Drafsporter boos om boete gebruik zweep: "Toekomst sport in gevaar"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Drafsporter boos om boete gebruik zweep: "Toekomst sport in gevaar"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 17:36

Omrôp Fryslan
Sport
Afbeelding
Een draver voor de sulky. Dit is niet de combinatie uit het artikel.
Foto: Renza/Bokt Wiki

Paardenman Jeroen Offeringa is boos en verbijsterd over de boete van 200 euro die hij dit weekend kreeg bij een wedstrijd op de drafbaan in Wolvega. Offeringa gebruikte zijn zweep om het paard aan te sturen, terwijl dat niet meer mag.

Het was de eerste boete die uitgeschreven werd in de drafsport. Sinds begin dit jaar is het verboden om de zweep te gebruiken om een paard aan te sporen. De zweep mag alleen nog maar gebruikt worden om het paard te corrigeren als de veiligheid van mens of dier in gevaar is.

Offeringa gebruikte zijn zweep dus wel om het dier aan te sporen en de race uit te rijden. "Dat er regels zijn, snap ik", begint Jeroen Offeringa zijn verhaal. "Maar de hele sport wordt nu kapot gemaakt. Het verschil gaat echt nergens meer over. Je mag je zweep eigenlijk niet meer gebruiken en dat komt de sport niet ten goede. De toekomst is in gevaar."

In de drafsport wordt verdeeld gereageerd op de nieuwe regel. Er is al jaren discussie over de zweep. Tegenstanders vinden het zielig voor de paarden. De Stichting Nederlandse Draf- en Rensport (SNDR) heeft begin dit jaar de zweep voor het grootste gedeelte geschrapt.

"We hadden al hele strenge regels, maar we zagen toch dat pikeurs nog steeds de zweep gebruikten", zegt SNDR-voorzitter Paul Mulder. "Je hoort steeds meer geluiden dat de zweep niet nodig is en dat paarden op een andere manier zijn aan te sturen."

Mogelijk zweep helemaal schrappen
De stichting had daarom besloten dat het hulpmiddel alleen nog in sommige gevallen mag worden gebruikt. "Als de veiligheid van mens en dier in het geding is. Dat was zaterdag bij de race van Jeroen niet het geval. Die gaf een tik om het paard harder te laten lopen." Mulder zegt dat de stichting erover nadenkt in de toekomst de zweep helemaal te schrappen.

Bij de drafbaan zijn de meningen verdeeld. "Ik denk dat je altijd een zweep nodig hebt om het paard in het gareel te kunnen houden", zegt Hans Sinnige van de drafbaan. "Als een paard op hol slaat, moet je die kunnen temmen. Ik ben benieuwd hoe het in de toekomst komt, maar ik hoop dat de zweep blijft."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:41

Gelukkig is de NDR niet gevoelig voor dit soort conservatief gezeur. :=

Maar wat ik me wel afvraag, is waarom 9/10 nieuwsberichten over de draf- en rensport op Bokt nog altijd negatief zijn. En nee, dat is niet omdat er alleen maar negatief nieuws te delen is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 17:42

Terecht dan. Ik snap ook werkelijk niet hoe je denkt een paard dat op hol slaat met een zweep te kunnen temmen....

Lijkt mij dat als je een ervaren paardenmens bent dat je manieren vindt om het op een andere manier te doen.

Mkango schreef:

Maar wat ik me wel afvraag, is waarom 9/10 nieuwsberichten over de draf- en rensport op Bokt nog altijd negatief zijn. En nee, dat is niet omdat er alleen maar negatief nieuws te delen is.

Ik ook. Ik heb zeker de laatste jaren de indruk dat juist daar heel veel gebeurt op gebied van paardenwelzijn.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 18:02

Ik las ook ergens dat er in de eerste periode maar 1 boete uitgedeeld is, dat was dan deze, en terecht dus.

Maar dan zou dat het positieve bericht zijn, dat het maar 1 boete was, dat bericht zou ik hier dan inderdaad ook wel willen zien. Want het is maar 1 boete op een nieuwe regel die net is ingesteld. Ik vind het een positieve ontwikkeling :) De rest van de pikeurs houdt zich er wel keurig aan en een aantal staat er ook achter. Staat helaas dus niet hier, maar daar kwam het op neer.:)

De zweep als hulpmiddel als je paard op hol slaat ken ik niet, ik hoop dat dat niet standaard is := Het zijn wel dit soort uitspraken waardoor de drafsport negatief in het nieuws komt dus, dus dan veroorzaken ze de negatieve publiciteit zelf ook :+

kyrkelover

Re: Drafsporter boos om boete gebruik zweep: "Toekomst sport in gevaar"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 18:08

