Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11205
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:27

En HP krijgt er ook nog van langs over zijn optreden in de setting van waar dit topic over gaat:

"Next in, Hans Peter Minderhoud working with long time eyes-on-the-ground for the Gal / Minderhoud team, Nicole Werner. He is riding the bay stallion, Incognito (by the Hotline son, Davino, out of a Vivaldi mare). The bay has been out injured for twelve months coming back. Incognito is short in front, and long behind without any power to carry himself, and he seems very mechanical, there’s no spark, no personality. It’s not particularly Dutch – you can see bad, dominating riding all over the world."

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:29

Maar het is online gewoon een hetze aan het worden (en dan bedoel ik niet bokt, want dat gaat vaak nog wel inhoudelijk over de manier van rijden/voorstellen.)

Maar bv dat er zelfs mensen helemaal los gaan dat het een vreselijke vent is omdat hij een groen/leger outfit aan had bij de clinic en hij daarmee mensen uit de Oekraïne zou kwetsen.

Het maakt niet uit wat hij doet lijkt het, op alles wordt hij aangevallen en af gebrand.

fransje23

Berichten: 15410
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:29

Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind!
Dit topic is toevallig over Edward Gal maar ik denk dat er over het bloed bij het paard van Helgstrand of de blauwe tong bij het paard van Kittel ook gerust een topic vol geschreven kan worden.

Deze mensen horen schijnbaar tot de top van de wereld. Die hebben een voorbeeldrol, Miep van de hoek die een B-, proef rijdt niet.
Overigens wordt er daar ook genoeg over geschreven.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:30

c_alsemgeest schreef:
Maar het is online gewoon een hetze aan het worden (en dan bedoel ik niet bokt, want dat gaat vaak nog wel inhoudelijk over de manier van rijden/voorstellen.)

Maar bv dat er zelfs mensen helemaal los gaan dat het een vreselijke vent is omdat hij een groen/leger outfit aan had bij de clinic en hij daarmee mensen uit de Oekraïne zou kwetsen.

Het maakt niet uit wat hij doet lijkt het, op alles wordt hij aangevallen en af gebrand.

oh, ja zoiets gaat wel erg ver allemaal.....heeft idd niets met het rijden te maken.
Zo kun je idd altijd wel wat verzinnen.

prompter

Berichten: 11205
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:32

Iets zeggen over een outfit is belachelijk. Maar het lijkt alsof het publiek ineens denkt "nee dit willen we niet meer", en er zijn ook andere voorbeelden te vinden tegenwoordig. Voor mij heeft de hele generatie rollkür mijn plezier in dressuurwedstrijden weg genomen, ik wilde er jarenlang niet meer naar kijken, maar de laatste tijd zijn er weer mooie voorbeelden te zien gelukkig :)

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:38

prompter schreef:
Iets zeggen over een outfit is belachelijk. Maar het lijkt alsof het publiek ineens denkt "nee dit willen we niet meer", en er zijn ook andere voorbeelden te vinden tegenwoordig. Voor mij heeft de hele generatie rollkür mijn plezier in dressuurwedstrijden weg genomen, ik wilde er jarenlang niet meer naar kijken, maar de laatste tijd zijn er weer mooie voorbeelden te zien gelukkig :)

eens

Ik vond vroeger dressuur magisch, prachtig.
Maar dat gevoel ben ik op een gegeven moment in het Sjef trek maar raak tijdperk verloren.
Keek eens een stukje en was weer klaar voor een poos, kon er niet naar kijken.
En zei je er wat van kreeg een paar medestanders, maar de rest zou je nog niet niet gekielhaald hebben, want ze verafgoden de nieuwe ruiters.
Ik ben zo blij wat ik nu lees.

Ja vind het echt wel sneu voor die man, want denk ook echt dat hij wel het beste voor heeft met zijn rijden.
Maar ergens ook een plaat voor de kop heeft, want anders werd er niet zo rond gereden.
Juist hier zonder wedstrijd had hij mooi kunnen laten zien hoe je een gespannen paard fijn over de rug naar ontspanning en een volgende hand had kunnen rijden. En zaten er dan stukjes tussen die niet fijn gingen was dat niet eens erg geweest, want ja dat is paardrijden. En was daar niet over gevallen.
Mooie oefening voor het paard, mooi voor ons klootjesvolk om te zien.
Maar helaas....

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:47

DuoPenotti schreef:
prompter schreef:
Iets zeggen over een outfit is belachelijk. Maar het lijkt alsof het publiek ineens denkt "nee dit willen we niet meer", en er zijn ook andere voorbeelden te vinden tegenwoordig. Voor mij heeft de hele generatie rollkür mijn plezier in dressuurwedstrijden weg genomen, ik wilde er jarenlang niet meer naar kijken, maar de laatste tijd zijn er weer mooie voorbeelden te zien gelukkig :)

eens

Ik vond vroeger dressuur magisch, prachtig.
Maar dat gevoel ben ik op een gegeven moment in het Sjef trek maar raak tijdperk verloren.
Keek eens een stukje en was weer klaar voor een poos, kon er niet naar kijken.
En zei je er wat van kreeg een paar medestanders, maar de rest zou je nog niet niet gekielhaald hebben, want ze verafgoden de nieuwe ruiters.
Ik ben zo blij wat ik nu lees.

Ja vind het echt wel sneu voor die man, want denk ook echt dat hij wel het beste voor heeft met zijn rijden.
Maar ergens ook een plaat voor de kop heeft, want anders werd er niet zo rond gereden.
Juist hier zonder wedstrijd had hij mooi kunnen laten zien hoe je een gespannen paard fijn over de rug naar ontspanning en een volgende hand had kunnen rijden. En zaten er dan stukjes tussen die niet fijn gingen was dat niet eens erg geweest, want ja dat is paardrijden. En was daar niet over gevallen.
Mooie oefening voor het paard, mooi voor ons klootjesvolk om te zien.
Maar helaas....



En van te voren zeiden ze nog dat het zo'n mooie oefening voor het paard was...

Dat stuk wat wordt aangehaald kon ik me voor een groot deel in vinden, maar ik vond wel dat hij de nuance mistte. Hij had er goed onderzoek naar gedaan, maar Rieky's naam staat er wel elke keer verkeerd in. Ja Hermes heeft spanning, maar er zit een wereld van verschil in hoe zij met spanning bij het paard omgaat en hoe Edward daarmee omgaat. Dat was bij de clinics heel duidelijk zichtbaar en misschien is dat ook wel de reden dat er nu zo'n grote "ophef" is, dat meer mensen verschil hebben gezien die dat bij een wedstrijd niet zouden zien?

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:56

Cheytjuh schreef:
Ja maar constant door hakken en zeuren op een bepaald persoon is toch gewoon zo lekker makkelijk voor de mensjes achter hun pc/mobiel
Na het lezen van dit topic snap ik wel dat deze man gestopt is met de wedstrijden en dan zie ik alleen het gespui van de boktmensen nog maar. Laat staan van de hele wereld.

Als iedereen zijn rijden/omgang met paarden zo onder een vergrootglas werd gelegd als dat van onze topruiters, en er in elk stalletje in Nederland eens goed achter gesloten deuren werd gekeken, dan is er overal een hoop te verbeteren en naar jezelf te kijken denk ik dan maar

Want? Die man is járenlang, jarenlang de hemel in geprezen. Hij kón niets fout doen volgens de dressuurpolitie op Bokt. Anky werd met de grond gelijk gemaakt want LDR, maar Edward, die nota bene op dezelfde manier reed, kón het niet verkeerd doen. Totilas was perfect en er waren maar een paar die er doorheen prikten en die kregen ook een bak zooi over zich heen.

Ik ben oprecht blij dat mensen nu inzien dat dit gewoon niet oké was, dat er nu een ander geluid klinkt en dat er nu iig op topniveau veel beter wordt gereden. En er is zéker ruimte voor verbetering in de basis, maar ik loop al een redelijk tijdje mee inmiddels en als ik zie wat er in 10 jaar al veranderd is, is dat best heel veel.

Overigens ligt mijn omgang met paarden (en straks waarschijnlijk het rijden ook) hier op bokt ook onder een vergrootglas en daar heb ik geen enkel probleem mee. Ik laat ook de mindere stukken zien, je ziet de fijne stukken, de stukken die lastig zijn, de stukken waar ik niet trots op ben, maar ook waar ik heel blij mee ben.
En je mag gerust bij mij komen kijken hoor. Overigens geen gesloten deuren hier, ik heb slechts een buitenbaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:03

c_alsemgeest schreef:
Maar het is online gewoon een hetze aan het worden (en dan bedoel ik niet bokt, want dat gaat vaak nog wel inhoudelijk over de manier van rijden/voorstellen.)

Maar bv dat er zelfs mensen helemaal los gaan dat het een vreselijke vent is omdat hij een groen/leger outfit aan had bij de clinic en hij daarmee mensen uit de Oekraïne zou kwetsen.

Het maakt niet uit wat hij doet lijkt het, op alles wordt hij aangevallen en af gebrand.


Nee dat op de persoon spelen en afkraken slaat nergens op, heeft er ook niks mee te maken.
Maar vind jij dan niet dat er iets fout gaat met de manier hoe hij (en anderen) de paarden voorstellen op concours en hier in de clinic? Volgens mij heeft hij talent genoeg om de paarden op een vriendelijker manier voor te stellen. Maar zolang dit blijft scoren en bejubeld wordt, verandert er niks. En ik vond het eerlijk niet fijn om naar (in dit geval) het filmpje van de clinic te kijken; het dier liep met de kin op de borst en kon geen kant op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41726
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:06

Popstra schreef:
Popstra schreef:
Ik zag dit stuk over de Nederlandse dressuur

https://www.facebook.com/story.php?stor ... YeddNHhGcl



Als jullie nu dit stuk eens lezen dan krijgen jullie er wellicht ook een beetje andere kijk op dan constant te blijven door hakken op hoe slecht hij zijn paarden reed..

Dat heb ik gedaan, en dat hele stuk is bepaald geen positief verhaal over de Nederlandse dressuur toen en nu.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:06

n.a.v. ophef over kleding EG :

Ik vraag me wel eens af in hoeverre ze nog vrij zijn om te dragen wat ze zelf willen of bepaald de sponsor want er gedragen gaat worden, want die heeft op zo'n avond een winkel vol

dat kan zelfs voor Glock zijn die reclame maakt voor zijn firma

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:33

mce schreef:
n.a.v. ophef over kleding EG :

Ik vraag me wel eens af in hoeverre ze nog vrij zijn om te dragen wat ze zelf willen of bepaald de sponsor want er gedragen gaat worden, want die heeft op zo'n avond een winkel vol

dat kan zelfs voor Glock zijn die reclame maakt voor zijn firma

xPabloBokt schreef:
Wat ik nu bij de laatste filmpjes bij Gal zie is een veel te lange teugel, een ruiter die steun zoekt bij deze teugel (wat dus per definitie niet werkt) en daardoor zijn handen vastzet op zijn bovenbenen. Nu heb ik Gal altijd al veel te strak in zijn bovenlijf en met name de handen gevonden en hij rijdt zijn paarden veel te kort. Ik vind het niet vek dat ze loperig worden als ze eindelijk wat ruimte krijgen.

Ik zie hem ook niet graag rijden. Geef mij maar Ingrid Klimke bijvoorbeeld.


Ik doelde indd puur op Gal z'n handen. Bij Toot zat er niet zo'n haakse hoek in Gal z'n ellebogen.

Ik zeg nergens dat hij Toot vriendelijk reed of zo.
Bij dat paard op het filmpje zag je ook dat paard een beetje lucht kreeg en meteen in een paniek/vlucht stand schoot.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:37

Avalanche schreef:
Cheytjuh schreef:
Ja maar constant door hakken en zeuren op een bepaald persoon is toch gewoon zo lekker makkelijk voor de mensjes achter hun pc/mobiel
Na het lezen van dit topic snap ik wel dat deze man gestopt is met de wedstrijden en dan zie ik alleen het gespui van de boktmensen nog maar. Laat staan van de hele wereld.

