Algemeen
Alan Davies heeft aangekondigd dit jaar een stap terug te zetten en niet meer fulltime als hoofdgroom te gaan werken bij Carl Hester en Charlotte Dujardin. Alan werkt sinds 2011 in de stallen van Carl Hester. Hij was daar onder andere verantwoordelijk voor de verzorging van de toppaarden Valegro en Uthopia. In 2017 won hij de FEI Best Groom Award.
Tegen Horse and Hound zegt hij: "Ik word ouder en ik voel me moe, ik denk dat ik een pauze nodig heb. De afgelopen drie jaar waren behoorlijk zwaar, zowel op persoonlijk vlak als op werkgebied. Vooral 2021 was een moeilijk jaar met de Olympische Spelen en een paar weken later de Europese kampioenschappen. Het vergde meer van me dan ik op dat moment besefte."

Alan Davies bereidt Gio voor op de vlucht naar Tokio. Foto: © FEI/Leanjo de Koster
Alan (56) hoopt dat hij in de toekomst meer tijd heeft om zich op andere dingen te concentreren. Waaronder ook het bijscholen en opleiden van grooms, waarin hij zijn kennis van paardenmanagement wil doorgeven. Daarnaast wil hij ook naar shows gaan met zijn Shetlanders. "Mensen blijven maar zeggen dat ik boeken moet schrijven, zowel over mijn leven als over paardenmanagement. Misschien heb ik tijd om daarover na te denken."
"Natuurlijk was het geen gemakkelijke beslissing. Valegro en Uthopia zijn mijn grote liefdes en het zal hartverscheurend zijn om ze niet elke dag te zien, maar Carl en Charlotte hebben me allebei enorm gesteund." Alan Davies gaat nog niet met pensioen en blijft betrokken bij Carl, Charlotte en de paarden. "Ik verwacht dat ik waarschijnlijk hier en daar bij een kampioenschap zal opduiken", lacht hij. "Ik ben van plan om nog steeds af en toe te helpen waar ik kan en ik verwacht dat ik woensdagmiddag nog steeds op buitenrit ga."

Gebruikte bronnen: