Kabayo aan het woord: Zilver speelt in een videoclip van De Hûnekop

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 49521
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Kabayo aan het woord: Zilver speelt in een videoclip van De Hûnekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 19:18

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Afbeelding
Zilver en Kabayo met De Hûnekop. Foto: Privébezit Kabayo


In de videoclip van De Hûnekop speelt een hele knappe Friese merrie mee. Deze merrie is Zilver, van Bokker Kabayo. Wij benaderden Kabayo of we hier een artikel op VN over mochten plaatsen, en dat mocht. Hieronder vertelt Kabayo alles over Zilver, haar optreden op de hengstenkeuring van het KFPS van 2019, de opnames van de film Grutte Pier en natuurlijk de rol van Zilver in de videoclip De Hûnekop.

Zilver fan ‘sweltsjes state’ Sport AAA
Pier 448 x Wikke 404

Zilver fan ‘sweltsjes state’ is mijn 7-jarige merrie die ik in 2017 heb gekocht toen ze 1.5 jaar oud was. 2017 was voor mij een zeer zwaar jaar, waarin ik mijn beide palomino pony’s op afschuwelijke wijze heb verloren. Lady kreeg een gescheurde baarmoeder na de bevalling en haar moeder Cisco overleed door een hersenbloeding. Ik kreeg veel voor mijn kiezen dat jaar. Als ik Zilver niet had, denk ik niet dat ik weer een paard had gewild. Die pony’s waren mijn hart en ziel, maar ik geloof elke dag dat ze dicht bij mij zijn. Veel karakter trekjes van Zilver doen mij aan hen denken. Dit gaf mij de drive om door te gaan, Zilver heeft mij er letterlijk doorheen gesleept.

Ze was in het begin allesbehalve makkelijk. Ze was behalve het halster niks gewend. Ze sloeg, ze beet, ze ging aan de haal en beukte je omver. Elke dag stond ik met haar in de stal. Alleen poetsen en langzaam dingen uitbreiden. En nu? Ik kan alles met haar. We zijn één. We kijken even samen of we het kunnen en we doen het gewoon. We zien wel hoe het komt. Op Bokt zal ze inmiddels redelijk bekend zijn door de vele fototopics en fotomeetings, maar ook de topics in de kraamstal. Ze is nu drachtig van haar vierde veulen.

Zilver is breed inzetbaar. We doen mee met optochten, crosslessen, springparcoursen, enkel- en dubbelspan, genieten op buitenrit met of zonder zadel, maar ook in de wedstrijdsport. Ik ben nu M1 startgerechtigd met haar en afgelopen december heeft ze haar sportpredicaat behaald voor de wagen, met Ria Hettinga. Ze heeft ook haar IBOP behaald met 82 punten, wat haar de hoogste waardering opleverde, het AAA-predicaat. Ze is Stamboek Sport AAA bij het KFPS Stamboek, maar ze is ook gekeurd bij het Barock Pinto Studbook. Daar is Zilver een 1e premie stermerrie, ook met het Sport en IBOP predicaat. Ik heb haar hier laten keuren omdat ze destijds een Barock Pinto veulen verwachtte. Minthe is inmiddels bijna een jaar en heeft als veulen een nette 1e premie behaald. Haar Omer 493-zoon Silvester heeft op de veulen keuring ook een 1e premie behaald en beide veulens liepen in de kampioenskeuring mee. Dit maakt mij een zeer trotse fokker! Op dit moment is ze 7 maanden drachtig van de Friese hengst Markus 491.

Afbeelding
Zilver en Kabayo tijdens de opname dag van Grutte Pier. Foto: Framed by D

Enkele hoogtepunten waar ik wel meer over kwijt wil, zijn de hengstenkeuring in 2019, de opnames van Grutte Pier en de opnames van de muziekclip van de Hûnekop.

Als eerste de hengstenkeuring in 2019. Wij werden uitgenodigd voor de demonstratie van het redden van grote dieren, die door het Horse Rescue Team werd gegeven. Deze mensen reizen het land af en geven vele clinics en lezingen over hoe je op een veilige manier je grote dier (paard, koe, ezel of soortgelijk) uit een benarde situatie kan krijgen. Ontzettend leerzaam. Zilver was destijds maar 3,5 jaar oud en drachtig van haar eerste veulen. De weg naar de bak van de clinic was onder de tribune door. Dat is een smalle donkere gang. Wij hadden het geluk dat we daar langs moesten, net op het moment dat de prijsuitreiking bezig was van het tuigen. De mensen stonden luid klappend op de banken te stampen terwijl de muziek steeds harder ging. En mijn jonge merrie? Die gaf geen kik. Ook tijdens de clinic was ze super braaf.

In 2021 kreeg ik de vraag van vriendin Nynke (Bokker Bamii) of ik mee wou doen als figurant bij een film van Steven de Jong, genaamd Grutte Pier. Natuurlijk! Wat ontzettend gaaf zeg. De opnamedag was helaas nat en koud, wat mij de reden gaf om eerder te stoppen. Ik heb erg genoten van deze gebeurtenis. We speelden de scène van de optocht van het leger en een vechtscène. De film kan je op dit moment zien in de bioscoop.

Afbeelding
Zilver in actie tijdens de opnames van de videoclip van De Hûnekop.
Foto: Privébezit Kabayo

En dan de opnames van De Hûnekop. Dit was eigenlijk een zeer spontane actie. De Hûnekop is hier in Friesland zeer bekend. Het is een rockband in het Fries, vaak met grappige context. Ik ben altijd al fan geweest en luister graag naar hun muziek. Toen ze een oproep plaatsten op Facebook, werd ik binnen een minuut getagd door een bekende en ik heb ze direct gemaild. In de oproep stond dat ze een zeer braaf paard zochten, meer was er niet echt duidelijk. Aangezien ze ook een veulen aan de voet had, heb ik om meer info gevraagd. En binnen enkele ogenblikken zat ik met Emiel aan de telefoon, de leadzanger van de band. Het was de bedoeling dat het vooral zou gaan om de intro van de video, waarin hij iets vertelt vanaf de rug van het paard. Zilver kan wat eenkennig zijn, daar zag ik een licht struikelblok. Zolang ik in de buurt ben, is het wel goed. Het was een vrijdagmiddag en de opnames waren op het industrieterrein van Burgum. Ik was zelf vroeg aanwezig, zodat ik eerst even kon rijden en de eventuele spanning af kon laten vloeien, maar eigenlijk was ze direct wel erg relaxt. Ik heb mijn plaats verruild met Emiel. De klompen pasten nog maar net in de beugels en de beugelriemen zaten op het verste gaatje. Ik nam haar eerst aan de hand mee, maar al snel zei Emiel dat ik haar wel los kon laten. Hij had één keer eerder paard gereden, maar dat kon je er niet aan afzien. Hij stuurde Zilver prima rond!

De opnames werden gemaakt met een camera vanuit de oude dieseltruck. Zilver moest achter en naast de luid ronkende truck stappen, terwijl Emiel zijn aandacht bij de opname had. Ik heb dit verder niet hoeven oefenen, omdat Zilver zeer verkeersmak is. Ik woon zelf aan de A7, als wij een blokje om gaan moet ik over de snelweg heen. Standaard gaat ze stilstaan en gaat ze naar auto’s en vrachtwagens kijken. Ze is er niet bang voor, ik denk eerder dat ze het mooi vindt! Ik heb ook eens meegedaan toen hier boerenprotesten waren. Met de Miedemawagen stond ik tussen alle boeren en trekkers. Zelfs de politie vond dit geweldig en maakte filmpjes en foto’s van ons. De opnames hebben we de paar keer herhaald, maar eigenlijk waren we vrij vlot klaar. Alles verliep goed, de video’s waren goed gelukt en Zilver was natuurlijk super braaf!

De videoclip heeft zeer uitmuntend gescoord. Op nummer één geëindigd in de Friese Top 100 en plek nummer 788 in de Top2000, wat tevens het derde Friese nummer ooit in de Top2000 is! De videoclip ook genomineerd voor video van het jaar. Het nummer is al enkele keren gehoord op de radio en het is ook bekend in het buitenland (met name op de Friese paardenkeuringen). Zilver is ook te zien tijdens een interview met Emiel op Omrop Fryslân. De clip is op Facebook meer dan 900 keer gedeeld en op YouTube is het bijna 310.000 keer bekeken. Als ik met Zilver ergens kom is het al snel “is dit DE Zilver van de Hûnekop?!” en er zijn mensen die met haar op de foto willen. Dit is natuurlijk erg leuk!




Afbeelding
Zilver en Kabayo tijdens de clinic op de KFPS hengstenkeuring
van 2019. Foto: Privébezit Kabayo


Afbeelding
Zilver en Kabayo tijdens een buitenrit op de heide. Foto: Cinderella Wemmers Fotografie

Afbeelding
Zilver, Minthe en Kabayo in de spartelvijver. Foto: Amanda Melchior Fotografie

Eretria

Berichten: 458
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Kabayo aan het woord: Zilver speelt in een videoclip van De Hûnekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:21

Wat gaaf zeg!
Blijft een pracht paard.

Ben ik nou gek aan het worden of lijkt het dat haar rug nou in begint te zakken? Of is het gewoon de foto? Hoe dan ook ze is puntgaaf. {:}

ElfBeau_067

Berichten: 2060
Geregistreerd: 03-11-22

Re: Kabayo aan het woord: Zilver speelt in een videoclip van De Hûnekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:22

Gaaf Kabayo!!

DDDara
Berichten: 1069
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:07

Eretria schreef:
Wat gaaf zeg!
Blijft een pracht paard.

