Einde aan ponyritjes in attractiepark Drouwenerzand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Einde aan ponyritjes in attractiepark Drouwenerzand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 15:26

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding

Attractiepark Drouwenerzand stopt met de ponyritjes die het tien jaar lang aanbood. De afgelopen dagen zijn de hekken en het kleine gebouwtje die bij de attractie horen al gesloopt. Nog even en alleen de kaalgelopen strook in het gras herinnert aan de pony's in het park.

Ondanks dat eigenaar Bert van der Linde de beslissing om te stoppen zelf nam, zit het hem toch niet lekker. "Het is een hele mooie attractie, want je bent toch een beetje bijzonder. Veel parken hadden dat al niet meer, misschien ook wel om dezelfde reden. Maar het houdt een keer op en dat is nu het geval."

Veel vragen
De shetlandpony's werden volgens Van der Linde goed verzorgd. Toch kregen medewerkers veel vragen over bijvoorbeeld rusttijden en de gezondheid van de dieren.

"Ik begrijp ook wel als het park druk is en die pony's hier lopen en dat gaat maar door, dat mensen vragen 'waar zijn we mee bezig?'" Hij somt een aantal maatregelen op. "We doen het maar een paar uurtjes per dag. Ook niet alle dagen, maar op woensdag en in het weekend. We hadden ook een dubbel paartje, zodat je kan wisselen. En een weegschaal erbij, zodat je de kinderen eerst even kan wegen voor ze erop gaan."

Bekijk onderstaande video vanaf 5:45

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:34

Denk prima beslissing. Het ís tijd voor verandering. Het ís niet meer van deze tijd. Ik geloof dat er geen sprake is van dierenleed als het gaat om fysieke verzorging. Maar als dorpsgenoot kan ik wel vertellen dat het een hoop lawaai, drukte en toeters en bellen zijn in dat park. Niet voor kinderen, maar wel voor dieren.
Hoogste tijd voor iets nieuws dus :-)

paars

Re: Einde aan ponyritjes in attractiepark Drouwenerzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 00:52

Ja helemaal mee eens!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 03:13

Klonk alsof het al fijn geregeld was voor wat we gewend waren(rustdagen, weegschaal voor de kinderen) kunnen de maneges nog steeds meer van leren. maar helemaal goed dat het is gestopt. Al die geluiden, handelingen, vreemde mensen zijn voor paarden echt uitputtend, dat kan niet anders, dan hebben ze nog geen ronde gelopen. Nu de pony's naar een goed pensioenplekje. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 08:51

Ik ben wel benieuwd wat jullie dan vinden van ponyritjes die georganiseerd worden op evenementen?

Wij deden bijvoorbeeld vroeger veel van die ponyritjes met de vereniging om kinderen kennis te laten maken met het op een paard of pony zitten.

Ik vraag me soms af als dit soort dingen allemaal niet meer kunnen en mogen of mensen dan niet nog veel verder van paarden af komen te staan.

Neemt niet weg dat het voor deze pony's waarschijnlijk beter is omdat zij zo te zien leefden op het vrij drukke park ook.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 09:16

Elisa2 schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jullie dan vinden van ponyritjes die georganiseerd worden op evenementen?
.

Of überhaupt manege lessen?

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:44

Elisa2 schreef:

Wij deden bijvoorbeeld vroeger veel van die ponyritjes met de vereniging om kinderen kennis te laten maken met het op een paard of pony zitten.

Ik vraag me soms af als dit soort dingen allemaal niet meer kunnen en mogen of mensen dan niet nog veel verder van paarden af komen te staan.

Neemt niet weg dat het voor deze pony's waarschijnlijk beter is omdat zij zo te zien leefden op het vrij drukke park ook.

Moeilijk punt.. Wij doen dit ook op evenementen. We deden het al niet vaak, maar ik merk wel dat het minder wordt. Dat komt ten eerste omdat tijden veranderen en ten tweede omdat de slechte het verpesten op voor de goede.
Wij staan altijd maximaal 2 uur (of 3 uur incl pauze) en nooit pal naast muziek. Mijn pony's gaan na die 2 uurtjes weer mee naar huis en de wei op. In mijn ogen niks verkeerd. Ze zien er dan ook top uit en dat zal iedereen met enig verstand van paarden zien.
Maar ik ook wel eens "bedrijven" op de kermis zien staan met hoefijzers die er los onder hingen, beestjes stonden van 13 tot 21/22 uur op de kermis en sliepen vaak op de vrachtwagen. Dat noem ik alles behalve paardwaardig.

