LaDonna75 aan het woord: een buitenbak aanleggen in eigen beheer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48484
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

LaDonna75 aan het woord: een buitenbak aanleggen in eigen beheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 20:18

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Afbeelding
LaDonna75 rijdt in haar eigen buitenbak. Foto: Privébezit LaDonna75


Als je je paarden aan huis hebt en je wilt rijden, dan moet je wel een bak hebben. Als die bak er nog niet is, dan kan je de bak zelf aan (laten) leggen. En dat is precies wat LaDonna75 heeft gedaan: zij heeft een buitenbak laten aanleggen in eigen beheer. Hieronder vertelt ze wat daar allemaal bij komt kijken.

Mijn man en ik hebben in 2013 een oude boerderij gekocht met 4,5 hectare grond; een woonhuis en diverse opstallen in wisselende conditie. Het betreft een voormalige melkveehouderij annex fruittelerij, die al 25 jaar niet meer als bedrijf in gebruik was, met een oude houten ligboxenstal, een oude fruitloods en nog een klussenschuur. De ligboxenstal was dusdanig slecht dat deze gesloopt is. We hebben daarvoor 2 opslagschuren en een paardenstal teruggebouwd, met ruimte voor maximaal 8 pony's/paarden.

* Hoe kwam je op het idee om zelf een buitenbak aan te leggen?
Voorheen reed ik zo nu en dan nog op mijn toenmalige bejaarde KWPN-merrie, in een weilandje dat we tot buitenbak hadden gebombardeerd. Toen ik mijn huidige rijdier kocht, een Welsh partbred-merrie, werd de wens om een echte buitenbak steeds groter. Toen het bak-weilandje plaats moest maken voor nieuwe schuren, werd de wens concreet. Samen met mijn man ben ik gaan bedenken wat ons budget zou zijn en met dat budget in het achterhoofd heb ik bij enkele bedrijven offertes aangevraagd voor het aanleggen van een buitenbak, waarbij we alle opties aanvankelijk open hielden.

* Hoe lang duurde het hele proces, van offertes opvragen tot het daadwerkelijke aan (laten) leggen?
De offertes die we ontvingen, vielen in zoverre tegen, dat het allemaal (ruim) boven onze begroting was. Het is en blijft hobby en een hobby mag geld kosten, maar er zijn grenzen. Bedragen boven 20.000 euro vonden we echt te gortig. Zodoende zijn we verder gaan kijken naar mogelijkheden om wel een goede rijbaan te hebben, maar niet de hoofdprijs te betalen. De loonwerker die ons al eerder had geholpen, hebben we om raad gevraagd. Hij kent de grond in de omgeving goed, dus hij wist ongeveer wat te verwachten. We hadden al ooit een proefboring laten verrichten en wisten dus dat er weinig goed zand in de bodem zat. Omzetten was dus voor ons geen optie, dus we moesten iets anders verzinnen als we een goede rijbaan zouden willen aanleggen voor niet al teveel geld.

Afbeelding
De plek waar de buitenbak moest komen. Foto: Privébezit LaDonna75

* Wat komt er allemaal bij het aanleggen van een buitenbak kijken?
We wisten nu dat een kant en klaar-pakket te duur zou zijn. We zitten op lage (en dus vrij natte) zandgrond, met ook rivierklei door het zand, dat wisten we al. Via het bedrijf Zandcompleet.nl heb ik een e-book over het aanleggen van een buitenbak besteld en aan de hand van dat e-book had ik bedacht dat misschien een bak met drainage een goede optie zou zijn. Via de mail heb ik ook nog overlegd met Zandcompleet.nl en het advies van hen was de bak op het maaiveld aan te leggen, dus niet eerst een laag zand afgraven maar de drainage op het maaiveld en dan verder opbouwen "de lucht in". Ook was hun advies geen doek of zeil te gebruiken in verband met snel dichtslibben van doek. We hebben de loonwerker om raad gevraagd en ons plan voorgelegd. Hij wilde wel helpen met de aanleg en gaf nog wat tips hoe een en ander aan te pakken.

* Heb je een vergunning nodig om een buitenbak aan te leggen? Zo ja, welke? en hoe ziet het proces van aanvragen eruit?
We hebben geen vergunning aangevraagd omdat de bak helemaal op ons bouwvlak ligt.