Ben ik nou gek aan het worden of lijkt het dat haar rug nou in begint te zakken? Of is het gewoon de foto? Hoe dan ook ze is puntgaaf. {:}


Waar zie jij dat de rug in begint te zakken dan, er is geen enkele duidelijke rug foto. :')
Daarbij lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat bij een gezond jong sport paard dat op 7 jarige leeftijd gebeurt. Maar ze is natuurlijk drachtig dus het is best mogelijk dat ze op een bepaald moment even niet geweldig haar buikspieren zou aanspannen... Maar ik zie die foto nergens..... En ik vind het ook een stomme vraag voor in dit topic maar goed dat zal wel aan mij liggen.

Kabayo Super stoer hoe ze zo in de clip rond loopt en wat heb je een gave dingen met haar gedaan!

miereneter

Berichten: 2790
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Kabayo aan het woord: Zilver speelt in een videoclip van De Hûnekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:31

Geweldig Kabayo, wereldroem voor Zilver. Dat paard doet gewoon ook alles.

Ik verwachtte een heel ruig metalnummer toen ik de bandleden zag zonder geluid. Maar het was eigenlijk heel zachtaardig _O- .

ellepel

Berichten: 47853
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:36

ah wat gaaf en leuk!
de hunekop is echt leuk, heb ze wel gezien op bevrijdingsfestival in Leeuwarden.
altijd weer een feestje! *\o/*

Eretria

Berichten: 458
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:01

DDDara schreef:
Eretria schreef:
Wat gaaf zeg!
Blijft een pracht paard.

Ben ik nou gek aan het worden of lijkt het dat haar rug nou in begint te zakken? Of is het gewoon de foto? Hoe dan ook ze is puntgaaf. {:}


Waar zie jij dat de rug in begint te zakken dan, er is geen enkele duidelijke rug foto. :')
Daarbij lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat bij een gezond jong sport paard dat op 7 jarige leeftijd gebeurt. Maar ze is natuurlijk drachtig dus het is best mogelijk dat ze op een bepaald moment even niet geweldig haar buikspieren zou aanspannen... Maar ik zie die foto nergens..... En ik vind het ook een stomme vraag voor in dit topic maar goed dat zal wel aan mij liggen.

Kabayo Super stoer hoe ze zo in de clip rond loopt en wat heb je een gave dingen met haar gedaan!


Het leek zo op de foto waar ze door die man gereden werd maar het is gewoon een momentopname. +:)+ kabayo had een pbtje gedaan, het blijft zo een mooi paard!

hannelot
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Kabayo aan het woord: Zilver speelt in een videoclip van De Hûnekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:19

mooi!!

Boras
Berichten: 10102
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Kabayo aan het woord: Zilver speelt in een videoclip van De Hûnekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:54

Had ik dit al niet eerder voorbij zien komen? :)

Maar anyway leuk om te lezen, je doet gave dingen met je paard(en).

Coco4life
Berichten: 1265
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Kabayo aan het woord: Zilver speelt in een videoclip van De Hûnekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:05

Wat gaaf dat je met je paard in een videoclip hebt gespeeld! En mooie foto's ook!

Rangeela

Berichten: 755
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Re: Kabayo aan het woord: Zilver speelt in een videoclip van De Hûnekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 01:29

Ahhh leuk dat Zilver in de clip meedoet! Het mooiste meisje in de clip!

Mer1980

Berichten: 19193
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Kabayo aan het woord: Zilver speelt in een videoclip van De Hûnekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 08:04

Leuk stuk kabayo! Je mag trots zijn op wat je met zilver hebt bereikt.

Monique1963

Berichten: 9078
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Kabayo aan het woord: Zilver speelt in een videoclip van De Hûnekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:33

Geweldig leuk artikel Kabayo! En megamooie foto's. Jou in galop zonder zadel met je haren zo waaiend! Topplaatje!

Kabayo

Berichten: 14354
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:53

Wat een leuke reacties :D

Monique dat is ook één van mijn favoriete foto's!

Mer1980 dankjewel! We hebben er samen veel tijd ingestoken om te staan waar we nu zijn :j

Boras ik heb zelf eens een topic geopend maar ik ben ook over dit onderwerp geïnterviewd door het KFPS!

Ellepel het is een geweldige band! En niet te serieus. Vind het hele nuchtere mensen :P

Miereneter _O- Nee eigenlijk valt het wel mee haha.

Zilvers rug is niks mee, maar ik had eretria al een berichtje gestuurd :)
Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28142
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Kabayo aan het woord: Zilver speelt in een videoclip van De Hûnekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 16:41

Wat een bijzondere ervaring, en tof dat het dan ook nog zo'n hit wordt! :D

Monique1963

Berichten: 9078
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Kabayo aan het woord: Zilver speelt in een videoclip van De Hûnekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 15:39

Ja die foto, moet je echt ophangen, of heb je dat al gedaan?

Ga je nu ook voor volgende projecten gevraagd worden? Of heb je je nu ergens aangemeld dat ze je weten te vinden?