Twee paarden zitten al bijna twee maanden vast op Luchthaven Oostende

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Nieuwsredactie

Twee paarden zitten al bijna twee maanden vast op Luchthaven Oostende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-23 11:06

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet in Oostende. Foto: FEI/Yusuke Nakanishi

De papierwinkel die gepaard gaat met (inter)nationaal paardentransport is er niet eenvoudiger op geworden. Dat bewijst het uitzonderlijk voorbeeld van twee paarden die nu al bijna twee maanden vastzitten op de luchthaven van Oostende. De paarden werden vanuit Chili ingevoerd, maar het papierwerk bleek niet in orde. En dus houdt de douane ze voorlopig vast. “De dieren worden door professionals verzorgd, maar ideaal is de situatie natuurlijk niet”, zegt de woordvoerder van de luchthaven.

Sinds eind november wacht de koper van de paarden, een Belg, al op de thuiskomst van zijn nieuwe viervoeters. De invoerpapieren bleken bij aankomst niet helemaal in orde, daarom geeft de douane de dieren niet vrij. Sindsdien staan de dieren in een stal op de luchthaven.

“De dieren worden verzorgd door mensen met verstand van paarden”, zegt Tom Rutsaert, woordvoerder van de luchthaven. “Ze worden gevoerd en eruit gelaten voor een wandeling, zodat ze niet de hele dag moeten stilstaan. Maar ideaal is deze situatie uiteraard niet.”

Ondertussen is de nieuwe eigenaar samen met de douane naar een oplossing aan het zoeken.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Euridicey

Re: Twee paarden zitten al bijna twee maanden vast op Luchthaven Oostende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:10

Dit kan toch niet :'(

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:14

Uh jawel... wij hebben een hond geexporteerd naar Australië en kregen een mail met het bericht dat het dier zou worden ingeslapen omdat we een verkeerd vlooienmiddel hadden gebruikt (1 die vlooien enkel dood, moest een middel zijn welke ook vlooien afweert oid).
Gelukkig hebben we dit kunnen voorkomen, heeft de hond 2 weken langer in quarantaine gezeten, maar zo werkt het nu eenmaal. Heb je de boel niet op orde, dan blijven ze waar ze zijn, worden ze ingeslapen of terug gestuurd.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:18

Ik heb lang op een stal gestaan die ook internationaal transport deden en daar hebben toch ook wel wat paarden echt maanden gestaan. Eentje bijna een jaar. Waarom weet ik niet helemaal.

Overigens werden die wel gewoon netjes verzorgd.

Het gekste is eigenlijk dat ze wel gewoon opgeladen en getransporteerd zijn en dat ze niet op het vertrekkende vliegveld al tegengehouden zijn.

Europe is our playground

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:38

manic schreef:
Het gekste is eigenlijk dat ze wel gewoon opgeladen en getransporteerd zijn en dat ze niet op het vertrekkende vliegveld al tegengehouden zijn.

Niet zo gek, een uitvoerend land kijkt alleen of er aan de uitvoervoorwaarden voldaan is. Ze houden daar geen rekening met importregels van land van bestemming. Kan ook moeilijk, dat elke luchthaven overal ter wereld alle importregels ter wereld kent.

De luchthaven van Oostende heeft al laten weten dat de dieren dagelijks beweging krijgen. Ideaal is het niet, maar dieren worden naar best vermogen door kundige mensen verzorgd.

Richt je gezicht naar de zon, dan blijven de schaduwen achter je...
&if=1

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:02

Die dieren moeten toch meer beweging krijgen dan dagelijks een wandeling

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:32

Adrija schreef:
Die dieren moeten toch meer beweging krijgen dan dagelijks een wandeling

Zou moeten, maar in deze omstandigheden is het niet anders.
De boxen zullen ruim zijn en ze zullen wel paar keer per dag hand gewandeld worden ...
Hopelijk snel papierwerk op orde !

Chasing Dreams

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:40

Kunnen ze dan niet in ieder geval zorgen voor een paddock oid waar ze hun benen kunnen strekken? Dit is inderdaad verre van ideaal en ik vind het sneu dat de dieren de dupe moeten zijn van al die regeltjes.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

sunny71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:02

Hopelijk wordt de oplossing door de douane en eigenaar snel gevonden ;(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:05

Elisa2 schreef:
Kunnen ze dan niet in ieder geval zorgen voor een paddock oid waar ze hun benen kunnen strekken? Dit is inderdaad verre van ideaal en ik vind het sneu dat de dieren de dupe moeten zijn van al die regeltjes.

Op Oostende? Eén grote betonvlakte vermoedelijk, zoals iedere luchthaven? :+

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:10

Ik ben wel benieuwd of ze je ook stalgeld/voerkosten rekenen als invoerder/eigenaar

Neem een kijkje in mijn kledingkast op Vinted: https://www.vinted.nl/member/33677517-fie28

• Bambi & Bandiet <3

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:22

Ze zullen er niet gratis staan.

Europe is our playground

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:38

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:

Op Oostende? Eén grote betonvlakte vermoedelijk, zoals iedere luchthaven? :+

Moi, met 1 start/landingsbaan is het best groen daar. Tis geen Schiphol of zo.

Maar goed, paddock op een luchthaven zal wegens veiligheid geen optie zijn. Laten we hopen dat ze snel ingeklaard kunnen worden en naar de eigenaar mogen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:31

Kloesje schreef:
Uh jawel... wij hebben een hond geexporteerd naar Australië en kregen een mail met het bericht dat het dier zou worden ingeslapen omdat we een verkeerd vlooienmiddel hadden gebruikt (1 die vlooien enkel dood, moest een middel zijn welke ook vlooien afweert oid).
Gelukkig hebben we dit kunnen voorkomen, heeft de hond 2 weken langer in quarantaine gezeten, maar zo werkt het nu eenmaal. Heb je de boel niet op orde, dan blijven ze waar ze zijn, worden ze ingeslapen of terug gestuurd.

