Dinja van Liere rijdt persoonlijk records in WB-wedstrijd in Basel

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Dinja van Liere rijdt persoonlijk records in WB-wedstrijd in Basel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-23 18:01

KNHS
Sport

Afbeelding
Dinja van Liere en Hartsuijker, hier tijdens het NK Dressuur 2022.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Dinja van Liere (Uden) heeft tijdens de wereldbekerwedstrijd in Basel twee nieuwe persoonlijk records gereden met haar elfjarige ruin Hartsuijker. In de Kür op Muziek verbeterden ze hun vorige record met ruim twee procent en werden vijfde. In de Grand Prix op zaterdag eindigden ze op het podium met de derde plaats. “Super tevreden”, vertelt de amazone van TeamNL, die een luxe positie heeft nu ze kan kiezen uit twee paarden voor de finale in Omaha.

“Ja, ik ben super tevreden en echt hartstikke blij”, lacht Dinja van Liere na afloop van de wereldbekerwedstrijd in Basel. De amazone van TeamNL eindigde niet alleen op de mooie vijfde plaats met haar elfjarige ruin Hartsuijker, ze reden ook een nieuw persoonlijk record met 82.805 procent.
“Hartsuijker blijft me elke keer weer verbazen. Hij doet er steeds weer een schepje bovenop. Gisteren in de Grand Prix was het al niet normaal met de derde plaats. Dat had ik echt niet verwacht in zo’n sterk deelnemersveld. Toen was de score met 75.6 al dik 1,6 procent boven ons oude record. Daar was ik al mega blij mee.” In de Grand Prix moest Van Liere alleen de olympisch kampioene Von Bredow-Werndl en Isabell Werth voor zich dulden.

In de Kür op Muziek op zondagochtend eindigde Van Liere met Johnson-zoon Hartsuijker als nummer vijf in de wereldbekerwedstrijd. Ook nu verbeterden ze hun record met ruim twee procent. “Ik had vandaag een kleine slinger in de serie galopchangementen om de twee passen en de eerste pirouette was wat groot. Daar hebben we nog wat punten laten liggen. De piaffe/passage ging juist weer heel goed. Hartsuijker doet zo vreselijk zijn best. Hij is op concours heel anders dan thuis in de training. Dan is hij rustig en op een wedstrijd doet hij er een schepje bovenop. Gisteren was hij zelfs te fanatiek. Hij weet in de ring dat het moet gebeuren en vindt het leuk om mee naar een internationale wedstrijd te gaan. Hij houdt van aandacht en van knuffelen en dat krijgt hij als hij alleen mee is meer dan thuis. Ik voelde vandaag bij het opzadelen al dat hij wat druk en zenuwachtig was. Toen hij klaar was was hij gelijk relaxt en baldadig. Hij snapt steeds beter wat er van hem verwacht wordt.”

Na Basel staat Van Liere op de achtste plaats in de tussenstand van de wereldbeker met nog vier wedstrijden te gaan. “Ik zit nu in een luxe positie met twee paarden die zich geplaatst hebben voor de finale. Hartsuijker was al zesde in Stuttgart en vandaag vijfde in Basel. Hermès N.O.P. won in Mechelen en die gaat mee naar Jumping Amsterdam en naar Den Bosch. Ik heb Hartsuijker in Basel gereden, zodat hij aan twee wereldbekers heeft meegedaan en daarmee startgerechtigd is in de finale. Als ik me dan plaats, dan kan ik kiezen tussen Hermès en Hartsuijker”, besluit Van Liere.

Thamar Zweistra (Schore) reed Hexagon’s Double Dutch in Bazel naar de achtste plaats met een score van 77.770 procent. De Zeeuwse is de hoogstgeplaatste in de tussenstand op de vierde plaats. Tijdens Jumping Amsterdam zal Zweistra haar schimmel Hexagon’s Ich Weiss aan start brengen in de wereldbekerwedstrijd op zaterdagmiddag.

Uitslag Wereldbekerwedstrijd Kür op Muziek Basel
1. Jessica von Bredow-Werndl (Dui), TSF Dalera BB (v.Easy Game), 90.795%
2. Isabell Werth (Dui), DSP Quantaz (v.Quaterback), 85.650%%
3. Nanna Skodborg Merrald (Den), Blue Hors Zepter (v.Zack), 84.130%
5. Dinja van Liere (Uden), Hartsuijker (v.Johnson) 82.805%
8. Thamar Zweistra (Schore), Hexagon’s Double Dutch (v.Johnson), 77.770%

Klik hier voor de volledige uitslag

Tussenstand Wereldbeker dressuur, na 7 van de 11 wedstrijden
1. Benjamin Werndl (Dui), 65 pnt
2. Nanna Skodborg Merrald (Den), 59 pnt
4. Thamar Zweistra (Schore), 55 pnt
8. Dinja van Liere (Uden), 44 pnt

Klik hier voor de volledige tussenstand

Uitslag Grand Prix, zaterdag
1. Jessica von Bredow-Werndl (Dui), TSF Dalera BB (v.Easy Game), 83.456%
2. Isabell Werth (Dui), DSP Quantaz (v.Quaterback), 78.261%
3. Dinja van Liere (Uden), Hartsuijker (v.Johnson) 75.609%

Klik hier voor de volledige uitslag

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie