Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:14

Avalanche schreef:
Asciugamano schreef:
Dat paard heeft geen keus hè. ;)

Niet? Wat exact ga jij doen tegen een dier van 700 kg die dat niet meer wil? Ik kan dat oplossen op een paardvriendelijke manier, maar er zijn echt meer paarden die je denkt die om die reden al jaren niet meer gereden worden.
Paard heeft best keus en veel meer dan je denkt.


Elisa2 schreef:
Van mij mogen ze gaan wandelen aan het halster e.d. als het paard schrikt en ze hebben er niks over te zeggen en worden meegesleurd, vertrapt of breken hun tenen omdat de paarden er op springen dan praten we wel weer verder.

Doe ik ook idd liever, want in dat geval een bit erin hangen vind ik niet paardvriendelijk. Bit is een communicatiemiddel, geen controlemiddel.

Elisa2 schreef:
Natuurlijk zijn de meeste brave en goed afgerichte paarden te verplaatsen en is er mee te wandelen op een halster maar er zijn er ook genoeg waar het (nog) niet mee kan en werken met paarden brengt ook nogal risico mee voor de mens die ermee werkt. Dat lijken "leken" ook niet te beseffen.

Kolder. Dat is een kwestie van paard opvoeden en zorgen dat het wel met een halster kan maar het is geen excuus om je paard in de mond te raggen. Gek he dat dat paard daarna de ruiterhand niet meer vertrouwt.

8)7


Oke, ga maar eens bij een handelstal werken en kijk wat je daar allemaal binnen krijgt aan paarden die ontheemd zijn, gestrest, jong, sommige nog niet goed opgevoed, gedragsproblemen etc. etc. en je hebt ze twee weken..succes met wandelen en dan praten we wel weer verder. ;)

Ik heb het ook nergens over raggen, zo krijg je dus dat een bit gelijk een slechte naam krijgt omdat iemand er zelf verkeerde associaties aan hangt.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 06-02-23 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16203
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:15

Even vergeten dat ik met probleempaarden werk? Dat ik dit vrij dagelijks aan de hand heb? :D

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:16

Elisa2 schreef:
Van mij mogen ze gaan wandelen aan het halster e.d. als het paard schrikt en ze hebben er niks over te zeggen en worden meegesleurd, vertrapt of breken hun tenen omdat de paarden er op springen dan praten we wel weer verder.

En dan denk ik dat dat extra koren op de molen is om het te verbieden...
(overigens, ongelukken gebeuren nu ook al, dus sja..)

Citaat:
Niet? Wat exact ga jij doen tegen een dier van 700 kg die dat niet meer wil? Ik kan dat oplossen op een paardvriendelijke manier, maar er zijn echt meer paarden die je denkt die om die reden al jaren niet meer gereden worden.
Paard heeft best keus en veel meer dan je denkt.

Als het over het aannemen en in de mond houden van een bit gaat, dan kan dat paard er weinig tegen doen. het is niet alsof hij met zn hoeven t hoofdstel er heel makkelijk af kan halen...
En daarnaast denk ik best dat je de hond met de bal en het paard met het bit gewoon een rare vergelijking is..
Dan zou je het een soort van kunnen vergelijken met een grote hond en een dunne halsband of een prikband..

Citaat:
Mijn punt is dat ik Dier en Recht niet helemaal serieus meer kan nemen.

Dat ben ik zeker met je eens.. maar zij hebben een marketing machine en voeden het publiek en eventuele andere organisaties...
Dus je kunt ze niet serieus nemen, maar ze zijn er wel degelijk.. :j En dmv socials gaat het beinvloeden van de doelgroep best hard denk.. ?

Daarnaast gaat het niet om 1 of twee personen die het wel goed doen of goed menen te doen.. het gaat om het algehele plaatje en de publieke opinie.. en wie dat het beste kan beinvloeden..
Dus prima als het gaat over instrumenten en hulpmiddelen etc... maar zolang dat niet verkocht wordt, en getrek en geruk wel... zie ik het toch anders gaan :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 06-02-23 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:17

Ja en jij hebt alle tijd en doet het particulier, ff vergeten dat als je er 12 op een dag moet doen en hebt twee weken de tijd dat dit een enorm verschil maakt? Bovendien krijg je als prof wel even de paarden waar de particulieren niks (meer) mee kunnen.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:23

Elisa2 schreef:
Oke, ga maar eens bij een handelstal werken en kijk wat je daar allemaal binnen krijgt aan paarden die ontheemd zijn, gestrest, jong, sommige nog niet goed opgevoed, gedragsproblemen etc. etc. en je hebt ze twee weken..succes met wandelen en dan praten we wel weer verder. ;)

Mijn opa hing er nooit een bit in.. wij kregen eind de zomer veel paarden vanuit de opfok binnen die zo vanuit de vrachtwagen de binnenbak/paddock in werden gegooid.
Als we geluk hadden hing er een halster om.

Mijn opa beleerde meerdere paarden per jaar voor de kar en binnen/buiten zetten (zowel jolige hengsten als fokmerries die weinig in handen kwamen) gingen gewoon met het halster naar buiten ook regelmatig een stuk langs een drukkere weg.
De handelsstal waar wij regelmatig mee samenwerkte deden ook geen bit in bij het verplaatsten van de paarden.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:24

Cer, Dier en Recht kan vooral heel goed manipuleren..ze presenteren ecxessen als de norm.

Als ze gewoon het eerlijke verhaal zouden vertellen dan zou ik ze steunen, want dat zou dierenwelzijn alleen maar ten goede kunnen komen maar dat is het nu net..dat mist compleet.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:26

Brainless schreef:
Elisa2 schreef:
Oke, ga maar eens bij een handelstal werken en kijk wat je daar allemaal binnen krijgt aan paarden die ontheemd zijn, gestrest, jong, sommige nog niet goed opgevoed, gedragsproblemen etc. etc. en je hebt ze twee weken..succes met wandelen en dan praten we wel weer verder. ;)

Mijn opa hing er nooit een bit in.. wij kregen eind de zomer veel paarden vanuit de opfok binnen die zo vanuit de vrachtwagen de binnenbak/paddock in werden gegooid.
Als we geluk hadden hing er een halster om.

Mijn opa beleerde meerdere paarden per jaar voor de kar en binnen/buiten zetten (zowel jolige hengsten als fokmerries die weinig in handen kwamen) gingen gewoon met het halster naar buiten ook regelmatig een stuk langs een drukkere weg.
De handelsstal waar wij regelmatig mee samenwerkte deden ook geen bit in bij het verplaatsten van de paarden.


Ik ook niet bij het verplaatsen hoor :D even voor de goede orde..echt niet voor het laden, naar de stapmolen/ wei brengen etc.
Maar ik zou het wel doen als ik langs de weg zou gaan, en bij bepaalde "probleem" paarden..(die succes hebben gehad met losrukken oid) dan gewoon standaard een hengstenketting.

Better safe then sorry.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 06-02-23 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16203
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:27

Elisa, zoals je leest, zijn er meer mensen die dat gewoon zonder bit kunnen oplossen :) denk dus dat het jouw onkunde is dat je dat niet kan. En als je het bit daarvoor wilt gebruiken mag het van mij per direct verboden worden. Je hebt jezelf dus in de voet geschoten :')

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:27

Elisa2 schreef:
Cer, Dier en Recht kan vooral heel goed manipuleren..ze presenteren ecxessen als de norm.
Als ze gewoon het eerlijke verhaal zouden vertellen dan zou ik ze steunen, want dat zou dierenwelzijn alleen maar ten goede kunnen komen maar dat is het nu net..dat mist compleet.

Ja dat is dus PRECIES wat ik aangeef... :)
(en ik heb het nergens over steunen.. )

Daarnaast denk ik als er nog een aantal ongevallen met paarden in het nieuws komen, dat ze wellicht ook van de openbare weg geweerd gaan worden.
het is nogal wat, iets van 700 kilo wat uit zichzelf kan gaan rennen..

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:29

Avalanche schreef:
Elisa, zoals je leest, zijn er meer mensen die dat gewoon zonder bit kunnen oplossen :) denk dus dat het jouw onkunde is dat je dat niet kan. En als je het bit daarvoor wilt gebruiken mag het van mij per direct verboden worden. Je hebt jezelf dus in de voet geschoten :')

Hoeveel mensen kunnen dat wel?
Hoeveel mensen doen dat?
Ik denk toch dat de meerderheid gewoon een bit nodig hebben om de boel te regelen... Denk je niet?