Ik denk dat zulke dingen ook vaak anders op papier staan dan ze bedoeld worden.
Je kunt natuurlijk vrij weinig als je achter het paard zit. Ook menners gebruiken hun zweep voor aanwijzingen. Ook voor jockeys is het onmogelijk om beenhulpen te geven. Een paard die dus over de schoudee uitbreekt kun je dus alleen proberen te corrigeren met een tik op de schouder bijv.
Dat de zweep afgeschaft is als aandrijfmiddel vind ik zeer positief.
Ondanks dat de paarden er zelf weinig van hadden (mrt de nieuwe zwepen en strenge regels) is het beeld gewoon niet fraai en het voegt niets positief toe.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 18:23

kyrkelover schreef:
Je kunt natuurlijk vrij weinig als je achter het paard zit. Ook menners gebruiken hun zweep voor aanwijzingen. Ook voor jockeys is het onmogelijk om beenhulpen te geven. Een paard die dus over de schoudee uitbreekt kun je dus alleen proberen te corrigeren met een tik op de schouder bijv.
Ondanks dat de paarden er zelf weinig van hadden (mrt de nieuwe zwepen en strenge regels) is het beeld gewoon niet fraai en het voegt niets positief toe.

Maar zoals ik het lees mag je dus echt alleen je zweep gebruiken bij ‘gevaar’ wat over de schouder weglopen imo niet is.

Maar ik ga er vanuit dat er een kundige jury bij zit dit dit alles in de gaten houdt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 18:25

prugelpiet schreef:
kyrkelover schreef:

Maar zoals ik het lees mag je dus echt alleen je zweep gebruiken bij ‘gevaar’ wat over de schouder weglopen imo niet is.

Maar ik ga er vanuit dat er een kundige jury bij zit dit dit alles in de gaten houdt?
Stewards, ja, die bekijken de races en als er verdenking is van zweepgebruik dat tegen de regels is - al is het maar één keer -, worden de beelden nog een keer aandachtig bekeken en wordt er actie ondernomen.

Over de schouder weglopen kan in de draf- en rensport wel degelijk levensgevaarlijk zijn, dus daar is een correctie wel degelijk op z'n plek, zeker omdat je dus als pikeur of jockey geen beenhulpen kunt geven.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 19:01

:')
Nieuwsredactie schreef:
“Als een paard op hol slaat, moet je die kunnen temmen."

Ben ik de enige die hier Penny vibes van krijgt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 19:03

Hahahahaha echt he :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 19:40

Fijn dat de boete is uitgedeeld.
Opbokken met dat gezeur, verandering is nodig over de hele breedte van de sport.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 20:33

Is het in de UK niet al een miljoen jaar zo dat ‘undue use of the whip’ verboden is. En op zich is de race sport daar nog vrij bloeiend te noemen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 20:40

Dat was in de drafsport ook al jaren verboden, een paard afranselen gaf altijd al een boete en teveel zweepgebruik ook. Het is nu nog strenger geworden.

De race sport (?) Vergelijken met de UK echter is echt appels en peren :)

Ik vind dit soort berichten enorm jammer, er zijn namelijk ook heel veel mensen die de noodzaak wel inzien. Maar dat pakt de media niet op.

Dit vind ik bijvoorbeeld een mooi stuk:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3739950871

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:18

Zeker een mooi en genuanceerd stuk. Ik wilde niemand voor het hoofd stoten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:25

ruitje schreef:
Ik vind dit soort berichten enorm jammer, er zijn namelijk ook heel veel mensen die de noodzaak wel inzien. Maar dat pakt de media niet op.

Ik denk dat echt het overgrote deel van de mensen die noodzaak inziet. En idd jammer dat dit dan zo negatief gebracht wordt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:50

Help me even: hoe helpt een zweep bij het temmen van een paard dat op hol slaat?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:50

prugelpiet schreef:

Ehm in een sulky of als ruiter op volle snelheid is over de schouder weglopen wel degelijk heel gevaarlijk. Een ongeluk is dan erg snel gebeurd… :=

Een zweep gebruiken “omdat het paard op hol slaat” is wel een vreemde uitspraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:51

Ik vraag me daarvan af of dat letterlijk zo gezegd is, of dat dat de interpretatie van de journalist is. Ik vermoed dat laatste. :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:55

Ik kan me wel voorstellen dat als je paard blind aan het hollen is, een lel met een zweep op een schouder om te voorkomen dat-ie dwars door hekken en/of publiek gaat, net voldoende door kan komen dat paardlief zich nog enigszins laat bijsturen... Ik neem aan dat ongeveer bedoeld zal zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 23:45

Mkango schreef:

Ik vind het een hartstikke positief bericht! Erg positief dat hij een boete heeft gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 00:17

Monique1963 schreef:
Mkango schreef:

Ik vind het een hartstikke positief bericht! Erg positief dat hij een boete heeft gekregen.
Ik niet, want ik vind dat echt totaal geen nieuws, behalve dan dat het er misschien maar één is en dat de implementatie dus goed is gegaan. Maar ik ben dan ook gewend aan autoriteiten die ten eerste duidelijke regels opstellen en ten tweede die regels ook daadwerkelijk handhaven, i.t.t. de FEI waar je op camera je paard een hengst tegen z'n gezicht mag geven met je zweep en er dan nog wordt gezegd "o, nee, dat zagen we niet," "het paard verdiende het" of "daar zijn geen regels voor." :=

En die boete is natuurlijk ook niet de kern van het bericht; de kern van het bericht is een pikeur die loopt te zeuren over het feit dat hij een boete heeft gekregen en een medewerker van een drafbaan die zelfs vreest "voor de toekomst van de sport" als er niet meer met zwepen gereden mag worden. In mijn ogen zet dat de sport nou niet neer als een sport waarin belang wordt gehecht aan dierenwelzijn, terwijl als er twee takken van sport zijn waar de opgestelde welzijnsregels strikt worden gehandhaafd, dat de draf- en rensport zijn.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 07:13

cp112 schreef:
:')
Nieuwsredactie schreef:
“Als een paard op hol slaat, moet je die kunnen temmen."

Ben ik de enige die hier Penny vibes van krijgt

Wel een beetje ja.

Als een paard op hol slaat, heb je niets aan een zweep.
Althans, ik heb nooit aan gedacht om mijn paard even een tik na geven als ik al bloedhard door de bak vloog.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 07:32

Als je op de sulky of koets achter een paard zit, heb je alleen je leidsel hulpen en stemhulpen en zweep hulpen tot je beschikking.
Je hebt geen zit- of beenhulpen zoals onder het zadel.
Je beenhulp begrenst het paard onder het zadel als het wil uitwijken.

Op de koets gebruik je de zweep om te begrenzen bij uitwijken.
Bijvoorbeeld als een paard ergens bang van is en dreigt uit te wijken of om te draaien en daarmee een gevaar is voor zichzelf (sloot of zo), de passagiers, maar ook het overige verkeer.

Een paard dat 50 km per uur gaat en opzij springt en van de lijn afwijkt, kan andere paarden en pikeurs in gevaar brengen. Ook als ze op hol zijn: er lopen nog 9 andere deelnemers in de baan. Daarbij kan de zweep helpen het paard op lijn te houden.

En echt dravers hebben een goed verzorgd leven.

Lees het topic van Madness bijvoorbeeld als je vragen hebt

[VN] Janouk aan het woord: samen draver Madness gekocht

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 07:59

Mkango schreef:
In mijn ogen zet dat de sport nou niet neer als een sport waarin belang wordt gehecht aan dierenwelzijn, terwijl als er twee takken van sport zijn waar de opgestelde welzijnsregels strikt worden gehandhaafd, dat de draf- en rensport zijn.

Misschien moet zo'n pikeur dan ook niet dit soort uitspraken doen tegen een journalist? Zet het artikel de rensport neer als sport waar niet op dierenwelzijn wordt gelet of doet deze meneer dat met zijn uitspraken?

Ik denk dat dit wel degelijk een nieuwsbericht is dat geplaatst kan worden op Bokt, het is net zo nieuwswaardig als een hoop berichten op Voorpagina Nieuws, maar dat de positieve berichten over draf- en rensport dan ook geplaatst worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:22

janouk schreef:
Als je op de sulky of koets achter een paard zit, heb je alleen je leidsel hulpen en stemhulpen en zweep hulpen tot je beschikking.
Je hebt geen zit- of beenhulpen zoals onder het zadel.
Je beenhulp begrenst het paard onder het zadel als het wil uitwijken.

Op de koets gebruik je de zweep om te begrenzen bij uitwijken.
Bijvoorbeeld als een paard ergens bang van is en dreigt uit te wijken of om te draaien en daarmee een gevaar is voor zichzelf (sloot of zo), de passagiers, maar ook het overige verkeer.

Een paard dat 50 km per uur gaat en opzij springt en van de lijn afwijkt, kan andere paarden en pikeurs in gevaar brengen. Ook als ze op hol zijn: er lopen nog 9 andere deelnemers in de baan. Daarbij kan de zweep helpen het paard op lijn te houden.

En echt dravers hebben een goed verzorgd leven.

Lees het topic van Madness bijvoorbeeld als je vragen hebt

[VN] Janouk aan het woord: samen draver Madness gekocht

Nou dat dacht ik ook bij het lezen van dit topic, kennelijk weinig menners hier want bij mennen kan een zweep heel belangrijk zijn voor de veiligheid. Het is het been, paard moet altijd voorwaarts gereden kunnen worden.

Is natuurlijk wat anders dan "slaan" of "afraggen" maar vind het wel apart dat hier zo makkelijk aan voorbij gegaan wordt.

En inderdaad, kennis van me heeft een vakantie opvang voor dravers..staan ze vaak 6 weken vakantie te houden tussen de koersen. Het is echt niet allemaal zo zwart/ wit als wederom geschetst wordt.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 10:57

Ik sluit me volledig aan bij Mkango