Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10970
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:47

Cer schreef:
Ik denk dat paardrijdend nederland wat meer behelst dan drie ruiters?
jammer dat dit deze discussie nu overneemt.. Ik denk dat het over het grotere plaatje gaat?


Maar wat is het grotere plaatje? Van de een wordt maar aangenomen dat die te pas en te onpas aan het bit snokt. Wordt nergens geschreven, enkel dat er voor de veiligheid (!) een noodrem aan komt. Maar ook een paard dat er tussenuit naait aan de longe kan een lekkere snok (bit, neus, nek) krijgen. We zijn het er denk ik unaniem over eens dat zagers eigenlijk gewoon van het paard afgehaald moeten worden. Maar als een topruiter met vol gewicht telkens een "ophouding" met gebalde vuist maakt, in hoeverre is dat anders?

Ik denk dat zo'n groot onderzoek helemaal niet zo verkeerd is en wellicht best info gaat opleveren. Maar dan inderdaad alle (mogelijke) parameters bekijken. Op die manier wordt vanzelf bekend wie meer gelijk heeft

Veronica2
Berichten: 2700
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:52

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:
3 - Jumping Amsterdam bedoelt daarmee dat er op het evenement geen paarden beschadigd zijn door gebruik van het bit of bitten.


Dat is een uitspraak die je niet kunt doen zonder alle deelnemende paarden in de mond te hebben gekeken.
Dus een risicovolle uitspraak!

Denk jij dat het paard van Helgstrand zonder bit ook op de tong zou hebben gebeten?

Je kunt onderzoeken gerust zonder ' schrijven. Er zijn daadwerkelijk goede onderzoeken in diverse disciplines gedaan.

Bij de dressuur worden alle paarden bij het verlaten van de ring gecontroleerd in de mond en op de flanken. Daar wordt gecheckt of de hulpmiddelen toegestaan zijn volgens het reglement en of de huid nog heel is. Tijdens de proef is de jury ervoor verantwoordelijk om de ruiter te waarschuwen als er bloed wordt gezien op het paard en de ruiter wordt dan de baan uit gestuurd.

Bij het springen is er ook een jury aanwezig en op het voorterrein houdt een aangewezen official toezicht op het correct losrijden van de paarden met het juiste gebruik van sporen, bit, hackamore en zweep. Dit werkt op plaatselijke concourtjes hetzelfde als op internationale evenementen.

De onderzoeken waarvan ik de verslagen heb gelezen waren slecht opgezet met een zo vaag mogelijke hypothese waardoor het eigenlijk een kwalitatief zwaar onvoldoende methode betrof. De resultaten zijn dan volstrekt nietszeggend en de conclusie totale fantasie.

Het paard van Helgstrand bijt vaker op haar tong, ook zonder Andreas en ook zonder bit.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:53

Rocamor schreef:
Maar wat is het grotere plaatje? ...... [knip]

Ik denk dat zo'n groot onderzoek helemaal niet zo verkeerd is en wellicht best info gaat opleveren. Maar dan inderdaad alle (mogelijke) parameters bekijken. Op die manier wordt vanzelf bekend wie meer gelijk heeft


Ja, het onderzoek van Adema dan denk :j

fransje23

Berichten: 15436
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:56

Veronica2 schreef:
Het paard van Helgstrand bijt vaker op haar tong, ook zonder Andreas en ook zonder bit.


Werkelijk?
Dan zou ik zo een paard eens goed laten onderzoeken en niet meer meenemen naar wedstrijden voor de oorzaak duidelijk is.

Veronica2
Berichten: 2700
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:00

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:
Het paard van Helgstrand bijt vaker op haar tong, ook zonder Andreas en ook zonder bit.


Werkelijk?
Dan zou ik zo een paard eens goed laten onderzoeken en niet meer meenemen naar wedstrijden voor de oorzaak duidelijk is.

Waarom denk je dat dat paard niet goed is onderzocht en waarom denk je dat Helgstrand zelf niet precies weet wat hij moet doen in het belang van het paard?

fransje23

Berichten: 15436
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:01

Ik kom regelmatig op kleine wedstrijden maar van het toezicht houden heb ik geen hele hoge pet op.
Alle goede bedoelingen ten spijt.


Krijgt een paard wat net uit de ring komt een uitgebreide controle van de mond ? Met een mondklem op en iemand die met een hoofdlampje op in de mond kijkt?

fransje23

Berichten: 15436
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:04

Veronica2 schreef:
fransje23 schreef:

Werkelijk?
Dan zou ik zo een paard eens goed laten onderzoeken en niet meer meenemen naar wedstrijden voor de oorzaak duidelijk is.

Waarom denk je dat dat paard niet goed is onderzocht en waarom denk je dat Helgstrand zelf niet precies weet wat hij moet doen in het belang van het paard?


Omdat ik er dan vanuit ga dat iemand zo een paard niet meer meeneemt op wedstrijd, ook vanwege het hoge risico op uitschakeling. Een mentaal en fysiek helemaal gezond paard bijt niet zomaar vaak op de tong. :)

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:19

fransje23 schreef:
Ik kom regelmatig op kleine wedstrijden maar van het toezicht houden heb ik geen hele hoge pet op.
Alle goede bedoelingen ten spijt.


Krijgt een paard wat net uit de ring komt een uitgebreide controle van de mond ? Met een mondklem op en iemand die met een hoofdlampje op in de mond kijkt?



daar leg je de zwakste plek bloot, wel heel begrijpelijk want belangenverstrengeling is bekend, je gaat geen collega afvallen, toch!! want morgen komt het wedstrijd circus bij jou

en dan in het ergste geval wordt je niet meer als jury gevraagd - noem het klantenbinding - , danwel mag je als instructie niet meer op het erf komen

veel eigenaren,instructeurs, jury zijn eigenaren, instructeur en jury,
de slager die zijn eigen vlees keurt is ook al eerder genoemd

als eerder gelezen: Zou beter zijn wanneer ruiterij zichzelf reguleert,
Laatst bijgewerkt door mce op 06-02-23 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16262
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:24

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat mond controle, al is het maar steekproefsgewijs, een hele goede zet is.
En dan wel kijken idd waar komt het van.
Is het van het bit mag daar best een gele kaart voor gegeven worden oid.
Is het onherleidbaar waar het van is dan op dat moment geen deelnamee meer, maar geen aantekening.

Ik denk dat de meeste ruiters schrikken als het van het bit komt en dan echt wel maatregelen nemen.
Er zijn er denk ik maar weinig die zullen denken, boeiuh

Wat ik hier of in dat andere topic want zijn beide voor mij gelijk, ook al aangaf, neusriem controle bij elke ruiter. Is zo gebeurt met dat universele ding.
Bij binnen wedstrijden al bij betreden losrijring, buiten gaat dat soms wat moeilijker dus dan bij inkomst ring.
te strak, vertrekken, niet losser maken, nee wegwezen en ook geen 2e proef die dag.
Dan is het geneuzel van aansnoeren zo verdwenen.

[ Afbeelding ]

mooie post en mee eens ook. Ik sta zeer achter zo een genuanceerde aanpak :j
fransje23 schreef:
Ik kom regelmatig op kleine wedstrijden maar van het toezicht houden heb ik geen hele hoge pet op.
Alle goede bedoelingen ten spijt.


Krijgt een paard wat net uit de ring komt een uitgebreide controle van de mond ? Met een mondklem op en iemand die met een hoofdlampje op in de mond kijkt?

Ook eens. Het is echt wel voor verbetering vatbaar :j

Veronica2
Berichten: 2700
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:31

fransje23 schreef:
Ik kom regelmatig op kleine wedstrijden maar van het toezicht houden heb ik geen hele hoge pet op.
Alle goede bedoelingen ten spijt.


Krijgt een paard wat net uit de ring komt een uitgebreide controle van de mond ? Met een mondklem op en iemand die met een hoofdlampje op in de mond kijkt?

Als dit je verwachting is, dan snap ik wel dat je de toezichthouders onderschat. Je kan beter op een groot evenement bij de uitgang gaan staan, dan was je wat beter op de hoogte.

Nee, geen mondklem, maar wel een controle waarbij de kinketting en neusriem los gemaakt moeten worden en gekeken wordt of de optoming juist is en of er op het eerste gezicht geen onvolkomenheden zijn. Zonder mondklem kan je dat best al goed zien. De rest van het hoofd wordt niet vergeten trouwens, het oornetje moet af en die wordt ook langs het reglement gelegd.

En nogmaals, dit wordt op grote wedstrijden bij elke paard gedaan.

DuoPenotti, al die regels zijn er al en worden ook nageleefd. De toezichthouder mag op het voorterrein de neusriem controleren.

fransje23

Berichten: 15436
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:38

Veronica2 schreef:
Als dit je verwachting is, dan snap ik wel dat je de toezichthouders onderschat. Je kan beter op een groot evenement bij de uitgang gaan staan, dan was je wat beter op de hoogte.

Nee, geen mondklem, maar wel een controle waarbij de kinketting en neusriem los gemaakt moeten worden en gekeken wordt of de optoming juist is en of er op het eerste gezicht geen onvolkomenheden zijn. Zonder mondklem kan je dat best al goed zien. De rest van het hoofd wordt niet vergeten trouwens, het oornetje moet af en die wordt ook langs het reglement gelegd.

En nogmaals, dit wordt op grote wedstrijden bij elke paard gedaan.

DuoPenotti, al die regels zijn er al en worden ook nageleefd. De toezichthouder mag op het voorterrein de neusriem controleren.


Ik was ironisch, als je vanaf de buitenkant letsel in de mond kan zien is er echt serieus letsel.

De toezichthouder mag is toch veel te vrijblijvend. Verplicht het gewoon voor iedere combinatie die de het losrijdterrein op komt.
Kan meteen het hele harnachement en het paspoort met entingen gecheckt worden.

DuoPenotti

Berichten: 30073
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:42

Ja precies mag.
Die neusmeter gewoon altijd. En dan geen let er de volgende keer op dat. Nee wegwezen.

Dit is wel een van de simpelste regels om te checken.

cajabol
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:46

Rizette schreef:
Dat er een heleboel verbetert kan worden aan paardenwelzijn is overduidelijk maar het grootste probleem om dat te bewerkstelligen is ruimte.Daar gaat het hele gevecht in Nederland over, Ruimte is geld. Daar zitten we in dit land mee en daarom wordt in dit overvolle Nederland de boer afgeschreven, de paardensport afgeschreven, de stikstofrechten naar Schiphol geloodst enz enz. Het gaat helemaal niet om dierenwelzijn Het doel is boeren te laten vertrekken, overige dierhouders laten vertrekken. Alles Vega en dan willen de Ouwehands en Koffemans enz daar nog heel veel bedrijven voor uit de grond stampen die Vega gaan verkopen en daar stinkend rijk van worden. Is ze al gelukt met de Vegetarische Slager en moet nu ook gaan gebeuren met de Vegetarische melk, Het gaat helemaal niet om koeien een beter leven te geven het gaat ze erom om de boeren fout weg te zetten. vuile praatjes over boeren en nu dus ook paardenhouders te verspreiden. Ze kijken wel uit dat ze het niet over huisdieren hebben want dan krijgen ze heel Nederland in het harnas dus daar hebben ze het niet over...... Door hun valse informatie mensen overhalen om Vega te worden en hun nepmelk te kopen en wat ze voor de rest nog uit de grond gaan stampen.. Dat is het doel. De paarden moeten vertrekken dat is het doel evenals heel veel andere dieren. De wolf is al aardig behulpzaam. Daar zijn ze natuurlijk wel weer heel erg voor, die wolf. Dat is ineens geen leed dat dieren levend uit elkaar getrokken worden en de Oostvaardersplassen daar mogen de dieren niet bijgevoerd worden van de partij voor de dieren en Dier en Recht staat blijkbaar ook achter het verhongerbeleid want ook daarover blijven ze oorverdovend stil. De plaatsen waar het dierenleed er het dikst bovenop ligt daar zie je Dier en Recht niet. Wat ze dik in de kaart speelt is dat het werkelijk zo is dat ruiters onderling elkaar nog afvallen ook. En gaan zitten zeuren over bitten en sporen net of dat het belanrijkst is. Overmatig gebruik zeker maar dat is een totaal andere zaak.

tamary

Berichten: 29235
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:50

DuoPenotti schreef:
Ja precies mag.
Die neusmeter gewoon altijd. En dan geen let er de volgende keer op dat. Nee wegwezen.

Dit is wel een van de simpelste regels om te checken.

Of als je hem niet correct kan afstellen gaat die nu af en mag je zonder de ring in ~~}>

cajabol
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:52

Rizette,


Wat een onzin wat je schrijft over het 'gevecht in nl. Het gaat om dierenwelzijn, niks meer en niks minder. En daar word je nu mee geconfronteerd......Ook zgn melkkoeien hebben geen fijn leven en maar niet te spreken over de kalfjes daarvan, varkens, pluimvee enz enz. Het is verschrikkelijk wat die dieren aangedaan wordt en gelukkig dringt dat meer mensen door dat het niet ok is hoe wij in nl dieren houden. Zodra je wordt gewezen op dieronvriendelijke praktijken slaan we door en roepen dat mensen die voor dierenrechten opkomen, extremisten zijn. Zo jammer.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:17

Oke, alles is niet van buiten te zien......

Mijn merrie is echt heel lief en toch vonden sommige mensen haar niet zo makkelijk........

Afbeelding

Dit is niet van buitenaf gezien en veroorzaakte wel wantrouwen rond haar hoofd en ook gedrag bij het rijden.
Mijn ruin heeft zelfde schade, maar iets minder. Heeft ook een periode een slechte reputatie gehad, omdat hij zeer duidelijk zijn grenzen aangaf.

En het erge is dat ik van verschillende tandartsen weet dat ze dit vrij vaak tegenkomen.

DuoPenotti

Berichten: 30073
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:33

Maar wat voor bit heeft daar dan ingehangen, dat vind ik dan wel interessant.
En bij wat voor ruiter/discipline?

Mijn paarden hebben dit gelukkigniet, ook niet die ik toen met S&T reed.

Wel ooit een paard gereden die door een raar ongeval tong letsel had.
Als men niet beter wist dat zou mijn dat ook zeker weten onder bit letsel scharen, maar dat was een halstertouw wat hij vast pakte en ook direct door zijn mond trok.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:46

DuoPenotti schreef:
Maar wat voor bit heeft daar dan ingehangen, dat vind ik dan wel interessant.
En bij wat voor ruiter/discipline?

Mijn paarden hebben dit gelukkigniet, ook niet die ik toen met S&T reed.

Wel ooit een paard gereden die door een raar ongeval tong letsel had.
Als men niet beter wist dat zou mijn dat ook zeker weten onder bit letsel scharen, maar dat was een halstertouw wat hij vast pakte en ook direct door zijn mond trok.


Discipline hoeft niet uit te maken en namen zou ik hier nooit noemen.

Maar het gaat erom wat je kan aanrichten. Tandartsen die dus meer in de mond kijken, zien dit echt vaker.

En ja, hiervoor moet je flink moeite doen. Ik ben echt wel ook die harde ruiter geweest, gefrustreerd geweest en onredelijk, maar het is me nog nooit gelukt om een mond kapot te rijden of tot bloedens aan toe open te trappen.

Mijn ruin heeft ook schade, maar minder en heb daar geen duidelijke foto van.

DuoPenotti

Berichten: 30073
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:52

Ik vraag niet om namen.
Ja discipline heeft er wel mee te maken.
Soort bit ook.
En dat lijkt me nu zeker relevant.

Maar je zegt al dat je er flink moeite voor moet doen.
Zelf niet altijd zacht gereden hebt, maar geen letsel.

Hoe komen ze er dan toch bij dat 83% letsel heeft?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:04

DuoPenotti schreef:
Ik vraag niet om namen.
Ja discipline heeft er wel mee te maken.
Soort bit ook.
En dat lijkt me nu zeker relevant.

Maar je zegt al dat je er flink moeite voor moet doen.
Zelf niet altijd zacht gereden hebt, maar geen letsel.

Hoe komen ze er dan toch bij dat 83% letsel heeft?


Je kan een mond altijd kapot trekken als je hard genoeg je best doet blijkt.

In elke discipline zie je mensen ontzettend hard rukken en plukken, dus waarom zou 1 discipline de oorzaak zijn?

Ik heb dit zeker niet veroorzaakt, want ten tijde van deze foto had ik alleen nog aan een lang teugeltje en op snaffle met haar buiten gereden een paar keer. Daarbij was het ook al duidelijk van langer geleden.

Nee, ik heb ook heel verkeerd leren rijden zoals veel mensen.

Tandartsen zien dit echt bij verschillende paarden uit verschillende disciplines.

Het ging mij erom puur dat je niet van de buitenkant kan zien wat er binnen mis kan zijn. Daar ging het om.

Elisa2

Berichten: 37639
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:17

DuoPenotti schreef:
Ik vraag niet om namen.
Ja discipline heeft er wel mee te maken.
Soort bit ook.
En dat lijkt me nu zeker relevant.

Maar je zegt al dat je er flink moeite voor moet doen.
Zelf niet altijd zacht gereden hebt, maar geen letsel.

Hoe komen ze er dan toch bij dat 83% letsel heeft?


Ik heb nog nooit schade in een mond gezien bij de paarden die ik naar de tandarts heb gedaan/ zien gaan in ieder geval. Tandarts (en tevens dierenarts) heeft zoiets ook niet gezien. Mocht het wel zo zijn dan ben ik de eerste die er nooit meer een bit in zou stoppen want daar zou ik niet mee kunnen leven.

Over Helgstrand, ik heb de proef gezien..voor zijn doen reed hij vriendelijk, paard was ook niet gespannen oid maar bij het inzoomen zag ik later dat de S&T wel raar in de mond hing. De bevestiging leek apart, heel hoog oid. In ieder geval, de beelden zijn terug te vinden op YouTube.

DuoPenotti

Berichten: 30073
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:23

laat maar pony, wilde gewoon meer info meer niet, maar dat is teveel gevraagd denk ik...
jij haalt er van alles bij wat ik niet denk of bedoel

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:23

Elisa2 schreef:
Ik ook niet bij het verplaatsen hoor :D even voor de goede orde..echt niet voor het laden, naar de stapmolen/ wei brengen etc.
Maar ik zou het wel doen als ik langs de weg zou gaan, en bij bepaalde "probleem" paarden..(die succes hebben gehad met losrukken oid) dan gewoon standaard een hengstenketting.

Better safe then sorry.


Waarom zou je überhaupt met een probleem paard aan de hand langs een weg gaan als je die niet kunt controleren aan een halster.

Als je dat bit niet nodig hebt om te laden, dan laad je een paard toch op de trailer? Als het paard niet veilig aan een halster langs de weg kan lopen, heb je er imo ook helemaal niets te zoeken met dat paard.

Elisa2

Berichten: 37639
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:25

Soms moeten ze weleens van A naar B..gebeurd weleens. ;-)

En van mij mag iedereen dat aan een halstertje doen hoor, maar als ik het veiliger acht om dat met een bit te doen dan doe ik dat. Ik ben namelijk nog niet levensmoe. ;)
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 06-02-23 17:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:25

Elisa2 schreef:
Soms moeten ze weleens van A naar B..gebeurd weleens. ;-)



Daar heb je een trailer voor en je zei zelf dat jij geen bit nodig hebt om een paard op de trailer te zetten.