Nederlands succes bij JA: Van Liere en Thijssen in de spotlights

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Nederlands succes bij JA: Van Liere en Thijssen in de spotlights

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 22:08

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Dinja van Liere en Hermès tijdens een vrije training bij JA 2023.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Afgelopen weekend was in de RAI in Amsterdam het jaarlijkse concours Jumping Amsterdam (JA). Paardensportliefhebbers konden genieten van diverse dressuur- en springrubrieken, met als hoogtepunten natuurlijk de kwalificatiewedstrijden voor de wereldbeker springen en dressuur, en de Grote Prijs van Amsterdam. Twee Nederlandse amazones vielen dit weekend op: Dinja van Liere (dressuur) en Sanne Thijsen (springen). We beginnen met Dinja van Liere, zij won met Hermès de beide onderdelen van de wereldbekerkwalificatiewedstrijd dressuur: de Grand Prix en de Kür op Muziek.

Dinja van Liere
Dinja noemt Hermès wel eens ‘een hoogbegaafde clown’, zo kopt het interview met de NOS. Uit haar mond zal dan ook nooit een slecht woord over het paard vallen. Het dier is erg knap, heel grappig en vreselijk slim. Ook wil hij graag wat langer doorgaan als een training voor hem te rustig was.

Hermès is een talentvolle hengst en ook zijn amazone is erg talentvol, zo bleek afgelopen weekend in Amsterdam. Vorig jaar deed de combinatie ook al succesvol mee in het Deense Herning, waar ze twee keer brons wisten te winnen, en eind december wonnen ze in Mechelen voor het eerst een wereldbekerwedstrijd. Ook buiten de wedstrijdring hebben ze plezier samen, mede door de persoonlijkheid van Hermés, zo vertelt Dinja aan de NOS: "Hij is knap, maar het is vooral een clown. Hij is echt heel grappig. Vindt 'ie ook van zichzelf. Hij vindt het heel erg leuk om kattenkwaad uit te halen en lol te maken. Dat typeert hem echt. Hij is anders dan andere paarden, echt een persoonlijkheid." Van Liere weet intussen ook dat Hermés slim is, wellicht zelfs wat wij bij mensen hoogbegaafd zouden noemen. "Hij is vreselijk slim. Ik moet goed bij de les blijven om hem de baas te kunnen. Samen met mijn trainster Rieky Young moet ik altijd weer nieuwe dingen verzinnen, want hij is snel op dingen uitgekeken. Hij vindt snel dingen saai, omdat 'ie het dan al snapt."

De hengst is nu elf jaar, Dinja rijdt hem sinds hij drie was. Ze geeft volmondig toe dat ze van het paard houdt: "Ja, heel erg. Tuurlijk. Ik ken hem al zo lang. Ik ken hem door en door en we zijn zo op elkaar ingespeeld. Ja, tuurlijk hou ik heel erg veel van hem." En die liefde lijkt ook wederzijds te zijn, zo vertelt Dinja. "Ja, dat denk ik wel. Hij vindt veel mensen leuk, maar heeft wel heel erg goed in de gaten met wie hij te maken heeft. Als er nieuwe mensen komen, gaat 'ie altijd nog iets meer uitproberen, nog ietsje meer grappen uithalen. Maar hij weet heel erg goed wie ik ben. Als 'ie op mij staat te wachten, kijkt hij echt naar mij en weet: o ja, mijn vrouwtje is er weer."

Bij de Olympische Spelen in Parijs, die over anderhalf jaar worden gehouden, zou de combinatie wel eens een serieuze kandidaat voor de medailles kunnen zijn. Een kans die het duo in Tokio helaas werd ontnomen door een fout bij de FEI. Hermès stond ingeschreven als Duits paard en mocht niet meedoen namens Nederland, een fout in de administratie en de FEI weigerde medewerking aan het oplossen hiervan.

Na het WK vorig jaar gaf Dinja al aan dat ze hoopt dat Hermès fit blijft en dat ze samen kunnen doortrainen. ”En dat we dan natuurlijk in Parijs ook medailles kunnen halen. Ik heb nu de smaak te pakken."

Aan Hermès zal het dan ook niet liggen. Zowel paard als amazone genieten van de dressuur. Dinja spreekt zich dan ook duidelijk uit tegen de mensen die zeggen dat paarden helemaal geen boodschap hebben aan de sport. "Dat zeggen vooral mensen die geen verstand van paarden hebben, denk ik. De paarden worden allemaal over één kam geschoren. Natuurlijk zijn er paarden die liever in de wei staan en die helemaal geen zin hebben om dressuurproefjes te doen. Zeker, die staan dan ook in de wei. En met die paarden oefenen we dus ook niet."

