Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Suzanne F. schreef:Femke_Tweety schreef:Het zou mij niets verbazen als iets vergelijkbaars ook voor mensen opgaat.
Dat weet ik wel zeker.
Kookaburra schreef:Dat hier een onderzoek naar is gedaan...
Elisa2 schreef:Ja dat dus, en inderdaad als ze slecht gereden worden zullen ze daar ook stress van ondervinden..ongeacht waar ze zijn. Maar daar zou verder onderzoek naar gedaan moeten worden denk ik, ook met andere groepen paarden die actief zijn in andere diciplines.
mce schreef:Dus onderzoeken prima, maar er iets mee doen is veel belangrijker, zou ook veel meer vanuit de basis organisaties in de opleidingen ingebracht moeten worden
Het paard is verworden tot een ding, de commercie is er mee aan de haal gegaan en is de opleidings tijd - tijd die een paard nodig heeft om te ontwikkelen tot gezonde en happy atleten is drastich ingekort, helaas, de goede niet te na gesproken
Avalanche schreef:mce schreef:Dus onderzoeken prima, maar er iets mee doen is veel belangrijker, zou ook veel meer vanuit de basis organisaties in de opleidingen ingebracht moeten worden
Het paard is verworden tot een ding, de commercie is er mee aan de haal gegaan en is de opleidings tijd - tijd die een paard nodig heeft om te ontwikkelen tot gezonde en happy atleten is drastich ingekort, helaas, de goede niet te na gesproken
Klinkt een beetje als vroeger was alles beter eigenlijk.
Imo is dat nonsens. Het is juist iets van nu dat er steeds meer bewustwording komt wat betreft het welzijn van dieren. Dit soort onderzoeken draagt daar ook aan bij. Ik vind het ook een goed ding dat het onderzocht is.
Avalanche schreef:Denk dat je een beetje een heel negatieve blik hebt eigenlijk. Paardrijden was altijd al business en paarden werden vroeger veel meer gezien als een ding. Nu zijn we ons ook veel meer bewust van paardenpsychologie.
Juist nu is er veel meer aandacht voor dat box rust zeker niet paardvriendelijk is bijvoorbeeld, en zoeken we andere oplossingen. Trainen gaat nu met veel meer aandacht voor het mentale deel dan vroeger.
Het klinkt een beetje alsof je 10 jaar geleden gestopt bent met rijden en ook daar bent blijven hangen eigenlijk.
Ik heb binnenbanen nergens genoemd. Waar ik het over heb is een stuk bewustwording, dat er vroeger niet was, en er nu wel degelijk is.
Opleidingstijd? Er wordt nu veel meer tijd genomen voor paarden. Inrijden met 3 jaar was vroeger normaal, nu uitzondering. Er wordt tot 4 en soms 5 jaar gewacht om in te rijden. Het allermooiste daarvan is ook nog eens, dat als je de tijd neemt en pas begint als paard mentaal ook klaar is voor meer, de opleiding sneller gaat, en niet omdat we aan het pushen zijn en dwingen, maar als je paard er klaar voor is, pakken ze een en ander gewoon veel sneller op.
Misschien even een realiteitscheck doen. Dit klinkt echt zo boomer 'vroegâh was alles beter" en dat is zulke grote onzin, werkelijk.
Avalanche schreef:Denk dat je een beetje een heel negatieve blik hebt eigenlijk. Paardrijden was altijd al business en paarden werden vroeger veel meer gezien als een ding. Nu zijn we ons ook veel meer bewust van paardenpsychologie.
Juist nu is er veel meer aandacht voor dat box rust zeker niet paardvriendelijk is bijvoorbeeld, en zoeken we andere oplossingen. Trainen gaat nu met veel meer aandacht voor het mentale deel dan vroeger.
Het klinkt een beetje alsof je 10 jaar geleden gestopt bent met rijden en ook daar bent blijven hangen eigenlijk.
Ik heb binnenbanen nergens genoemd. Waar ik het over heb is een stuk bewustwording, dat er vroeger niet was, en er nu wel degelijk is.
Opleidingstijd? Er wordt nu veel meer tijd genomen voor paarden. Inrijden met 3 jaar was vroeger normaal, nu uitzondering. Er wordt tot 4 en soms 5 jaar gewacht om in te rijden. Het allermooiste daarvan is ook nog eens, dat als je de tijd neemt en pas begint als paard mentaal ook klaar is voor meer, de opleiding sneller gaat, en niet omdat we aan het pushen zijn en dwingen, maar als je paard er klaar voor is, pakken ze een en ander gewoon veel sneller op.
Misschien even een realiteitscheck doen. Dit klinkt echt zo boomer 'vroegâh was alles beter" en dat is zulke grote onzin, werkelijk.
mce schreef:Avalanche schreef:Denk dat je een beetje een heel negatieve blik hebt eigenlijk. Paardrijden was altijd al business en paarden werden vroeger veel meer gezien als een ding. Nu zijn we ons ook veel meer bewust van paardenpsychologie.
dat ga ik maar eens doen.
mce schreef:opleidingstijd: heb nergens gesproken over een drie jarige, kan er alleen maar blij me zijn dat men nu langer wacht ( alhoewel ik de handelspaarden dat ook zou toewensen, maar nu spreek ik over eigen ervaring bij het "herstellen" van paarden)
mce schreef:zet wel mijn vraagtekens bij het aantal wedstrijden/proeven per weekend, denk dat paarden hiermee te snel doorkunnen stromen, hoeft niet met de huidige kennis en kunde, je ziet - ook in de huidge tijd - dan ruiters nog tevaak in een klasse vastlopen, kan natuurlijk meerder oorzaken hebben, zou eens onderzoek naar gedaan moeten worden (alhoewel mevrouw Sloet in opdracht en samenwerking met de knhs daar als eens een onderzoek naar heeft gedaan) maar er zal inmiddels het een en ander achterhaald zijn
Elisa2 schreef:Toch denk ik dat het paard bij de prof die 4x p/w gewoon goed getraind en gereden wordt minder stress ervaart dan het paard van de hobbyruiter die veel vaker moet rijden om resultaat te behalen en waarbij de signalen voor het paard vaak veel onduidelijker zijn. Dus ja..wat is stress? Ik denk dat dat er in zoveel verschillende vormen en mate is voor een paard.
en gelukkig wordt dat steeds meer ingezien, dat het vreselijk oneerlijk is om een paard met 4, 4,5 uit de opfok te trekken en dan ineens iedere dag te werken. mce schreef:dan zie je bij veel paarden - kijk maar op verkoopsite - dat veel paarden al op 3, 4 jarige leeftijd de knik op de verkeerde plek hebben zitten
mce schreef:de nek niet meer het hoogste punt is