Drentse vergoedingsregeling wolvenpreventie uitgebreid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Drentse vergoedingsregeling wolvenpreventie uitgebreid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 19:01

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Houders van hoefdieren in heel Drenthe kunnen subsidie aanvragen voor wolfwerende rasters. Provincie Drenthe stelt hiervoor 400.000 euro beschikbaar. Bij de eerdere subsidieregeling kwamen alleen geiten- en schapenhouders in aanmerking.

Met terugwerkende kracht (vanaf 3 oktober 2022) kunnen ook houders van runderen, varkens, paarden, pony's, ezels en kruisingen hiervan, en alpaca's subsidie aanvragen voor het plaatsen van een wolfwerend raster. Aanvragen kunnen vanaf 1 april worden ingediend, mogelijk eerder.

Het aantal wolven in Drenthe is afgelopen jaren toegenomen. Hierdoor steeg ook het aantal schadegevallen. Het aantal aanvallen door wolven verdubbelde in 2022. Daaronder waren ook verschillende aanvallen op andere dieren dan schapen en geiten. Om die reden is de huidige subsidieregeling uitgebreid naar andere hoefdiersoorten.

Afrastering
Rasters zijn volgens provincie Drenthe een effectieve manier om een wolf te weren van een perceel waar dieren worden geweid. Met de subsidie 'Voorkomen schade door wolven 2023' komt de provincie tegemoet in de kosten van wolfwerende afrastering.

De subsidieregeling loopt door tot 2025 en bedraagt maximaal 20.000 euro per dierhouder. Hiermee wil de provincie dierhouders in heel Drenthe stimuleren om wolfwerende afrastering in te zetten. Provinciaal wolvenconsulent Jaap Mekel kan dierhouders adviseren over het plaatsen ervan en het aanvragen van subsidies.

Wintu

Re: Drentse vergoedingsregeling wolvenpreventie uitgebreid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:03

Zucht, bij de fouten in de afrastering worden telkens geen wolvensporen gevonden....

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:18

Hoe gaat dit in zijn werk straks dan? Kun je een bedrag aanvragen of moet je alles eerst laten plaatsen en dan de rekening sturen, of...?
En wat valt er allemaal onder wolfwerend?

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:33

Ik heb alles voor okt aangeschaft en heb pech ...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:41

roekes schreef:
Ik heb alles voor okt aangeschaft en heb pech ...

Dat is shit zeg!!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:15

ik zit net over de grens in Overijsel

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:16

ik ben benieuwd wat een goede wolfwerende omheining kost. Wie o wie weet dat?

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:20

Ik woon minder dan 2 km. van de Drentse grens af, zou de wolf daar ook rekening mee houden?
8)7

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:22

Ik 50 meter en vroeg me hetzelfde af :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:25

Misschien goed lezen? De provincie drenthe stelt dat beschikbaar aan zijn inwoners. Dus als jij in groningen/friesland/overijssel woont... dan moet je aankloppen bij je eigen provincie of die niet een regeling kunnen overwegen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:44

Even kijken op de site vd provincie. Daar kun je alle info vinden. Het is een bedrag per dier en per meter vlgs mij, wat je kunt aanvragen.
En wat kost een goede wolfwerende omheining? Niks, want die bestaat niet. Ja wat in de dierentuin staat. 3 m hoog gaas met overstek met stroomdraad en 1 m in de grond.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 15:08

tja, dan hoef je het ook niet aan te vragen, scheelt ons allen weer belasting betalen

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:19

Kinke schreef:
tja, dan hoef je het ook niet aan te vragen, scheelt ons allen weer belasting betalen

Wat denk je dat de wolven ons al gekost hebben en nog gaan kosten. Experts, wolvenconsulenten, subsidie op afrasteringen en de vergoedingen van honderden dode dieren. Enzovoort.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:49

Ik las dat Overijssel vooralsnog niks doet omdat het tot nu toe om een enkele zwervende wolf ging.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:07

Onali schreef:
Ik las dat Overijssel vooralsnog niks doet omdat het tot nu toe om een enkele zwervende wolf ging.

Dit staat er op de site van de provincie

De Overijsselse wolvencalamiteitenregeling
Als een rondtrekkende wolf enige tijd achtereen in dezelfde omgeving gehouden hoefdieren aanvalt, kan een beroep worden gedaan op de wolvencalamiteitenregeling. Dit houdt in dat bij de provincie een noodset kan worden geleend om het vee te beschermen. Een noodset bestaat uit 10 netten van 50 meter stroomgeleidend nylon gaas, paaltjes en een stroomklok. De noodset wordt voor maximaal 2 maanden uitgeleend. Omdat we de noodsets willen inzetten in gebieden waar daadwerkelijk veel wolvenoverlast optreedt, gelden de volgende voorwaarden: een noodset wordt uitgeleend wanneer er binnen drie weken tenminste 10 bewezen wolvenaanvallen zijn geweest binnen een straal van 10 km. De provincie Overijssel heeft een aantal noodsets wolfwerend raster (flexinet), die kunnen worden uitgeleend aan eigenaren van gehouden hoefdieren.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:19

Nou daar heb je dus niks aan. Eerst 10 bewezen wolfaanvallen. Je bent al 2 maand verder voor de eerste aanval door dna bewezen is. Dus voor er 10 bewezen zijn......

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:29

en dan 10 netten van 50 meter en paaltjes...iets zegt me dat het dus prikpaaltjes zijn, kan niet veel voorstellen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:35

Daar heb je dus ook geen drol aan.

Ik woon in Limburg.
5 km van een wolf waar een ecoloog schieten al van aanraden.
Maar nergens een vergoeding voor.
En zo'n net heb ik niets aan.

Te kort, te laag en onzinnig want heb al gaas.
Maar zou graag geholpen worden met dichtbij de grond veilig maken.

Verdorie ik zorg er voor dat mijn dieren geen overlast geven. Moet ik duizenden investeren voor de natte droom voor wat pro wolvers. Laat die het maar uit eigen zak betalen. Kijken hoe lang het duurt voor ze pro wolf af zijn