Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
eilleen333 schreef:Deze man heeft duidelijk nog nooit gehoord van de 5 vrijheden van Brambell…
https://edepot.wur.nl/181648
1. Vrij van dorst, honger en onjuiste voeding 2. Vrij van fysiek en thermaal ongerief
3. Vrij van pijn, verwonding en ziektes
4. Vrij van angst en chronische stress
5. Vrij om zijn natuurlijk gedrag te vertonen
Een dier heeft natuurlijk meer behoeftes dan alleen maar "vrij zijn van...", de punten in het artikel zijn daar goede aanvullingen van. Leo schreef:Een sportpaard is een paard, met dezelfde behoeftes als een, jawel, paard. En daar horen dus ook sociaal contact en vrije beweging, liefst die 2 gecombineerd, bij. En nóg mooier is de optie tot hapje-stapje als basisbehoefte, en daar is echt geen 24/7 buiten voor nodig.
Paardenwelzijn gaat pas vooruit als het woordje sport eens weggelaten wordt voor het woordje paard.
Ibbel schreef:Sociaal contact 'tussen de stalwanden'?
Ik mis toch wel héél erg gewoon vrij contact, op de wei. En ja, dat kan ook met sportpaarden.
Cowgirl schreef:. Ik krijg steeds meer de kriebels van het woord 'sportpaard'.
Een paard is een paard ongeacht of hij bij mij staat of bij anky.
En ze willen allemaal hetzelfde.
Odysseus schreef:Hetzelfde geldt trouwens voor een stuk in de nieuwe Paard en Sport waarin het gebruik van stang en trens wordt vergoelijkt en wordt aangemoedigd. Sterker nog, er wordt zelfs gesteld dat we steeds meer paarden fokken die van nature (door hun zelfhouding) erg geschikt zijn voor stanggebruik.
Ze proberen achter de schermen echt heel hard om zelf niet te hoeven veranderen maar de denkwijze van anderen te veranderen. Hoe narcistisch
Earth schreef:Niet narcistisch, vooral oerconservatief.Odysseus schreef:Hetzelfde geldt trouwens voor een stuk in de nieuwe Paard en Sport waarin het gebruik van stang en trens wordt vergoelijkt en wordt aangemoedigd. Sterker nog, er wordt zelfs gesteld dat we steeds meer paarden fokken die van nature (door hun zelfhouding) erg geschikt zijn voor stanggebruik.
Wauw echt? Dat is wel ziek eigenlijk![]()
Ze proberen achter de schermen echt heel hard om zelf niet te hoeven veranderen maar de denkwijze van anderen te veranderen. Hoe narcistisch
![]()

Verder vind ik het artikel vooral een hoog 'wij van WC-Eend' gehalte hebben vanuit de KNHS.
pol013 schreef:Of je bekijkt het zo: het is fijn dat we ook voor sport paarden blijven hameren op de basis behoeftes. Er zijn nu eenmaal mensen die denken dat dat voor een sportpaard anders is en dit artikel benadrukt nogmaals dat dat eigenlijk niet zo is.
En geen tralies maar open wanden tussen stallen is al best vooruitstrevend als je kijkt naar de huidige Standaard en voor paarden die nog wat uurtjes op stal staan al een flinke welzijn verbetering! Vooral met de insteek die ze er bij hebben: ze worden dapperder, wat weer veel mensen zal aanspreken.
Ook het stuk over het rennen. Veel mensen zullen ze dan binnen willen zetten maar dit artikel wijst je er juist op dat je ze dan méér buiten moet zetten.
Kortom ik ben wel positief over het artikel. Maar dag ligt blijkbaar wel aan hoe je het leest.
(En hier staan de sport paarden 24/7 buiten)
Narya: correcte training wordt hier toch beschreven als de basis van de basis? En dan in dit geval aangeleerd op basis van de leer principes van het paard? Wat kan daar nou weer nis mee zijn? Het lijkt mij bijzonder zinvol om een paard in de basis te leren in onze wereld te functioneren voor een fijne toekomst. En om ze dat op een passende constructieve manier te doen.
fransje23 schreef:Dit is volgens mij een wat ongelukkige samenvatting uit een uitgebreider artikel.
Odysseus schreef:Er zijn inderdaad wel een paar uitspraken van McLean die ook in het verkorte artikel op de website overgenomen had mogen worden.
DuoPenotti schreef:Ibbel schreef:Sociaal contact 'tussen de stalwanden'?
Ik mis toch wel héél erg gewoon vrij contact, op de wei. En ja, dat kan ook met sportpaarden.
Echt zeg, dit was het eerste wat ik ook dacht.
Wauw jippie contact met een wand ertussen, wauuw geweldig....not
gewoon de wei in die dieren, sportpaarden zijn net paarden