Hond mee naar stal: waar moet je op letten?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 27371
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Hond mee naar stal: waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 20:21

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
De hond mee naar je paard: waar moet je op letten?
Foto: Banjer


Als je naar stal gaat om je paard te verzorgen of te rijden, is het natuurlijk hartstikke leuk en gezellig om je hond(en) ook mee te nemen. Uiteraard liggen er dan wel enkele risico’s op de loer. Hoe zorg je ervoor dat het gezellig, leuk en veilig blijft voor jou, je paard en je hond? De Bokt Nieuwsredactie ging op onderzoek uit en verzamelde wat tips en informatie voor jullie.

Elkaar leren kennen
Net als bij alle nieuwe vriendschappen, geldt ook voor die tussen paard en hond dat ze elkaar eerst moeten leren kennen. Als eerste is het belangrijk om te kijken hoe je hond reageert op paarden zelf, bijvoorbeeld als je bij het wandelen langs een weiland loopt, of in het bos een paard op buitenrit tegenkomt. Wil je hond het dier opjagen, of lijkt hij juist bang voor die grote paarden? Aan de andere kant is het ook belangrijk om te weten hoe je paard op honden reageert. Is hij er bang voor, wil hij ze wegtrappen, of ernaar bijten? Of vindt het paard honden juist leuk, is hij nieuwsgierig en wil hij misschien wel met ze spelen? Allemaal informatie die heel belangrijk is voor het verdere proces. Als je hond bang is voor paarden, of je paard voor honden, is het wellicht beter om je hond niet mee naar stal te nemen en eerst te werken aan deze angst. Ook een hond die paarden aanvalt, wordt meestal niet gewaardeerd op stal. Paarden kunnen hiervan schrikken en op hol slaan, met alle gevolgen van dien. Je zult niet de eerste zijn waarbij een paard schrikt van een blaffende, aanstormende hond en vervolgens op hol slaat of dwars door de omheining gaat. Ook voor je hond kan dit verkeerd uitpakken. Sommige paarden zullen trappen of bijten naar een hond die hen naar de benen of staart hapt, en een goed gemikte trap of beet kan voor de hond een spoedritje naar de dierenarts betekenen, of nog erger: fatale gevolgen hebben.

In het geval dat je hond of je paard extreem bang is voor de ander, of juist de ander wil aanvallen, is het wellicht beter om je hond niet mee naar stal te nemen, hoe goed bedoeld ook. In andere gevallen kan voor je hond een goede hondenschool zeker helpen. Deze kan je ook helpen om je hond de eerste basiscommando’s te leren, ook op stal is het heel prettig als je hond deze probleemloos uitvoert als jij het zegt. Je hond dient in ieder geval te kunnen zitten, liggen, blijven of volgen op jouw commando. Voor een paard dat angstig reageert op honden, kun je een goede instructeur zoeken, die je daarmee kan helpen.

Als je hond paarden leuk lijkt te vinden en je paard honden ook, dan kan het tijd zijn om je hond te laten wennen aan het op stal zijn. De eerste keer dat je de hond meeneemt naar stal, zal in het teken staan van het leren kennen van deze nieuwe plek. Hou je hond aangelijnd, laat hem op zijn eigen tempo de omgeving verkennen en allerlei geurtjes opsnuiven. Wellicht kun je hem dan op een afstandje ook alvast een beetje kennis laten maken met je paard, bijvoorbeeld door op enkele meters van de wei te gaan zitten met hem. Beloon je hond bij goed gedrag en overvraag hem niet. Je ziet het vanzelf als je hond voldoende nieuwe indrukken heeft opgedaan en het tijd is om hem weer naar huis te brengen.

Afbeelding
Een buitenrit met je paard en hond kan een feestje zijn!
Foto: NadjaNadja
Dit eerste bezoek aan de stal kun je langzaam uitbreiden en opbouwen. Als je hond vol zelfvertrouwen mee gaat naar stal, daar ontspannen rondloopt en goed onder appél is, kun je een stapje verder zetten en wat met je paard gaan doen, waar je hond bij is. Haal hem bijvoorbeeld even uit de wei om hem te poetsen. In deze fase is het handig om een paar extra handen in de buurt te hebben, bijvoorbeeld je partner of een stalgenootje. Deze kan de hond of het paard even bezighouden, terwijl jij met het andere dier bezig bent. Ook dit kun je weer langzaam uitbouwen, tot je hond braaf op zijn plek blijft liggen, terwijl jij met paard bezig bent. Hierbij kun je de hond helpen door hem een speeltje te geven of iets om op te kauwen. Ook een denkspelletje kan je hond even afleiding bieden als dat nodig is. Zorg wel dat je paard dan niet bij de hond in de buurt kan komen. Als ook het verzorgen met je hond in de buurt goed gaat, kun je het ook verder uitbouwen naar het rijden in de bak, waarbij je hond in eerste instantie het beste buiten de bak blijft. Let wel op wat je hond en je paard doen, en of alles ontspannen blijft gaan zonder stress. Als de dieren heftig op elkaar reageren, kun je beter even een stapje terugzetten. Wanneer ook het rijden in de bak, met je hond in de buurt, goed gaat, kun je dit ook verder uitbreiden naar het buitenrijden. Blijf ook hierbij alert op wat je hond doet.

Zowel in de bak als bij een buitenrit begint het met de hond die aan de riem met je meewandelt, naast het paard. In een volgende fase kun je ook samen met je paard en je hond wat doen, bijvoorbeeld de hond vragen een balletje op te halen, terwijl jij een rondje maakt in draf. Let wel altijd op de veiligheid en of je hond of paard niet té enthousiast of juist schrikachtig reageert. Vanaf dat moment kun je ook oefenen met de commando’s aan je hond geven vanaf je paard. Dit is altijd anders dan vanaf de grond en zo kan je hond ook daar goed aan wennen. Ook kun je de hond nieuwe commando’s leren, die voor het buitenrijden belangrijk zijn. Bijvoorbeeld om je hond aan te geven te komen, of dat hij op een bepaalde plek naast het paard moet gaan lopen, bijvoorbeeld om een tegenligger niet in de weg te zitten of bij het oversteken. Pas als dat allemaal goed gaat, kun je ook een keer een klein rondje buiten rijden samen. Wees niet verbaasd als dat niet meteen goed gaat, wat in de bak vanzelfsprekend is, hoeft buiten nog niet meteen zo te zijn. Overal leert je hond opnieuw. Hoe vaker je oefent, hoe makkelijker het op den duur zal gaan. Gedurende het hele traject van je hond te laten wennen aan een paard is het handig om je partner of een stalgenootje bij je te hebben, die kan ingrijpen in geval van problemen. Wel is het altijd handig om een zogenoemde jachtlijn van 4-5 meter met een dubbele stop bij je te hebben voor de hond. Deze kun je vanaf je paard even om de kop van je hond doen, als een lasso, en er later ook makkelijk weer af halen. De dubbele stop zorgt ervoor dat de riem niet te strak om de nek van je hond gaat zitten en hem zo de adem beneemt.

Afbeelding
Hond en paard aan elkaar laten wennen,
daar kun je al op veulenleeftijd mee beginnen.
Foto: Neonlight

Gevaren en risico’s op stal
Paardenspullen
Het spreekt voor zich dat scherpe voorwerpen, zoals een hoevenkrabber, schaar of de gereedschappen van je hoefsmid, dierenarts of tandarts nooit in de buurt van je hond mogen belanden. Uiteraard kan het altijd gebeuren dat er ergens iets blijft liggen, bijvoorbeeld omdat je net dat ene zeer belangrijke telefoontje krijgt tijdens het hoevenkrabben, of omdat je paard een hoefijzer inclusief nagels verliest in de wei. Je hond kan verzorgingsspullen als borstels en hoevenkrabbers aanzien voor een speeltje of kauwbot, waardoor er scherpe randjes of splinters kunnen ontstaan. Als hond meeloopt naar de wei, kan hij per ongeluk op dat verloren ijzer met hoefnagels trappen. Zorg er dan ook altijd voor dat je de borstels en andere poetspullen buiten bereik van de hond legt, of ruim ze zo snel mogelijk na gebruik op, voordat de hond hem te pakken krijgt. Zie je dat je paard een hoefijzer mist, kijk dan of je die nog kunt opsporen in de wei of paddock. Laat ook je stalgenoten weten dat je die kwijt bent, zodat zij ook kunnen opletten voor je. Immers, twee paar ogen zien meer dan één.

Zorg dat je hond niet in de buurt is als de dierenarts, tandarts of hoefsmid er is. Dit is voor hen veel prettiger werken en zo vermijd je eventuele risico’s voor je hond. Ruim na afloop van het bezoek de stal op, zet voorgeschreven medicatie of wormkuren buiten bereik van de hond en veeg de stukjes hoef op voordat je hem weer toegang geeft tot de stal.

Stukjes hoef eten
Menig hondeneigenaar zal het herkennen: de hond staat te trappelen om wat stukjes paardenhoef verorberen na een bezoek van de hoefsmid. Toch is het veel beter om dat niet toe te laten. Een rondje over het internet leert dat menig hond hier flink ziek van wordt. De stukjes hoef zijn, ongeacht of ze van een gezonde hoef komen of van een met een aandoening, niet goed verteerbaar voor honden. De onsmakelijke gevolgen van het eten van deze stukjes zijn diarree en overgeven. Niet erg fijn voor hond en baasje en dit kan ook erg onhandig zijn. In je huis of je auto heb je die vieze smurrie liever niet liggen. Een ander gevaar van stukjes hoef zijn de scherpe randjes die er soms aan zitten, deze kunnen schadelijk zijn voor de ingewanden. Beter veeg je dus eerst je stalgang of poetsplaats goed aan na hoefsmidbezoek, voordat je de hond weer op stal laat. Gooi de rommel in een goed afsluitbare vuilnisbak, waar de hond er niet bij kan komen.

Giftige zaken rondom de stallen
In een paardenstal zijn altijd zaken te vinden die giftig zijn voor honden. Denk aan verzorgingsproducten, maar ook de eerdergenoemde medicatie en wormenkuren. Het is belangrijk om je producten altijd zo op te bergen dat de hond er met geen mogelijkheid bij kan. Achter slot en grendel, op een hoge plank.

Wormenkuren en bepaalde medicijnen zijn nodig voor de gezondheid van je paard. Het spreek voor zich dat ook deze op een veilige en hoge plek worden opgeborgen. Een paard kun je niet uitleggen dat hij bepaalde medicijnen of kuren echt even netjes in moet nemen of een zalf moet laten smeren, omdat het goed voor hem is. Menig paard zal zich dan ook in meerdere of mindere mate verzetten als je hiermee aan komt, en het risico op knoeien is groot. Ook als je het paard zijn medicatie geeft in wat appelmoes, of je geeft hem na het ontwormen een wortel, dan is de kans groot dat het dier wat morst. Als je hond deze appelmoes of wortel met daaraan medicatie of wormkuur dan opeet, zal hij dit ook binnenkrijgen. Ook het toedienen van de wormenkuur in de box, levert een risico op. Recent opende een gebruiker nog een topic op Bokt, ze had haar paard in de stal ontwormd en er was wat wormpasta gevallen, tussen de bodembedekker in de box. Zelf kon ze het niet weer vinden, maar haar hond vond het helaas wel. Het dier is dan ook flink ziek geweest, maar door snel optreden van deze gebruiker leeft haar hond nog.

Honden zijn enorm goede speurneuzen, en dit risico is aanwezig. Het beste is om je paard dan ook te ontwormen buiten de stal. Als je dan knoeit, kun je het makkelijk vinden en snel opruimen. Dit geldt uiteraard ook voor de stukjes van de wortel of appel die je het dier geeft na de ontworming. Hier kan de wormpasta ook aan zitten! Gelijk oppakken en weggooien in de kliko dus, zeker niet op mesthoop, want daar vindt de hond het ook!

En over die mesthoop gesproken: sommige honden zijn ook dol op paardenmest. Voor het eten hiervan kan een medische reden zijn, maar ook een gedragsprobleem is mogelijk. Ook kan het zijn dat de hond het doet omdat hij het gewoon lekker vindt. Wat de reden ook is, gezond is het vaak niet. De mest van paarden kan bepaalde dingen bevatten, die ook schadelijk zijn voor je hond. Denk aan restanten van de eerdergenoemde medicatie of wormenkuren, maar ook aan wormen (dood of levend) en andere parasieten of de eitjes daarvan. Het spreekt voor zich dat je die lastige klanten liever niet in de je hond terugvindt. Ruim dus altijd goed de mest van je paard op en zorg dat de hond deze niet kan opeten. Dit geldt zeker de eerste dagen na de ontworming! Zorg er ook voor dat de hond niet bij de mesthoop in de buurt kan komen, voorkomen is beter dan genezen!

