Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 00:31

Mazida schreef:
Even voor de duidelijkheid. Ik ben niet tegen paardrijden, maar hoe de paardensport zich nu presteert, alles onder een grote dikke mat veegt en met het vingertje wijst van wij weten alles beter, ben ik er zelf van overtuigd dat paardrijden over 20 jaar aan banden is gelegd. .

Dit komt een beetje warrig over en bepaalde niet duidelijk. Wat wordt er precies onder een dikke mat geveegd en hoe leidt dat ertoe dat paardrijden over 20 jaar aan banden is gelegd? Door wie wordt het paardrijden dan precies aan banden gelegd?



Mazida schreef:
En is het erg dat er veel minder paarden zijn zonder de paardensport? Ik denk het niet. Ik geloof ook niet dat het paardrijden in één keer aan banden wordt gelegd. Op een bepaald moment komen er steeds meer bewegingen op zoals Dier&Recht die zich tegen de paardensport zullen keren. Denk aan de Faunabescherming die zich nu tegen het jagen keert, Wakker Dier en CIWF tegen de veehouderij... Als de veehouderij straks grotendeels is verdwenen, wordt de paardensport het volgende target. En weten paardenmensen het beter dan niet-paardenmensen? Ik denk het niet, ik vind het juist wel verfrissend dat dierenrechten steeds belangrijker worden.

Waarom vind jij het verfrissend dat dierenrechten steeds belangrijker worden en hoe zou je dat in 3 zinnen verwoorden?
Waarom denk je dat deze organisaties iets voor elkaar gaan krijgen, ze hebben namelijk geen enkele autoriteit.

tamary

Berichten: 29259
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 00:35

Veronica2 schreef:
Daarom zijn paarden uitgerust met een lijf dat vooral snelheid kan maken. Een paard heeft betrekkelijk weinig wapens om een aanvaller te lijft te gaan en de ervaring leert ook dat paarden zelden terugvechten en er liever vandoor gaan.
Grote katten en wolfachtigen hebben klauwen en grote hoektanden waarmee ze hun prooi levensbedreigend kunnen beschadigen, paarden kunnen dat eigenlijk niet. Ja, een welgemikte tik op je hoofd kan akelig aflopen, maar dat is niet de overlevingsstrategie van een paard.

Quarters zijn ontstaan en gefokt als betrouwbaar gebruiksdier en niet als luxe bezit, Harde werkers die zonder morren aan de slag gaan, dat is de ethologische betekenis van Quarter Horses.

Quarters danken hun naam aan quarter mile, of ongeveer de lengte van een dorpsstraat in de pionier stadjes die gebruikt werden om tegen elkaar te racen.

Weinig wapens is qua wel niet confrontatie niet zo zeer het verhaal, muildieren/-ezels zitten niet zoveel anders in elkaar en die vallen wel aan succesvol ook nog trouwens. Eerder een stuk fokselectie die dat er grotendeels uit fokte. Je ziet agressie als reactie op druk nog wel eens terug bij stierenvechterspaarden die ook in zo'n situatie naar fight ipv flight moeten schakelen.

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 00:50

Klopt van de quarter mile, zo is de naam ontstaan. Maar het zijn toch voornamelijk werkpaarden waarbij het handig is als ze heel mak zijn.

Stierenpaarden vechten helemaal niet, maar ze gaan door roeien en ruiten om hun berijder naar het juiste punt te brengen. Die berijder vecht met de stier en niet het paard. Wist je misschien niet, maar het is wel zo. Je bent wel heel veilig in de buurt van een stierenpaard, want ze gaan nergens voor opzij en beschermen je.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 01:32

Dat paarden kunnen vluchten wil niet zeggen dat ze daarvoor kiezen. Men is allang verder met onderzoeken, maar als hier zogenaamde experts verwijzen naar google, weet ik genoeg.

Velen hebben echte kuddes bestudeerd en zien dat vluchten niet altijd de keus is. Paarden die overzicht hebben en in een stabiele kudde leven kunnen ook kiezen om te kijken, of juist ergens heen te gaan. En ze durven ook wel degelijk in de aanval te gaan, zeker in een goede, sterke kudde.

Dat ze bij gevaar en onzekerheid kiezen om te rennen zie je ook gebeuren, maar vaak konden ze zien dat de paarden of dan direct wisten dat er ook echt gevaar was of ze voelde zich niet veilig op de plek.

Dit zie je allemaal terug in de samenwerking.

Benzz, je hebt geen enkel idee waar je over praat, dat blijkt. Bijna alle western ruiters trainen met een neusriem onder het hoofdstel, maar deze zit doorgaans niet aangesnoerd. En het is echt grote onzin dat wij alle monden kapot trekken.
Er zijn juist in de western strenge regels met welk bit je mag starten en al jaren controle bij de arena.

Wat mensen thuis doen, weet je nooit, maar dat is bij ELKE tak van de paardensport zo. Ik ben groot geworden met springen en dacht dat barreren heel normaal was.

Onze sporen..........Wederom weet je dus niet hoe die gebruikt worden en wat het effect is van een wiel tegenover een prik spoor.

Veronica; De quarter is een heel groot en breed ras. Ze zouden cool zijn, maar zijn dat zeker niet allemaal. Door de ontwikkeling zijn er ook vele combinaties gemaakt die echt niet zo makkelijk en alleen maar cool zijn. Het is wel een hele makkelijke voor de gemiddelde ruiter met een HTK dressuur paard om dat als smoes te gebruiken; jullie hebben coole paarden, haha

Je wil niet weten hoeveel mensen die makkelijke brave quarter zoeken en die echt niet vinden.

Er is ook een oud gezegde; paarden zonder karakter kan je niet mee werken.

De rest wat je erbij haalt is niet zo relevant. Als cowboys hun paard als partner en of collega zien en behandelen, is dat heel anders dan iemand die 1 uurtje per dag gaat rijden in een afgesloten arena.

Maar dit is dus typisch het hele probleem; mensen met paarden blijven vastzitten in hun gedachte gang, volgen de kudde en weten alleen wat ze ooit zo hebben geleerd of wat ze opvangen op het internet tegenwoordig.
En dat laatste is een heeeeeeeeeel groot probleem. De kennis komt niet meer van mensen die vele uren met paarden en vele km's op paarden doorbrengen, maar men haalt het van google............En als men maar vaak genoeg hetzelfde scjrijft en herhaald zal dat wel waar zijn. Soms worden zaken zelfs letterlijk 10x overgenomen.

Bokkers vinden het nodig om persoonlijk te worden. Ze willen niet verder kijken, ontwikkelen, bijleren of verder kijken. En dan moet de paardensport het gaan overleven? Niet op deze manier dus.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 02:19

Nikass schreef:
SP excuses voor het woord "crap" dat was niet zo netjes. Maar ik schrok even van de totale onzin die voorbij kwam.


Oke, dat is netjes van je. :j

Ik heb misschien niet alles goed, duidelijk uitgetypt, maar ging er vanuit dat veel paardenmensen het wel begrepen.

Loretta
Berichten: 8827
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 08:25

Kendra schreef:
Het is interessant hoe dit topic zich ontwikkelt. Als ik dit las als Dier&Recht zou ik me in de handen wrijven. Zoveel verdeeldheid en meningsverschillen …
Iets met ‘Als 2 honden vechten om een been …..’


Precies dit dus. Dier en recht speelt daar heel handig op in. Ik verbaas me er over hoe dom sommige mensen zijn om zich daar voor te laten lenen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 08:41

Benzz schreef:
Als je niet weet waar je het over hebt, heb ik weinig zin om met je te discusseren.

Dit klinkt heel erg als 'doe je eigen onderzoek'

Ik denk echt wel dat er veel takken van de paardrijsport niet 'het skala' aanhouden (maar iets wat erop lijkt alleen dat niet 'het skala' noemen, maar dat weet ik dus niet zeker.. ik weet niet of het skala alszodanig ook gebruikt wordt door ranch workers (amerikaans, spaans, portugees) of andere culturen.. Misschien wel, maar onder een andere naam..

En een neusriem, die discussie is volgens mij al heel vaak gevoerd.. als je hand stil is, is het bit stil, als je er niet aanzit, beweegt t niet, maar dan kom je dus in de buurt van de aanleuning en hoe dan en hoeveel etc... Bij westernruiters bijvoorbeeld maar ook bij andere takken (volgens mij) zit die niet standaard op de uitrusting (en, ook niet perse bij de training.. althans, of dat moet nieuw zijn, maar nergens staat dat je moet westernrijden met een neusriem, meen ik, niet een harde gedraaide en niet perse een hoge zachte)
Ik vind het echt killing om te zien dat een paard niet eens volledig kan geeuwen als het een neusriem om heeft.. laat het dier lekker zn mond opendoen als ie dat wil..

En verder, ja, deze discussies die zelfs ontaarden in een soort ruzieen, dat is de 'verdeel en heers'.. Als de sport zichzelf niet kan reguleren, ja dan kunnen buitenstaanders er vrij makkelijk gaten in schieten :j

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 08:55

Benzz schreef:
fransje23 schreef:
Wat zegt het Skala over hoe je een bit moet gebruiken en is bij correct gebruik van een bit de neusriem nog steeds noodzakelijk?

:)

Als je niet weet waar je het over hebt, heb ik weinig zin om met je te discusseren.



Wat een zwaktebod van je!


Jij hebt bedacht dat het Skala relevant is voor een discussie over bit en zweep. Prima, maar ga dan niet iedereen buiten spel proberen te zetten met kinderachtige statements.

Ik kan Steinbrecht wel uit de kast pakken om het te checken. Zijn tips over het gebruik van sporen gaan niet goed vallen bij Dier & recht. Of heb je het meer over huidige praktische invulling van het Skala?
:)

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:16

superpony schreef:
Dat paarden kunnen vluchten wil niet zeggen dat ze daarvoor kiezen. Men is allang verder met onderzoeken, maar als hier zogenaamde experts verwijzen naar google, weet ik genoeg.

Velen hebben echte kuddes bestudeerd en zien dat vluchten niet altijd de keus is. Paarden die overzicht hebben en in een stabiele kudde leven kunnen ook kiezen om te kijken, of juist ergens heen te gaan. En ze durven ook wel degelijk in de aanval te gaan, zeker in een goede, sterke kudde.

Dat ze bij gevaar en onzekerheid kiezen om te rennen zie je ook gebeuren, maar vaak konden ze zien dat de paarden of dan direct wisten dat er ook echt gevaar was of ze voelde zich niet veilig op de plek.

Dit zie je allemaal terug in de samenwerking.

Benzz, je hebt geen enkel idee waar je over praat, dat blijkt. Bijna alle western ruiters trainen met een neusriem onder het hoofdstel, maar deze zit doorgaans niet aangesnoerd. En het is echt grote onzin dat wij alle monden kapot trekken.
Er zijn juist in de western strenge regels met welk bit je mag starten en al jaren controle bij de arena.

Wat mensen thuis doen, weet je nooit, maar dat is bij ELKE tak van de paardensport zo. Ik ben groot geworden met springen en dacht dat barreren heel normaal was.

Onze sporen..........Wederom weet je dus niet hoe die gebruikt worden en wat het effect is van een wiel tegenover een prik spoor.

Veronica; De quarter is een heel groot en breed ras. Ze zouden cool zijn, maar zijn dat zeker niet allemaal. Door de ontwikkeling zijn er ook vele combinaties gemaakt die echt niet zo makkelijk en alleen maar cool zijn. Het is wel een hele makkelijke voor de gemiddelde ruiter met een HTK dressuur paard om dat als smoes te gebruiken; jullie hebben coole paarden, haha

Je wil niet weten hoeveel mensen die makkelijke brave quarter zoeken en die echt niet vinden.

Er is ook een oud gezegde; paarden zonder karakter kan je niet mee werken.

De rest wat je erbij haalt is niet zo relevant. Als cowboys hun paard als partner en of collega zien en behandelen, is dat heel anders dan iemand die 1 uurtje per dag gaat rijden in een afgesloten arena.

Maar dit is dus typisch het hele probleem; mensen met paarden blijven vastzitten in hun gedachte gang, volgen de kudde en weten alleen wat ze ooit zo hebben geleerd of wat ze opvangen op het internet tegenwoordig.
En dat laatste is een heeeeeeeeeel groot probleem. De kennis komt niet meer van mensen die vele uren met paarden en vele km's op paarden doorbrengen, maar men haalt het van google............En als men maar vaak genoeg hetzelfde scjrijft en herhaald zal dat wel waar zijn. Soms worden zaken zelfs letterlijk 10x overgenomen.

Bokkers vinden het nodig om persoonlijk te worden. Ze willen niet verder kijken, ontwikkelen, bijleren of verder kijken. En dan moet de paardensport het gaan overleven? Niet op deze manier dus.


Maar jij bent degene die meerdere paarden heeft met schade in de mond? En dan gaat er geen lampje branden?

Overigens ik vind Quarters en Paints geweldig qua karakter, zo fijn..alleen daarom hebben ze al een streepje voor bij mij. :)

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:19

Over de neusriem, daar zijn gewoon onderzoeken naar gedaan. Afhankelijk van het bit wat je gebruikt, de leeftijd en niveau van paard en ruiter zoek je de neusriem die daarbij past.

