Vraag het aan het Nieuwsteam februari 2023: fotograaf VivanHesen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Vraag het aan het Nieuwsteam februari 2023: fotograaf VivanHesen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 18:05

* Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Afbeelding
Foto: Vivian Hesen

Deze maand is VivanHesen aan de beurt om wat vragen te beantwoorden.

* Hoe lang ben je al fotograaf voor Bokt?
Pas een jaartje, maar ik heb in het verleden wel al vaker een topic gemaakt over de Welsh pony-evenementen waar ik was geweest.

* Wat is het leukste aan fotograaf zijn?
Met je neus overal vooraan te kunnen staan :+ Maar zonder gekkigheid. Ik vind het super leuk om de gebeurtenissen vast te leggen, zodat je over een aantal jaren terug kijkt en dat evenement of moment weer opnieuw kunt beleven.

* Kan je omschrijven wat je precies doet als fotograaf?
Ik fotografeer voornamelijk keuringen, shows en sportevenementen met Welsh pony's. In de meeste gevallen word ik door de organisatie gevraagd om foto's te maken. Deze foto's worden na afloop gebruikt voor promotie van het ras of evenement, maar ook voor verslagen in tijdschriften en de paardenkrant.

Ik maak ook foto's voor de deelnemers, zodat ze na afloop foto's digitaal of afgedrukt kunnen bestellen. Ik probeer daarbij van iedere deelnemer de mooiste foto's te maken, op stand en in beweging.

* Wat doe je in het dagelijks leven? Kan je jezelf voorstellen?
Ik ben Vivian. Naast mijn werk als fotograaf ben ik nog een eigen bedrijf gestart in het maken van rozetten en sjerpen. Ook werk ik nog drie dagen per week in een winkel met stoffen, fournituren, garen en gordijnen. Stilzitten is geen optie :o Dit jaar zal er voor mij heel anders uit gaan zien, want ik ben nu 20 weken zwanger. Dat betekent dus ook dat ik deze zomer weinig evenementen zal fotograferen.

* Naar wat voor evenementen ga je het liefste?
Ik hou van keuringen en shows. Het is altijd gezellig, maar ook lekker druk voor mij. Je hebt vaak maar twee rondjes om een pony in draf te fotograferen en ik hou wel van die druk. Ondanks dat ik inmiddels al meer dan tien jaar de evenementen van de Welsh Pony's fotografeer, blijft het leuk en gezellig. Het helpt natuurlijk ook wel dat ik in al die jaren een grote vrienden en kennissenkring heb opgebouwd.

* Welke gebeurtenis op Bokt is jou altijd bijgebleven?
Eigenlijk zijn het heel veel kleine dingetjes. Ik word altijd heel blij van mensen die elkaar helpen. Zo heb ik ooit iemand geholpen door ze mee te laten rijden naar Horse Event. Haar auto was kapot en ze had haar dochter beloofd naar Horse Event te gaan. Voor mij was het geen moeite om ze op te halen en ze hebben zo'n leuke dag gehad.

* Je doet dit vrijwilligerswerk voor een paardenforum. Wat is jouw relatie met paarden?
Ik ben opgegroeid met de Welshjes van mijn oom. En die blijven ook altijd in mijn hart :) Daarnaast heb ik zowel bij een manege gereden als diverse verzorgpaarden gehad. Helaas nog geen Welshje in mijn bezit, maar die gaat er ooit zeker nog komen. Door het fotograferen en de vele evenementen die ik bezoek, krijg ik gelukkig mijn vitamine P wel binnen :P

* Wat is het mooiste moment dat jij met paarden hebt meegemaakt?
Ik geniet zelf enorm van het bezig zijn met paarden en heb ook echt toffe dingen gedaan. Maar ik denk dat voor mij het mooiste was toen goede vrienden reserve kampioen werden op de Royal Welsh Show. Dat is een groot 4-daags evenement in Wales, waarbij jaarlijks honderden Welsh pony's (maar ook andere Britse rassen) worden geshowd.

* Hoe zie jij je toekomst voor je?
Heel eerlijk.. Ik heb geen idee :P Ik hoop in de toekomst nog lekker te kunnen fotograferen en rozetten te maken, maar met een kleintje op komst weet ik ook niet goed wat ik moet verwachten.

* Wat doe je nog meer graag behalve fotograferen?
Ik heb eigenlijk teveel hobby's. Ik lees graag Engelstalige thrillers, fantasy en young adult boeken. Ik geef één keer per week danstraining bij de dansgarde en ben ook nog leider bij Jong Nederland. Ook vind ik het heerlijk om gezellig met vrienden een terrasje te pakken en Formule 1 te kijken.

* Ik zie dat je rozetten maakt, en hele mooie ook. Had je ooit gedacht dat ze zo populair zouden worden? Zou je dat ook fulltime willen doen?
Nee, dat had ik niet verwacht. Zeker niet aangezien ik pas een jaar professioneel bezig ben met de rozetten. Om dit fulltime te gaan doen, zou ik wel echt heel gaaf vinden, maar ik vind het ook heel spannend. Voorlopig blijf ik nog parttime in loondienst, al ben ik wel wat uurtjes minder gaan werken per week.

* Je houdt van snowboarden. Ga je graag op wintersport? Ski je ook? Zou je liever op wintersport gaan dan op zomervakantie?
Wintersport is echt mijn favoriete vakantie. Ik kan echt intens genieten van de kou en de sneeuw, maar het liefste wel met een zonnetje er bij. Ik snowboard inmiddels zo'n 18 jaar (jeetje ik voel me oud). Sinds 4 jaar kan ik ook skiën. Ik had mijn voet dusdanig gekneusd dat ik dat jaar niet kon snowboarden, omdat je bij skiën je voeten heel anders gebruikt leek me dat het perfecte jaar om ski-les te nemen.

* Kan je 2 van je favoriete foto's laten zien en wil je uitleggen waarom je die gekozen hebt?
In 2016 ben ik, samen met mijn vriend, op reis geweest naar Nieuw Zeeland. Ik heb echt een heel album vol met prachtige foto's van dit geweldige land. Mijn favoriete plaats was Milford Sound, waar deze foto gemaakt is. Deze foto heb ik ook uitvergroot in de woonkamer hangen en ik kan er echt uren naar blijven kijken.

Afbeelding

Op deze foto staat Amity's Ocean King, waarschijnlijk de meest gefotografeerde Welsh Pony van het moment. Deze fotogenieke hengst stond voor mij voor de camera voor de enkele gave foto's van de rozetten te maken. Maar ik vind deze foto zo gaaf omdat ie voor mij heel veel kracht en energie uitstraalt.

Afbeelding

lideli

Re: Vraag het aan het Nieuwsteam februari 2023: fotograaf VivanHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 08:18

Wat een leuk interview :)) tof om een kijkje in jouw leven te krijgen Vivian. Ik hoop dat we nog vele foto’s en topics van je mogen gaan zien op bokt!

En gefeliciteerd met je zwangerschap <3