Hermès is echter een heel ander paard. "Ik denk dat Hermès er heel erg verdrietig van wordt als hij nooit meer de ring in mag en nooit meer mag werken. Hij vindt het juist heel erg leuk om dit samen met mij te doen. Dat merk ik aan hem, omdat hij iedere dag weer enthousiast is als ik erop ga zitten."

Van Liere kiest ook wel eens voor een rustige training, als is haar paard het daar soms niet mee eens: "Als ik dan klaar ben met rijden en de baan uit wil, gaat hij gewoon voor de uitgang stilstaan. Zo van: hallo, we zijn nog helemaal niet klaar, ik wil nog niet terug naar huis, ik wil nog even verder. Aan dat soort dingetjes merk je wel dat hij het heel erg leuk vindt."

Op de site van de NOS vertelt Dinja in een audiofragment over Hermès.

Afbeelding
Sanne Thijssen en Hi There in actie tijdens JA 2023.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie
Sanne Thijssen
Een andere succesvolle dame in de paardensport is Sanne Thijssen. Zij won op zaterdag de RAI Amsterdam-Prijs, een internationale rubriek met hindernissen van 1.45 meter, tabel A, direct op tijd. Hiervoor zadelde zij Clarima, een twaalfjarige Holsteiner schimmelmerrie van Clarimo uit een merrie van Quintero. De combinatie bleef foutloos en haar tijd van 56.13 seconden was snel genoeg voor de eerste prijs.

Eerder dat weekend, op vrijdag, werden ze al derde in de Heineken 0.0 prijs, een internationale rubriek in twee fasen met hindernissen van 1.45 meter. Ook hier bleven ze foutloos. Op zondag startten zij nog in de Provincie Noord-Holland Prijs, een internationaal parcours tabel A met hindernissen van 1.50. Hier viel in het basisparcours één balkje naar beneden en werd de combinatie 18e. De NOS noemt haar “misschien wel de grootste belofte.” Eline de Zeeuw maakte een audioreportage over haar voor het NOS-radioprogramma Langs de lijn.

“Je merkt dat het publiek enthousiast is als je binnenkomt”, vertelt Sanne. “De mensen kennen je, het is gewoon een goede sfeer.” Afgelopen augustus won zij in het zadel van Con Quidam Rb met het springteam een zilveren medaille tijdens het WK in Herning. Hiermee kwam ze definitief in de top van de Nederlandse springsport terecht. “Het is ook een beetje de flow die je moet hebben. Soms lukt helemaal niets en soms lukt alles. Dan kun je er achterstevoren op zitten en rijd je nog een nulronde, maar afgelopen jaar was wel heel mooi.” Voor Sanne was het hoogtepunt toch wel het WK “Een zilveren medaille met een gouden randje”, zo noemt ze het zelf in het interview met de NOS.

In het team is zij een opvallende verschijning: ze is de enige vrouw, vrij klein van stuk en met haar 24 jaar is ze ook verreweg de jongste. Daar is zij zich wel bewust van, ze vindt het ook heel bijzonder en speciaal. “De rest heeft veel ervaring, gaat al jaren mee en hebben al meerdere WK’s, EK’s en Olympische Spelen gereden. Ik merk wel dat ik wat ervaring heb, maar het is niets vergeleken met de andere drie. Het is wel heel bijzonder dat je dan die kans krijgt en dat het vertrouwen er is. Gelukkig hebben we dat ook waargemaakt.” Sanne Thijssen is de dochter van topruiter Leon Thijssen, en bondcoach Jos Lansink kijkt dan ook tevreden naar de ontwikkeling die Sanne nu doormaakt. De mooie successen bij Jumping Amsterdam bevestigen die ontwikkeling nu ook weer.

Het complete interview met Sanne Thijssen, waarbij ook de bondscoach aan het woord komt, kun je terugluisteren op de site van het NOS programma Langs de lijn.

Gebruikte bronnen:

Avalanche

Re: Nederlands succes bij JA: Van Liere en Thijssen in de spotlights

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:08

Dat vind ik mooi he, die liefde voor het paard <3 dat is waar we het voor doen <3