Fotografie91 aan het woord: Jaimy en zijn optreden op Friesian Proms

Moderators: Essie73, Ladybird, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Fotografie91 aan het woord: Jaimy en zijn optreden op Friesian Proms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-23 19:28

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Afbeelding
Jaimy en Ela. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Tijdens de Friesian Proms waren er prachtige paarden te zien. Eén van die paarden was een Welshpony, Jaimy, samen met zijn amazone Ela Okkema. Bokker Fotografie91 is de eigenaresse van deze stoere bink en de Nieuwsredactie mocht haar een paar vragen stellen. Hieronder kan je onder andere lezen hoe ze de voorbereiding en Friesian Proms zelf heeft beleefd, hoe de voorbereiding naar Friesian Proms toe was en hoe die voorbereiding eruitzag.

* Kan je Jaimy en zijn amazone aan ons voorstellen?
Jaimy, oftewel Blue Dyfa’s Jaimy, is een inmiddels 6-jarige goedgekeurde dekhengst bij het NWPCS. Jaimy loopt bij mij voor de wagen en hij wordt heel af en toe eens onder het zadel gereden. In totaal met alles van de proms erbij 20x gereden :o
Ela Okkema is 10 jaar oud en de dochter van Age en Marieke Okkema van stal de Mersken. Het rijden zit dus in haar bloed! En de hengsten al helemaal ;)

* Hoe zijn Jaimy en zijn amazone bij elkaar gekomen?
Age Okkema kwam bij ons om een Friese merrie te insemineren vlak voor de hengstenshow van stal De Mersken in 2021 en toen hadden we het er zo over wat de kinderen zouden gaan doen. Age vertelde dat Ela toen van haar eigen pony was gevallen dus niet meer durfde te doen wat ze eigenlijk wou op de show, namelijk springen! En ik zei toen heel gek van 'dan rijd ze toch op Jaimy!' Toen was Jaimy 4 jaar oud! En Age zei als hij echt braaf is mag het! Nou was Jaimy misschien 5x gereden in totaal en dan ook altijd maar heel even, omdat het nooit nodig was! Dus 1x heen en weer en oefenen en toen was Ela al verliefd en op de hengstenshow ging ze zelfs trucjes doen op zijn rug! Het was gelijk een match.

Afbeelding
Jaimy en Ela tijdens een repetitie in Leeuwarden.
Foto: Privébezit Fotografie91

* Wat moet een paard kennen en kunnen om aan Friesian Proms (of soortgelijke show) mee te doen?
Nou wat moet een paard kennen vind ik lastig, want Jaimy kent eigenlijk heel weinig onder het zadel! Maar een paard moet wel betrouwbaar zijn en heel eerlijk blijven.

* Was Jaimy gespannen en hoe reageerde hij op de muziek/licht/andere effecten? Dat kun je niet zomaar even in de bak trainen denk ik. Hoe heb je hem hierop voorbereid?
Jaimy was wel wat gespannen, maar ik denk dat dat ook heel normaal is! Maar het scheelt dat Jaimy heel erg gek is op publiek! En zodra hij door heeft dat er mensen naar hem kijken, geniet hij altijd heel erg!

De zondag in Leeuwarden gingen ze heel erg met het licht spelen terwijl de meiden aan het rijden waren in de hal, dus de pony's hadden al van alles gezien! Daarna was eigenlijk het licht dat ze uit eindelijk hadden heel rustig en duidelijk.

Muziek is hij ook gewend van de Hengstenkeuring van het Welsh stamboek en daar geniet hij eigenlijk altijd van! Het orkest zelf vond ik vooral nogal spannend en de eerste keer tijdens de generale keek Jaimy daar ook wel beetje gek van op, maar daarna was het ook klaar! Echt hier op voorbereiden kan je niet, alleen maar oefenen zolang en zoveel als kan.

* Hoe is Friesian Proms bij Jaimy uitgekomen om mee te doen met de show?
Ela belde mij 18 november op met; ik mag mee doen aan de Friesian Proms en mag ik dan alsjeblieft Jaimy lenen? Nou wou ik natuurlijk daar eerst even over nadenken, want het kost veel tijd en willen we dat! Maar toen we het thuis overlegd hadden, riepen we eigenlijk gelijk "ja dat gaan we doen!"

* Hoe zag de voorbereiding voor Friesian Proms eruit?
Voor de eerste oefendag aan waren de moeders van onze act al druk geweest met een proef schrijven. Het liedje was al uit gekozen, volgens mij vanuit de organisatie zelf, maar dat weet ik niet zeker.
En toen zijn mijn moeder en ik 2x met Jaimy gaan oefenen bij stal De Mersken, waar Jaimy voor het eerst met andere paarden samen moest lopen.

Afbeelding
Jaimy en Ela tijdens de eerste repetitie met het orkest.
Foto: Privébezit Fotografie91

Afgelopen zondag 8 januari was het oefenen in Leeuwarden in de hal en daar werd dan gelijk gekozen tussen de verschillende soorten van licht. Afgelopen woensdag was de generale en daarna moest het gebeuren.

* Hoe heb jij als eigenaresse van Jaimy de Friesian Proms beleefd, zowel voorbereiding als de shows
De voorbereiding vond ik mega spannend!! Hoe gaat Jaimy het doen en hoe reageert hij op alles? En het orkest, wat zal hij daarvan vinden? Het was echt een hele gave, maar ook spannende aanloop richting deze prachtige shows! De show zelf zie je heel weinig van, achter de schermen. Wij kunnen op schermen kijken maar je bent tussendoor druk en met de pony bezig, maar de sfeer achter de schermen is super gezellig! Iedereen helpt elkaar en het zijn echt een heleboel mensen samen die deze shows zo onwijs gaaf maken!

* Heb je tips voor mensen die ook graag met hun paard aan een show als Friesian Proms mee willen doen?
Als je een paard hebt wat hier geschikt voor is, moet je eigenlijk hopen dat je ook de juiste contacten hebt. Meestal is het een vast team dat dit soort shows draait en daar zijn wel eens plekjes tussen, maar niet zomaar natuurlijk :)

Afbeelding
Jaimy en Ela tijdens de hengstenshow van Stal De Mersken. Foto: Karin Sevink

Caesar

Re: Fotografie91 aan het woord: Jaimy en zijn optreden op Friesian Proms

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:36

Wat deden ze het stoer! Ik heb genoten via de live stream.

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:26

Ze deden het super. Knap hoe ze hem rondstuurde en wat was hij braaf als dekhengst tussen de andere paarden! Ik heb genoten :D

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:49

Wat een gouden pony heb je daar zeg! Heel tof, ook voor de amazone dat ze dit zo mag beleven.

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BB-ITP] Kedi en Neko op de kiek bij Madelon!

aniek1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:05

Ze deden het super en wat een leuke pony heb je <3

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 07:58

Super grappig om te zien zeg!

Keep calm and love horses

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 08:34

Ik had net al gereageerd in het andere topic en dacht dat ze al minstens jaren een combinatie waren, lees ik nu dat ie pas net ohz is. Wat een brave pony zeg! Zulke karakters zijn goud waard naast dat hij ook nog eens heel erg knap is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:07

Echt super gaaf, wat een combi die 2 <3

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:46

Toen ik ze binnen zag komen moest ik even zwijmelen. Wat een dotje :D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:00

Jaimy doet het toch maar even! Gouden pony zowel van binnen als van buiten!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:04

Wat een topper!
Fijn dat er toch nog echte betrouwbare kinderponies zijn. Zo belangrijk!
Hopelijk geeft Jaimy zijn karakter door aan veel veulentjes.
Ps. Zo'n hengst in paarden formaat is ook een aanwinst.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:02

Cool paard!! En die show is echt spetterend!

Essen roddelt, berken plaagt,
Beuk is koppig, linde klaagt

Een tweeling met als tweeling zus Coco4life

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:05

Zo jong en onervaren en zo braaf ?! Gouden pony, letterlijk en figuurlijk _/-\o_

Don't take anything for granted

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:26

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat adverteren niet is toegestaan

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 18:50

Ook ik heb in het andere topic al gereageerd :D

Jaimy is echt een top pony met een super lieve amazone _/-\o_
Wie weet mogen we in de toekomst nog vaker van dit duo genieten *\o/* <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie