zielig vond", zegt Leemans. "Maar dan had ik liever gehad dat iemand mij gewoon even had gebeld."

De verzorger was namelijk niet van plan om Lou Lou te knippen. "Het is gewoon een oude ezel van 23 jaar. Je gunt hem een mooie oude dag. Toen ik hem kreeg, zat hij onder de klitten en eczeem. Hier wordt hij goed verzorgd en gekamd. Zijn eerdere jeuk is weggegaan. Je ziet hem hier gewoon opknappen", aldus Leemans. Ook weet ze dat Lou Lou een rustige ezel is. "Ik vermoed dat hij gewoon naar het hek is gelopen en rustig is blijven staan tijdens het knippen. Er is van het voorval namelijk niets te zien."

Ondanks dat Leemans een bordje met een oproep heeft geplaatst, is het nog onduidelijk wie Lou Lou heeft geknipt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wie heeft de maantop van ezel Lou Lou geknipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:06

Volgens mij is het een Poitou ezel?
Dan is een lang kapsel idd niet vreemd, maar dat zal de voorbijganger niet hebben geweten.
Desalniettemin hadden ze het ook natuurlijk aan de eigenaresse kunnen vragen waarom de vacht zo lang is.
Je blijft van andermans dieren af.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:28

Ooit was een paard van mij de maantop op een klein plukje na kwijt. Hoe? Het bleek dat de geit in de tijd dat het paard het hoofd in de voerbak had, op de richel klom en de maantop op vrat.
Dus lopen hier ook geiten in het parkje?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:30

Ik haat knippers van andermans dieren. Mijn tinker heeft dat eens hechtingen opgeleverd. Een grote pluk lange manen weg en een letterlijke schaarknip in zijn hals. _-:( gewoon stom. Blijf er met je vingers van af en ga desnoods met een briefje op het hek met je bezorgde worden van het dier ziet niets in gesprek met de eigenaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:34

pillow schreef:
Ooit was een paard van mij de maantop op een klein plukje na kwijt. Hoe? Het bleek dat de geit in de tijd dat het paard het hoofd in de voerbak had, op de richel klom en de maantop op vrat.

Aan de foto bij het oorspronkelijke bericht te zien, is het echt met een schaar gedaan.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:47

Voor de dader kun je beste vragen op de lokale basisschool, een kind van 8-10 jaar die roept dat dit haar verzorgpony zijn wrs…
Vroeger overkwam dit ook een van onze verzorgponys, we kwamen aan en de voorpluk was “prachtig” recht afgeknipt. Woedend waren we maar het groeit wel weer aan. Gelukkig voor de ezel is het momenteel geen vliegen tijd. Ik hoop dat de eigenaar na de eerste woede er vooral de lol van in kan zien, want het arme ding staat met zo’n rechte pluk zo voor lul. Over het algemeen zal de dader dat wrs ook wel op zijn gevallen en zich schamen voor haar “verzorging” en het bij 1x laten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:00

boeflover schreef:
Voor de dader kun je beste vragen op de lokale basisschool, een kind van 8-10 jaar die roept dat dit haar verzorgpony zijn wrs…
Vroeger overkwam dit ook een van onze verzorgponys, we kwamen aan en de voorpluk was “prachtig” recht afgeknipt. Woedend waren we maar het groeit wel weer aan. Gelukkig voor de ezel is het momenteel geen vliegen tijd. Ik hoop dat de eigenaar na de eerste woede er vooral de lol van in kan zien, want het arme ding staat met zo’n rechte pluk zo voor banketstaaf. Over het algemeen zal de dader dat wrs ook wel op zijn gevallen en zich schamen voor haar “verzorging” en het bij 1x laten.

Van andermans eigendom blijf je gewoon af.

Ik ga op straat toch ook niet random bij mensen en kinderen haren knippen. Groeit wel weer aan.

Waarom moet er bij je dieren 'de lol' er van ingezien worden?
Het is alles behalve lollig.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:12

Lijkt het op de foto zo of heeft hij last van zijn ogen?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 20:57

Cayenne schreef:
pillow schreef:

Aan de foto bij het oorspronkelijke bericht te zien, is het echt met een schaar gedaan.

Oh ja dat zie ik nu ook. Inderdaad op de basisschool vragen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 22:35

Onali schreef:
boeflover schreef:
Vroeger overkwam dit ook een van onze verzorgponys, we kwamen aan en de voorpluk was “prachtig” recht afgeknipt. Woedend waren we maar het groeit wel weer aan. Gelukkig voor de ezel is het momenteel geen vliegen tijd. Ik hoop dat de eigenaar na de eerste woede er vooral de lol van in kan zien, want het arme ding staat met zo’n rechte pluk zo voor banketstaaf. Over het algemeen zal de dader dat wrs ook wel op zijn gevallen en zich schamen voor haar “verzorging” en het bij 1x laten.

Van andermans eigendom blijf je gewoon af.

Ik ga op straat toch ook niet random bij mensen en kinderen haren knippen. Groeit wel weer aan.

Waarom moet er bij je dieren 'de lol' er van ingezien worden?
Het is alles behalve lollig.

Tuurlijk blijf je van andermans dieren af, maar kinderen doen soms domme dingen en leren daar van. Nogmaals ik snap heel goed dat de eigenaar woedend is (dat waren wij ook toen het ons overkwam), maar er is geen letsel opgelopen bij de ezel gelukkig, de haren groeien wel weer terug aan. tot die tijd een ezel met een bloempot kapsel

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 23:48

Niet alleen kinderen, ik lees ook hier op bokt (jong) volwassenen die graag paarden benaderen die ergens in een wei staan. Was er laatst niet een heel verhaal van een bokker die aanvoelde dat een pony mishandeld werd?

Ik verbaas me werkelijk dat mensen het nodig vinden bij/aan dieren te komen die niet van hen zijn en waarvoor men geen toestemming heeft van de eigenaar om het dier aan te raken. Men moet imo gewoon van de dieren van een ander afblijven, wanneer zij geen uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar hebben om het dier te benaderen. Dus ook geen manen knippen, niet aaien, niet voeren, helemaal niets, gewoon doorlopen.

Denk je dat een dier mishandeld of verwaarloosd wordt, dan eerst de eigenaar contacteren, niet zelf aan de slag gaan.
Hoe vaak ik op de vorige stal wel mensen moest vragen of ze konden lezen en zo ja, wat er op het bordje stond (Paarden niet aanraken en niet voeren) bleef moeilijk en meestal/vaker voor volwassenen dan voor kinderen.

Ben blij dat ik nu op een stal sta waar mijn paarden niet aan de openbare weg staan als zij op de wei staan.