Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kuggur schreef:Er zitten nogal wat haken en ogen aan.
De ethiek van het omgaan mer dieren of ze nu wild of gedomesticeerd zijn is erg interessant.
En persoonlijk denk ik dat proberen dieren zoals ze schijnt te beogen "volwaardig lid van te rechtsstaat" te maken niet de aangewezen weg is.
Elisa2 schreef:Ik vind kippen bijvoorbeeld hele geinige beesten maar vind ze niet bepaald intelligent oid..hebben ze gevoel? vast wel..maar ze vermoorden elkaar ook zonder blikken of blozen. Imo is dat gevoel dus wel wat beperkt.
Kuggur schreef:Nogal.Er zitten nogal wat haken en ogen aan.
De ethiek van het omgaan mer dieren of ze nu wild of gedomesticeerd zijn is erg interessant.
En persoonlijk denk ik dat proberen dieren zoals ze schijnt te beogen "volwaardig lid van te rechtsstaat" te maken niet de aangewezen weg is.
Elisa2 schreef:Gevoel hebben (oftewel: pijn voelen en ongemak ervaren) en de gevolgen van je daden overzien of empathisch vermogen zijn twee verschillende dingen. Dat eerste is niets meer dan een primaire functie van het zenuwstelsel en het brein; dat tweede, waar jij op doelt met 'ze vermoorden elkaar ook zonder blikken of blozen,' is meer cognitief. En nee, een kip heeft inderdaad niet dezelfde cognitieve functies als de mens, maar is het daarom oké om als diersoort die wel die cognitieve functies heeft en die wel kan bedenken dat als je een veer uit een kip trekt, dat pijn doet, ook al voel je die pijn zelf niet, die kip dan maar leed toe te brengen?Oke misschien knuppel in het letterlijke hoenderhok...
Ik vind kippen bijvoorbeeld hele geinige beesten maar vind ze niet bepaald intelligent oid..hebben ze gevoel? vast wel..maar ze vermoorden elkaar ook zonder blikken of blozen. Imo is dat gevoel dus wel wat beperkt.
Elisa2 schreef:Oke misschien knuppel in het letterlijke hoenderhok...
Ik vind kippen bijvoorbeeld hele geinige beesten maar vind ze niet bepaald intelligent oid..hebben ze gevoel? vast wel..maar ze vermoorden elkaar ook zonder blikken of blozen. Imo is dat gevoel dus wel wat beperkt.
Citaat:Maar willen we het niet-menselijke dier echt beschermen,
8nnemiek schreef:Nou ik kan je vertellen dat onze tamme kip vroeger een aardig stuk intelligenter was dan onze kat![]()
Terwijl onze kat al een half uur bij de tuindeur zat te zeuren om naar binnen te mogen kwam Elmo de kip even kijken bij de tuindeur om vervolgens vrolijk door te lopen naar de achterdeur die op een kier stond, naar binnen te wandelen en languit op de bank te gaan liggen en tegen ons terug te kletsen als we tegen haar begonnen te praten
oomens schreef:Elisa2 schreef:Ik vind kippen bijvoorbeeld hele geinige beesten maar vind ze niet bepaald intelligent oid..hebben ze gevoel? vast wel..maar ze vermoorden elkaar ook zonder blikken of blozen. Imo is dat gevoel dus wel wat beperkt.
Dat doen mensen (soms) ook, en daarvan vinden we dat ze gevoel hebben.
Elisa2 schreef:Wel of geen vlees eten of dieren doden is ook niet de kwestie die ze aanhaalt, maar wel: waarom accepteren we het wel van een vleesvarken dat het zijn hele leven in een klein hokje staat, waar het letterlijk zijn kont niet kan keren en nooit daglicht ziet, maar niet van een huisdiervarken? Zij pleit ervoor om dat allemaal gelijk te trekken: een varken is een varken en het onderkomen van een varken hoort minstens aan x, y en z te voldoen, ongeacht welk doel het dient voor mensen.Mooie reactie Pol en goede vragen, het roept nogal wat morele en ethische kwesties op.
Ja mensen vermoorden ook andere dieren, mensen zijn niet anders dan andere dieren in feite. Andere dieren worden vermoord om eten te hebben..het is heel cru hoe de natuur in elkaar zit. Kippen vermoorden hun zwakkere soortgenoten, maar dat doen hengsten ook in een kudde bij een zwak veulen oid.
Wat jij zegt Mkango over proefdieren is ook vaak door mijn hoofd gegaan, voor mij persoonlijk is er geen verschil tussen een proefkonijn en een gewoon konijn. Ik vind het niet oke om enig dier leed toe te brengen omdat ze voor mij allemaal gevoel en een eigen wezen zijn. Maar eerlijk is eerlijk..ik eet wel vlees van dieren die ik niet ken.
Gebruikers op dit forum: Amazonbot, cijsalover, CRos95, lynn_Joy en 7 bezoekers