Afbeelding
Rattengif, dit is te herkennen aan de opvallend gekleurde graankorreltjes.
Zet dit altijd buiten bereik van de hond en zorg dat het dier geen vergiftigde
ratten of muizen kan vangen.
Foto: Userm1970/Wikimedia Commons
Een andere gifstof die veel gebruikt wordt op stal, is ratten- of muizengif. Er zal geen paardenstal zijn, waar niet eens in de zoveel tijd een muis of rat gesignaleerd wordt. Als het er teveel worden, zal dit een plaag vormen. Soms kan een kat op stal helpen, maar soms is het ook nodig om wat grover geschut in te zetten. Dan komt het gif om de hoek kijken. Uiteraard zorg je ervoor dat dit gif niet in de buurt van je hond of je paard staat, om de kans op vergiftiging zo klein mogelijk te maken. Echter, sommige honden zijn ook zeer bedreven in het vangen en opeten van muizen en ratten. Als deze prooi eerst van het ratten- of muizengif heeft gesnoept, krijgt de hond dit ook binnen. Het is dan ook beter om de hond een tijdje weg te houden uit de stal als je een bakje gif ergens hebt neergezet.

Heeft je hond toch per ongeluk een beetje wormenkuur (vooral Ivermectine en Pramox zijn berucht, maar de rest is ook zeker niet veilig) of een vergiftigde rat binnengekregen, dan zal het dier duidelijk ziek worden.

Symptomen die kunnen wijzen op een vergiftiging door wormkuur of medicatie kunnen zijn:
  • braken
  • desoriëntatie
  • verzwakken van het dier
  • neurologische verschijnselen, alsof het dier een “Bad trip” heeft
  • angstig zijn
  • blindheid
  • grote pupillen
  • coma

Deze treden vrij snel, binnen enkele uren, op nadat het dier het gif heeft binnengekregen, met uitzondering van coma. Deze kan ook pas na meerdere uren optreden.

Bij een vergiftiging met ratten- of muizengif zijn er andere symptomen te zien, deze treden ook pas op na een paar dagen. Dit komt omdat ratten- of muizengif het gebruik van vitamine K in het lichaam remt. Deze vitamine zorgt ervoor dat bloed kan stollen. Als het wondje herstelt, komt de vitamine K weer vrij en kan het naar de volgende plek waar dat nodig is. Ratten- of muizengif voorkomt dit hergebruik van vitamine K, waardoor het bloed niet meer of niet goed meer kan stollen en de rat of muis van binnenuit doodbloedt. Dit gebeurt ook bij de vergiftigde hond. Ook deze kan inwendige bloedingen krijgen hierdoor. De symptomen die je bij dit soort vergiftigingen ziet, kunnen zijn:
Afbeelding
Hond en paard aan elkaar wennen, daar kun je al mee beginnen als de hond nog een
puppy is. Foto: SusanH

  • het dier wordt sloom
  • het dier wordt kouder
  • het dier wordt bleek
  • soms krijgt het dier bloedingen in de longen en kan het bloed gaan ophoesten
  • als het dier bloedingen in de urinewegen krijgt, kan het bloed gaan plassen
  • bij bloedingen in de buikholte zal de buik gaan opzetten omdat het bloed nergens heen kan

Bij alle soorten vergiftigingen telt elke seconde! Zie je één van de hierboven genoemde symptomen, bel dan onmiddellijk je dierenarts! Of laat iemand bellen, terwijl jij met de hond naar de praktijk rijdt! Hoe sneller je erbij bent, hoe groter de kans dat het dier met de juiste behandeling weer volledig kan herstellen. Hoe langer je wacht met het inschakelen van de dierenarts, hoe groter de kans dat de hond overlijdt.

Uiteraard geldt voor alles dat preventie beter is dan behandelen, maar als je alles goed op orde hebt en de risico’s zo klein mogelijk houdt, dan kan het meenemen van je hond naar de stal echt een feestelijk uitje zijn voor alle partijen!

Gebruikte bronnen:

speurneusc

Berichten: 5489
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:23

je moet maar op 1 ding letten: JE HOND

Kun je dat niet, niet meenemen.

Femke_Tweety

Berichten: 12268
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:25

Vergeet niet te checken of hond meenemen überhaupt mág op de betreffende stal, en onder welke voorwaarden.


En zorg hoe dan ook dat je hond niet ongevraagd bij andere paarden, mensen, honden komt, en dat hij niet zonder toestemming in weilanden loopt.

