Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 23:52

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In de nacht van donderdag op vrijdag is een grote Shetlandpony doodgebeten in een weiland Friesland, tussen Boijl en Elsloo. Vermoedelijk is dit gedaan door een wolf, hier wordt nog onderzoek naar gedaan. Het gaat om een drachtige merrie van vijf jaar oud. Een tweede pony, die in dezelfde wei stond, raakte gewond. Dat dier liep bijtwonden op. De pony’s behoorden tot een kudde van acht dieren.Zij liepen ook ’s nachts buiten, vlakbij het Drents-Friese Wold. De eigenaar van de dieren, die eerder al een Shetlandpony verloor door een wolvenaanval vlakbij Dwingeloo, wil graag anoniem blijven.

Eind oktober 2022 werd in de omgeving van Elsloo ook al een pony doodgebeten, maar dit was niet het werk van een wolf. Uit DNA-onderzoek is gebleken dat die pony werd gedood door een hond.

Gebruikte bronnen:

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 00:13

Heel sneu, voor het dier en de eigenaar.

Waar ik wel van schrik is dat het lijkt te gaan om een fewspot mini appaloosa (geen shet, die heb je niet in die kleur). Few spots (en alle homozygoot LP paarden) zijn altijd nachtblind, zo'n pony maakt dus geen schijn van kans bij een aanval in het donker. Ik denk dat veel houders daar niet eens van op de hoogte zijn, vaak redden nachtblinde dieren zich goed in een bekende omgeving.
Maar met de huidige dreiging van wolven zou ik zulke risicofactoren graag extra belicht zien. Want dit is wel de kat op het spek binden, zonder dat de eigenaren daar waarschijnlijk van bewust waren.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 00:20

Weet je dat zeker. Een vriend van mij heeft een heel stel van die agestippelde en dat zijn bij mijn weten echt wel shetten en mini shetten. Die man doet veel handel met deze eigenaar. Een vriendin van mij heeft ook een shet ook met stippels. En die zijn echt niet nachtblindheid.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 00:29

Iets kleins en stevigs met stippen wordt geregeld shet genoemd maar appaloosa is niet toegestaan binnen het shetland stamboek dus het kunnen nooit volle shetten zijn.

Niet alles met stippen is homozygoot LP. Fewspots en snowcaps zijn per definitie wel homozygoot LP, panterbont en shabrakbont niet.
Het is gewoon wetenschappelijk aangetoond dat 100% van de homozygoot LP dieren nachtblind zijn, heterozygoot LP heeft geen last van nachtblindheid.
Hier een artikel voor mensen die meer willen weten: https://www.appaloosaproject.co/free-ar ... -csnb.html

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 00:54

pillow schreef:
Weet je dat zeker. Een vriend van mij heeft een heel stel van die agestippelde en dat zijn bij mijn weten echt wel shetten en mini shetten. Die man doet veel handel met deze eigenaar. Een vriendin van mij heeft ook een shet ook met stippels. En die zijn echt niet nachtblindheid.

Een Few Spot heeft dus geen (of maar een enkele) stippen.
Mijn kleintje is ook nachtblind en zijn zicht is ook overdag een stuk minder.
Daarnaast hebben "echte" shetten (met stamboom) geen stippen, dat is ook niet toegestaan in het stamboek.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 01:48

Ik snap überhaupt niet waarom je ze zo kwetsbaar buiten laat lopen daar, met zoveel wolvenaanvallen.Ze hebben grote schuren aan huis, ponies lopen vrij ver van de boerderij. Reed er vandaag langs, de wolf heeft vrij spel daar, gehinderd door niets.
In dit soort gevallen en in dit soort gebieden snap ik niet dat men ze dan niet in de nacht onder dak zet of iig dicht aan huis.
Weer kaf op het koren van prowolf, want er was niets gedaan aan bescherming en dat is helaas vaak zo met de gevallen die in het nieuws komen. Ik baal er van.
Arm dier

karrij

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 07:46

Ik woon ook in wolvengebied en ik heb mijn pony ook een aantal nachten op stal gezet, met als gevolg dat mijn tinker last kreeg van opgezette benen! Plus dat hij de hele nacht zo onrustig was (hij kan 24/7/365) zelf in en uit zij box lopen, zo de wei in! Ik vond het zo zielig dat hij hele nachten binnen stond dat ik hem toch weer helemaal buiten heb staan, net als het paard van mijn man trouwens, allebei dikke stal benen en badend van het zweet sochends weer naar buiten.

Er is simpelweg geen ruimte voor zo'n groot roofdier in dit dichtbevolkte land, dat is het hele eieren eten, geen ruimte!
En tja de wolf is slim, die denkt, waarom zou ik achter een hert of ree aan gaan die alle kanten op kunnen , terwijl er vele dieren , vooral schapen achter een hek zitten en uiteindelijk geen kant meer op kunnen. Het is vreselijk! En dan nog het feit, dat ik zo meteen ook weer, ik mijn honden uit moet laten, het is nu 6.45 en nog aarde donker en ik moet er toch met mijn honden door! Linksom of rechtsom moet ik door het bos en landerijen , neem van mij aan dat ik weer met samengeknepen billen loop met in de ene hand een zaklamp die bekans het hele bos en dorp verlicht en in mijn andere hand een flinke greep waarmee ik eventuele wolven (jazeker hier in meervoud inmiddels) op afstand probeer te houden!

Maar hey dat zullen de wolvenwappies uit he verre westen een zalige zorg wezen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:49

Heel triest dat er een pony is overleden door wolven? aanval.

Maar de zin "
Maar hey dat zullen de wolvenwappies uit he verre westen een zalige zorg wezen" gaat mij echt te ver.
Dat soort opmerkingen ben ik zo klaar mee net alsof iedereen uit het westen hetzelfde denkt.
Hou dit soort opmerkingen voor je en dan zeker de term wappie daar ben ik echt allergisch voor geworden tijdens corona.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:50

Wat mij betreft staat pro of anti wolf zijn compleet los van de bescherming die je je beesten biedt.

Je kan nog zo boos zijn om de wolf, je dieren onbeschermt buiten laten omdat je vindt dat hij er niet zou moeten zijn is gewoon nalatig. Ze zijn er nu eenmaal op dit moment, dan moet je soms voor het grotere goed maatregelen nemen die niet ideaal zijn.

Ik vind als mens de wolf een mooi dier, als dierhouder en bewoner van een dichtbevolkt land vind ik de wolf hier niet passend.
Ik zou mijn pony's graag 24/7 keuzevrijheid bieden, maar met wolven in de buurt gaan ze toch echt s nachts op stal en komt er een wolfwerende omheining om de centrale paddock.
Ben ik onder de illusie dat ze dan 100% veilig zijn? Nee.
Maar zie het als een cap dragen, je hebt nog steeds kans op letsel maar het is veiliger dan compleet zonder bescherming rijden.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:21

Hier loopt ook een wolf in het bos en ik woon midden in het bos. Ik heb er ook voor gekozen mijn paarden gewoon buiten laten lopen. Ik vind het niet eerlijk mijn paarden op te sluiten omdat "ik" bang ben dat er iets met ze gebeurt. Ze lopen hun hele leven 24/7/365 buiten het zijn overigens 2 grote paarden.

Wel denk ik dat ik redelijk veilig (wat is veilig maarja) zit met een 2 meter hoog hek met 3 lage prikkeldraad en een 50 cm ondergronds hek. Daar heb heb ik ook 24/7 2 waakhonden buiten lopen dus ik zal vast niet de eerste keus zijn van de wolf.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:23

mooney schreef:
Wat mij betreft staat pro of anti wolf zijn compleet los van de bescherming die je je beesten biedt.

Je kan nog zo boos zijn om de wolf, je dieren onbeschermt buiten laten omdat je vindt dat hij er niet zou moeten zijn is gewoon nalatig. Ze zijn er nu eenmaal op dit moment, dan moet je soms voor het grotere goed maatregelen nemen die niet ideaal zijn.

Ik vind als mens de wolf een mooi dier, als dierhouder en bewoner van een dichtbevolkt land vind ik de wolf hier niet passend.
Ik zou mijn pony's graag 24/7 keuzevrijheid bieden, maar met wolven in de buurt gaan ze toch echt s nachts op stal en komt er een wolfwerende omheining om de centrale paddock.
Ben ik onder de illusie dat ze dan 100% veilig zijn? Nee.
Maar zie het als een cap dragen, je hebt nog steeds kans op letsel maar het is veiliger dan compleet zonder bescherming rijden.

Mee eens, wij in Zuid Holland hebben gelukkig nog geen last van wolven, t is hier waar wij staan veel en veel te druk (hoop ik ook beetje) maar je moet dealen met de feiten. Ze zijn er nu eenmaal, of we het leuk vinden of niet...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:24

DDDara schreef:
Hier loopt ook een wolf in het bos en ik woon midden in het bos. Ik heb er ook voor gekozen mijn paarden gewoon buiten laten lopen. Ik vind het niet eerlijk mijn paarden op te sluiten omdat "ik" bang ben dat er iets met ze gebeurt. Ze lopen hun hele leven 24/7/365 buiten het zijn overigens 2 grote paarden.

Wel denk ik dat ik redelijk veilig (wat is veilig maarja) zit met een 2 meter hoog hek met 3 lage prikkeldraad en een 50 cm ondergronds hek. Daar heb heb ik ook 24/7 2 waakhonden buiten lopen dus ik zal vast niet de eerste keus zijn van de wolf.

Ja het schijnt inderdaad dat als je goede grote honden hebt lopen, dat het heel erg veel scheelt. In Rusland hebben ze ze vaak standaard in wolven en beren gebieden bij hun kuddes...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:37

@ Barbara Nova, daar hebben ze Kaukasische herders voor de wolven, en dat is net als de wolf een hond die niet in dit land past. Ik heb helaas ervaring met het ras en dat is voor 999 van de 1000 mensen echt geen hond. Zero will to please, wegen zo’n 70/80 kg en staan erom bekend dat ze de hele dag hun eigen plan trekken. Kiezen ook vaak in een gezin 1 baas en niet het hele gezin. Die kan een wolf indd aan, maar half NL kan die hond niet eens aan.

En er is al gebleken dat de wolf een gemiddelde herder en kleiner ook gewoon pakt. Honden gaan je echt niet helpen met de wolf. Wij hebben zelf 3 Cane Corso’s en ik hoop dat dat afschrikt en bij 1 wolf zal dat ook wel. Maar je ziet op de Veluwe al hele roedels.

Hopelijk gaan ze op tijd inzien dat de wolf hier niet past. Ook voor de wolf zelf, toch zielig dat ze van woonwijk tot woonwijk lopen. Aangereden worden en nergens ruimte kunnen vinden. Misselijk project van staatsbosbeheer wss.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:03

karrij schreef:
Ik woon ook in wolvengebied en ik heb mijn pony ook een aantal nachten op stal gezet, met als gevolg dat mijn tinker last kreeg van opgezette benen! Plus dat hij de hele nacht zo onrustig was (hij kan 24/7/365) zelf in en uit zij box lopen, zo de wei in! Ik vond het zo zielig dat hij hele nachten binnen stond dat ik hem toch weer helemaal buiten heb staan, net als het paard van mijn man trouwens, allebei dikke stal benen en badend van het zweet sochends weer naar buiten.

Er is simpelweg geen ruimte voor zo'n groot roofdier in dit dichtbevolkte land, dat is het hele eieren eten, geen ruimte!
En tja de wolf is slim, die denkt, waarom zou ik achter een hert of ree aan gaan die alle kanten op kunnen , terwijl er vele dieren , vooral schapen achter een hek zitten en uiteindelijk geen kant meer op kunnen. Het is vreselijk! En dan nog het feit, dat ik zo meteen ook weer, ik mijn honden uit moet laten, het is nu 6.45 en nog aarde donker en ik moet er toch met mijn honden door! Linksom of rechtsom moet ik door het bos en landerijen , neem van mij aan dat ik weer met samengeknepen billen loop met in de ene hand een zaklamp die bekans het hele bos en dorp verlicht en in mijn andere hand een flinke greep waarmee ik eventuele wolven (jazeker hier in meervoud inmiddels) op afstand probeer te houden!

Maar hey dat zullen de wolvenwappies uit he verre westen een zalige zorg wezen

Als jij gewoon door zet je paarden savonds naar binnen te doen dan wennen ze daar op den duur aan.
Dan maar ff dikke benen. Dat liever dan ze een gruwelijke dood of verwondingen te laten lijden en dan jezelf voor je kop te slaan dat je ze onbeschermt buiten hebt gelaten!

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:10

Vreselijk, arme dieren |(

Bij ons loopt de wolf ook, op nog geen 100 meter afstand van onze paarden is hij gesignaleerd. Die van ons staan 's nachts op stal, maar de buren houden hun Shetlanders ook gewoon 24/7 buiten. Ik houd mijn hart vast...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:45

Er gebeuren ook wolvenaanvallen bij daglicht. ‘s Nachts ophokken is geen waterdichte garantie.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:59

Lukasje schreef:
Er gebeuren ook wolvenaanvallen bij daglicht. ‘s Nachts ophokken is geen waterdichte garantie.

Er is een verschil tussen niets doen en geen waterdichte garantie.

Ik vind dat dus een kulargument. Niemand met paarden s nachts binnen of een wolfwerende omheining denkt dat de dieren compleet veilig zijn. Je weet wel dat ze veiliger zijn dan de dieren die zonder goede omheining 24/7 buiten staan.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:28

Steppe schreef:

Maar de zin "
Maar hey dat zullen de wolvenwappies uit he verre westen een zalige zorg wezen" gaat mij echt te ver.
Dat soort opmerkingen ben ik zo klaar mee net alsof iedereen uit het westen hetzelfde denkt.
Hou dit soort opmerkingen voor je en dan zeker de term wappie daar ben ik echt allergisch voor geworden tijdens corona.

Dat is mijn mening en als jij daar niet tegen kan dan kun je verder scrollen, dat mag!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 12:27

Nieuwsredactie schreef:
Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

In de nacht van donderdag op vrijdag is een grote Shetlandpony doodgebeten in een weiland Friesland, tussen Boijl en Elsloo. Vermoedelijk is dit gedaan door een wolf, hier wordt nog onderzoek naar gedaan. Het gaat om een drachtige merrie van vijf jaar oud. Een tweede pony, die in dezelfde wei stond, raakte gewond. Dat dier liep bijtwonden op. De pony’s behoorden tot een kudde van acht dieren.Zij liepen ook ’s nachts buiten, vlakbij het Drents-Friese Wold. De eigenaar van de dieren, die eerder al een Shetlandpony verloor door een wolvenaanval vlakbij Dwingeloo, wil graag anoniem blijven.

Eind oktober 2022 werd in de omgeving van Elsloo ook al een pony doodgebeten, maar dit was niet het werk van een wolf. Uit DNA-onderzoek is gebleken dat die pony werd gedood door een hond.

Volgens mij leest 3/4 over de laatste alinea heen!

Het kan net zo goed een dood-normale huishond zijn geweest die deze pony doodgebeten heeft, dat gebeurt nu nog vaker dan dat daadwerkelijk een wolf een gedoode pony op z'n geweten heeft.

Natuurlijk hoort een hond dit niet te doen! Maar sommige honden hebben een steekje los en krijgen zelfs een kleine pony dood gebeten.

Om dan iedere keer direct de wolf de schuld te geven.....

En die eigenaar is trouwens óók niet al te slim bezig: als je al eens een dier bent verloren aan de wolf, dan zou je toch denken dat zo'n iemand maatregelen gaat treffen om een herhaling te voorkomen. Maar deze pony's liepen alsnog zonder toezicht ver van de bewoonde wereld in een slecht afgezette wei. Hopelijk gaat de eigenaar nu wél actie ondernemen en z'n kudde pony's beschermen tegen òf de wolf òf een gestoorde hond.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:25

@ mvdende, is er een hond geïdentificeerd? Of is het alleen de DNA uitslag ?
Als een hond schapen of erger doodbijt, wordt de hond ingeslapen. Het is niet zo dat we hier veel zwerfhonden hebben die op eigen houtje van alles pakken.

Als het een hybride wolf betreft, wat komt er dan uit de DNA analyse ? Hond of wolf ?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:03

Ik vind dat ook wel schokkend ja dat als je al eerder een paardje verloren hebt door hond of wolf het een 2e keer weer heeft kunnen gebeuren. Snap wel dat men dan roept dat mensen het verdommen hun dieren beter te beschermen

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:28

Als je veel dieren hebt. Op veel stukken. Heb je niet zomaar stallen overal.

E misschien was die al verhuisd.. en zelf al een andere omheining..

Het is echt niet zo dat die het als wolvenvoer heeft lopen. Omdat ze buiten lopen dag en nacht. Maar daar verschillende meningen over

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:42

karrij schreef:
Steppe schreef:

Maar de zin "

Dat is mijn mening en als jij daar niet tegen kan dan kun je verder scrollen, dat mag!

Hier 35 jaar platteland en 10 jaar Westen ( Amsterdam).
Wat vooral opvalt dat "platteland"altijd commentaar heeft en afzeikerig doet als je in het Westen woont, maar dat dat andersom niet gebeurd. Andere verschillen heb ik nog niet gevonden, en al helemaal niet met een mening over de wolf.

We accepteren nu eenmaal allerlei gevaarlijke zaken.
Zo accepteren we dat er zowel veel mensen ( 600 per jaar ) als veel dieren ( 10 miljoen) worden doodgereden door auto's. We gaan niet opeens auto's verbieden en alleen OV toestaan. Want we vinden die doden en gewonden acceptabel.

Zo zijn er ook mensen die de doden door de Wolf acceptabel vinden. Dat is een nieuwe bedreiging, dus even wennen en zeker niet leuk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:37

Het probleem is ook wel dat het vrij snel gaat allemaal. Er was vrijwel geen dreiging van de wolf en nu gaat het vrij snel in gebieden met veel dreiging. Dan heb je niet opeens alles opgelost qua afrastering en of stalling.
En je hebt nog steeds te maken met de regels. Je mag gewoon niet overal onbeperkt hoog gaan of stallen bouwen.
En het is ook vreselijk dat ze de afrastering komen bekijken en dan komen vertellen bij een hoogte van 1.20m dat de onderste draad 3 cm te hoog zat, terwijl de wolven nog steeds lachen om wat zogenaamd wolfwerend is. Maar je krijgt als baas/eigenaar wel de schuld, waar je probeert het welzijn van je dieren te behouden door ze vrij en samen te laten lopen.

Wij hebben ook alles aangelegd om ze 24/7 vrij te laten lopen en kiezen, maar ze staan nu al maanden 's nachts op stal. Het is echt vreselijk.
Echt niet elk paard went weer aan op stal staan na jaren 24/7 vrije keus, ook niet na dagen of maanden. Het blijft voor mijn merrie stress. Ze kunnen elkaar binnen zien, we hebben al omgeruild qua stal, ze heeft onbeperkt hooi, maar kan niet zien waar geluiden vandaan komen en dat geeft stress.

Buiten paarden willen namelijk graag zien waar iets vandaan komt, werken samen etc. Dat kan eenvoudig weg niet binnen in boxen. Ze krijgt hooguit rust omdat de rest niet reageert en eet uiteindelijk weer verder.

Dikke benen hebben deze niet en die van 24 heeft een stal van 5 meter, maar het is echt niet goed om ze op stal te hebben. Die van 29 is overleden en hoeft dit gelukkig niet mee te maken, want die wilde echt niet meer op stal en had ook snel dikke benen, werd dan stijf etc.

Hier liepen er steeds 2 door de straat aan de voorzijde en zijn elke keer gezien vanaf schemer. Dat heeft ook effect op het leven van onze honden. We kunnen dan niet met ze de velden in en vanaf donker lopen ze niet meer achter zonder ons. We checken met een lamp en lopen ook met scherpe lampen.

Onze afrastering houdt in eerste instantie de wolf wel tegen, maar dat is beperkt. Als ze willen komen ze wel.

Ik heb op zich niks tegen de wolf en sta er ook echt dubbel in. Maar je kan je mening niet geven, want mensen denken alleen maar in hokjes.

Veel mensen roepen afschieten, maar er zijn weinig mensen die de trekker echt zullen kunnen overhalen bij een levend wezen. De wolf doet wat het instinct zegt, dus hoe de mensen over de wolf praten staat me wel tegen. Die wolf leeft hier ook in ene rotsituatie en heeft hier niet om gevraagd. Het is vreselijk wat ze doen, maar ik heb besloten dat mijn paarden, varkens, honden en katten belangrijker zijn, anders had de wolf natuurlijk gewoon vrij spel. Het is onze keus als mens welk dier voor gaat.

En ook dat staat me tegen. Ik heb altijd gezegd; ik heb liever dat mijn paarden iets korter leven maar gezond en gelukkig en nu staan ze dus vanaf donker eerst beperkt. Dan staan ze aan onze tuin in ons zicht met de lampen aan en kunnen we ze zien en horen, maar staan ze nog samen en kunnen nog beetje heen en weer. De wolf zou dan ook eerst ons terrein op moeten en daarna nog dichterbij komen.

Zodoende staan ze 7/8 uurtjes echt op stal. Maar ook in de ochtend vinden we het nog vrij spannend. Overdag kunnen ze ook komen, maar dan is er veel beweging in de omgeving.

We wonen aan een bosrand en er is of was wel ander wild en verderop is een dierenweide, maar die 2 wolven hebben nog niks gepakt ondanks de dieren in de omgeving.

Westerlingen vs plattelands mensen hou je altijd een beetje. Ik ben Amsterdammer en woon hier en hoor van beide kanten veel vooroordelen. En van beiden staan dingen me echt tegen, want het zijn vaak vooroordelen en men scheert iedereen over 1 kam, wat gewoon te makkelijk is.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:52

De mensen die beginnen over wappies in t westen mogen schijnbaar wél bekrompen zijn (anders noem je de mensen niet zo), maar de mensen uit t westen mogen dat niet en o wee als ze een beetje richting sympathie voor de wolf denken. Wordt ook schijtziek van dat gegeneraliseer.

Groetjes van iemand uit het westen met veel sympathie voor de mensen van t ' platteland' die met de wolven te maken hebben, lijkt me vreselijk je eigen dieren niet veilig buiten te kunnen zetten.