Slipjacht in Beltrum: ruiters, paarden en honden samen op pad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Slipjacht in Beltrum: ruiters, paarden en honden samen op pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-23 23:04

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet in Beltrum.
Foto: Nluder Shots/Bokt Wiki

Zaterdagmiddag 7 januari klonk er hoorngeschal door Beltrum. Het geschal werd begeleid door geblaf. Dit was het teken dat de slipjacht op het punt van beginnen stond.

De slipjacht is een terugkerend evenement en vindt altijd een dag voor de survivalrun plaats. Willem Wassink verklaart namens de organisatie van de slipjacht: "de survivalrun komt voort uit de slipjacht. Lang niet iedereen weet dat."

De jacht ging rond 13:00 van start vanaf het Mariaplein en ging langs verschillende buurtschappen, waaronder Avest, Lintvelde en Heelweg.

Slipjacht
Bij een slipjacht jagen de honden niet op een echte vos, maar ze volgen een geurspoor dat vooraf is getrokken. De ruiters met paarden volgen de groep honden. Een slip bestaat uit een aantal lappen waarop geurstof wordt gesprenkeld, vandaar de termen slipspoor en slipjacht. Met dat slip wordt door de sliptrekker een spoor (scent) getrokken, waarbij zoveel mogelijk de gedragingen van de vos worden geïmiteerd. Door het leggen van lussen en haken krijgen de honden puzzels voorgeschoteld, die ze zelf moeten oplossen. De honden jagen dus feitelijk op 'niets'.

Een slipjacht begint met de 'meet', de presentatie van de meute aan de jachtruiters en andere geïnteresseerden. Na de 'stirrup cup' (een welkomstdrankje dat te paard wordt genuttigd) begint de slipjacht, die meestal uit drie runs bestaat van circa zes kilometer lengte per run. Na iedere run volgt een rustpauze voor hond, paard en ruiter, de sherrystop, waarna men verder trekt naar de volgende run. Aan het eind van iedere slipjacht is de 'kill', hier krijgt de meute een koeienpens als substituut voor de bejaagde 'prooi'.

Gebruikte bronnen:

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Juut

Re: Slipjacht in Beltrum: ruiters, paarden en honden samen op pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:19

Het ziet er prachtig uit, maar als je hier onbedoeld in terecht komt met je buitenrit heb je een heel serieuze uitdaging... Vooral als er een groepje honden besluit een ander spoor te volgen, en ruiters hier schreeuwend achteraan gaan... :oo

Handig he...brandgel
Epona Paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:45

En weer die oude onveilige capjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:50

Adrija schreef:

Mijn hoofd is daar zeker 25 jaar door mee beschermd, hoor.
Wat bedoel je precies?

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:57

Nielojram schreef:
Adrija schreef:

Mijn hoofd is daar zeker 25 jaar door mee beschermd, hoor.
Wat bedoel je precies?

Dat ze bij die slipjachten altijd met oude caps rijden, ik snap dat niet. Niet nodig en een slecht voorbeeld; er zijn al decennia betere caps. En ja ik heb er vroeger ook altijd mee gereden en gelukkig is dat goed gegaan. Maar nu dus al lang niet meer.

Maar goed ik reageer op een foto die niet van de activiteit in het artikel is, dus wellicht voorbarig <<)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:44

Ik heb ook met die oude caps gereden, en ben er naast een whiplash, en een niet-aangeboren hersenafwijking ook 'goed' vanaf gekomen. Iets met een uitgegleden paard en asfalt.

Vroeger was je 'stoer' ofzo als je zonder reed. Nu liegen we tegen onszelf als we zeggen 'eigen verantwoording enzow'. Totdat je in een rolstoel zit, je paard moet verkopen, en iemand anders je reet mag afvegen. Dat het 25 jaar goed gaat, wil niet zeggen dat het voldoende is.. zo moe van die opmerkingen. Dus nee, ze kunnen best een goeie cap opzetten. Helemaal als je ziet wat voor een toeren ze soms uithalen.

En inderdaad!! je zou ze maar tegen komen.. mijn paard rent mee! Met of zonder mij

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 00:30

Adrija schreef:
Dat ze bij die slipjachten altijd met oude caps rijden, ik snap dat niet. Niet nodig en een slecht voorbeeld; er zijn al decennia betere caps. En ja ik heb er vroeger ook altijd mee gereden en gelukkig is dat goed gegaan. Maar nu dus al lang niet meer.

Maar goed ik reageer op een foto die niet van de activiteit in het artikel is, dus wellicht voorbarig <<)
Je weet dat je tegenwoordig ook gewoon dat oude model kunt kopen, maar met alle keurmerken van nu? :+ Deze bijvoorbeeld: https://www.equus.co.uk/products/charle ... ampton-hat Ik zie op de foto ook maar twee caps die duidelijk echt oud zijn, maar de rest kan bij wijze van spreken vorige week gekocht zijn.

En ik snap niet zo goed waarom die mensen een voorbeeldfunctie wordt opgelegd, die ze helemaal niet hebben. Al willen ze zonder cap, in een mankini achterstevoren op hun paard zitten, mag toch aannemen dat anderen voor zichzelf kunnen bepalen of dat wel of niet verstandig is. En zo niet, dan is dat gewoon natuurlijke selectie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 00:43

Mkango schreef:
Adrija schreef:

Je weet dat je tegenwoordig ook gewoon dat oude model kunt kopen, maar met alle keurmerken van nu? :+ Deze bijvoorbeeld: https://www.equus.co.uk/products/charle ... ampton-hat Ik zie op de foto ook maar twee caps die duidelijk echt oud zijn, maar de rest kan bij wijze van spreken vorige week gekocht zijn.

En ik snap niet zo goed waarom die mensen een voorbeeldfunctie wordt opgelegd, die ze helemaal niet hebben. Al willen ze zonder cap, in een mankini achterstevoren op hun paard zitten, mag toch aannemen dat anderen voor zichzelf kunnen bepalen of dat wel of niet verstandig is. En zo niet, dan is dat gewoon natuurlijke selectie.

Ehm, dit speelt zich af in NL.....

}:)

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:24

ze hebben nu een cap op, toen ik jachten reed, rond 1983, hadden de heren een hoge hoed en de dames een bolhoedje op :+ ik ben er ook wel eens af gesodemieterd en ik leef nog.......(moet alleen niet op een fiets gaan zitten, dan breek ik een been en een enkel, tegelijk nog wel -O- )

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie