Sport
Tekst en foto's door Marlies Trap Fotografie
Van 26 tot 29 januari vond Jumping Amsterdam plaats in de RAI in Amsterdam. Na twee jaar geen doorgang zat het vol liefhebbers van de paardensport. Vier dagen 100% genieten van springen, dressuur en ook aan de jeugd was gedacht. Zo was er op de zondagochtend een estafetterace en pony springen. Ook gaf Kristy Snepvangers nog een leuke show.
Gewapend met camera was ik zaterdag aanwezig. Ik heb genoten van de paradressuur, de Intermediaire I en de Wereldbeker dressuur Kür op Muziek. Ook werd het KWPN Talent van het Jaar uitgereikt. In de pauze werd het publiek getrakteerd op een Pas de Deux van Samantha Steenwijk en Roos Kolkman.
Ik wil graag een impressie van deze geweldige dag laten zien.
De top 3 bij de paradressuur: Maud de Reu met Webron op de derde plaats, gevolgd door Frank Hosmar met Alphaville N.O.P. op de tweede plaats. De absolute nummer één was Sanne Voets met Demantur RS2 N.O.P.

Sanne Voets met Demantur RS2 N.O.P

Frank Hosmar met Alphaville N.O.P

Maud de Reu met Webron
De Intermediaire I Kür op Muziek kwam hierna. Jonna Schelstraete-van den Ham ging er samen met haar Ironman vandoor met de derde prijs. De tweede plaats was voor Renate van Uytert-van Vliet met Just Wimphof en 200% verdiend ging de eerste prijs naar Marlies van Baalen met haar zelf gefokte negenjarige merrie, Jacky Kennedy Dvb.

Jonna Schelstraete van den Ham met Ironman

Renate van Uytert - van Vliet met Just Wimphof

Marlies van Baalen met Jacky Kennedy Dvb
Hier de drie dames naast elkaar.

Een mooie vierde plek was voor Dinja van Liere met Independent Little Me. Ze zette een keurige proef neer. Prachtig paard ook!

Dinja van Liere met Independent Little Me
Imke reed zich naar een mooie vijfde plek met Honoré.

Imke Schellekens Bartels met Honoré
Na dit onderdeel werd het KWPN Talent van het Jaar uitgereikt. Meerdere ruiters en amazones waren genomineerd voor de prijs. Winnaar van vorig jaar was Marten Luiten, en ook dit jaar ging hij er met die prijs vandoor!

Marten Luiten
Hieronder alle genomineerden en de winnaar Marten Luiten.

Daarna stond de FEI Wereldbeker Dressuur op het programma. Alle deelnemers reden een Kür op Muziek. Ik was blij verrast door sommige combinaties. Daniel Bachmann reed erg vriendelijk. Ik was ook onder de indruk van Isabell Werth en haar Emilio. Ze scoorden dan ook 86%. Ook Laura Tomlinson gaf mij een lach op mijn gezicht. Ik was verliefd op het paard van Ingrid Klimke. Franziskus FRH is een bijna magisch paard om te zien. Er zaten ook combinaties tussen die helaas wat spanning hadden en wat foutjes maakten, maar dat is begrijpelijk op zo'n groot evenement. Er zal aardig wat druk op zitten. Ik heb genoten van het samenwerken tussen paard en ruiter.
Op de vijfde plaats is geëindigd Patrik Kittel met Touchdown. Hij scoorde 82.645 %.

Patrik Kittel met Touchdown
Met een score van 84.960 % werd Ingrid Klimke samen met Franziskus FRH vierde.

Ingrid Klimke met Franziskus FRH
Nanna Skodborg Merrald reed samen met Blue Hors Zack naar de derde plek in het klassement. Haar score was 85.220 %.

Nanna Skodborg Merrald met Blue Hors Zack
Plaats twee was voor Isabell Werth met Emilio, met een score van 86.595 %.

En met een verpletterende score van 87.055 % werd Dinja van Liere overtuigend eerste in deze rubriek. Samen met Hermes N.O.P. liet ze een prachtige Kür zien. De blijheid van de overwinning spatte er vanaf toen ze hoorde dat ze gewonnen had.

Dinja van Liere met Hermes N.O.P

Tijdens de pauze in de laatste rubriek kreeg het publiek een prachtige show te zien. Samantha Steenwijk en Roos Kolkman reden een pas de deux met hun twee prachtige Friezen.

Samantha en Roos

Samantha Steenwijk

Samantha en Roos
Dit was mijn eerste keer Jumping Amsterdam en ik heb echt genoten van ieder moment. Op naar volgend jaar!
Leek wat paarsig idd...
(Grapje!)