Bokt Community

Jasper
Deze maand is het stokje doorgegeven aan Mizora. Wil je meer weten over deze bokker, lees dan het interview hieronder.

1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Lekker basic, maar ik kreeg toegang tot het internet en ik hield van paarden, dus heb ik me op Bokt geregistreerd.
2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Mizora schreef:1.10.1. Alasandro
1.10.2. Alcantara
1.10.3. Aldonza
1.10.4. Alegonda
1.10.5. Alfasaga
1.10.6. Algimantas
1.10.7. Alighiero
1.10.8. Allessondro
1.10.9. Altimira
1.10.10. Alvados
1.10.11. Alycidon
2.
3. Amadiora
4. Amaroza
5. Amaryllis
6. Amateh
7. Amelusiena
8. Ameryla
9. Aminata
10. Amitola
ik had een keer zin om namen uit te kiezen omdat ik misschien een Shet kreeg. maar toen ik er wat over
uit gezocht had vond mijn moeder het toch te duur. nu kan ik iemand er misschien toch gelukkig mee maken.
3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten
Een 3. Het is wel wat kinderlijk en wat zoekend, maar niet meer dan dat. Maar ik was twaalf, dus ik was ook wat kinderlijk.
4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Diervoeding en dan voornamelijk paardenvoer. Maar ik ben ook in de verschillende coronatopics erg actief geweest om wat extra uitleg te geven en om te laten zien wat er wel al aan onderzoek gedaan is.
5. Wat is jouw droompaard, en heb jij dat op stal?
Mijn droompaard is een valkkleurig paardje, niet te druk, maar ook niet sloom. Geen echt grove koudbloed, maar ook geen fijntjes gebouwd dier, een robuust paardje. Een fijn meewerkend karakter, maar het mag zeker een eigen wil hebben, slaafs/robotachtig is absoluut niet mijn stijl. Niet lomp, maar ook niet heel gevoelig. Zo'n 1.50-1.55 hoog.
Jasper, onze Fries x Haflinger (mijn moeder en ik hebben ook nog een Groninger), komt hier heel dicht bij in de buurt. Hij is lichtbruin in plaats van valk, hij is een tikkeltje lomper dan gepland en hij is een paar centimeter groter met zijn 1.55-1.60 hoog. Maar goed, dat zit er echt wel heel dicht tegenaan.
Toen we op zoek waren naar een extra paard, hadden we met zowel de wensen van mijn moeder als van mij te maken. Ik wilde graag een grote Haflinger (dit viel binnen het budget), zij wilde graag een bruine Groninger. Jasper is als bruine haflinger kruising uit Groningen wel een prachtig compromis. Gekocht met 15 maanden, en deze maand al weer zes geworden.
6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Op zich wel, maar ze waren niet vreselijk. Het scheelt waarschijnlijk dat ik pas met tien jaar ging rijden en dat ik het met een hoop gedachten van toen eigenlijk nog steeds wel eens ben. Zo vond ik hele dagen op stal zielig, en het "aan de teugel" rijden door aan het bit te trekken, en de neusriem aansnoeren. Maar ik vond ook dat ik heel goed was met paarden, want ik kreeg de meest moeilijke manegepaarden te pakken. En ik zorgde ook heel goed voor het paard waar ik op reed, want hij was altijd helemaal gepoetst en de manen uitgekamd en vaak ook ingevlochten.
Erger dan dat werd het niet. Ik was op zich ook wel handig met paarden, maar het bleven manegepaarden, die misschien niet door iedereen, maar zeker niet door vrijwel niemand gepakt konden worden. Toch is het wel mijn insteek gebleven, er is alleen een laag realiteitszin overheen gekomen.
7. Heb je huisdieren en zo ja wat voor?
Jazeker, mijn huidige metgezel is Emma, mijn mini Peruvian Doodle van veertien maanden oud. Het is een pocket editie sporthond en gelukkig was dat ook waar ik naar op zoek was, al is ze nog wat energieker uitgevallen dan verwacht. Na zeven kilometer fietsen is hijgen natuurlijk compleet overbodig
.Verder heb ik gladhaar cavia's, dwergkonijnen en Barnevelder krielkippen. Hiervoor had ik een middenslag poedel genaamd Noa, zij was echt mijn zielsmaatje maar bleek een zeer zeldzame (niet ras-gebonden) aangeboren hersenaandoening te hebben waardoor haar hersenen uit elkaar vielen. Zij mocht maar 6.5 jaar worden. Deze keer ben ik voor een halve Poedel gegaan. Emma is geweldig, maar Noa blijft mijn zielsmaatje.

Emma
8. Vraag van belle_boef: Hoe is je interesse in paardenvoeding ontstaan?
Dat is in meerdere delen ontstaan. Ik ben in Wageningen Dierwetenschappen gaan studeren omdat ik dierfokkerij en genetica als master wilde doen, en tijdens deze opleiding kreeg ik een gedeelte diervoeding. Dat vond ik best wel interessant, maar eigenlijk nog niet genoeg om echt daarnaar over te stappen vanaf dierfokkerij.
Toen volgden er voedingsproblemen bij de hond van mijn ouders, Boris. Boris had geen typische allergieën, maar hij bleek ook niet goed tegen prednison te kunnen. Het werd een enorme puzzel om hem jeukvrij te krijgen. Hij had een combinatie van allergieën (klein beetje is voldoende voor veel jeuk) en intoleranties (meer of langer dat voeren geeft opbouwende jeuk) en de dierenarts wist er ook niet goed raad mee.
Uiteindelijk kreeg ik Victor, ons eerste paard, en was deze te mager en zeer onbespierd en dat triggerde mij om me veel verder te verdiepen in paardenvoeding. Wat van de verhalen kon nou wetenschappelijk onderbouwd worden, en wat leek toch meer op bakerpraatjes? Waren granen nou echt zo slecht? Al dat soort dingen. En de liefde voor specifiek paardenvoeding is nooit meer weg gegaan en mijn studie heb ik gewoon verbreed, want er was voldoende ruimte om van beide richtingen alle vakken te volgen. Victor zelf is helaas ingeslapen omwille van een dikkedarmdraaiing (opereren was voor hem geen reële optie).
9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
IMANDRA
10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Waar komt je interesse van het wetenschappelijk benaderen vandaan?