[COLUMN] Krack!!!! Nu breekt mijn klomp!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[COLUMN] Krack!!!! Nu breekt mijn klomp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 16:43

*Facebookpagina Adrie Zekveld
Fokkerij

Afbeelding
Krack C. Foto: Sjoert

Adri Zekveld, op Bokt beter bekend als misterA, is de eigenaar van Stal Sollenburg in Almere. Hier fokt hij KWPN dressuurpaarden. Meerdere van zijn fokproducten behaalden mooie scores op grote wedstrijden en keuringen. Op zijn Facebookpagina schrijft hij ook regelmatig een column. Onderstaande verscheen op 9 februari. MisterA heeft ons toestemming gegeven om deze op VN te plaatsen.

Krack!!!! Nu breekt mijn klomp.

Dat zeg je als er iets onverwachts is gebeurd. Veel onverwachts gebeurde er niet in Den Bosch. Hoewel ik daar wel op had gehoopt.

We kunnen weer terugkijken op hét jaarlijkse evenement voor de fokkerij. Daar moet je als fokker zijn geweest om erover mee te kunnen praten. Na 3 jaar was het weer volop genieten.

Wat is de vooruitgang? Gaan wel wel vooruit? Welke richting moeten we op met onze fokkerij om aansluiting te houden met de sport. Dat soort overpeinzingen neem ik mee naar huis. Compliment voor de organisatie. Vrijwel alles was tot in de puntjes geregeld. Alles verliep volgens schema en op tijd. Natuurlijk zijn er, achteraf, wel wat punten waarvan je je kunt afvragen of dat verbeteringen zijn. Ruimte voor een verandering of voor een experiment moet er wel zijn.

Voor mij staat áltijd bovenaan dat het een fokkerij evenement moet zijn. Ook voor de fokkers. Voor leden van de vereniging KWPN. Het is de mogelijkheid om ons te presenteren naar buiten toe.
Het was even wennen aan de nieuwe opstelling van de tribunes. Na wat dwalen was de arena nog wel te vinden. Goed voor de standhouders uiteraard. Maar het open karakter was zoek. De verbinding (om dat woord maar eens te gebruiken) tussen de arena en de andere activiteiten was er niet.

Dan nog een heel klein puntje over de fokkerij.
Fokkers in de spotlights, daar is dit evenement uitermate geschikt voor. Hoeft niet langdradig te zijn maar wel flitsend. Een hoogtepunt is, voor mij althans, welke hengsten en daarmee hun fokkers een onderscheiding hebben verdiend. Welke hengsten worden Keur of Preferent verklaard? Bij voorkeur met een mooie toelichting door toenmalige KWPN functionarissen, ten tijde van hun goedkeuring.
Helaas is deze preferent verklaring soms postuum. Voor zowel de fokker als voor de hengst.
Soms is het ook een complete verrassing welke hengst dit podium krijgt. Dat leek er dit keer wel op. Volkomen terecht dat Bordeaux Preferent is geworden. Laat daarover geen misverstand bestaan.
Soms bekruipt mij het gevoel dat het KWPN haast maakt bij sommige hengsten en bij anderen juist weer niet.

We kennen de fokwaarden. De hoogte van fokwaarde is één van de eisen voor een hengst om voor een Predicaat in aanmerking te komen. In de toelichting vanuit de organisatie wordt voortdurend benadrukt dat dit een hulpmiddel is. Neem de cijfers vooral niet te letterlijk. 120 hoeft niet beter te zijn dan 117.
Echter, als het KWPN met cijfertjes gaat werken, is van enige nuance blijkbaar geen sprake meer.
Wellicht zal het allemaal wel kloppen dat Charmeur Preferent is geworden op grond van de cijfertjes maar dat had ook nog wel even uitgesteld kunnen worden. Over 3 jaar bijvoorbeeld. Als de betrouwbaarheid van de Fokwaarden weer wat betrouwbaarder is geworden.

Dan nu naar Krack C. Hij heeft nog helemaal niks, nothing. Geen enkel predicaat.
Een hengst die misschien wel in de afstamming van 50% van de dressuurpaarden voorkomt. Zelf vader is van een (volkomen terechte) Preferente zoon en kleinzoon. Daarnaast nog tientallen goedgekeurde zoons, kleinzoons en achterkleinzoons heeft gebracht. Vele waardevolle sportpaarden en fokmerries. In zowel ons land als bij "grote" fokkerijorganisaties in andere toonaangevende fokgebieden.
Maar ja...geen 140 fokwaarde dressuur, enkele jaren geleden. Slechts 136!

Misschien zou de Fokkerijraad zich hier eens over kunnen buigen. Nu ze hopelijk klaar is met zichzelf. En misschien dat er dan niet zo strak naar de cijfers wordt gekeken, wat de fokkers, op advies van de Fokkerijraad ook niet moeten doen, toch? Ik wil nog wel een stapje verder gaan. Er ontbreekt nog een predicaat. Dat nog boven Preferent uitstijgt. "Elitehengst" bijvoorbeeld. Daarmee zou recht worden gedaan aan de nalatenschap van Krack C. Helaas wel postuum. En bovenal ook recht en waardering aan zijn fokker!!! Wat zou dat een geweldig moment kunnen zijn, in Den Bosch 2024.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: [COLUMN] Krack!!!! Nu breekt mijn klomp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 18:45

Helemaal waar! Krack C had de pech dat heel veel nakomelingen naar het buitenland gegaan zijn en daardoor niet meetelden in zijn score. Maar het was dik verdiend geweest. Van mij mag hij -postuum- gelijk naar Preferent.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 18:47

Mooie column en volkomen mee eens. Geweldige hengst met hele fijne nakomelingen ook.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:01

Ja!

Helemaal mee eens, snap daar nog steeds helemaal niets van.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:06

Helemaal mee eens met deze column.
Bizar dat hij nog helemaal geen predikaat heeft. Dat had allang moeten gebeuren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:13

Helemaal als je kijkt naar een hengst als Vosmaer die in totaal maar 80 nakomelingen heeft gekregen en toch keur wordt. En keuringen en sport in Amerika is echt van een lager niveau.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:21

Eens. Bijna schandalig dat ze in dat opzicht Charmeur boven Krack C plaatsen.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:30

Niet alleen bijna schandalig, maar gewoon schandalig idd. Krack heeft (nog steeds) zo extreem veel invloed .... en Charmeur?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 09:15

Ah ik mistte de samenvatting van MisterA al over de HK.

Ik snap deze keuzes ook niet helemaal..Charmeur geeft vast hele goede sportpaarden maar Krack heeft inderdaad zo'n enorme invloed op de fokkerij gehad dat hij voor mij valt in het rijtje: Jazz, Ferro, Krack etc.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:45

Onvoorstelbaar dat een hengst die het stamboek zoveel gebracht heeft geen enkel predikaat heeft.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:06

Daar verbaas ik me al jaren over...goed geschreven!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:42

Ik wist niet eens dat Krack nog geen predikaat had. Val bij van mijn stoel als ik die lees. Nog nooit opgelet dat hij geen predikaat had. Van een hengst die zo in de kwpn fokkerij zit verweven zou je toch wel verwachten dat hij allang preferent was verklaard.