Pony op terras in Den Bosch blijkt van CDA-raadslid: Kwajongensstreek

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Pony op terras in Den Bosch blijkt van CDA-raadslid: Kwajongensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-23 09:39

Omroep Brabant/Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet Chrisje. Foto: daffodilsx319_plz/Flickr


Er staat een paard in de gang, zong André van Duin in de jaren tachtig, maar bij het Bossche Grand Café Carras in het centrum van Den Bosch stond maandagavond een pony op het terras. Het dier was vastgebonden aan een tafelpoot en achtergelaten door twee stomdronken mannen.

Bedrijfsleider Kayleigh Tijl van het Grand Café in de Karrenstraat wist niet wat ze zag. "Rond half vijf kwamen er twee heren binnen die wat wilden eten aan de bar. Op een gegeven moment vroegen ze of ze iets van brood konden krijgen voor Chrisje. Ik wist niet wie Chrisje was, totdat ik buiten kwam en er een pony op mijn terras stond."

"Ik dacht echt even, ik word in de maling genomen", zegt Tijl. "Toen liep ik naar binnen en vroeg, 'menen jullie oprecht dat jullie een pony hebben meegenomen in de stad'? Ja hoor, Chrisje ging volgens die mannen overal mee naartoe, ze vonden dat heel normaal."

Hoe de mannen aan de pony zijn gekomen, is nog een raadsel. "Er doen meerdere geruchten de ronde, maar ik denk uiteindelijk toch dat die ergens vandaan is gehaald, want ik kan mij niet voorstellen dat iemand zomaar een pony meegeeft aan twee jongens die redelijk beschonken zijn", vermoedt de bedrijfsleider.

Het dier stond van half vijf 's middags tot negen uur 's avonds op het terras en kwam niets tekort, volgens Tijl: "Chrisje had het in ieder geval niet zwaar hier, want hij kreeg genoeg aandacht van alle voorbijgangers. Wij hebben zelf wortels gegeven en een dekentje over Chrisje gelegd, want het was best wel regenachtig weer. Gelukkig is ze best wel verwend in de tijd dat ze hier heeft gestaan."

De telefoon bij het Grand Café staat woensdag roodgloeiend van mensen die alles willen weten over de pony. Tijl vindt het wel leuk, maar hoopt toch dat het de laatste keer is dat er een pony op haar terras heeft gestaan. "Aan de ene kant kan ik er wel om lachen, aan de andere kant vind ik het toch heel zielig wat ze met het paardje hebben gedaan."

Uiteindelijk is het dier opgehaald door de dierenambulance. De dronken mannen wilden de pony meenemen, maar dat mocht niet omdat ze niet konden bewijzen dat het hun dier was. Tijl denkt dat de pony gewoon ergens door de mannen is meegenomen. "De pony had wel een chip, maar die was niet geregistreerd, daardoor konden we de eigenaar niet terugvinden. Ik hoop dat met onze oproep op Facebook en alle publiciteit eromheen, Chrisje snel terug kan naar waar hij vandaan komt."

Volgens de laatste berichten maakt pony Chrisje het goed, maar is de rechtmatige eigenaar nog niet bekend.

Naar nu blijkt is het achterlaten van de pony op het terras een kwajongensstreek.

Een van de dronken mannen die maandagavond een pony achterlieten op het terras in Den Bosch, is het CDA-raadslid Sjors Pardoel van de gemeente Maasdriel. Dat bevestigt fractievoorzitter Robert van Dijk. "Wat ze hebben gedaan, is een kwajongensstreek. Maar het is wel erg ongepast voor iemand die in de gemeenteraad zit", vertelt Van Dijk in een eerste reactie.

De voorzitter gaat in beraad met de fractie om te kijken of Pardoel raadslid kan blijven of niet. "Ik kan niet inschatten wat daar de uitkomst van is, daarover gaan we in overleg."

Het dier, met de naam 'Chrisje', werd vastgebonden op een terras in Den Bosch, terwijl Pardoel en zijn vriend het restaurant in doken. Het dier stond van half vijf 's middags tot negen uur 's avonds op het terras maar kwam niets tekort, vertelde de eigenaresse van het terras eerder tegen Omroep Brabant.

Volgens Van Dijk is er niks strafbaars gebeurd en de pony schijnt volgens hem weer terug te zijn bij de eigenaar. "Het beestje stond er ook goed bij en heeft verder geen verwondingen opgelopen. Als er wel sprake is van strafbare feiten, dan wordt het niet getolereerd."

'Geintje'
Volgens Van Dijk is het dier niet gestolen en hebben de mannen de pony 'als geintje' gekocht. Vervolgens zijn ze ermee aan de wandel gegaan. Maandagavond zijn ze in een café beland en is het dier op het terras achtergelaten. Ondertussen kreeg de pony te drinken. "Maar toen ze naar huis wilden, konden ze niet aantonen dat het dier van hun was. Dus kregen ze 'm niet mee."

Hij noemt de actie van Pardoel ongepast maar vindt het ook niet helemaal ondenkbaar op die leeftijd. "Sjors is begin twintig. We wilden graag jong elan binnenhalen en dat is Sjors. Hij is enthousiast en leergierig maar dan moet hij dit soort dingen wel achterwege laten."

Pardoel is zelf niet bereikbaar voor commentaar. Hij heeft van de CDA-voorzitter het advies gekregen om nu even niemand te woord te staan. "Dat lijkt me nu het meest verstandige voor iedereen."

De politie laat weten dat ze samen met het Openbaar Ministerie onderzoekt of er sprake is geweest van een strafbaar feit. "En zo ja, van welk strafbaar feit er dan sprake is geweest. Daar is nog niets over bekend."

Pardoel maakt sinds de verkiezingen van 2022 deel uit van de gemeenteraad. De man uit Velddriel werd met voorkeurstemmen gekozen. Het CDA is met zes zetels de tweede grote partij in de raad van Maasdriel.


Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of die we mogen gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Coco4life
Berichten: 1261
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Pony op terras in Den Bosch blijkt van CDA-raadslid: Kwajongensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:58

Wie haalt het in zijn hoofd om een pony mee te nemen naar een café. Hij is wel verwend, maar ik vind niet dat het een leuke reden is.

sterregoud
Berichten: 1942
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Pony op terras in Den Bosch blijkt van CDA-raadslid: Kwajongensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:06

Een kwajongensstreek???? Ze vroegen om brood voor de pony, dat beestje kan daar koliek van krijgen!
Echt wat een malloten…..

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:10

Coco4life schreef:
Wie haalt het in zijn hoofd om een pony mee te nemen naar een café. Hij is wel verwend, maar ik vind niet dat het een leuke reden is.

Och zo erg is dat niet, ik denk dat de mijne het heel leuk zou vinden. Niet dat ik het zou doen, maarJe neemt je hond toch ook mee.

secricible

Berichten: 25775
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:11

sterregoud schreef:
Een kwajongensstreek???? Ze vroegen om brood voor de pony, dat beestje kan daar koliek van krijgen!
Echt wat een malloten…..


Zeg dat tegen de gemiddelde manegepony. Tenzij ze die pony een half brood naar binnen hebben gegooid denk ik dat het allemaal wel meevalt.

Helemaal handig, nee, maar ook het einde van de wereld niet. Het dier is niks tekort gekomen. Ik vind het een beetje sneeuwvlokjes-mentaliteit. Los daarvan, niet heel handig voor een raadslid met een voorbeeldfunctie, dus goed dat ze kijken of dat wel bij elkaar past. Maar ik denk niet dat de pony iets te lijden heeft gehad.

Coco4life
Berichten: 1261
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Pony op terras in Den Bosch blijkt van CDA-raadslid: Kwajongensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:13

Lijden of niet, het goede voorbeeld is het zeker niet.

Elisa2

Berichten: 38791
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony op terras in Den Bosch blijkt van CDA-raadslid: Kwajongensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:19

Het probleem zit imo niet in het meenemen, maar in het achterlaten. Dat doe je gewoon niet, en als ik lees dat deze pony speciaal voor dit doel aangeschaft is dan hoop ik dat het dier een andere en betere eigenaar krijgt. Beestje is ook nog op leeftijd, sommige dingen doe je gewoon niet.

juval

Berichten: 13561
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:22

blijft een raar verhaal.

kan jij als je (in evt beschonken toestand) onderweg bent met je paardje/pony/hond/whatever ten alle tijden aantonen dat je de eigenaar bent?

secricible

Berichten: 25775
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:24

Elisa2 schreef:
Het probleem zit imo niet in het meenemen, maar in het achterlaten. Dat doe je gewoon niet, en als ik lees dat deze pony speciaal voor dit doel aangeschaft is dan hoop ik dat het dier een andere en betere eigenaar krijgt. Beestje is ook nog op leeftijd, sommige dingen doe je gewoon niet.


Ze hebben het dier niet achtergelaten, ze zaten binnen en de pony stond buiten en toen ze weg wilden gaan mochten ze hem niet meer meenemen:

Citaat:
Uiteindelijk is het dier opgehaald door de dierenambulance. De dronken mannen wilden de pony meenemen, maar dat mocht niet omdat ze niet konden bewijzen dat het hun dier was.

Onali

Berichten: 18644
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:26

juval schreef:
blijft een raar verhaal.

kan jij als je (in evt beschonken toestand) onderweg bent met je paardje/pony/hond/whatever ten alle tijden aantonen dat je de eigenaar bent?


Je hebt toch een telefoon, ws heb je foto's van je huisdier er op staan.


Een kwajongen is iemand die belletje lelt, niet een volwassen vent die zijn alcohol niveau zodanig te hoog laat worden dat hij fouten gaat maken.

Elisa2

Berichten: 38791
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony op terras in Den Bosch blijkt van CDA-raadslid: Kwajongensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:33

Ah op het nieuws zeiden ze dat ze weg waren gegaan en toen de pony achtergelaten hebben.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:33

Onali schreef:
juval schreef:
blijft een raar verhaal.

kan jij als je (in evt beschonken toestand) onderweg bent met je paardje/pony/hond/whatever ten alle tijden aantonen dat je de eigenaar bent?


Je hebt toch een telefoon, ws heb je foto's van je huisdier er op staan.


Ik denk niet dat dat het juridische bewijs is dat een pony van jou is. Dan jat ik een paard, maak er een foto van, en als ik word aangehouden zeg ik: nee hoor, kijk maar, ik heb foto's van 'm, hij is echt van mij.

Een aankoopbon, dát is bewijs.

Coco4life
Berichten: 1261
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:34

@Elisa2 Ja je zag toen ook een filmpje dat ze wegliepen nadat ze de pony hadden geaaid.

Elisa2

Berichten: 38791
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:35

Ja klopt, maar kan zijn dat ik niet goed alle in's en outs heb gehoord hoor. Dacht gewoon dat de eigenaresse verrast was dat de mannen weg waren en de pony er nog stond. En toen wisten ze ook niet van wie hij was.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 20-01-23 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18644
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:35

Ja oke, maar ik mag hopen dat ke vorige week ook een keer een foto hebt gemaakt.
Niet alleen de avond van.

Zo bedoelde ik het. Mijn IG en FB staan vol met foto's, hard bewijs is het natuurlijk niet maar voldoende bewijs om wel mn dier mee te nemen.

secricible

Berichten: 25775
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:37

Onali schreef:
Ja oke, maar ik mag hopen dat ke vorige week ook een keer een foto hebt gemaakt.
Niet alleen de avond van.

Zo bedoelde ik het. Mijn IG en FB staan vol met foto's, hard bewijs is het natuurlijk niet maar voldoende bewijs om wel mn dier mee te nemen.


ze hadden de pony die dag gekocht dus dat gaat hier niet echt op.

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:47

pony meenemen terras op. ind ik nieteens heel kwalijk. Beestje kreeg zijn natke en droogje en of een pony dan in een hok van 2x2 staat of op een terras.. tja.
dat dronken doen vind ik wel ernstig. En ja, gemeenteraadsleden zijn ook mensen, maar dat iemand die zichzelf op bepaalde momenten zo niet in de hand heeft, in een gemeenteraad zit vind ik toch niet een heel fijn idee.

Twiggy2008
Berichten: 21251
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Pony op terras in Den Bosch blijkt van CDA-raadslid: Kwajongensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:52

Dan spoor je in mijn ogen gewoon niet..... en dat zit dan ook nog in de politiek. Maar ja, dat daar malloten zitten dat wist ik eigenlijk al.

speurneusc

Berichten: 5489
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:54

en niemand valt het op: waar was zijn entingsboekjes dan? En registratie als houder en stalhouder waar het dier thuis hoort?

toch 2 dingen waar een ander wel voor beboet wordt als het niet in orde is
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 20-01-23 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88282
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:57

Ik vraag me elke keer af: hoe is het nu met de pony? Zo sneu, dat gezeul met het beestje. Ik mag hopen dat hij nu weer met vriendjes buiten staat.

sterregoud
Berichten: 1942
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Pony op terras in Den Bosch blijkt van CDA-raadslid: Kwajongensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:01

Dronken op stap gaan met een dier is gewoon niet oké. Voor niemand niet, en helemaal niet een raadslid. Ruim volwassen, nog je verschuilen onder ‘ kwajongensstreek ‘. Bah.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:12

speurneusc schreef:
en niemand valt het op: waar was zijn entingsboekjes dan? En registratie als houder en stalhouder waar het dier thuis hoort?

toch 2 dingen waar een ander wel voor beboet wordt als het niet in orde is


Pony was die dag als een geintje gekocht. Als die netjes op z'n oude adres geregistreerd stond (wat overigens niet het geval was) dan was dat keurig in orde geweest. Dier mag 30 dagen elders gestald worden voor hij van UBN moet veranderen.
Paspoort zou gewoon thuis kunnen liggen, als je wandelt met je dier hoef je dat niet mee te nemen. Enten is verder sowieso niet verplicht, dus daar hoef je ook niets over aan te kunnen tonen.

Ik vermoed overigens dat de pony 's avonds in de tuin van deze gasten geparkeerd zou zijn als ze 'm wel hadden meegenomen en dat ze sowieso geen stal voor 'm geregeld hadden.

Knikmops57
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Pony op terras in Den Bosch blijkt van CDA-raadslid: Kwajongensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:16

Ja...zo’n ‘raadslid’ wil je wel serieus nemen...

Mischa

Berichten: 3512
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:24

Met dieren haal je gewoon geen geintjes uit, klaar.
Het beestje zag er trouwens ook niet zo goed uit op de beelden die ik gezien heb.
Gelukkig krijgt hij nu betere zorg.

office
Berichten: 902
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:40

Fijne christelijke actie zeg stomdronken met een pony leuren en dan zondag in de kerk zitten ?Schijnheilig gedrag is dat moet zo een leiding gaan geven ?