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:29

Omg, tuurlijk Avalanche...want jij bent de fantastische paardenfluisteraar die alles zonder bit kan en de enige bent die je o zo moeilijke paard kan temmen. Terwijl het ding kreupel is en zo mak als een schaap.

Dat je jaloers bent dat is me allang duidelijk..maar die energie kun je beter besteden aan zelf beter worden dan in anderen afkraken.

Avalanche

Berichten: 16203
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:31

Cer schreef:
Avalanche schreef:
Elisa, zoals je leest, zijn er meer mensen die dat gewoon zonder bit kunnen oplossen :) denk dus dat het jouw onkunde is dat je dat niet kan. En als je het bit daarvoor wilt gebruiken mag het van mij per direct verboden worden. Je hebt jezelf dus in de voet geschoten :')

Hoeveel mensen kunnen dat wel?
Hoeveel mensen doen dat?
Ik denk toch dat de meerderheid gewoon een bit nodig hebben om de boel te regelen... Denk je niet?

Dat zie ik wel als een enorm probleem. Pijn gebruiken om een dier te dwingen vind ik niet ethisch verantwoord en absoluut niet acceptabel.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:31

Cer schreef:
Elisa2 schreef:
Cer, Dier en Recht kan vooral heel goed manipuleren..ze presenteren ecxessen als de norm.
Als ze gewoon het eerlijke verhaal zouden vertellen dan zou ik ze steunen, want dat zou dierenwelzijn alleen maar ten goede kunnen komen maar dat is het nu net..dat mist compleet.

Ja dat is dus PRECIES wat ik aangeef... :)
(en ik heb het nergens over steunen.. )

Daarnaast denk ik als er nog een aantal ongevallen met paarden in het nieuws komen, dat ze wellicht ook van de openbare weg geweerd gaan worden.
het is nogal wat, iets van 700 kilo wat uit zichzelf kan gaan rennen..


Ik moet ook zeggen dat de openbare weg zo druk is geworden dat ik zelf ook steeds onveiliger vind worden. Vroeger gingen wij altijd langs de weg en dat ging altijd prima maar tegenwoordig is het zo druk en na wat (bijna) ongelukken met trekkers en vrachtwagens vind ik het zelf ook niet bepaald leuk meer.

Ah sorry dan had ik je verkeerd begrepen, maar zo presenteren ze het inderdaad naar de buitenwereld toe.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:33

Citaat:
Dat zie ik wel als een enorm probleem. Pijn gebruiken om een dier te dwingen vind ik niet ethisch verantwoord en absoluut niet acceptabel.


Nu schiet je jezelf dus in de voet, want jij kan kennelijk geen bit gebruiken zonder dat je een paard pijn doet. ;) Tadaa...onderdeel van het probleem.

Ik denk dat je het paard meer pijn doet als het er vandoor gaat en je aan het halster en halstertouw meegesleurd wordt en gaat hangen dan dat je op tijd een ophouding maakt aan het bit zodat hij geen kans krijgt om er vandoor te gaan.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:35

Avalanche schreef:
Dat zie ik wel als een enorm probleem. Pijn gebruiken om een dier te dwingen vind ik niet ethisch verantwoord en absoluut niet acceptabel.

Dus springen daar organisaties op in om dat te verbieden..
hoe goed jij het ook doet, maar jij bent een druppel op de gloeiende plaat.. ja, de goede leiden onder de kwaden want de kwaden hebben (vanuit die organisaties) de meerderheid...
..#marketing..

Althans, ik denk dat het zo werkt. En de 'ja maar ik doe dat niet' gaat t niet winnen vermoed ik? Vooral met de dierenwelzijnsklimaatbeweging die nu op gang is..

Avalanche

Berichten: 16203
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:36

Cer schreef:
Avalanche schreef:
Dat zie ik wel als een enorm probleem. Pijn gebruiken om een dier te dwingen vind ik niet ethisch verantwoord en absoluut niet acceptabel.

Dus springen daar organisaties op in om dat te verbieden..
hoe goed jij het ook doet, maar jij bent een druppel op de gloeiende plaat.. ja, de goede leiden onder de kwaden want de kwaden hebben (vanuit die organisaties) de meerderheid...
..#marketing..

