Paarden ontsnappen uit manege in Denderhoutem *update: terug op stal*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Paarden ontsnappen uit manege in Denderhoutem *update: terug op stal*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-23 19:39

Equnews/Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Niet minder dan 22 paarden zijn op zondagavond uitgebroken in een manege in Denderhoutem, bij Haaltert. De paarden galoppeerden richting de expresweg, en staken de drukke steenweg over richting Denderleeuw. Ongevallen gebeurden er gelukkig niet.

Het incident gebeurde omstreeks 19:15 uur op zondagavond. Op de Borrekent in Denderhoutem merkten verschillende bewoners plots heel wat paarden op straat op. De dieren kwamen vermoedelijk van een manege wat verderop en trokken in paniek naar de expresweg. De politie verstuurde meteen een BIN-bericht. Ze riepen daarin de bewoners op om voorzichtig te zijn en zeker binnen te blijven om geen ongevallen te veroorzaken.

Uiteindelijk konden de paarden in Denderleeuw, zo'n 5,5 kilometer verderop, tegengehouden worden in een weide en opgeladen worden door de eigenaars. Alle paarden vangen nam ongeveer een uur in beslag. Ze werden op verschillende paardentrailers geplaatst en weer naar de manege gebracht.

UPDATE:
Zondag ontsnapten 22 paarden op een stal in Denderhoutem. Dierenarts Ward De Bie reageert opgelucht nu de paarden terug op stal staan. “Dit was een echte nachtmerrie.”

De dieren slaagden er op één of andere manier in het slot van de poort te ontgrendelen. Drie uur later stonden alle dieren, dankzij de hulp van heel wat mensen, eindelijk terug op stal.

“De solidariteit was bijzonder groot. Ik denk dat er bijna 60 mensen in de weer zijn geweest om de dieren te vangen. Ik wil dan ook iedereen bedanken. Ook de politie en de brandweer ben ik heel dankbaar", zegt Ward. “Sommige mensen hebben tien kilometer gewandeld met het paard in de hand om het dier terug naar de stal te brengen.” Tegen 22:00 uur stonden alle dieren terug in de stal. Daarna kon de controle van de paarden beginnen.

Bij de ontsnappingspoging raakten drie dieren gewond, maar het gaat om kleine vleeswonden. “Deze wonden zullen herstellen. Ik ben vooral heel opgelucht dat het niet erger is afgelopen en dat er geen ongevallen gebeurd zijn of geen paard is overleden, want dat zou veel erger geweest zijn", zegt Ward. “Het is de tweede keer in 16 jaar dat ze kunnen ontsnappen, maar vorige keer gingen ze meteen een weide op hier enkele meters verder. Dit was echt wel een nachtmerrie voor mij.”

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie