Wat vindt u als paardenliefhebber over paardenwelzijn?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Wat vindt u als paardenliefhebber over paardenwelzijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-23 15:44

LTO.nl
Algemeen

Afbeelding
Een paard rolt in de wei. Foto: Marlies Trap Fotografie


Welzijn is de laatste jaren een hot item. Meerdere partijen buiten onze paardensector hebben een mening over het feit dat wij paarden houden en sporten met paarden. Maar wat doet u als paardenliefhebber eigenlijk aan paardenwelzijn? Hier was eigenlijk nooit onderzoek naar gedaan. KNHS, KWPN, FNRS en LTO Nederland hebben de handschoen opgepakt en hebben een welzijnsonderzoek uitgezet onder hun eigen achterban. De resultaten van het onderzoek laten zien dat betrokkenen in de paardensector veel aandacht hebben voor paardenwelzijn en dat het merendeel actief mee wil ontwikkelen naar de laatste inzichten in het houden, sporten en fokken met paarden. Ook komen er een aantal aandachtspunten naar voren.

Paardenwelzijn is belangrijk voor ons paardenliefhebbers. Ruim 3.000 mensen vulden de vragenlijsten in. Uit de enquête blijkt dat 99,0% van de respondenten welzijn belangrijk tot zeer belangrijk vindt, waarvan 43,1% vindt dat de paardensector welzijn als prioriteit ziet.

Wat vindt de paardensector?
Een fysiek gezond paard krijgt de hoogste prioriteit, optimale prestaties leveren krijgt de laagste prioriteit. Verder valt op dat hoe meer financieel gewin er in het spel is, hoe kritischer men is op een bepaald onderdeel. Zo scoort de handel hoog en fokkerij laag op de vraag welke onderdelen onder druk staan. Bij de vraag of de maatschappij (mensen buiten de sector) een goed beeld heeft van paardenwelzijn, denkt 69,6% dat dat zeker niet tot zeer zeker niet het geval is. Daarbij vindt een groot deel dat dierenbeschermingsorganisaties vaak hun doel voorbijschieten. Het gaat volgens de respondenten vooral om het verbeteren van paardenwelzijn in plaats van het verbieden van activiteiten met paarden dat dierenbeschermingsorganisaties vaak nastreven. Ook vindt een groot deel dat acties van dierenbeschermingsorganisaties soms te extreem en pijnlijk zijn.

Hoe verder?
We kunnen concluderen dat paardenwelzijn prioriteit heeft in de sector. Maar hoe nu verder? Alle partijen zijn stappen aan het nemen in het kader van paardenwelzijn. Het KWPN verbiedt het scheren van tastharen en oren, denkt na over de minimale leeftijd voor deelname aan selecties, toezicht op het losrijden bij sportrubrieken, voortplantingstechnieken en de aanspreekcultuur. KNHS zet in op bewustwording wat harmonieus paardrijden is, zet in op (bij)scholing van instructeurs en officials en neemt de harnachementsgids onder de loep. FNRS heeft een nieuw kwaliteitsbeleid ingevoerd, waarin paardenwelzijn een belangrijk onderdeel is en gaat hierover met de ondernemers in overleg. En LTO Nederland lobbyt voor werkbare wet- en regelgeving om paardenwelzijn in oppervlakte en zaken als beschutting in weide voldoende voor mogelijk te houden, zet de schouder onder het Keurmerk Paard en Welzijn met het streven om in 2023 50 nieuwe keurmerkhouders te verwelkomen en werkt samen in het Praktijkcluster Paard met het onderwijs om welzijn vanaf de opleiding goed mee te geven aan toekomstige werkgevers, werknemers en andere professionals. Welzijn is een doorlopend proces, en veel onderwerpen behoeven nader onderzoek.

Inspireer elkaar
Uit de enquête bleek dat er ook binnen de sector verschillen van inzichten zijn op een aantal onderwerpen, die met name ingegeven lijken te zijn door weinig kennis over wat ieder met zijn paarden doet. Er bestaat een verschil in beleving tussen fokkers, hobbymatige, professionele of manegeruiters en instructeurs en ondernemers. Ga dus vooral met elkaar in gesprek. Inspireer elkaar en leer van elkaar. Want hoe verschillend we soms ook denken over allerlei onderwerpen, we hebben één gezamenlijke passie én belang: blijven genieten van sport, fokkerij en bovenal onze mooie paarden.

De resultaten van het onderzoek vindt u hier.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:46

KNHS mag wel heel erg zijn handen in hun eigen boezem steken. Hun laten Nederlandse ruiters wedstrijden rijden onder hun vlag waar paarden als weg werp producten worden gezien en het normale is om vrouwen en homo's te onderdrukken.

Juist vanwege dierwelzijn heb ik die club verlaten :evaw:

Btw onderzoek is vrij intersant. De meeste groepen die ze hebben geïnterviewd hebben belang bij de paarden sport gezien ze daar hun geld in verdienen. Niks bijzonders dat ze hun eigen tak kiezen als waar welzijn het beste is. De vraag is tot hoe ver men dit onderzoek heeft ingevuld naar eigen belang.

Babootje

Berichten: 26909
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wat vindt u als paardenliefhebber over paardenwelzijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:12

Ik kan me er dood aan ergeren dat altijd maar de focus van dierenbeschermingsorganisaties op de sport ligt. Natuurlijk gaat daar wel eens wat mis, maar in het algemeen hebben de sportpaarden het goed en worden ze goed behandeld.
Misschien moeten ze hun focus eens verplaatsen naar de zogenaamde dierenwelzijnsorganisaties - ik zal geen namen noemen - die veel geld verdienen over de ruggen van paarden die eigenlijk het beste af zijn bij inslapen.
Paarden met aantoonbaar / bewijsbaar zware gebreken die soms zelfs meer keren opnieuw als RIJPAARD ter adoptie gezet worden terwijl de problemen lang en breed bekend zijn.
DAT beste mensen is pas paardenleed.