Althans, ik denk dat het zo werkt. En de 'ja maar ik doe dat niet' gaat t niet winnen vermoed ik? Vooral met de dierenwelzijnsklimaatbeweging die nu op gang is..

Ik denk ook dat het zo werkt. En ik vind ook echt dat er wat moet veranderen, want zo kan het niet doorgaan.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:05

Avalanche schreef:
Elisa, zoals je leest, zijn er meer mensen die dat gewoon zonder bit kunnen oplossen :) denk dus dat het jouw onkunde is dat je dat niet kan. En als je het bit daarvoor wilt gebruiken mag het van mij per direct verboden worden. Je hebt jezelf dus in de voet geschoten :')


Dit........

En iemand die de hele dag op internet zit is NIET met paarden bezig.

Wij hebben echt paarden (gehad) die nog nooit naar het bos waren geweest of wat spanning hadden, maar gebruik nooit dwangmiddelen of straffen.

Ik zie dat soort mensen wel en die krijgen alleen maar meer en meer problemen.

Bij trainers en stallen die zo werken zou ik NOOIT mijn paarden afgeven. Er zijn ook echt bekende trainers die niet eens de poep van mijn paarden mogen aanraken, laat staan het paard.

Je eigen instelling en kunde maakt altijd en overal het verschil. Als het bij andere mensen wel kan en lukt, zijn dat uiteraard altijd de makkelijke, brave paarden, hahahaha

Ik heb al zoveel mensen op hun snufferd zien gaan als ze beweerden van alles te zijn en te kunnen.

Het maakt trouwens geen donder uit wat je in je handen hebt, want toen ik onze vorige shet pas had heeft die een keer aan de longe een run willen nemen en dan hou je 160kg ook niet zomaar tegen. Maar dat is allemaal helemaal goed gekomen zonder gedoe.

We hebben in paardenland maar 1 echt probleem en dat zijn smoesjes!!!

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:12

Moet jij ook weer even je plasje doen?

Laat maar zien dan Ava en SP..ben benieuwd naar beeldmateriaal van jullie fantastische rij en horsemanship kunsten. ;-)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Minister Adema vordert onderzoek naar dieronvriendelijke hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:16

Ik denk dat paardrijdend nederland wat meer behelst dan drie ruiters?
jammer dat dit deze discussie nu overneemt.. Ik denk dat het over het grotere plaatje gaat?

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11578
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:16

Moderatoropmerking:
Zouden jullie de persoonlijke aanvallen over en weer in de discussie achterwege willen laten? Het is een interessant onderwerp en de discussie wordt grotendeels gevoerd met inhoudelijk interessante argumenten en het zou zonde zijn om deze te moeten staken omdat het verzandt in moddergooien over en weer. Dus hierbij het verzoek om terug on topic te gaan en de draad van een pagina terug weer op te pakken, alvast bedankt!

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:26

Elisa2 schreef:
Mijn punt is dat ik Dier en Recht niet helemaal serieus meer kan nemen.

Ik kijk niet weg, ik weet dat schade van het bit voorkomt in de mond en dat een bit soms misbruikt wordt. Maar zij scheren iedereen over 1 kam, nemen de verschillende rij en trainingsmethodes niet mee en kijken ook niet objectief naar de schade van de bitloze hoofdstellen.

Daarom ben ik voor een onafhankelijk onderzoek, gewoon hier in Nederland en Duitsland waar het niveau over het algemeen ook hoger ligt dan in de omringende landen.

En dan graag heel uitgebreid, verschillende diciplines, verschillende bitten en bitloze hoofdstellen, verschillende rijstijlen, verschillende hoofd/ halshoudingen etc.


Maar jij hoeft ze ook niet serieus te nemen het gaat om mensen die ze wel serieus nemen en dat zijn er steeds meer.

Is het niveau in Nederland en Duitsland werkelijk zoveel hoger dan in bijvoorbeeld Scandinavië en de UK?
Wat zijn de parameters om dat aan af te meten?

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:28

fransje23 schreef:
In een krantenartikel over Jumping Amsterdam werd gesproken over 84% letsel in de mond, dat komt uit dit onderzoek.
Maar ook in andere onderzoeken is er altijd sprake van een letsel in de mond. Vaak een lager percentage maar toch verre van 0%.