Als iedereen zijn rijden/omgang met paarden zo onder een vergrootglas werd gelegd als dat van onze topruiters, en er in elk stalletje in Nederland eens goed achter gesloten deuren werd gekeken, dan is er overal een hoop te verbeteren en naar jezelf te kijken denk ik dan maar

Want? Die man is járenlang, jarenlang de hemel in geprezen. Hij kón niets fout doen volgens de dressuurpolitie op Bokt. Anky werd met de grond gelijk gemaakt want LDR, maar Edward, die nota bene op dezelfde manier reed, kón het niet verkeerd doen. Totilas was perfect en er waren maar een paar die er doorheen prikten en die kregen ook een bak zooi over zich heen.

Ik ben oprecht blij dat mensen nu inzien dat dit gewoon niet oké was, dat er nu een ander geluid klinkt en dat er nu iig op topniveau veel beter wordt gereden. En er is zéker ruimte voor verbetering in de basis, maar ik loop al een redelijk tijdje mee inmiddels en als ik zie wat er in 10 jaar al veranderd is, is dat best heel veel.


Dat is niet mijn ervaring, kritiek op het rijden van Edward begon al voor Totilas..met de hengsten in de hengstencompetitie. (Tolando, United etc. die allemaal als voorbeenzwaaiers werden voorgesteld door de manier van rijden).

Overigens was ik erbij toen hij doorbrak op Lingh en reed ik daar dagelijks bij hem in de bak en heb ik hem nooit een paard slecht zien behandelen. Toen Lingh verkocht werd, werd Gribaldi zijn eerste paard en Grib had niet zo'n goede piaffe en daar is toen inderdaad teveel druk opgezet waardoor hij is gaan staken. Heel jammer want verder waren ze een mooie combinatie.
Ik vind nog steeds dat hij meer gevoel in zijn pink heeft dan vele andere ruiters in hun hele lichaam maar ik heb wel het idee dat het rijden de laatste jaren achteruit is gegaan doordat hij zo vast zit in zijn eigen systeem. En dat vind ik zonde voor zowel de ruiter als de paarden, want talent is er genoeg.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:39

Het feit dat meerdere paarden onder hem gewoon stoppen met lopen wil toch wel zeggen dat je iets niet bepaald goed doet, laat dat duidelijk zijn.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:40

c_alsemgeest schreef:
Maar het is online gewoon een hetze aan het worden (en dan bedoel ik niet bokt, want dat gaat vaak nog wel inhoudelijk over de manier van rijden/voorstellen.)

Maar bv dat er zelfs mensen helemaal los gaan dat het een vreselijke vent is omdat hij een groen/leger outfit aan had bij de clinic en hij daarmee mensen uit de Oekraïne zou kwetsen.

Het maakt niet uit wat hij doet lijkt het, op alles wordt hij aangevallen en af gebrand.


Dat vind ik ook verschrikkelijk, iemand zo de grond in boren.

Ook heel erg onnodig, een hetze is ook absoluut niet helpend.

Het is een hartstikke aardige en symphatieke vent.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:47

Earth schreef:
Het feit dat meerdere paarden onder hem gewoon stoppen met lopen wil toch wel zeggen dat je iets niet bepaald goed doet, laat dat duidelijk zijn.


Daar ben ik het geheel mee eens, en ik denk dat dit veroorzaakt wordt door het "op druk" rijden en te snel, teveel willen, forceren ipv een paard de tijd geven. Dus het systeem wat hij gebruikt om te rijden, buigen of barsten. Daarom vind ik dat ook een verschrikkelijk iets.

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:56

Earth schreef:
Het feit dat meerdere paarden onder hem gewoon stoppen met lopen wil toch wel zeggen dat je iets niet bepaald goed doet, laat dat duidelijk zijn.

Dit. De bedoeling van dressuur is nog altijd dat het paard er beter van wordt toch, niet stopt met lopen......

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:00

Elisa2 schreef:
Earth schreef:
Het feit dat meerdere paarden onder hem gewoon stoppen met lopen wil toch wel zeggen dat je iets niet bepaald goed doet, laat dat duidelijk zijn.


Daar ben ik het geheel mee eens, en ik denk dat dit veroorzaakt wordt door het "op druk" rijden en te snel, teveel willen, forceren ipv een paard de tijd geven. Dus het systeem wat hij gebruikt om te rijden, buigen of barsten. Daarom vind ik dat ook een verschrikkelijk iets.