Vroeger waren dat africhtingsneusriemen, die werden gebruikt voor jonge paarden en manege ruiters en die zorgen dat het bit stiller en stabieler ligt en dat is dus paardvriendelijker. Sommige maneges deden zelfs de teugels aan het bit en de neusriem.

Genoeg informatie over te vinden dus lijkt me niet dat we hier het wiel over hoeven uit te vinden wat we er allemaal van menen te denken.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:21

Elisa2 schreef:
Genoeg informatie over te vinden dus lijkt me niet dat we hier het wiel over hoeven uit te vinden wat we er allemaal van menen te denken.

en hoe leg je dat dan uit aan de mensen die Dier&Recht steunen?

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:23

Zijn dat dezelfde onderzoeken waaruit blijkt dat mensen hun neusriem heel vaak te strak doen?

Misschien ook belangrijk om rekening te houden met de voorkeur van het paard?

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:27

Nee over de werking van de neusriemen bij verschillende bitten.

Hoe ik dat uitleg aan mensen die Dier en Recht steunen? Niet want ik mag niks meer uitleggen want ze hebben mij geblokkeerd. Maar over het algemeen zijn dat niet de mensen die zich ergens in verdiepen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:31

Maar het zijn wel de mensen die er iets van vinden.. :j
Het gaat niet over ons onderling, het gaat over het plaatje naar 'de buitenwereld'..

En een neusriem, daar vinden ze wat van.. En als ruiters onderling er al anders instaan, kan je niet echt blijven beweren dat het een noodzakelijk iets is, denk ik?

En als inderdaad een groot percentage de neusriem verkeerd gebruikt, dan kan ik me voorstellen dat zij dan zeggen 'dan moet ie maar gewoon weg'.. Maar goed, ze willen een verbod op bit en zweep

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 09:42

Ja maar ik vind ook iets van voetbal, maar moet je mij dan serieus nemen terwijl ik er de ballen verstand van heb? (leuke woordspeling)

Ik vraag me af als je gewoon uitlegt waar een neusriem bij goed gebruik voor bedoeld is of mensen er dan nog negatief tegenover staan. Immers is het uitgevonden voor paardenWELZIJN.

prompter

Berichten: 11339
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:05

fransje23 schreef:
Ik kan Steinbrecht wel uit de kast pakken om het te checken. Zijn tips over het gebruik van sporen gaan niet goed vallen bij Dier & recht. Of heb je het meer over huidige praktische invulling van het Skala?
:)


Dit ja. En op de enige afbeelding die ik ken van Steinbrecht zelf, rijdt hij - jawel - zonder neusriem.

DuoPenotti

Berichten: 30222
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:11

Toch denk ik dat een neusriem geen probleem hoeft te geven.
Hier eten ze zo een stuk appel er mee.

Daarnaast had ik zelf de neusriem van de cavemore strakker dan die met bit.
Althans met longeren sowieso anders trekt hij scheef.
Met rijden minder omdat je dan die zijwaartse druk niet hebt.

Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:17

Ik heb het hier op Bokt al eens eerder neer gezet, namelijk dat de paardensport op nummer 2 staat waar het meeste geld in om gaat. Voetbal staat op nummer 1
Het gaat om miljarden. Denken jullie nu echt dat dit gaat verdwijnen door zo een stel roeptoeters als dier&recht enz?
Ik denk dat dit niet zo een vaart zal lopen.

cajabol
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-12-12

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:30

Eliza 2,
Voetbal en paardensport is toch niet te vergelijken? Voetbal heeft niets met dieren te maken. Ik snap werkelijk niet waarom zoveel bokkers zo lelijk doen tegen organisaties die het beste voor hebben met dieren. We zitten op paarden, doen ijzer in hun mond, slaan als we iets vinden van hun gedrag, snoeren hu monden dicht, sluiten ze vaak op in stallen 24 uur of delen van de dag enz enz. Als iedereen hier vindt, dat zij het goed doen en hun paard geen pijn doet of opsluiten of wat dan ook, waarom zo bang voor organisaties zoals dier en recht of pvdd? Dan juich je het toch juist toe, zodat mensen die het niet goed doen verplicht moeten stoppen met het misbruik

Loretta
Berichten: 8827
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:41

Wat ik dan weer niet snap is. wat doen mensen op een paardenforum die het paardrijden af willen schaffen. Kun je dan niet beter naar een dierenrechtenforum of groep gaan?

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:52

Loretta schreef:
Wat ik dan weer niet snap is. wat doen mensen op een paardenforum die het paardrijden af willen schaffen. Kun je dan niet beter naar een dierenrechtenforum of groep gaan?


Misschien omdat het houden van paarden en rijden op paarden verschillende dingen zijn?

Je kunt van paarden houden, en paarden houden, zonder er ooit op te rijden.

MyWishMax

Berichten: 25510
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:01

fransje23 schreef:
Loretta schreef:
Wat ik dan weer niet snap is. wat doen mensen op een paardenforum die het paardrijden af willen schaffen. Kun je dan niet beter naar een dierenrechtenforum of groep gaan?


Misschien omdat het houden van paarden en rijden op paarden verschillende dingen zijn?

Je kunt van paarden houden, en paarden houden, zonder er ooit op te rijden.


Maar je kan ook van paarden houden en er wel op rijden. Dus rijden en houden van zijn geen tegenstellingen. Je hoeft niet van paarden te houden om ze te houden of te rijden, maar je kan zeker wel van ze houden en ze houden én rijden. Het een sluit het ander niet uit.

Ik ben het niet eens met dier en recht, omdat zij een geschiedenis hebben van informatie verdraaien, liegen en niet het gesprek aan willen gaan.
Ik ben voor de paardensport als geheel die gaat kijken hoe je ervoor zorgt dat de misstanden tegengegaan worden. In de hele sport, van recreatie, tot gezelschap en tot wedstrijd. Niet maar 1 eruit pakken.

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:26

MyWishMax schreef:
Maar je kan ook van paarden houden en er wel op rijden. Dus rijden en houden van zijn geen tegenstellingen. Je hoeft niet van paarden te houden om ze te houden of te rijden, maar je kan zeker wel van ze houden en ze houden én rijden. Het een sluit het ander niet uit.

Ik ben het niet eens met dier en recht, omdat zij een geschiedenis hebben van informatie verdraaien, liegen en niet het gesprek aan willen gaan.
Ik ben voor de paardensport als geheel die gaat kijken hoe je ervoor zorgt dat de misstanden tegengegaan worden. In de hele sport, van recreatie, tot gezelschap en tot wedstrijd. Niet maar 1 eruit pakken.


Het een sluit het andere inderdaad niet uit.

:)

Loretta
Berichten: 8827
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:38

fransje23 schreef:
Loretta schreef:
Wat ik dan weer niet snap is. wat doen mensen op een paardenforum die het paardrijden af willen schaffen. Kun je dan niet beter naar een dierenrechtenforum of groep gaan?


Misschien omdat het houden van paarden en rijden op paarden verschillende dingen zijn?

Je kunt van paarden houden, en paarden houden, zonder er ooit op te rijden.


Geniet er op die manier van zou ik zeggen. Van mij zou je nooit horen dat je er wel op moet gaan zitten.
Maar respecteer andersom ook de keuze van anderen die er wel op rijden.

Waar is de tijd dat mensen elkaar gewoon in de waarde konden laten. Waar is de tijd van tolerantie gebleven inplaats van polarisatie?

DuoPenotti

Berichten: 30222
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:42

En alsof er niet op rijden en wel houden altijd zo paard vriendelijk is....
Als ik sommige paddocks of hel zie...

Of de bijna altijd zuur kijkende vrijheid dressuur paarden, dan mis ik het stukje vrijheid ook wel.
Als mijn paar zo zo kijken met rijden dan stapte ik direct af omdat ik zou denken dat er wat mis is en hem pijn doe.

Kijk die flossende ruiter heb ik ook een hekel aan, maar als de instructie/jury niet beter word of mensen het niet herkennen dat er betere zijn, dan ben je eigenlijk uitgel.ld
Want flossen en hangen en trekken ligt niet aan de optoming maar aan de ruiter.

Ik vind het anno nu toch heel vreemd dat mensen niet beter weten.
Met 1 muislklik ben je de wereld over. Alle info is te vinden.
Ik kan mij niet voorstellen dat mensen niet meer weten wat de minimale randvoorwaarden zijn voor een paard te houden en ook dat die trekruiters, ook al zijn ze top, geen voorbeeld zijn.
Ik begrijp echt gewoon niet dat die ooit dat podium hebben gekregen.

Als er nu voor die tijd alleen maar trekkende ruiters waren.
Als het skala bestond uit dwang, dan zeg ik, ja we hebben sinds eeuwen nu het licht gezien.
Nee na 25 jaar trek ruiters aan de top hebben we het licht opnieuw uitgevonden, oke nog wel de ouderwetse gloeilamp en het ledlampje dringt bij mensen nog te weinig door...maar we gaan de goede weg weer op...