Maar ik denk dat wat ik doe uiteindelijk ook verleden tijd gaat worden. Steeds vaker negatieve reacties.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 08:51

Dat is inderdaad niet paardwaardig, de manier waarop jij die bedrijven omschrijft.

Waarom en wat voor een negatieve reacties krijg je? Ik vind het altijd jammer dat mensen maar 1 kant lijken te zien.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:18

En komende zomer allemaal hoefbevangen…

Klinkt desalniettemin alsof de eigenaar goed mee beweegt met de maatschappij.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:11

Ik meende dat deze pony’s van de lokale manege waren. Ze werden elke dag gebracht en opgehaald. En bij die manege (die nu te koop staat, er is wellicht een link) komen de dieren in de zomer veel op de wei.

Ik vind het echt niet meer van deze tijd. Dit is een heel klein pretpark en idioot druk (lage toegang en all you can eat, dan weet je het wel). Daar horen geen levende dieren bij. Vind ik.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 01:20

Elisa2 schreef:
Dat is inderdaad niet paardwaardig, de manier waarop jij die bedrijven omschrijft.

Waarom en wat voor een negatieve reacties krijg je? Ik vind het altijd jammer dat mensen maar 1 kant lijken te zien.

Meestal op de evenementen mensen die langslopen en ik hoor "ahgossie wat sneu" of "kijk hoe zielig die paardjes".. Maar laatst ook op onze Facebookpagina toen ik een evenement aankondigde werd er gereageerd dat het zielig was.
Vind het zo kortzichtig. Ik durf alles op alles te zetten als ik zeg dat mijn pony's echt een heel fijn leven hebben hier en super gelukkige dieren zijn met top welzijn en alle dingen die een paard kan wensen. Ze betekenen veel voor mijn bedrijf maar ook voor mij persoonlijk en ik ben erg zuinig op ze.

Ik kan alleen niet over dit pretpark oordelen, maar kan me wel voorstellen dat als die dieren daar 'dagelijks' alleen maar rondjes het voor hun vrij saai is. Anderzijds, als ze alle dagen lekker op de wei komen met soortgenoten, wat is die 2-3 uurtjes per dag dan..

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 07:38

Olympia96 schreef:
Ik meende dat deze pony’s van de lokale manege waren. Ze werden elke dag gebracht en opgehaald. En bij die manege (die nu te koop staat, er is wellicht een link) komen de dieren in de zomer veel op de wei.

Ik vind het echt niet meer van deze tijd. Dit is een heel klein pretpark en idioot druk (lage toegang en all you can eat, dan weet je het wel). Daar horen geen levende dieren bij. Vind ik.

Klopt, ze werden door de manege gebracht en halverwege de dag werd er gewisseld. Dan kwamen de pony's terug en werden er 'nieuwe ' pony's heen gebracht. De pony's stonden verder voornamelijk buiten.

Er komt steeds meer aandacht voor dierenwelzijn (gelukkig). Ik begrijp de keuze van het park dan ook wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 08:45

SaraViavia schreef:
Elisa2 schreef:

Meestal op de evenementen mensen die langslopen en ik hoor "ahgossie wat sneu" of "kijk hoe zielig die paardjes".. Maar laatst ook op onze Facebookpagina toen ik een evenement aankondigde werd er gereageerd dat het zielig was.
Vind het zo kortzichtig. Ik durf alles op alles te zetten als ik zeg dat mijn pony's echt een heel fijn leven hebben hier en super gelukkige dieren zijn met top welzijn en alle dingen die een paard kan wensen. Ze betekenen veel voor mijn bedrijf maar ook voor mij persoonlijk en ik ben erg zuinig op ze.

Ik kan alleen niet over dit pretpark oordelen, maar kan me wel voorstellen dat als die dieren daar 'dagelijks' alleen maar rondjes het voor hun vrij saai is. Anderzijds, als ze alle dagen lekker op de wei komen met soortgenoten, wat is die 2-3 uurtjes per dag dan..

Het is dubbel he, misschien leefden ze wel helemaal op van al die aandacht?

Mensen zijn ook kortzichtig, papegaaien veel dingen na waar ze geen verstand van hebben helaas.

Het is belangrijk dat dierenwelzijn in acht genomen wordt, de manier waarop er met de dieren gewerkt wordt blijft imo het belangrijkste.