BIJ12 vernieuwt richtlijn voor taxatie bij wolvenschade

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 17:37

Jorex schreef:
In een ander nieuwsbericht stond toch echt economische waarde? Niet dat ik daar wat aan heb met mijn twee mini-shetlanders qua bedrag, want die hebben alleen heel veel emotionele waarde. En als ze gepakt zouden worden, dan zou ik geen nieuwe pony's kopen/houden. Ook geen grotere, want ik heb simpelweg al mijn materiaal aangepast speciaal op de minimaat. Mijn tuig, kar, dekens etc., zouden voor een grotemaats shetlander al veel te klein zijn. Dus dan houdt bij mij de hobby wel op...



Ja dat staat mij ook bij, maar ik kan dat bericht niet meer vinden.


Hier dus

Nieuwsredactie schreef:
KWPN.nl
Algemeen

[ [url=m/Hmlyj0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een wolf. Foto: Mas3cf/Wikimedia Commons




Vergoedingen
Jaap Mekel meldt dat een paardenhouder bij BIJ12 aanspraak kan maken op een vergoeding. Er wordt dan een taxatie gedaan naar de waarde van het dier en dat is volgens Mekel ‘geen slachtwaarde’. Er wordt door taxateurs onderzoek gedaan naar de economische waarde van het paard. Binnen twaalf uur na de aanval moet de eigenaar van een paard foto’s opsturen naar BIJ12, waarna het onderzoek zo snel mogelijk wordt opgestart.

Wintu

Berichten: 3070
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 17:43

Rivendell schreef:
Ze geven hier dus wel toe dat de mogelijkheid bestaat dat kudde bewakings honden ook aangevallen kunnen worden.
Die werden als heilige graal aangeprezen door de pro wolf mensen.
Mijn uren hebben een goedgekeurde wolfwerende omheining om de schapen. Als ik het zo zie, stelt het nog niets voor. Gelukkig nog geen wolf gezien hier, maar 30 km verder wel. Dus ze komen hier ook nog wel. En ik krijg als particulier geen subsidie voor hekwerk

Er is in Drenthe geloof ik al een kuddebewakingshond gedood.

Wintu

Berichten: 3070
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 17:44

Albert schreef:
Raar dat water- en loopvogels niet worden vergoed.

Dan blijf je bezig. Buizerds plukken de eenden ook uit de vijver en vossen pakken kippen.

nine1987

Berichten: 8346
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 19:48

Popstra schreef:
nine1987 schreef:
(Even heel koud, ik weet het.. Maar puur omdat ik hier geen informatie over vind..)

Ik ben dan eens benieuwd hoe ze zo'n schade berekenen.. Want een grasmaaier paard is financieel immers minder waard, dan een paard dat in de sport loopt..
maar dat is voor de particulier ook niet interessant want die krijgen toch geen vergoeding



In de op staat dat ook hobbymatig gehouden dieren vergoed gaan worden..

Popstra
Berichten: 13831
Geregistreerd: 21-06-08

Re: BIJ12 vernieuwt richtlijn voor taxatie bij wolvenschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 22:17

Oh sorry, dan heb ik niet goed gelezen...

Rivendell

Berichten: 6842
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 23:22

Wintu schreef:
Albert schreef:
Raar dat water- en loopvogels niet worden vergoed.

Dan blijf je bezig. Buizerds plukken de eenden ook uit de vijver en vossen pakken kippen.


Ik heb al mijn pluimvee onder netten en daken en omheind met stroom, anders ben ik ze zo kwijt. Maar dat is vrij makkelijk te maken. Voor een wolf werkt een simpel draad of net niet

Wintu

Berichten: 3070
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 23:35

Rivendell schreef:
Wintu schreef:



Ik heb al mijn pluimvee onder netten en daken en omheind met stroom, anders ben ik ze zo kwijt. Maar dat is vrij makkelijk te maken. Voor een wolf werkt een simpel draad of net niet

Wij hebben een vijver van 25 bij een meter of 15 in een bosperceel met tamme en ook wilde eenden. Te groot om te overgazen. We hadden eerst krielen in de wei, maar daar zijn we mee gestopt, nu Brahma's, die pakken ze niet snel. Familie buizerd houdt de wacht helaas.

DuoPenotti

Berichten: 29947
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 09:13

Ben je sowieso niet verplicht je gevogelte af te schermen tegen wilde vogels ivm vogel griep?

25x15 is anders prima te doen.
Ken diverse mensen die dat hebben.
Ja wel jammer voor de wilde eenden.
Ook jammer voor de reeën en konijnen die ook de weides niet meer in kunnen.

Wintu

Berichten: 3070
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:23

DuoPenotti schreef:
Ben je sowieso niet verplicht je gevogelte af te schermen tegen wilde vogels ivm vogel griep?

25x15 is anders prima te doen.
Ken diverse mensen die dat hebben.
Ja wel jammer voor de wilde eenden.
Ook jammer voor de reeën en konijnen die ook de weides niet meer in kunnen.


We hebben er nog een stuk of 4 eenden van ons zelf zitten, de rest is wild. Overgazen kan, het is ook niet de afmeting die het lastig maakt, maar de begroeiing etc.

Kippen lopen voornamelijk op erf, zie ik overal hier nog?

Rivendell

Berichten: 6842
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 23:27

DuoPenotti schreef:
Ben je sowieso niet verplicht je gevogelte af te schermen tegen wilde vogels ivm vogel griep?


Klopt maar ik doe het al jaren ivm roofvogels.

DuoPenotti

Berichten: 29947
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:26

Ja kan ik me voorstellen dat je het daarvoor doet :j

Ik heb 'm even opgezocht

Citaat:
Sinds 5 oktober 2022 geldt een landelijke ophok- en afschermplicht voor locaties met risicovogels. De ophokplicht geldt voor bedrijven. De afschermplicht is voor hobbyhouders, en ook voor dierentuinen en kinderboerderijen.

Afschermplicht voor dierentuinen, kinderboerderijen en houders van hobbyvogels
De afschermplicht is er om te voorkomen dat vogels in contact komen met zieke wilde vogels of hun uitwerpselen.

Voor welke vogels geldt de afschermplicht?
De afschermplicht geldt voor risicovogels:

hoenderachtigen, zoals kippen, kalkoenen, fazanten, kwartels, patrijzen, pauwen, parelhoenders
watervogels, zoals zwanen, ganzen, eenden, duikers, aalscholvers, reigers, ooievaars, ibissen, flamingo’s, futen, kraanvogels, rallen, steltlopers, meeuwen en sterns
loopvogels, zoals struisvogels, nandoes, kasuarissen, emoes en kiwi’s
Onder de afschermplicht vallen ook commercieel gehouden fazanten en loopvogels.

oh jee ook voor Maurice