Ja en de paarden die wel doorliepen zoals Totilas lopen zich dan gewoon kapot. Dat is toch eigenlijk bizar he? En dan zeuren dat je zoveel kritiek krijgt op je rijden, dat is dan toch geheel terecht! Je sloopt paarden, dat heeft niks maar dan ook niks te maken met happy atletes als paarden.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:19

Maar hoezo zou Totilas kapot gereden zijn? Hij liep tot op hoge leeftijd nog onder Ann Kathrin.

De paarden die echt kapot gereden zijn die konden niet meer goed gereden worden ohz hoor.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:25

Elisa2 schreef:
Bij Rath werden de bewegingen ongelijk en begon hij onregelmatig te lopen, ik denk omdat er minder druk op stond. Overigens is Totilas tot zijn overlijden nog gewoon dagelijks gereden door de moeder van Rath en die filmpjes zag ik ook liever. Meer lengte in het lichaam, minder spektakel maar nog steeds een extreem talentvol paard.

werden? Iets wat al is kan het niet meer worden.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:26

Nou Rath werd de ring uitgestuurd en Gal niet...

996981
Berichten: 9811
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:28

Earth schreef:
Ja en de paarden die wel doorliepen zoals Totilas lopen zich dan gewoon kapot. Dat is toch eigenlijk bizar he? En dan zeuren dat je zoveel kritiek krijgt op je rijden, dat is dan toch geheel terecht! Je sloopt paarden, dat heeft niks maar dan ook niks te maken met happy atletes als paarden.

Ieder paard gaat op een gegeven moment kapot hè? Kijk voor de lol even hier op dit forum hoeveel topics er zijn over bijvoorbeeld artrose. Die paarden worden veelal niet gevraagd te presenteren op (sub) topniveau. Integendeel. Slijtage treedt op. Altijd. Ook bij mensen. Zelfs als deze niet aan sport gedaan hebben.

Daarnaast is het heel moeilijk aan te tonen of bepaalde blessures (en over welke hebben we het dan precies bij bijvoorbeeld een Totilas) daadwerkelijk door (de manier van) rijden komen of dat een paard dergelijke blessures ook had gekregen zonder, of met andere belasting.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:28

Elisa2 schreef:
Maar hoezo zou Totilas kapot gereden zijn? Hij liep tot op hoge leeftijd nog onder Ann Kathrin.

De paarden die echt kapot gereden zijn die konden niet meer goed gereden worden ohz hoor.



20 jaar is niet "op hoge leeftijd", vraag is alleen wat als ...........................daar krijgen we geen antwoordt op
Laatst bijgewerkt door mce op 01-02-23 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16131
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:29

Elisa2 schreef:
Maar hoezo zou Totilas kapot gereden zijn? Hij liep tot op hoge leeftijd nog onder Ann Kathrin.

De paarden die echt kapot gereden zijn die konden niet meer goed gereden worden ohz hoor.


Na de koop in 2010 kampte de zwarte hengst met meerdere blessures, pauzes en andere tegenslagen. Met de huidige gewrichtsontsteking in zijn linkerachterhoef breekt er opnieuw een blessuretijd van enkele maanden aan. “Totilas is kwetsbaar, zonder twijfel”, aldus Schockemöhle. “Het welzijn van het paard staat voorop. Het heeft geen zin om terug te komen en dan vijfde te worden. Daar is niemand mee geholpen.”

https://www.horses.nl/algemeen/sportcar ... ten-einde/

Een paard wat meerdere blessures heeft, achter elkaar, al geblesseerd was toen hij verkocht was, steeds even gereden wordt en dan weer geblesseerd raakt is gewoon stuk.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:32

Ja dat klopt, dat gebeurde na de verkoop toen hij moest gaan presteren onder Rath en enorm veel begon te dekken. Maar hij is daar gewoon van hersteld, heeft later nog gepresteerd met Rath en is doorgereden tot zijn dood.

United is kapot gereden, die had zo'n hals/ nekblessure dat ie nooit meer fatsoenlijk onder het zadel kon. Gribaldi, Undercover en Sandreo zijn mentaal geknakt.