Popstra
Berichten: 14216
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hond mee naar stal: waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:36

En laat hem/haar eerst even goed uit voor je naar stal gaat. Niks zo ergelijk dan die eigenaren die ze laten schijten op je terrein! Oh en dan heb ik het nog niet over het pissen overal tegenaan!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111426
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hond mee naar stal: waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:51

Toen ik jaren geleden nog mijn paard had, is er bij ons op stal een hond dood getrapt die achter een paard langs liep die op de poetsplaats stond.
Dat kreeg ook nog een vervelend staartje omdat de eigenaresse van de hond dus de eigenaresse van het paard wilde aanklagen omdat hij had uitgehaald.
Uiteindelijk zijn ze er onderling uitgekomen geloof ik. Maar het laat maar weer eens zien hoe snel het mis kan gaan.

JudithGigi

Berichten: 4532
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Hond mee naar stal: waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:04

Onze hond mag niet op poetsplaatsen of bij benen van paarden in de buurt komen. Als er andere mensen op stal zijn blijft hij aan de lijn bij me en rij ik niet, en als ik alleen ben mag hij zich lekker uitleven in de bak terwijl ik rij. Vinden zowel paard als hond helemaal prima :)

sterregoud
Berichten: 1942
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Hond mee naar stal: waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:13

Een buitenrit met een loslopende hond of honden, vind ik niet zo geslaagd voor andere wandelaars met hond.
Als ik een paard zie ( ook op afstand) lijn ik mijn hond altijd aan. Maar als er dan 1 of meerdere loslopende honden op haar af komen is dat niet fijn.

Voor hond-hond interactie is beide los handiger, en dat kan dan dus niet omdat ik voor de veiligheid mijn eigen hond aangelijnd heb.

KimD

Berichten: 20614
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hond mee naar stal: waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:17

Wie heeft dit geschreven?! Ik vind de ene tip nog gevaarlijker dan de ander eerlijk gezegd. Mensen die dit klakkeloos aannemen voor waar en deze tips in de praktijk brengen zijn een gevaar voor zichzelf en voor anderen. :oo

LWDaisy

Berichten: 4900
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Hond mee naar stal: waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:26

Er had best ook een stukje bij gemogen over "hoe zorg ik ervoor dat het voor mijn stalgenoten niet storend is dat ik mijn hond meebreng naar stal".
De kleine keffers bij ons zeiken echt altijd in het hooi en stro. "Ja maar het is een maar een beetje". Ja, is het ook "maar een beetje" als ik dat in jouw bed/bord doe?
Heb meermaals hooi/stro genomen en mijn mijn handen vol in de pis gegrepen, walgelijk.

OleJon
Berichten: 2543
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Hond mee naar stal: waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 00:16

Beter nog, laat de hond thuis

LWDaisy

Berichten: 4900
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 00:39

OleJon schreef:
Beter nog, laat de hond thuis


Yes please.
Ik ben een mega dierenvriend, hou ontzettend veel van honden. Maar ik vind het zo'n slechte combo met paarden.. De eigenaars in kwestie hebben het vaak te druk met de stal uit te mesten/te rijden, dat ze de honden uit het oog verliezen, waardoor ze vaak een ander tot last zijn.

Ik krijg soms echt hoofdpijn van hoe stalgenoten naar hun honden lopen te gillen, omdat die ondertussen 100m verderop lopen. Laatst pieste eentje tegen één van mijn autobanden, like whut? Hou die beesten bij, thanks.

Wij passen soms op het hondje van mijn beste vriendin. Zij heeft zelf ook paarden, dus hondje kent paarden. Maar hij mag van mij alleen mee naar stal als mijn vriend ook meegaat, zodat die 100% met de hond kan bezig zijn, terwijl ik me 100% op de paarden kan focussen.

Mars

Berichten: 33377
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 00:53

OleJon schreef:
Beter nog, laat de hond thuis


Dit.

Ben ook gek op honden maar wat irritant als men ze maar rond laat racen op stal. Was destijds op bijrijdpaardje aan het stappen in de bak, hij moest herstellen van blessure dus alleen stapwerk mocht, rennen er ineens 2 van die grote etters de bak in met een touw en beginnen te rennen/spelen en touw te schudden. Mijn paard schrok zich kapot en schoot de bak door. :\ Dag stappen.

Duurt minuten voor er eens een eigenaresse kwam met ‘ooh hahha ja ze spelen zo lekker he’
Ja heel lekker :\

Daphne__
Berichten: 12583
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 02:14

Hier ook een stalgenoot gehad die haar honden steeds meenam. Ook een heel nest pups. Die liepen overal en uiteraard ging dat fout. Pony van haar ging op poot van de pup staan, hond gillen als een gek, vel van z'n poot.. En toen stond ze daar met opgezadelde pony, hele club honden en 1 daarvan gewond..


Mijn honden blijven lekker thuis. En ik heb nu geen stalgenoten meer, maar zou ik dat nog wel hebben en die nemen honden mee, helemaal prima. Maar zelf op letten. En zie ik dat iets dreigt mis te gaan dan grijp ik zeker in, zou een hond niet laten verongelukken oid, maar gaat het fout dan niet bij mij aankloppen.

Captain

Berichten: 21609
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 04:55

Hier gaat de hond wel af en toe mee, zowel naar stal als op buitenrit. Ik ben op stal meestal alleen en anders zorg ik dat hij aangelijnd is. Hij wordt uitgelaten voor we gaan en heeft geleerd alleen op gras te mogen plassen en bij 'nee' plast hij ook niet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Buiten is mijn vriend mee op de fiets zodat hij hem altijd kan aanlijnen als we anderen met een hond/paard tegen komen. :)

Afbeelding

Ik ben me wel heel bewust dat anderen een hond niet leuk hoeven te vinden, en ik wil ten allen tijden op kunnen letten dus als ik ga rijden in de bak neem ik hem niet mee. Alleen als ik bijvoorbeeld even ga voeren/borstelen.

VuurVleugels
Berichten: 1897
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 06:14

Captain, zoals jij het aanpakt zou ik daar geen bezwaar tegen hebben als wij op dezelfde stal zouden staan. (Alleen het laten buigen van je paard als je hond erbij staat vind ik link, want de hond kan het opvatten als spelboog en het als uitnodiging tot spelen zien terwijl paard dat niet wil, maar goed jij zit ernaast dus kan dat ongetwijfeld beter aanvoelen dan ik vanaf hier.)

Maar inderdaad, wat anderen ook zeggen, in 99% van de gevallen levert het alleen maar gedonder op. Ik ben absoluut gek op honden (en paarden natuurlijk) en het lijkt me fantastisch om alleen met hond en paard buiten te rijden, maar het is gewoon niet per definitie realistisch.

En een jachtlijn even om de kop van een hond doen vanaf je paard en er ook weer af? Lévensgevaarlijk. Zowel paard als hond kunnen zich rotschrikken en zelfs als ze dat niet doen is menig hond niet zo netjes getraind dat die rustig naast dat paard blijft zitten terwijl die lijn wordt omgedaan. Noem me een doemdenker maar ik zie dit echt op minstens tien manieren fout gaan.

Goed bedoeld artikel, dat zie ik echt wel in, maar slaat realistisch gezien gewoon de plank mis.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111426
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 06:40

VuurVleugels schreef:
Maar inderdaad, wat anderen ook zeggen, in 99% van de gevallen levert het alleen maar gedonder op. Ik ben absoluut gek op honden (en paarden natuurlijk) en het lijkt me fantastisch om alleen met hond en paard buiten te rijden, maar het is gewoon niet per definitie realistisch.

En een jachtlijn even om de kop van een hond doen vanaf je paard en er ook weer af? Lévensgevaarlijk. Zowel paard als hond kunnen zich rotschrikken en zelfs als ze dat niet doen is menig hond niet zo netjes getraind dat die rustig naast dat paard blijft zitten terwijl die lijn wordt omgedaan. Noem me een doemdenker maar ik zie dit echt op minstens tien manieren fout gaan.


Plus dat ik ook als wandelaar niet blij zou worden van een loslopende hond op een plek waar dat niet mag.
Nou weet ik niet of dat bij Captain op de foto ook het geval is, maar een hond hoort op plekken met aanlijnplicht gewoon vast te lopen.
Niet alleen voor wandelaars, maar ook voor het wild.
En als dat lastig is voor de ruiter in kwestie, dan moet je de hond ook niet naar dat soort plekken meenemen.

VuurVleugels
Berichten: 1897
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 06:44

Cayenne schreef:
VuurVleugels schreef:
Maar inderdaad, wat anderen ook zeggen, in 99% van de gevallen levert het alleen maar gedonder op. Ik ben absoluut gek op honden (en paarden natuurlijk) en het lijkt me fantastisch om alleen met hond en paard buiten te rijden, maar het is gewoon niet per definitie realistisch.

En een jachtlijn even om de kop van een hond doen vanaf je paard en er ook weer af? Lévensgevaarlijk. Zowel paard als hond kunnen zich rotschrikken en zelfs als ze dat niet doen is menig hond niet zo netjes getraind dat die rustig naast dat paard blijft zitten terwijl die lijn wordt omgedaan. Noem me een doemdenker maar ik zie dit echt op minstens tien manieren fout gaan.


Plus dat ik ook als wandelaar niet blij zou worden van een loslopende hond op een plek waar dat niet mag.
Nou weet ik niet of dat bij Captain op de foto ook het geval is, maar een hond hoort op plekken met aanlijnplicht gewoon vast te lopen.
Niet alleen voor wandelaars, maar ook voor het wild.
En als dat lastig is voor de ruiter in kwestie, dan moet je de hond ook niet naar dat soort plekken meenemen.


Helemaal eens. En zelfs als het losloopgebied is moet je in kunnen grijpen als er toch iets niet goed gaat, en vanaf de grond is dat nog net iets makkelijker dan vanaf een paard. Want je wil ook niet van je paard af springen om je hond te grijpen, met het risico dat je paard ervandoor gaat. Twee diersoorten die qua gedrag en benaderwijze zo van elkaar verschillen, daar moet je dus eigenlijk ook gewoon twee mensen bij hebben met elk hun focus op een 'eigen' dier.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111426
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hond mee naar stal: waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 07:59

Mee eens.
Aangezien er op de foto een fietspad te zien is, gok ik dat het geen losloopgebied is overigens.

Captain

Berichten: 21609
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hond mee naar stal: waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 08:05

Jawel, mits onder apel. :D
Bij de buigfoto buigen ze beiden op commando overigens, dus is als kunstje aangeleerd en hij blijft netjes in deze positie tot ik het beloningswoord geef.

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 08:14

Van mij mag iedere hond mee naar stal mits goed opgevoed en daar ligt vaak het probleem.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 08:26

sterregoud schreef:
Een buitenrit met een loslopende hond of honden, vind ik niet zo geslaagd voor andere wandelaars met hond.
Als ik een paard zie ( ook op afstand) lijn ik mijn hond altijd aan. Maar als er dan 1 of meerdere loslopende honden op haar af komen is dat niet fijn.

Voor hond-hond interactie is beide los handiger, en dat kan dan dus niet omdat ik voor de veiligheid mijn eigen hond aangelijnd heb.


Precies dit

KimD

Berichten: 20614
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hond mee naar stal: waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 08:33

Ik vraag me af of daadwerkelijk zoveel stallen vreemde honden van pensionklanten accepteren op stal?

Hoewel ik met acht honden absoluut een hondenvriend ben te noemen zou ik serieus overwegen of ik wel vreemde honden op het terrein zou willen of niet, er zitten nogal wat risico's aan vast.

Captain

Berichten: 21609
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hond mee naar stal: waar moet je op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 08:34

Volgens mij geldt op grotere stallen dan wel een aanlijnplicht.

KimD

Berichten: 20614
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 08:39

Op kleinere stallen kan ik het overigens nog begrijpen, daar is vaak iemand alleen op stal of hoogstens twee, dan is de hond vaak geen probleem. Ik hield die van mij ook aangelijnd of in de stal tenzij de eigenaar met de hond naar buiten kwam en ze konden spelen. Was ook in overleg met hem dat de hond mee was uiteraard.

Maar op grotere stallen, waar 30/40 paarden staan lijkt het me geen goed plan, dus ik vraag me vooral af bij zulk soort stallen of het mag. Zelfs met aanlijnplicht lijkt het me best een onderneming als bijvoorbeeld al vijf mensen hun honden meenemen.

maireadJarig

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 08:52

Ik mis rekening houden met stalgenoten in het artikel. Lijn de hond aan of houd de hond weg bij stalgenoten die bang zijn voor honden, of allergisch. Als je weet dat er meerdere stalgenoten zijn die bang of allergisch zijn, dan mss helemaal niet mee nemen op tijden waarop je weet dat zij er ook kunnen zijn.