Advies: voorbrengers bescherm je schedel!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Advies: voorbrengers bescherm je schedel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 19:47

NRPS
Algemeen

Afbeelding
Een voorbrenger stelt de NRPS-hengst Duncan op. Foto: Sandra Nieuwendijk

Over het algemeen loopt het voorbrengen van een hengst vaak wel goed af, maar na enkele recente ongelukken komen we er niet meer onderuit: de helm op het hoofd van de voorbrengers van jonge hengsten op de Hengstenkeuring.

Verschillende stamboeken onder andere in Nederland, Duitsland en Denemarken hebben al het advies gegeven of de veiligheidshelm zelfs al verplicht gesteld.

Het gaat hierbij om diegene die de hengst vasthoudt in de keuringsbaan, niet de aanjager. Het bestuur is van mening dat ook op de NRPS hengstenkeuring (16-17 februari a.s.) veiligheid van mens en dier een belangrijk punt van aandacht is. Dit geldt niet alleen voor het dragen van een helm, maar te denken valt ook aan looplijnen, aantal hengsten in de baan et cetera.

Het Algemeen Bestuur heeft ervoor gekozen om deze hengstenkeuring nog het advies te geven een helm te dragen. Een verplichting hiervan wordt voorgelegd aan de leden, en komt in mei op de agenda van de ledenraadsvergadering te staan.

Horsepride

Re: Advies: voorbrengers bescherm je schedel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:44

In plaats naar een beschermmiddel te grijpen kan dat soort dingen voorkomen worden door echt meer met je paarden te oefenen en ook goed te kijken van loopt het paard omdat het weet wat de bedoeling is, of is het angst. Want in laatse geval wordt het idd gevaarlijk en is het vragen om ongelukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:52

Horsepride schreef:
In plaats naar een beschermmiddel te grijpen kan dat soort dingen voorkomen worden door echt meer met je paarden te oefenen en ook goed te kijken van loopt het paard omdat het weet wat de bedoeling is, of is het angst. Want in laatse geval wordt het idd gevaarlijk en is het vragen om ongelukken.
Of het paard - jonge hengsten - zit gewoon vol bravoure, al dan niet omdat ze in een heel drukke omgeving zijn met veel prikkels. Het zijn niet bepaald Blacky de 25-jarige manegepony, en of je nu wel of niet oefent, het blijft een drukke omgeving en dat zal van invloed zijn op hoe de paarden erop reageren. Succes trouwens ook met oefenen op muziek, een omroeper en veel publiek - die staan bij ons ook niet wekelijks naast de bak.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:02

Elke cap is mooier dan hersenletsel; ook met een goed getraind paard (nog naast de beperkingen die Mkango bij die training noemt) kan uithalen. Lijkt me een prima voorstel en verplichting, uiteindelijk vindt men het normaal :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:11

Ik heb enige ervaring met opgewonden, stijgerende paarden en ik was altijd weer blij om te merken dat de lead. posities en de 'wand' (""toverstaf"") van Linda Tellington de situatie netjes oplosten.

Accoord, dat waren geen driejarige hengsten in een hoempapa omgeving.
(Het 'advies' ergens op bokt om een stijgerend dier zijwaarts om te trekken ben ik ook nog niet vergeten.)

Doe dus maar een harde bol op.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 08:47

Ik heb een keer een hoef (met ijzer!) op mijn hoofd gehad ja :D. Op 2e kerstdag zat ik bij de huisartsenpost om de wond te laten hechten. Het viel alles mee, en het was het gevolg van schrikken van het paard, die zich in de lucht omdraaide en landde waar ik toevallig stond (ik hield het dier niet eens vast). Maar met driejarige hengsten in een drukke omgeving lijkt het me geen kwaad kunnen om je hoofd te beschermen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:34

Heel wat hengsten voorgebracht in mn leven en het begint bij training thuis!
Steeds vaker worden jonge hengsten snel even uit de klei getrokken en in een paar weken zg klaargestoomd voor de keuring. Dat gaat zo niet indien je een brutale overmoedige jonge hengst hebt.

Alles is te trainen, muziek, vreemde dingen, met andere paarden en zelfs fanfare bands. Moet je er. Wel moeite voor doen. Regel dat je ergens kan oefenen met gekke dingen. Maar veel hengstenhouders zien snel geld. Ff testen of het dier goed genoeg is. Zo niet afvoeren. Dat zie je terug tijdens de hengstenkeuring.

Opvoeden doe je thuis.

Die betutteling dat we ons bij ieder ding maar in bubbeltjesfolie moeten wikkelen ben ik wel een beetje klaar mee. Paardensport en zeker met hengsten zijn gewoon een gevaarlijke bezigheid. Mensen die zich daar niet van bewust zijn maken de grootste ongelukken. Hengsten die zich niet gedragen in ring gelijk uitsluiten van de keuring. Daarmee gaan fokkers vanzelf beter opvoeden en wellicht beter selecteren op karakater.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:45

Ik wist zeker dat we deze discussie al eens gevoerd hadden. Dus effe gezocht voor de liefhebbers:

[VN] Cap verplicht voor voorbrengers Hannoveraner Verband

Vind persoonlijk een paar ongeschonden hersens belangrijk dan afgeven op 'de betutteling' (ik denk dat mensen te weinig kennis hebben van de gevolgen van hersenletsel), maar ga vooral je gang.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:15

Ik vindt het een goede ontwikkeling. Paarden blijven nu eenmaal onbetrouwbare wezens hoe braaf en goed getraind ze ook zijn. Een vriendin van mij heeft ooit een tik van een veulen op haar hoofd gehad. Ze is nooit meer 100 % gezond geworden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:42

@Miereneter helemaal met je eens. Je hebt niet altijd alles zelf in de hand ook al oefen je nog zoveel met zo'n paard. En het is ook echt niet zo dat de paarden niet worden opgeleid voor zo'n keuring. Maar 1 van de taken van een voorbrenger is wel het paard zo expressief mogelijk te laten zien. Met de huidige paarden met veel knieactie waarbij de hoeven soms tot hun neus (of hoger) komen ligt de kans van een ongelukkige schop tegen het hoofd van de voorbrenger op de loer.

Dit geldt overigens ook voor longeren. Nadat bij ons op stal een stalgenote bewusteloos in de longeerring gevonden werd met ineengeslagen gezicht en ze beademd moest worden en met de ambu helikopter is afgevoerd (gelukkig overleefd door snel ingrijpen van stalmedewerkers) zetten we ook maar liever een cap op bij het longeren. Better safe than sorry. Het hoeft geen gerichte uithaal te zijn maar soms is het gewoon een jolige boksessie. En het hoeft maar 1 x fout te gaan.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:05

Ik heb vorig jaar een trap van m'n veulen gehad op de NRPS keuring. Hij is super netjes opgevoed, is heel braaf en ben nooit bang geweest dat ie naar me uit zou halen.
Maar door drukte van de keuring, het lang wachten en stil moeten staan maakte hem druk, baldadig en onrustig. En in een onbewaakt ogenblik steigerde hij, draaide en bokte met een trap achteruit. En daar stond ik... Absoluut geen gerichte trap, maar hij kwam wel aan.
Twee dagen ziekenhuis met zwaar gekneusde ribben en een bloeding in m'n lever. Na 5 maanden heb ik nog steeds last van m'n ribben.
Op een volgende keuring zal ik sowieso beter opletten, maar ga er zeker over denken een bodyprotector te dragen.
Ook als je paard nog zo braaf is en netjes opgevoed, zo'n entourage van een keuring geeft altijd stress, en zeker bij die jonge paarden/hengsten.
Gewoon een cap op, waarom moeilijk doen??

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:53

Het lijkt mij voor de aanjager eigenlijk nog belangrijker. Die loopt meestal achter 't paard. De k dat die eerder een klap te pakken heeft

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:58

Rivendell schreef:
Het lijkt mij voor de aanjager eigenlijk nog belangrijker. Die loopt meestal achter 't paard. De k dat die eerder een klap te pakken heeft

Moah, die lopen vaak toch op een paar meter afstand, dus lijkt me niet. Misschien op het straatje wel, maar ik denk dat je dan als voorbrenger eerder een hengst in je nek hebt dan een vliegend achterbeen.

Ik heb een keer een welshveulen letterlijk op mn hoofd gehad. Die steigerde en sprong letterlijk tegen me aan en landde met zijn beide hoeven op mijn hoofd, daarna gleed hij naar beneden en hing ie aan mn schouders. Behalve schrik heb ik er gelukkig weinig aan over gehouden omdat het een klein beestje was maar sindsdien ben ik wel wat voorzichtiger met jonge paarden. En ik raad het niemand aan, een paar hoeven op je hoofd :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:14

Setteli schreef:
Ik heb vorig jaar een trap van m'n veulen gehad op de NRPS keuring. Hij is super netjes opgevoed, is heel braaf en ben nooit bang geweest dat ie naar me uit zou halen.
Maar door drukte van de keuring, het lang wachten en stil moeten staan maakte hem druk, baldadig en onrustig. En in een onbewaakt ogenblik steigerde hij, draaide en bokte met een trap achteruit. En daar stond ik... Absoluut geen gerichte trap, maar hij kwam wel aan.
Twee dagen ziekenhuis met zwaar gekneusde ribben en een bloeding in m'n lever. Na 5 maanden heb ik nog steeds last van m'n ribben.
Op een volgende keuring zal ik sowieso beter opletten, maar ga er zeker over denken een bodyprotector te dragen.
Ook als je paard nog zo braaf is en netjes opgevoed, zo'n entourage van een keuring geeft altijd stress, en zeker bij die jonge paarden/hengsten.

Zo die is zeker aangekomen zeg!
Ik dacht er vroeger ook niet zo over na, eerlijk gezegd. Maar als je dat dan een keer bij een ander gezien hebt of zelf meegemaakt dan verandert dat wel.
Mijn dochter heeft ook een keer met longeren een trap gehad of een knie o.i.d. Ze weet niet eens meer zelf wat er gebeurd was, ze was naar eigen zeggen even weg en kwam bij in de longeerbaan. Resultaat was een flink blauw oog. Gelukkig niet erger.
Ik kom uit de tijd waar niet eens met cap werd gereden. Maar ook een keer iets gezien met een ander die van haar uberbrave paard viel, doordat een paard waar iemand net vanaf gevallen was in paniek door de baan ging met het zadel onder zn buik en tegen haar en haar paard opbotste. Daardoor viel zij eraf, kwam tussen de paarden terecht en kreeg ze ook een trap tegen haar hoofd resulterend in een schedelfractuur en blijvende doofheid aan 1 kant. Het blijft levende have en een ander heb je al helemaal niet in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:28

Ik ken ook nog wel mensen van de oude stempel die dat ook maar voor watjes vonden, rijden met cap. Idem met mensen die zeggen 'in onze tijd reden we renpaarden zonder bodyprotector.' Ja, en daarom loop je nu op je 45ste 24/7 met pijn vanwege alle slecht geheelde botbreuken. :+ Over 10 jaar is de cap bij voorbrengers waarschijnlijk ook zo ingeburgerd dat we er niet eens meer over nadenken.

Hier hoor je volgens de BHS-voorschriften zelfs altijd een cap op te hebben als je met paarden bezig bent, ook als je alleen maar staat te poetsen. Nu vind ik dat ook wel weer het andere uiterste en zie je dat ook wel steeds minder, maar mensen zetten hier wel sneller hun cap op dan in Nederland als een paard bijvoorbeeld een beetje onberekenbaar is of als ze longeren.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:42

Babootje schreef:
Setteli schreef:

Zo die is zeker aangekomen zeg!
Ik dacht er vroeger ook niet zo over na, eerlijk gezegd. Maar als je dat dan een keer bij een ander gezien hebt of zelf meegemaakt dan verandert dat wel.
Mijn dochter heeft ook een keer met longeren een trap gehad of een knie o.i.d. Ze weet niet eens meer zelf wat er gebeurd was, ze was naar eigen zeggen even weg en kwam bij in de longeerbaan. Resultaat was een flink blauw oog. Gelukkig niet erger.
Ik kom uit de tijd waar niet eens met cap werd gereden. Maar ook een keer iets gezien met een ander die van haar uberbrave paard viel, doordat een paard waar iemand net vanaf gevallen was in paniek door de baan ging met het zadel onder zn buik en tegen haar en haar paard opbotste. Daardoor viel zij eraf, kwam tussen de paarden terecht en kreeg ze ook een trap tegen haar hoofd resulterend in een schedelfractuur en blijvende doofheid aan 1 kant. Het blijft levende have en een ander heb je al helemaal niet in de hand.

Ik kom ook uit de tijd van geen cap dragen met rijden :o . Want dat stond wel stoer/niet zo warm/wat voor reden dan ook. Ben 25 jaar geleden ook een keer lelijk gevallen, zonder schuld van paard of derden. Sindsdien altijd een cap op.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 00:48

Horsepride schreef:

Ik vind dat een beetje hetzelfde als gordels in de auto. Je kunt ook gewoon opletten en geen botsingen maken, dan heb je dat ding ook niet nodig.

Of de rem, remmen is angst.

Wat is er mis met jezelf beschermen als er risicos zijn en de kans op blijvende of dodelijk letsel is?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 07:19

En het is ook een kwestie van en-en: je moet je paard goed trainen én het is verstandig je hoofd te beschermen. Natuurlijk hoeven we niet in bubbelplastic. Ik denk zelf na over wat ik echt heel belangrijk vind om te beschermen, en waar ik wel risico's mee neem. Een gebroken rib, bijvoorbeeld, heel pijnlijk, maar dat risico neem ik. Dus ik draag geen bodyprotector. Mijn hersenen: no way, die cap gaat op. Nogmaals: de gevolgen van hersenletsel zijn niet fraai. En inderdaad: je kunt niet alles voorkomen, net als in de auto, dat moet je ook niet willen, maar ik draag toch mijn gordel.

Iedereen mag van mij die keuze maken hoor, maar sneren op advies een cap te dragen in risicovolle situaties, is niet heel slim (naar mijn niet zo bescheiden mening).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:41

Mee eens, het is gewoon zo met paarden dat het 9 vd 10 keer goed gaat..maar als het mis gaat is het ook vaak goed mis.

Ik zie het heel vaak met voorbrengen maar "net" goed gaan, zeker met die jonge hengsten die vol testosteron zitten en keer steigeren en uithalen met hun voorbenen.