Alleen paardensportevenementen toegestaan op terrein CH De Wolden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Alleen paardensportevenementen toegestaan op terrein CH De Wolden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 18:48

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Op het terrein van het Concours Hippique De Wolden in Veeningen mogen alleen evenementen worden georganiseerd die met paardensport te maken hebben. Dat oordeelt Rechtbank Noord-Nederland. Omwonenden stapten naar de rechter, omdat gemeente De Wolden in de vergunning voor het terrein de mogelijkheid openliet voor andere activiteiten. Onder andere voor maximaal drie evenementen per jaar met versterkte muziek. De bezwaarmakers vreesden dat er daardoor veel overlast zou ontstaan.
De rechtbank stelt ze nu echter in het gelijk, waardoor het organiseren van evenementen die niks met paardensport te maken hebben, niet meer mogelijk is. Ook moet de gemeente De Wolden de proceskosten van de zaak vergoeden. De gemeente kan er nog wel voor kiezen om in hoger beroep te gaan bij de Raad van State.

Achtergrond
De zorgen van de omwonenden zijn er al een aantal jaren. De gemeente gaf in oktober 2019 een vergunning af waardoor er naast paardensportevenementen, maximaal vijf andere evenementen plaatst mochten vinden op het terrein, waarvan er bij drie versterkte muziek was toegestaan. Ook in een andere loods op de locatie zouden er jaarlijks twaalf bijeenkomsten mochten worden gehouden. Naast de geluidsoverlast vreesden omwonenden ook voor verkeersoverlast.

Texas02

Re: Alleen paardensportevenementen toegestaan op terrein CH De Wolden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:06

Ja, sommige mensen hebben overal last van.. Drie keer per jaar wel, wat een ramp zou dat zijn zeg..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 23:18

En van die 12 besloten bijeenkomsten in die prachtige historische loods heb je helemaal echt veel last...
Verkeerssituatie daar leidt niet zomaar tot overlast en parkeergelegenheid op het terrein is royaal.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 23:45

Texas02 schreef:
Ja, sommige mensen hebben overal last van.. Drie keer per jaar wel, wat een ramp zou dat zijn zeg..

Ik kan je vertellen ik woon er hemelsbreed 3 km vanaf maar het is echt bizar hoelang ze daar doorgaan met feesten. En we zijn hier echt wel wat gewend mbt feestjes (google de crisiscross maar even bijvoorbeeld) maar CH de wolden maakt het ieder jaar bonter.
Niemand zal wat zeggen als ze een avond ruiterbal hebben. Maar 3 weken lang minimaal 3 avonden in de week volop tot een uur of 4 snachts door kan ik als direct omwonende snappen dat je daar na zoveel jaar toch echt wel genoeg van hebt. (En dat is dan 1 evenement).
En simpelweg, het mag gewoon niet. En als je het dan zo bont maakt voor je buren, tja, dan gaan ze klagen. CH had het niet zover moeten laten komen dan had er geen haan naar gekraait.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 23:49

Overigens werd in 2017 de vergunning voor extra evenementen geweigerd maar later in 2019 alsnog toch ineens wel goedgekeurd. Ik denk dat dat de omwonenden vooral steekt. Ze hebben in ieder geval gewoon de juiste juridische (lange) weg bewandeld. Daar heeft een ieder het gewoon mee te doen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:48

Maar dit gaat toch juist niet om CH de Wolden? Want dat is paardgerelateerd.
Die herrie tot midden in de nacht hoeft van mij ook niet op zo'n concours, ik vind dat voor de paarden op het terrein ook vervelend en als omwonende moet je overdag ook gewoon weer naar je werk.

Maar die loods is wel een hele mooie accomodatie voor zakelijke bijeenkomsten en dat hoeft niet met herrie gepaard te gaan (daar is ook geen vergunning voor versterkte muziek).

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:36

Mijn gevoel is dat juist omdat CH al behoorlijk overlast geeft ze gehaaider zijn geworden om de rest tegen te houden. En ergens kan in dat wel begrijpen.