Anouk Noordman werkt hard om alle ballen in de lucht te houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Anouk Noordman werkt hard om alle ballen in de lucht te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 00:03

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Anouk Noordman met Zeronica. Foto: Marlies Trap Fotografie

Dressuuramazone Anouk Noordman (32) uit Zuidwolde hoeft zich niet te vervelen. Ze rijdt op dit moment elf paarden, geeft les, heeft meerdere goedgekeurde dekhengsten op stal staan en fokt af en toe een veulen. Daarnaast werd ze drie jaar geleden ook nog moeder van zoon Timo.

"Je moet heel hard werken en je moet wel passie hebben om dit elke dag weer te kunnen doen en alle ballen hoog te houden", reageert Noordman gelaten.

'Met paarden van anderen moet ik mijn geld verdienen'
Vandaag is dorpsgenote Jacomijn Bos op bezoek met haar 11-jarige merrie Hacienna. Noordman traint het paard al acht jaar. Samen komen ze op het hoogste niveau in de Grand Prix uit.

"Het was niet het makkelijkste paard", vertelt eigenaar Bos. "En destijds was Anouk net met dit werk begonnen. Ze is twintig jaar jonger en heeft net iets meer lef dan ik. Dus toen heb ik haar gevraagd. Anouk is heel fanatiek en wil altijd de beste zijn. Misschien is ze wel eens té perfectionistisch en maakt ze het zichzelf wel eens te moeilijk. Maar ze gaat er 200 procent voor."

"Ik rijd haar al vanaf dat ze drie is", gaat Noordman verder. "Toen was ze net zadelmak en nu rijden we samen Grands Prix. Mijn eigen paarden zijn leuk, maar met de paarden van andere mensen moet ik mijn geld verdienen." Het zal dan ook best even slikken worden als Hacienna in de verkoop gaat. "Je ziet ze elke dag, je bent er elke dag mee bezig. Dus dat is best moeilijk om daar ooit afscheid van te nemen", mijmert Noordman.

Eigen ambitie als dressuurruiter
Begin 2019 opende Noordman haar eigen stallen in Zuidwolde. Ze runt het bedrijf hoofdzakelijk alleen. Maar desondanks is ze ook nog steeds zelf ambitieus in de sport. Met haar 19-jarige merrie Zeronica strijdt ze al heel wat jaren mee op het hoogste niveau. En ondanks dat ze al heel wat prijzen binnensleepten werden ze afgelopen weekend voor het eerst samen Drents kampioen.

"Dat is een titel die ik altijd al heel graag eens wilde winnen. Maar er ging altijd wel wat mis, stom he?", lacht Noordman. Zeronica is een vreemde eend in de bijt. Ze is een Gelders tuigpaard, niet per se het prototype voor het hoogste niveau van de dressuursport.

"Alles is ruiger met een tuiger", lacht Noordman. "En dat is ook echt zo met deze. Ze is echt een hittepetitje. Vooral in het begin toen ik net tussen de top begon te rijden voelde ik me wel heel klein met dat tuigpaardje."

Fokken
Buiten haar ambities in de sport fokt ze ook op kleine schaal wat veulens. "Ik fok er maar één of twee per jaar. Het is meer hobby-matig. Maar ik probeer natuurlijk wel altijd wat goeds te fokken", aldus Noordman.

Een mooi voorbeeld is Odeer. Inmiddels is hij zelf een goedgekeurde dekhengst. Hij is de zoon van Atze, die ook in Zuidwolde op stal staat. En de moeder is Zeronica.

"Hij heeft van beide ouders net de goede genen overgenomen, dus dat is wel top natuurlijk. Ik hoop dat hij de topper van de toekomst gaat worden", besluit Noordman.

Afbeelding
Anouk Noordman met Atze. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 08:26

Mooi en eerlijk stuk, het is geel hard werken elke dag. Is het niet je passie dan valt het vies tegen.

Esaqar

Re: Anouk Noordman werkt hard om alle ballen in de lucht te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:28

Alleen maar respect! Mooi stuk!

pien_2010

Re: Anouk Noordman werkt hard om alle ballen in de lucht te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:32

Respect inderdaad.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 06:28

Leuke meid, al moet ik soms wel een beetje m'n wenkbrauwen fronsen als ik bepaalde foto's van haar op Facebook voorbij zie komen :=

Maar ze rijdt werkelijk fantastisch, op concours, maar ik heb haar ook wel eens thuis zien rijden(zo in het voorbij rijden), dat ik dacht, oei arm paard

We komen haar wel eens tegen als we ook in Zuidwolde rijden en dan is ze altijd aardig en geïnteresseerd en dan altijd ook nog wel een leuk compliment voor ons paard