Enige tijd geleden heb ik eens op Bokt geschreven dat er een aantal paarden vanuit Egypte ( paarden pest ) 1 jaar lang opgestald hebben gestaan op de luchthaven. Dat er zelfs speciale stallen voor gebouwd zijn. Maar toen werd ik voor alles uitgemaakt wat lelijk was want het was verzonnen klets dacht men. Goed was laat vorige eeuw maar toch.

Het gebeurd daadwerkelijk! Welliswaar niet vaak voor een heel jaar, maar als papieren niet in orde zijn, er een gek is die alle quarantaine kosten blijft betalen en zelfs aanbouw van ( tijdelijke ) stallen blijven de paarden waar ze zijn. Een soort juridisch vacuüm....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:55

Er staat sinds eind november. Dan staan die paarden er iets meer dan een maand ipv 2 maanden toch!?
En heel eerlijk, ik ken wel meer paarden op stallen die er bijna jaar rond enkel uit komen om een wandelingetje te maken omdat hun eigenaar er geen zin of tijd voor heeft.
Niet dat ik dit goed praat he maar die paarden die daar nu vast zitten zullen vast goed verzorgd worden en gaan niet dood van een maandje wandelen.

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:51

xFioon schreef:
Ik ben wel benieuwd of ze je ook stalgeld/voerkosten rekenen als invoerder/eigenaar

Ja zeker wel, het is ook iets om rekening mee te houden in je budget om een paard te importeren dat er wat mis kan gaan met hetpaperwerk en er dus (niet goedkope) extra kosten voor quarantaine stalgeld bijkomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:02

Ik vind het best heftig..wat jij schrijft ook Pareltjes.

En oke, een paddock zou wellicht niet heel makkelijk te realiseren zijn maar op een vliegveld hebben ze vast genoeg hangars waar wellicht een deel omgebouwd kan worden tot een (overdekt) losgooi stuk?

Zeker als zoiets vaker voorkomt lijkt me dat in het kader van dierenwelzijn toch een pre.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:33

Dat ze maar mega verkeers(-en vliegtuig)mak terug mogen keren >_<

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:35

Elisa2 schreef:

En oke, een paddock zou wellicht niet heel makkelijk te realiseren zijn maar op een vliegveld hebben ze vast genoeg hangars waar wellicht een deel omgebouwd kan worden tot een (overdekt) losgooi stuk?

Zeker als zoiets vaker voorkomt lijkt me dat in het kader van dierenwelzijn toch een pre.

Ga ervan uit dat dit geen paarden van 10.000 zijn .
Risico lopen en ze losgooien en vervolgens n claim krijgen ?!
Lijkt me niet dat ze dat risico lopen willen .

Chasing Dreams

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 00:20

Elisa2 schreef:

De dieren zijn destijds top verzorgd hoor. De Amerikaanse koper liet het afweten en liet de paarden barsten om afgemaakt te worden. Dat moest destijds vanwege egyptische paardenpest. Een NL fokker heet zich om de dieren bekommerd en alle kosten van 1 jaar verplichte quarantaine op zich genomen. Daarna is hij wel de eigenaar geworden. Zowel de verkopende partij als de kopende partij hebben de dieren schandalig laten stikken. En dat terwijl ze heel goed wisten dat er niet via NL vervoerd mocht worden.

De paarden hebben 1 jaar opgestald gestaan en mochten uitsluitend wandelen binnen de kleine overdekte gangen. Vanwege de uiterst zware maatregelen paardenpest buiten de landsgrenzen te houden. Maar ze hebben het allemaal fysiek en mentaal goed doorstaan.

Soms gebeuren er dingen met regelgeving etc.waardoor dieren in een vreemde mallemolen van papieren wetten terecht komen die in de pratijk veel ellende veroorzaken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:24

Ik vind het toch heftig voor die dieren, ondanks de goede verzorging maar een jaar niet los komen..niet even de benen kunnen strekken. Ondanks dat ze dan verder top verzorgd werden.

Zinzi, maar van de hele tijd op stal staan krijgen ze weer andere gezondheidsproblemen als je pech hebt..dus daar lopen ze dan toch even goed een risico mee?

-Kurt Albrecht-

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:33

Pareltjes schreef:
Soms gebeuren er dingen met regelgeving etc.waardoor dieren in een vreemde mallemolen van papieren wetten terecht komen die in de pratijk veel ellende veroorzaken.

Niet alleen dieren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:37

Jemig wat een heftig verhaal, dat kende ik helemaal niet.

-Kurt Albrecht-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:07

Is zelfs verfilmd: The Terminal.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:42

Elisa2 schreef:
Ik vind het toch heftig voor die dieren, ondanks de goede verzorging maar een jaar niet los komen..niet even de benen kunnen strekken. Ondanks dat ze dan verder top verzorgd werden.

Zinzi, maar van de hele tijd op stal staan krijgen ze weer andere gezondheidsproblemen als je pech hebt..dus daar lopen ze dan toch even goed een risico mee?

Wel even een opsteker voor NL grootste luchthaven. Zij waren zo slim het betreffende stamboek in NL te contacteren waarna het “ reddingsplan” is opgetuigd. En volledig bekostigd door één regelrechte liefhebber.