* Voor welke bodem heb je gekozen, en waarom specifiek deze?
We hebben gekozen voor een opbouw van drainagezand rond de drainagebuizen en daar bovenop de toplaag van M3C-zand. Het gebruik van vlokken of snippers was voor ons geen optie, omdat deze materialen enorm milieuvervuilend zijn als ze buiten de bak komen. Ook bij het afvoeren van de bak moet zand met vlokken of snippers als chemisch afval afgevoerd worden, een enorme kostenpost.

* Heb je ook drainage? Zo ja, hoe heb je dat allemaal aangepakt en hoe onderhoud je dat?
Zoals ik al zei, hebben we de bak opgebouwd op het maaiveld, met drainage. Eerst hebben we het gras gefreesd. Daarna is de bak uitgevlakt met laser. Daarna hebben we hebben in de lengte van de bak op elke meter een sleuf van ruim 10 cm gegraven met een mini-graafmachine. In de sleuf kwam eerst een dunne laag drainagezand en daarop de drainagebuizen. Dat graafwerk is door de loonwerker gedaan en wij hebben zelf het zand en de buizen gelegd, en de sleuf dichtgegooid. We beschikken zelf over tractoren, dat scheelt enorm.

Afbeelding
De drainagebuizen liggen in de sleuven.
Foto: Privébezit LaDonna75

Toen de drainage was aangelegd, is de hele bak uitgevlakt met een laser, met op de drainagebuizen 7 cm drainagezand. Na het uitvlakken is de toplaag aangebracht, 15 cm M3c-zand.
En dan het kunststukje. Een bak is snel te mul, of te nat. Daar hebben wij ook mee gestoeid, hoe krijg je nou een mooi stevige zandlaag? Vlokken of snippers kunnen helpen, maar die wilden we niet zoals gezegd. Een eb en vloed-systeem is nogal prijzig, dus ook geen optie. Een beregeningsinstallatie zou kunnen, maar dat is ook niet goedkoop, en niet ideaal. Mijn man is zelf handig en bedacht uiteindelijk een systeem dat lijkt op eb en vloed. Hij heeft op de verzamel-afvoerbuis van de drainage een aansluiting gemaakt voor de slang die water aanvoert vanaf een grondpomp, en een afsluitklep op de drainage-afvoer naar de sloot gemaakt. In principe wordt er dagelijks een kwartier lang water via de drainagebuizen de bak in gepompt en hebben we een prachtig stevige bodem. Bij regenachtig weer zetten we de pomp handmatig uit en bij hevige regenval, als er plassen in de bak staan, zetten we de klep ook nog open zodat het overtollige water weg kan. Als de bak droog genoeg is, dus de plassen weg zijn, gaat de klep weer dicht. Zo hebben we zomer en winter een goed berijdbare bak. Doordat het water van onder aangevoerd wordt, hebben we veel minder last van verdamping dan wanneer we zouden sproeien, plus minder waterverspilling op de omgeving.

* Wat voor omheining heb je en waarom juist deze? Zijn er nog dingen waar je rekening mee moet houden qua welke omheining je kiest?
Wij hebben een omheining van palen met lint aangelegd, met betonnen opsluitbanden onderaan om het zand in de bak te houden. We hebben hiervoor gekozen omdat we nog genoeg palen hadden liggen, en daarnaast in sommige gemeentes een houten hek wordt gezien als gebouw (met bijbehorende eisen aan vergunning en dergelijke) en wij daar weinig trek in hadden. Bovendien is lint goedkoper, toch ook prettig.

* Heb je ook verlichting? Zo ja, wat voor verlichting en waarom heb je daarvoor gekozen?
Inmiddels hebben we ook verlichting aangelegd, bestaande uit 2 LED-lichtmasten. Voor onze 20x40m bak is dat prima om dressuurmatig te rijden of te longeren. We hebben voor LED gekozen omdat LED-lampen een hoge lichtopbrengst hebben en duurzaam zijn, en niet hoeven op te warmen of na te gloeien. De kabel hebben we langs de zijkant van de bak gegraven.