In datzelfde artikel gaf een dierenarts aan dat er geen enkel paard met schade in de mond zou zijn op Jumping Amsterdam.
Dat is een erg gewaagde uitspraak, die zou ik niet durven doen.

Zeker niet als er paarden zijn uitgeschakeld vanwege de bloed regel en er zeker een paard met een blauwe tong was.

Het is wel belangrijk om hier wat nuances bij te plaatsen;
1 - bij die 'onderzoeken' werd elk miniscuul afwijkinkje in en rond de mond gekwalificeerd als schade. Dus ook een los velletje en ook plekjes die niet door het bit of de ruiter veroorzaakt werden. Een takje in het hooi kan al genoeg zijn om een plekje te geven ergens in de mond, en dat gold dan ook als schade. Er werd ook geen onderscheid gemaakt tussen kleine schades en grotere vormen van afwijkingen, het was ja of nee. De resultaten van een dergelijk onderzoek zijn niet generaliseerbaar en eigenlijk nutteloos.
2 - niet elke keer als een ruiter eruit moet wegens de bloedregel is dat de wijten aan het bit of de ruiter. Het paard dat in de GP dressuur op Jumping eruit moest, had geen bloed door het bit of het gebruik daarvan.
3 - Jumping Amsterdam bedoelt daarmee dat er op het evenement geen paarden beschadigd zijn door gebruik van het bit of bitten.

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:34

Veronica2 schreef:
3 - Jumping Amsterdam bedoelt daarmee dat er op het evenement geen paarden beschadigd zijn door gebruik van het bit of bitten.


Dat is een uitspraak die je niet kunt doen zonder alle deelnemende paarden in de mond te hebben gekeken.
Dus een risicovolle uitspraak!

Denk jij dat het paard van Helgstrand zonder bit ook op de tong zou hebben gebeten?

Je kunt onderzoeken gerust zonder ' schrijven. Er zijn daadwerkelijk goede onderzoeken in diverse disciplines gedaan.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:38

Ik denk dat mond controle, al is het maar steekproefsgewijs, een hele goede zet is.
En dan wel kijken idd waar komt het van.
Is het van het bit mag daar best een gele kaart voor gegeven worden oid.
Is het onherleidbaar waar het van is dan op dat moment geen deelnamee meer, maar geen aantekening.

Ik denk dat de meeste ruiters schrikken als het van het bit komt en dan echt wel maatregelen nemen.
Er zijn er denk ik maar weinig die zullen denken, boeiuh

Wat ik hier of in dat andere topic want zijn beide voor mij gelijk, ook al aangaf, neusriem controle bij elke ruiter. Is zo gebeurt met dat universele ding.
Bij binnen wedstrijden al bij betreden losrijring, buiten gaat dat soms wat moeilijker dus dan bij inkomst ring.
te strak, vertrekken, niet losser maken, nee wegwezen en ook geen 2e proef die dag.
Dan is het geneuzel van aansnoeren zo verdwenen.

Afbeelding

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:40

Cer schreef:
Ik denk dat paardrijdend nederland wat meer behelst dan drie ruiters?
jammer dat dit deze discussie nu overneemt.. Ik denk dat het over het grotere plaatje gaat?


Daar heb je helemaal gelijk in.

Maar op Bokt wordt wel veel (mee) gelezen, ook door jonge, onervaren ruiters en onwetende mensen. Als dan enkele bokkers vaak met bepaalde reacties komen, kan dat als waarheid aangenomen worden als de toon mensen zou aanstaan.

Soms moet het duidelijk zijn dat we samen in een discussie ziet VOOR de paarden en mensen een stapje terug moeten doen en hun verlies moeten nemen als ze gewoon niet alles kunnen en weten.

We weten allemaal niet alles, maar als Bokt een vertegenwoordiging is van paardrijdend Nederland word ik wel bang ja. Dan kom ik wel voor mezelf, onze manier van werken en paarden houden op, zodat we kunnen blijven bestaan als paardenhouders en ruiters.

Ik sta altijd open om te leren en vooral van de paarden zelf. Maar met stug vasthouden aan antieke ideeën of hoe we het ooit hebben geleerd en gedaan, komen we er niet. En Joost weet hoe hard en onredelijk ik ben geweest omdat je netjes deed wat de instructeur zei.

Maar we ontwikkelen en leven nu in 2023.