Paard van Sinterklaas taboe bij intocht volgens PvdD Dordrecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard van Sinterklaas taboe bij intocht volgens PvdD Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 18:59

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Sinterklaas, hier nog met Amerigo. Foto: R.F. (Roel) Jorna

De Partij voor de Dieren pleit ervoor dat er geen dieren meer worden ingezet bij evenementen. Dit betekent dan ook de trouwe Ozosnel Sinterklaas niet meer kan opwachten op de kade, als hij aankomt met zijn stoomboot.

Pieter Groenewege, fractievoorzitter van de PvdD in Dordrecht, verklaart: "het belang van een paard is niet om in een drukke menigte te lopen, waar kinderen schreeuwen en met pepernoten wordt gestrooid. We kunnen het ontmoedigen, of geen subsidie verlenen als dieren worden gebruikt."

Jeanine Lammens, van de VVD, is het hier niet mee eens. "Een goede omgang met dieren is belangrijk en kan wat ons betreft ook bij evenementen. Sinterklaas is een belangrijk evenement dat jaarlijks duizenden kinderen blij maakt in onze stad. Gaan we voortaan onze goedheiligman op een hobbelpaard door de stad laten rijden?"

Marc Merx wethouder, vindt ook dat het paard van Sinterklaas kan blijven. Hij heeft zich laten vertellen dat de paarden niet anders doen en dat ze er geen last van hebben.

Gebruikte bronnen:
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 24-02-23 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Avalanche

Re: Paard van Sinterklaas taboe bij intocht, als het aan de PvdD ligt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:04

Oh man :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:08

En nou nog een partij die vindt dat een RK bisschop niet inclusief en woke genoeg is, en dan is de Sint in alle opzichten ter ziele. Euthanasie na bijna 1700 jaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:11

Ik vind het wel goed dat het paard niet meer mag....

kom andere paarden dan schimmels willen ook officieel sinterklaaspaard zijn.
Mijn 2 halve schimmels bijvoorbeeld. Die zijn al roetveeg schimmel mag het ook weer niet. Dan niemand niet :o

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:28

DuoPenotti schreef:
kom andere paarden dan schimmels willen ook officieel sinterklaaspaard zijn.
Mijn 2 halve schimmels bijvoorbeeld. Die zijn al roetveeg schimmel mag het ook weer niet. Dan niemand niet :o
_O- ja boe, da’s discriminatie.
Zonder dollen; als een verdwijnende zwarte Piet geen probleem mag zijn dan zal dit zeker ook geen dealbreaker zijn. Goed uit te leggen ook. Ozosnel hoeft niet meer te reizen uit Spanje. Diervriendelijke Sint.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:29

Ik heb maar 1 ding te zeggen: _O- _O- _O-

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:32

Diervriendelijke Sint, :')

Dorine92

Re: Paard van Sinterklaas taboe bij intocht volgens PvdD Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:44

Oké nou ik ben nog steeds benieuwd wanneer de bijbel eens herschreven gaat worden. Kan ook echt niet meer. Zo kwetsend allemaal. Ohhh huilie huilie

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:45

Misschien tijd voor een regenboog paard, of een roetveeg paard wellicht?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:47

Dorine92 schreef:
Oké nou ik ben nog steeds benieuwd wanneer de bijbel eens herschreven gaat worden. Kan ook echt niet meer. Zo kwetsend allemaal. Ohhh huilie huilie

Het zou me niks verbazen als ze dat, weer, gaan doen. Roald Dahl is ook al slachtoffer van deze woke gekte!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:54

We laten de echte ellende voor wat het is en richten ons in februari op een brave schimmel die in december een paar uurtjes Sinterklaas op zijn rug mag dragen .....

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:57

Dag Animal Event, Horse Event, enzenz..
Die mensen van PvdD sporen niet..