Sheran

Berichten: 17289
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:24

Ik denk dat de paardenwereld zelf echt wel wat verandering mag hebben. Met name in de amateursport. Ik 'zag' het vroeger ook niet, maar de vraagtekens komen meer en meer naar voren. We doen echt rare dingen met paarden en dat mogen we best zien. Misschien is paardenwelzijn in ons hoofd wel prioriteit maar het is nogal subjectief en de paardenwereld komt van ver...

Ik ben (nog) niet tegen de sport zelf (want ik merk ook hoe leuk paarden het soms vinden). Ik zou zelf eerst verbetering voorstellen op de volgende punten:
- instructeursopleiding (manier van lesgeven is vaak niet paardvriendelijk en kijkt niet naar oorzaken van gedrag, maar doet aan symptoombestrijding. Gericht op wedstrijden, maar zie daarvoor volgende punt)
- juryopleiding. Ophouden met het kunnen belonen van slecht rijgedrag en gespannen paarden. Zeker in de lagere klassen mag een veeeel groter deel gebaseerd zijn op de ruiter. Waar je nu bv aftrek krijgt voor 'tegen de hand' mag je wat mij betreft ook aftrek krijgen voor 'onrustige hand'.
- standaard welzijn - maar dat gaat nu geloof ik al beter. Gewichtslimieten, weidegang, stalgrootte, groepscontact etc.

Kendra

Berichten: 8802
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:40

Ik vind de uitkomsten van het onderzoek wel genuanceerd. Deze zin in de afsluitende alinea zegt denk ik ook veel: 'Ook leert het onderzoek dat er verschillen van inzichten zijn op een aantal onderwerpen die met name ingegeven lijken te zijn door weinig kennis over wat iedereen met zijn paarden doet.'

Ik denk dat dat klopt, er is een grote afstand tussen de verschillende disciplines. Een ruiter van een topspringstal kan zich denk ik bijna niet voorstellen hoe het is om gelukkig te zijn met 2 oude haffen in een paddock paradise. En omgekeerd idem dito :D .

Bokt kan helpen om wederzijds begrip en respect te vergroten. Dat lukt helaas maar zelden.
We hebben meer mensen als Monya Spijkhoven nodig om de discussie een andere draai te geven. Ook dat gaat moeizaam. Jammer.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:36

Wat betreft welzijn kan dat ook nog veel beter. Als ik zie hoeveel stallen en maneges hier in de omgeving de paarden dag en nacht op stal houden in de winter en zelfs een manege het hele jaar door. Ze komen misschien even in de paddock maar heb ook van de instructie daar gehoord met evenementen dat ze dagen lang binnenstaan(want dan is het te wel gedoe ze in de paddock te zetten). Zowel manege paarden als pension. Ze hebben iets van 2 paddocks en geen weiland... Wel mega grote buitenbaan voor de wedstrijdsport en 2 binnenbakken...vind bizar dat dit nog gebeurd..

manubres

Berichten: 2823
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat vindt u als paardenliefhebber over paardenwelzijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:43

Wat mij betreft is de sector nog veel te conservatief en te geld gericht. Als je echt paardenwelzijn wil doorvoeren moet je meer ballen tonen en ook echt het paard op nummer 1 zetten.

daydream

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:23

Het zou fijn zijn als alle basisbehoeften tenminste op minimaal niveau gegarandeerd werden overal... bv minimaal 4uur buiten per dag in minstens een goed gedraineerde paddock verplicht werd... ik schrok me de pleuris van een manege hier in de buurt waar de manegepaarden maar 1 ochtend per week loskomen.

Kendra

Berichten: 8802
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat vindt u als paardenliefhebber over paardenwelzijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:29

Tja, hoeveel zijn klanten bereid te betalen voor een paardrijles?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:31

daydream schreef:
Het zou fijn zijn als alle basisbehoeften tenminste op minimaal niveau gegarandeerd werden overal... bv minimaal 4uur buiten per dag in minstens een goed gedraineerde paddock verplicht werd... ik schrok me de pleuris van een manege hier in de buurt waar de manegepaarden maar 1 ochtend per week loskomen.


Ken in elk geval twee handels-/trainingsstallen in de omgeving waar dat ook nog steeds de norm/gewoonte is... niet normaal...

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:32

De KNHS heb ik al niet hoog zitten. En als ik hoor hoe een aantal sporters zich hebben uitgesproken, verwacht ik niet dat er veel verbetering komt van "bovenaf".

DuoPenotti

Berichten: 31746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:37

daydream schreef:
Het zou fijn zijn als alle basisbehoeften tenminste op minimaal niveau gegarandeerd werden overal... bv minimaal 4uur buiten per dag in minstens een goed gedraineerde paddock verplicht werd... ik schrok me de pleuris van een manege hier in de buurt waar de manegepaarden maar 1 ochtend per week loskomen.

Inderdaad.
En dan geen buitenstal van 10x10 want dan kunnen ze nog niet bewegen.

Maar als mensen daar geen les meer halen of op dergelijke stal hun paard neer zetten is het ook zo over.
Maar dan krijg je smoesjes als het is hier niet anders. Of hij glimt toch mooi.
Nee. Gewoon nee. Een paard hebben is geen recht!