Stamcellen: dé behandeling van de toekomst voor artrose bij paarden?

Moderators: xingridx, Firelight, Muiz, Essie73, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Stamcellen: dé behandeling van de toekomst voor artrose bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-23 15:15

Horsetalk.co.nz
Algemeen

Afbeelding
Het maken van een röntgenfoto van een paardenbeen is een
manier om artrose vast te stellen. Foto:
Marlies Trap Fotografie

Canadese onderzoekers hebben ontdekt dat het gebruik van gebundeld en ingevroren bloed uit de navelstreng van een paard, vanuit de mesenchymale stamcellen (MSC), een bewezen veilige en effectieve behandeling is voor gewrichtspijn en -ontstekingen.

Dit blijkt uit twee studies van Dr. Judith Koenig en haar team aan het Ontario Veterinary College. Zij zijn opgewonden over de toekomstmogelijkheden van het behandelen van artrose bij paarden met stamceltherapie.

Tijdens de eerste studie werden stamcellen geoogst bij meerdere donoren van navelstrengbloed MSC (Equine Umbilical Cord Blood MSC donors, ECB). Deze werden vergeleken met de injecties met een zoutoplossing, die de testpaarden kregen.

“Dit type cellen is zoveel praktischer als je een soort stamcelbank hebt”, zegt Koenig. “Je kunt dan meer paarden ermee behandelen, gewoon uit voorraad.”

Reacties vanuit het systeem van de paarden bleven uit, en dus werd er groen licht gegeven voor een tweede studie waarbij stamceltherapie werd getest bij paarden die kreupel waren als gevolg van artrose in de kogel.

Tijdens de tweede studie werd de effectiviteit van de behandeling gemeten door een evaluatie van de kreupelheid, waarbij niet inzichtelijk was welke paarden de stamcelbehandeling kregen of de placebo met zoutoplossing.

De studie, die vier maanden duurde, vereiste veel mankracht. Er werden zes dravers gebruikt die dagelijks dezelfde training kregen in de stapmolen, gevolgd door MRI’s.

De MRI’s, maar ook röntgenfoto’s, scans en wekelijkse controles van de kreupelheid, lieten zien dat de artrose verbeterde bij de groep die was behandeld met de stamcellen van de (ECB) MSC’s. Na een behandeling van zes weken zag ook de controle middels een artroscopie (kijkoperatie) bij de MSC-groep er significant beter uit, vergeleken met de controlegroep.

Komend voorjaar wordt er opnieuw een studie gedaan met zes paarden.

Over dit onderzoek is ook gesprek geweest tussen onderzoeker Judith Koenig en medewerker van Equine Guelph, één van de financiers van de studie:

Deze video is Engels gesproken. Ondertiteling is mogelijk, maar ook alleen in het Engels.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
De Bokkersbokaal zoekt nieuwe zoekers! De wat? [LZP] Bokkers Bokaal - Ga ook mee op zoek!! Soort geochaching/ schatzoeken, maar dan op zijn Bokts! Mega leuk en je komt nog eens ergens!
&if=1

kimmie1

Re: Stamcellen: dé behandeling van de toekomst voor artrose bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:38

Dit was toch al langer bekend? Stamcellen worden inmiddels toch al lang en breed ingezet voor oa Artrose?

Ik mis je zo ik mis je meer en meer ik zie je in mn dromen keer op keer.....Lieve Mam Luf You!!! 19-8-1949/10-2-2005

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:40

kimmie1 schreef:
Dit was toch al langer bekend? Stamcellen worden inmiddels toch al lang en breed ingezet voor oa Artrose?

Ik denk dat meer onderzoek dingen interessant maakt, en dat uiteindelijk perspectief geeft voor humane geneeskunde...? Als ik mij niet vergis is dat bij bv. shockwave ook zo gegaan...

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:45

kimmie1 schreef:

Ik denk dat meer onderzoek dingen interessant maakt, en dat uiteindelijk perspectief geeft voor humane geneeskunde...? Als ik mij niet vergis is dat bij bv. shockwave ook zo gegaan...

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 00:31

Wel bijzonder dat uit onderzoeken uit de humane geneeskunde (stamcellen waren daar eerder) een heel wisselend beeld komt met deze behandeling.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 01:41

Daarom ben ik ook altijd sceptisch over dit soort gejubel; als dit een wondertherapie voor behandeling van artrose zou zijn, waarom horen we er dan niets van in de humane geneeskunde.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 07:13

Vandaar oa dat er dus komend voorjaar meer studie volgt ;-)

2 paar hoefschoenen te koop: Scootboots maat 2 slim en maat 3 slim. https://www.bokt.nl/markt/ad/519832/hoe ... -en-3-slim

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 07:39

Ik ben ook licht verbaasd dat dit weer zo op komt terwijl het al 15 jaar steeds weer geprobeert wordt. Het is bekend dat je in vroeg stadium minder pijn klachten kunt krijgen maar er is nog nooit bewijs geweest dat je het ook echt kan herstellen, vooral als kraakbeen betroffen is.
Maar het zou natuurlijk super zijn als het nu wel eindelijk een doorbraak maakt, maar ik ben ook wat afwachtend.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 07:53

Dit bestaat inderdaad al heel lang. Het opkweken van msc's is heel makkelijk, de kunst is om ze in het juiste medium/exact de goede plek in het lichaam te krijgen zodat ze inderdaad differentiëren naar kraakbeen en niet naar bot bijvoorbeeld.

<3 Mel, mijn stoere OTTB
Uitmesthulp gezocht in Soest https://www.bokt.nl/markt/ad/519248/uit ... aagd-soest

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 08:38

Grootste probleem met kraakbeenstamcellen is dat ze altijd doordifferentiëren naar bot. Niemand heeft nog het goede 'trucje' ontdekt om ze immature te houden (en dus kraakbeen te laten blijven)

Alleen bij de ontwikkeling van het embryo 'weten' de stamcellen op welke plekken ze kraakbeen moeten blijven. En welke factoren in de baarmoeder daarvoor zorgen...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 08:50

Ik kreeg dit anderhalf jaar terug als een van de opties voorgeschoten maar relatief duur en garantie tot aan de deur.

Europe is our playground

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 11:10

Vergeet ook niet dat er voor stamcellen een donor nodig is. Dit kan niet altijd het dier (of mens) zelf zijn.

Een ander dier lijdt hier enorm voor!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 11:20

Ibbel schreef:
Grootste probleem met kraakbeenstamcellen is dat ze altijd doordifferentiëren naar bot. Niemand heeft nog het goede 'trucje' ontdekt om ze immature te houden (en dus kraakbeen te laten blijven)

Alleen bij de ontwikkeling van het embryo 'weten' de stamcellen op welke plekken ze kraakbeen moeten blijven. En welke factoren in de baarmoeder daarvoor zorgen...

Wat gebeurd er als ze doordifferentiëren naar bot? Krijg je dan vergroeiing?

Niet lullen maar poetsen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 12:02

SafeHaven schreef:
Vergeet ook niet dat er voor stamcellen een donor nodig is. Dit kan niet altijd het dier (of mens) zelf zijn.

Een ander dier lijdt hier enorm voor!

In dit geval worden de stamcellen uit de navelstreng van nageboortes gehaald.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:30

Kuggur schreef:
Daarom ben ik ook altijd sceptisch over dit soort gejubel; als dit een wondertherapie voor behandeling van artrose zou zijn, waarom horen we er dan niets van in de humane geneeskunde.

Is vaak heel duur zeker in het beginstadia. Een gek met “teveel geld” wil dat vast wel doen voor zijn paard.
Plus je moet wel aan die stamcellen komen. Ga je dan eerst alle fokkerijen afschuimen in het voorjaar voor de nageboortes??

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie