Minipaardjes welkom in Britse mensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Minipaardjes welkom in Britse mensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-23 18:08

Hoefnet.nl
Sport

Afbeelding
In Groot-Brittannië komt nu ook een menrubriek voor kleine pony's tot 111 centimeter.
Foto: bokker Liberty/Bokt wiki

British carriage driving, de organisator van samengestelde menwedstrijden in Engeland, introduceert een speciale klasse voor minipaardjes. Pony’s vanaf 89 centimeter tot 111 centimeter kunnen vanaf dit jaar meedoen in de ‘Very Small Equines’ (VSE) rubriek.
Er zijn reglementen opgesteld en er kan met enkel- of meerspannen aan worden deelgenomen. Deze aanspanningen rijden een korte marathon en een reguliere dressuur- en vaardigheidsproef. Er kunnen winstpunten worden verdiend en deelnemers aan de VSE-klasse kunnen zich selecteren voor de nationale kampioenschappen.

Deelname is al mogelijk voor menners vanaf 6 jaar, mits zij een proeve van bekwaamheid hebben afgelegd. De deelnemende paardjes moeten minstens 5 jaar oud zijn. Er mag naar keuze met een twee- of vierwieler worden gereden.

Ben je benieuwd hoe dit is geregeld? Bekijk hier de reglementen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

mvdbijl

Re: Minipaardjes welkom in Britse mensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:32

Een klasse voor minipaardjes, pony's vanaf 89cm!?

Vele minimaat minipaardjes zijn onder die 89cm..

Hier in NL kunnen die gewoon deelnemen aan de reguliere rubrieken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:36

mvdbijl schreef:
Een klasse voor minipaardjes, pony's vanaf 89cm!?

Vele minimaat minipaardjes zijn onder die 89cm..

Hier in NL kunnen die gewoon deelnemen aan de reguliere rubrieken..
Je weet dat het VK geen provincie is van Nederland, maar een heel eigen land met eigen regels? :+ Je mag hier wel meer niet wat in Nederland wel mag - bitloos dressuur starten bijvoorbeeld, of autorijden op de rechterbaan. :P

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:41

Het gaat hier om samengestelde wedstrijden, daar heb je in NL ook een minimale maat. Zeker voor enkelspan, dat zou superzwaar zijn voor een minipaard met een marathonwagen en 2 man op de wagen.

Goed dat ze de 2wieler ook toestaan dan, dan moet de groom wel zorgen dat ie in de buurt is, maar dan hoeft ie niet mee op de kar, heel fijn en diervriendelijk. Werd op de shetland mendagen ook altijd toegestaan, ging altijd goed :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:44

Dan zou mijn dubbelspan van 85cm wat hier in NL wel bijna alles mag nog steeds niks mogen. Nu zou ik er hypothetisch gezien nog steeds geen last mee hebben als ik daar zou wonen, want ik men toch recreatief. Ik doe 1 wedstrijd per jaar mee en dat is de mendurance. :+
En inderdaad de shetlandwedstrijddag, maar die is sinds corona helaas nog niet weer geweest. Wel zou ik de marathon in Diever kunnen rijden, maar daarvan vind ik sommige hindernissen zelf nogal eng. Ik heb sowieso een slechte ervaring met marathon. Dus ik zou het sowieso bij dressuur en vaardigheid houden qua wedstrijden mocht ik ze wel gaan rijden.

Alex en Jorie <3

marga1

Re: Minipaardjes welkom in Britse mensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:13

Jorex als je 2span rijd mag je wel meedoen aan de marathon tot klasse M.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie