Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mkango schreef:Gelukkig is de NDR niet gevoelig voor dit soort conservatief gezeur.
Maar wat ik me wel afvraag, is waarom 9/10 nieuwsberichten over de draf- en rensport op Bokt nog altijd negatief zijn. En nee, dat is niet omdat er alleen maar negatief nieuws te delen is.
De rest van de pikeurs houdt zich er wel keurig aan en een aantal staat er ook achter. Staat helaas dus niet hier, maar daar kwam het op neer.
Het zijn wel dit soort uitspraken waardoor de drafsport negatief in het nieuws komt dus, dus dan veroorzaken ze de negatieve publiciteit zelf ook
kyrkelover schreef:Ik denk dat zulke dingen ook vaak anders op papier staan dan ze bedoeld worden.
Je kunt natuurlijk vrij weinig als je achter het paard zit. Ook menners gebruiken hun zweep voor aanwijzingen. Ook voor jockeys is het onmogelijk om beenhulpen te geven. Een paard die dus over de schoudee uitbreekt kun je dus alleen proberen te corrigeren met een tik op de schouder bijv.
Dat de zweep afgeschaft is als aandrijfmiddel vind ik zeer positief.
Ondanks dat de paarden er zelf weinig van hadden (mrt de nieuwe zwepen en strenge regels) is het beeld gewoon niet fraai en het voegt niets positief toe.
prugelpiet schreef:Stewards, ja, die bekijken de races en als er verdenking is van zweepgebruik dat tegen de regels is - al is het maar één keer -, worden de beelden nog een keer aandachtig bekeken en wordt er actie ondernomen.kyrkelover schreef:Ik denk dat zulke dingen ook vaak anders op papier staan dan ze bedoeld worden.
Je kunt natuurlijk vrij weinig als je achter het paard zit. Ook menners gebruiken hun zweep voor aanwijzingen. Ook voor jockeys is het onmogelijk om beenhulpen te geven. Een paard die dus over de schoudee uitbreekt kun je dus alleen proberen te corrigeren met een tik op de schouder bijv.
Dat de zweep afgeschaft is als aandrijfmiddel vind ik zeer positief.
Ondanks dat de paarden er zelf weinig van hadden (mrt de nieuwe zwepen en strenge regels) is het beeld gewoon niet fraai en het voegt niets positief toe.
Maar zoals ik het lees mag je dus echt alleen je zweep gebruiken bij ‘gevaar’ wat over de schouder weglopen imo niet is.
Maar ik ga er vanuit dat er een kundige jury bij zit dit dit alles in de gaten houdt?

prugelpiet schreef:Maar zoals ik het lees mag je dus echt alleen je zweep gebruiken bij ‘gevaar’ wat over de schouder weglopen imo niet is.
Mkango schreef:Gelukkig is de NDR niet gevoelig voor dit soort conservatief gezeur.
Maar wat ik me wel afvraag, is waarom 9/10 nieuwsberichten over de draf- en rensport op Bokt nog altijd negatief zijn. En nee, dat is niet omdat er alleen maar negatief nieuws te delen is.
Monique1963 schreef:Ik niet, want ik vind dat echt totaal geen nieuws, behalve dan dat het er misschien maar één is en dat de implementatie dus goed is gegaan. Maar ik ben dan ook gewend aan autoriteiten die ten eerste duidelijke regels opstellen en ten tweede die regels ook daadwerkelijk handhaven, i.t.t. de FEI waar je op camera je paard een hengst tegen z'n gezicht mag geven met je zweep en er dan nog wordt gezegd "o, nee, dat zagen we niet," "het paard verdiende het" of "daar zijn geen regels voor."Mkango schreef:Gelukkig is de NDR niet gevoelig voor dit soort conservatief gezeur.
Ik vind het een hartstikke positief bericht! Erg positief dat hij een boete heeft gekregen.

cp112 schreef:
Nieuwsredactie schreef:“Als een paard op hol slaat, moet je die kunnen temmen."
Ben ik de enige die hier Penny vibes van krijgt
Mkango schreef:In mijn ogen zet dat de sport nou niet neer als een sport waarin belang wordt gehecht aan dierenwelzijn, terwijl als er twee takken van sport zijn waar de opgestelde welzijnsregels strikt worden gehandhaafd, dat de draf- en rensport zijn.
janouk schreef:Als je op de sulky of koets achter een paard zit, heb je alleen je leidsel hulpen en stemhulpen en zweep hulpen tot je beschikking.
Je hebt geen zit- of beenhulpen zoals onder het zadel.
Je beenhulp begrenst het paard onder het zadel als het wil uitwijken.
Op de koets gebruik je de zweep om te begrenzen bij uitwijken.
Bijvoorbeeld als een paard ergens bang van is en dreigt uit te wijken of om te draaien en daarmee een gevaar is voor zichzelf (sloot of zo), de passagiers, maar ook het overige verkeer.
Een paard dat 50 km per uur gaat en opzij springt en van de lijn afwijkt, kan andere paarden en pikeurs in gevaar brengen. Ook als ze op hol zijn: er lopen nog 9 andere deelnemers in de baan. Daarbij kan de zweep helpen het paard op lijn te houden.
En echt dravers hebben een goed verzorgd leven.
Lees het topic van Madness bijvoorbeeld als je vragen hebt
[VN] Janouk aan het woord: samen draver Madness gekocht