Jur Vrieling beste Nederlandse ruiter wereldbekerwedstrijd Amsterdam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Jur Vrieling beste Nederlandse ruiter wereldbekerwedstrijd Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 19:58

KNHS
Sport

Afbeelding
Jur Vrieling met Fiumicino van de Kalevallei tijdens Jumping Amsterdam 2023.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Jur Vrieling werd na de FEI Longines wereldbekerwedstrijd in de RAI gehuldigd als meest constante en daarmee beste ruiter van Jumping Amsterdam. De Groninger was met de zesde plaats in de wereldbekerwedstrijd de beste van TeamNL. Met Fiumicino van de Kalevallei reed Vrieling in de barrage de tweede tijd. Helaas moesten er vier strafpunten geïncasseerd worden. De Fransman Julien Epaillard won zijn derde kwalificatie van het seizoen. Maar 2023 gaat voor Jumping Amsterdam zeker ook de boeken in als een geweldige editie. Na twee annuleringen vanwege de corona-pandemie stond het evenement als een huis.

Jur Vrieling werd in de prijsuitreiking naar voren geroepen als meest constante internationale ruiter van Jumping Amsterdam. “Daar ben ik trots op”, lacht Vrieling. “Dit is de eerste keer. Ik heb al wel twee keer bovenaan gestaan in het klassement van beste ruiter bij Jumping Amsterdam tot aan de Grote Prijs.”
De ereprijs is een pleister op de wonde voor zijn zesde plaats in de FEI Longines wereldbekerwedstrijd, presented by Europarcs. Met zijn 12-jarige ruin ging Vrieling voor de hoofdprijs. “Fiumicino van de Kalevallei sprong geweldig in de eerste ronde. In de barrage ook, maar ik wilde naar de dubbel oxer niet te veel risico nemen en daarmee was iets het tempo eruit. Daardoor kreeg ik daar juist de springfout. Omdat Fiumicino zo goed sprong ben je dan toch wel teleurgesteld dat ik zesde wordt. Dat blijft het toch spannend of het lukt om me te plaatsen voor de finale in Omaha. Met een top drie klassering was dat wel zeker geweest. Het was na een pauze weer de eerste wedstrijd voor Fiumicino. Hij was lekker fris en zit echt lekker in zijn vel. Volgende week rijd ik nog in Bordeaux met Long John Silver 3 N.O.P. die heeft ook een tijdje vakantie gehad.”

Vrieling was de enige van de acht combinaties van TeamNL aan start die zich wist te plaatsen voor de barrage, die gewonnen werd door de Franse snelle ruiter Julien Epaillard die in Amsterdam zijn derde wereldbekerwedstrijd van het seizoen won. Hij neemt ook de leiding in de tussenstand. Vrieling is op plaats 10 de beste Nederlander en lijkt toch wel zeker van een ticket voor de wereldbekerfinale.

Afbeelding
Julien Epaillard met Donatello d'Auge tijdens Jumping Amsterdam. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Jumping Amsterdam is na twee geannuleerde edities vanwege de coronapandemie weer helemaal terug. Met 55.000 toeschouwers in vijf dagen in de RAI wist het enthousiaste publiek de weg naar de hoofdstad te vinden. De ruiters komen dan ook graag naar Jumping Amsterdam dat geprezen wordt om zijn sfeer maar ook om de geweldige sport. Hoogtepunten waren de overwinning van Dinja van Liere met Hermès N.O.P. in de FEI wereldbekerwedstrijd dressuur, de tweede plaats van Maikel van der Vleuten met Dywis HH in de Grote Prijs op zaterdagavond. Het was reclame voor de paardensport met goede resultaten voor de ruiters van TeamNL met ook onder meer een overwinning voor Sanne Thijssen en Clarima. Genieten was het ook van multi-kampioen Jeroen Dubbeldam die met jonge paarden terug is in de grote sport.



Uitslag FEI Longines wereldbekerwedstrijd Jumping Amsterdam, presented by Europarcs, 1.60m
1. Julien Epaillard (Fra), Donatello d’Auge (v.Jarnac), 0 – 0, 42.04 sec
2. Edouard Schmitz (Zwi), Quno (v.Quo Vados I), 0 – 0, 43.44 sec
3. Yuri Mansur (Bra), Vitiki (v.Valentino), 0 – 0, 44.42 sec
6. Jur Vrieling, Fiumicino van de Kalevallei (v.Plot Blue), 0 – 0, 43.37 sec

Klik hier voor de volledige uitslag.

Tussenstand FEI wereldbeker springen, West-Europese League, na 12 van de 14 wedstrijden
1. Julien Epaillard (Fra), 92 pnt
2. Henrik von Eckermann (Zwe), 88 pnt
3. Daniel Deusser (Dui), 70 pnt
10. Jur Vrieling, 41 pnt

Kik hier voor de volledige tussenstand.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Jur Vrieling beste Nederlandse ruiter wereldbekerwedstrijd Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 20:26

Ja ... was echt een pechbalk! Ging verder als een speer, mooie 0 ronde en top in de barrage.
Hoop echt dat hij wel naar de finale mag!

Erg jammer dat er zo weinig Nederlanders door waren (en ook weinig anderen overigens...).