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:08

gillian schreef:

Toen ik laatst in een ander topic suggereerde dat PVDD er op uit is om paarden voor de liefhebberij te verbieden.
Werd ik bijna afgeschoten.
Maar het begint er aardig op te lijken.
Het begint bij evenementen en over een paar jaar mogen we niet meer rijden of mennen

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:20

gillian schreef:

Dat is ook precies waar ze op aansturen.
Wij moeten steeds meer zorgen dat we kunnen onderbouwen wat we doen. En dat het ook echt klopt wat we doen. Dat opzich is niet verkeerd. We hebben soms ook een schop onder de kont nodig en een kritische blik van buitenaf. Maar laten we niet blind in de aanval gaan maar rustig uit blijven leggen wat we doen. En als het biet uit te leggen valt, is het misschien niet goed...

Oftewel ik doe een poging; beste PvdD, het paard wat wij hiervoor inzetten is drukte gewend, traint hiervoor. Dmv schriktraining en dergelijke en word alleen ingezet als hij helemaal okee is thuis. Dus als hij niet verblikt of verloopt van openklappende paraplu's en blaffende honden. Hij gaat regelmatig mee op buitenrit en is de bodem, de route en het feit dat er onverwachte situaties zijn gewend. De sint neemt vooraf meerdere privé paardrijlessen (ieder jaar ongeveer 5 hij heeft daarnaast jarenlang ervaring als recreatieruiter). We kijken naar de stress signalen bij het paard. Een beetje dribbelen vanwege de fanfare trommels, prima. Angstig worden: niet prima. Dan nemen we even een zijstraat, gaan achter de fanfare ipv ervoor rijden of laten in het slechtste geval de sint afstappen (nooit gebeurt). Paard krijgt wanneer zijn gemoedstoestand okee is vaak voedselbeloningen en het zadel en hoofdstel wat we gebruiken is voor het paard gemaakt. We gebruiken geen dwang in de vorm van zwepen, scherpe bitten of sporen. Degene die naast het paard loopt is zijn eigenaar of diens dochter en dus mensen die hij kent en vertrouwt. In ons geval betreft het een andalusische hengst die groeit van alle aandacht en kalm maar mans rondloopt. Hij mest niet overmatig, ademt rustig door en laat geen dingen zien als zweten, veel oogwit, strakke mond of opgetrokken neusgaten. We merken dat hij na het evenement meer moe is dan anders, want er zijn veel indrukken maar mits dit niet te vaak gebeurt en het voor hem te behappen blijft, is het eigenlijk vooral een leuke verandering van de dagelijkse sleur. Nadien eet hij normaal en heeft geen stress gerelateerde aandoeningen als maagzweren of stalondeugden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:22

OleJon schreef:
gillian schreef:

Toen ik laatst in een ander topic suggereerde dat PVDD er op uit is om paarden voor de liefhebberij te verbieden.
Werd ik bijna afgeschoten.
Maar het begint er aardig op te lijken.
Het begint bij evenementen en over een paar jaar mogen we niet meer rijden of mennen

Je hebt geen ongelijk...

Maar dan vraag ik mij weer af: mogen dieren nog een vorm van stress ervaren?
In de natuur hebben ze ook stress-momenten: een hongerige groep prooidieren, te weinig te eten/ drinken... Uitzonderingen daar gelaten: het paard in het algemeen leeft op een roze wolk, waarbij alles aan het dier wordt aangepast. Ze hoeven niet na te denken over voedsel zoeken, water zoeken, veiligheid zoeken. Wij doen het niet best op onderbelasting, en volgens mij de dieren ook niet. Als ik kijk naar hoe mijn oude pony was, en hoe mijn huidige pony is: beiden zijn op hun best als er net ze gewerkt wordt. En ja, dan hebben ze het ook wel eens spannend.

Het paard van Sinterklaas is een hele spannende onderneming, wat vraagt om een paard dat van nature al koel in de kop is, vertrouwt op zijn begeleider. Des te belangrijker geen paarden te gebruiken die een sedatie nodig hebben om veilig de menigte door te kunnen, en sinterklaas op tijd paardrijles te geven. Alles wat mis gaat is koren op de molen van extreme dieren-partijen.

En weet waar je op stemt. Ik kies heel bewust niet voor PVVD omdat ik hun te extreem vindt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:26

Ibbel schreef:
En nou nog een partij die vindt dat een RK bisschop niet inclusief en woke genoeg is, en dan is de Sint in alle opzichten ter ziele. Euthanasie na bijna 1700 jaar.

Nou heb dat altijd wel een beetje raar gevonden hoor. Een RK bisschop die graag kleine kindjes op schoot wilde hebben :+ :+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:28

Nynkex01 schreef:
Misschien tijd voor een regenboog paard, of een roetveeg paard wellicht?

En waarom geen beer of nijlpaard als ik vragen mag?! Krijgt t feest ook weer meer media-aandacht.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:30

ElCid schreef:
Dorine92 schreef:

Het zou me niks verbazen als ze dat, weer, gaan doen. Roald Dahl is ook al slachtoffer van deze woke gekte!

Maar dat hele verhaal gaat niet door,gelukkig!
Er was namelijk geen enkele ",klacht " over zijn boeken geweest, dus de uitgever ziet er, na veel kritiek, toch van af

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:40

Mijn (bruine) paard :D vond de optocht altijd geweldig. Overal viel er wat te vreten en volop aandacht.

Niet ieder paard zal het leuk vinden om zo in de schijnwerpers te staan, maar als de sint op een ros zit dat daar geen problemen mee heeft kan ik het niet sielugh vinden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:59

Toen ik de titel las dacht ik ook als eerste: oh nee niet omdat hij wit is zeker? Maar dat is niet het issue zowaar. Ben benieuwd wanneer een woke iemand opstaat en daar ook een issue van maakt.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:01

Natascha schreef:
Mijn (bruine) paard :D vond de optocht altijd geweldig. Overal viel er wat te vreten en volop aandacht.

Niet ieder paard zal het leuk vinden om zo in de schijnwerpers te staan, maar als de sint op een ros zit dat daar geen problemen mee heeft kan ik het niet sielugh vinden.

Eens mijn schimmel zou dit ook het einde vinden. Die denkt op elk evenement en wedstrijd dat iedereen voor hem komt en geniet dan ook intens van alle aandacht en applaus. Oortjes erop en gaan *\o/*

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:12

Ach ik vind het wel humor. Toen twee mannen (waaronder een CDA gemeentelid) een Shet kochten en deze meenamen naar een café, sprak men er schande van. “Arm dier, al die stress, dat doe je toch niet, ik hoop dat die een goed ander thuis zal krijgen”.

Maar kom niet aan het paard van Sinterklaas, want dat hoort erbij. Terwijl dat paard veel meer moet doorstaan dan een Shet op het terras bij een café.
Maar nu slaat de PVDD door als ze het paard van Sinterklaas thuis op de wei willen laten en niet in een optocht willen hebben?

_O-

Bokt blijft leuk en voorspelbaar.

Daphara @ [VN] Straalbezopen mannen laten pony achter op terras midden in Den Bosch

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:17

Scherp, Daphara.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:19

Natuurlijk ook geen verschil dronken lui die niets van het dier zijn verleden weten onbeheerd achter laten.
Tegenover een paard met eigenaren die het karakter en training niveau kennen en zo beslissen of een paard dit kan.

Idd bokt blijft voorspelbaar...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:20

Bokt blijft ook erg goed in appels en peren vergelijken.
Een Shet in handen van dronken mensen die geen idee hebben wat ze doen, is dat echt te vergelijken met een erop getraind / uitgekozen paard waar de vertrouwde eigenaren bij zijn? Een paard dat bovendien een uur in beweging is, en daarvoor en daarna voor het paard geschikt eten krijgt?

Dat is écht hetzelfde?