Afbeelding
De bodem van de buitenbak is klaar. Foto: Privébezit LaDonna75

* Wat voor onderhoud heb je aan een buitenbak?
Een bak blijft enkel goed als er geen mest in ligt, dus iedereen moet de mest verwijderen na het rijden. En er mogen geen paarden losgegooid worden in de bak, om omspitten en vermenging van de lagen te voorkomen. De bak moet geregeld gesleept worden, ongeveer wekelijks, maar dat is een klusje van een kwartier ongeveer. En de pompinstallatie moet af toe onderhouden worden.

* Als je aan het begin van het proces wist wat je nu weet, wat zou je dan anders hebben aangepakt?
Niet zo heel veel, ik ben best tevreden over de bak! Misschien zou ik hem op een andere plek hebben aangelegd. Nu ligt hij pal tegen de grens met de buren aan en hun honden houden van paarden laten schrikken, en hun gazonmaairobot is levensgevaarlijk volgens mijn pony, maar dat is het enige.

* Heb je tips voor Bokkers die ook zelf een buitenbak willen aan (laten) leggen?
De belangrijkste tip is: vraag een lokale loonwerker om advies, diegene kent de grond in de omgeving goed en kan helpen met van alles. De onze leende ons materiaal uit, zoals bijvoorbeeld een kilverbord en een laser om de boel uit te vlakken en de drainagesleuven op hoogte te houden.
En verder is het echt prima zelf te doen als je een beetje handig bent, en wat tijd hebt. Een bedrijf kan alles prima voor je doen maar echt, een bak kan goed aangelegd worden in eigen beheer en door jezelf met wat hulp.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: LaDonna75 aan het woord: een buitenbak aanleggen in eigen beheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:28

Mooi duidelijk stuk!

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: LaDonna75 aan het woord: een buitenbak aanleggen in eigen beheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 12:41

Heerlijk stuk dit, met veel plezier gelezen.

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: LaDonna75 aan het woord: een buitenbak aanleggen in eigen beheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 17:46

Leuk om te lezen!
Wij hadden bij ons vorige huis ook zelf drainage gelegd en met de lokale grondwerker gewerkt.
Bij ons huidige huis is de grondwerker onze buurman, haha, hij heeft alleen de bak hoeven keren want we zitten op 100% woudzand, echt superfijn!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: LaDonna75 aan het woord: een buitenbak aanleggen in eigen beheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:17

Nuttig en interessant artikel, dank voor het delen van de inzichten!

Ro_peace

Berichten: 69
Geregistreerd: 09-10-10

Re: LaDonna75 aan het woord: een buitenbak aanleggen in eigen beheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:31

Interessant artikel! Wij zitten ongeveer in dezelfde situatie en willen ook dit jaar een rijbak (laten) aanleggen. Ik ben nog wel benieuwd hoe hoog de rijbak ongeveer boven maaiveld ligt?

LaDonna75

Berichten: 2174
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:50

Dank allemaal!

Ro_peace schreef:
Interessant artikel! Wij zitten ongeveer in dezelfde situatie en willen ook dit jaar een rijbak (laten) aanleggen. Ik ben nog wel benieuwd hoe hoog de rijbak ongeveer boven maaiveld ligt?

Hij ligt ongeveer (7+15-inklinken=) 15-20 cm boven maaiveld.

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:17

Interessant om te lezen! Wij zijn momenteel ook onze nieuwe buitenbak aan het aanleggen. Zijn begonnen met de longeer cirkel en daarna is de rijbaan aan de beurt.

Grappig om de verschillen te lezen, hier werd geadviseerd om de grond eerst watersturend te maken, dus wij hebben alles op een 1-2% laten aflopen. De longeer cirkel loopt af richting het weiland en de bak naar de 2 lange zijden. Daarna moest de grond aangedrukt worden met een roller. Dan een laag geotextile om opkomende stenen tegen te houden (wij zitten oo een gletsjer) We zijn nu zover dat we eerst grove stenen (drain rock) aan kunnen gaan leggen. Dat word een laag van 6-8cm. Daar bovenop komt dan nog een laag van 6-8cm granulaat (fijnere gravel) wat aangedrukt word tot een egale laag, en daar bovenop komt het zand.

Afbeelding

Afbeelding