HALL - De pony's Queenie en Sheanie hebben hun baasjes in Hall bij Brummen vrijdag op zaterdagnacht een slapeloze nacht bezorgd door een nachtje op stap te gaan. Eigenaar Peter de Koningh belde Omroep Gelderland zaterdagmorgen, in onvervalste paniek, met een oproepverzoek en een signalement: kleine zwarte Shetlander en grotere pony met donkere paardendeken. Hij had na een eindeloze zoektocht 112 gebeld, maar de politie kon niet helpen zoeken en deed geen oproep.
Schrikken De familie vreesde intussen voor ongelukken. "Dit is wel een erg onhandig moment voor een ontsnapping. We zijn als de dood dat ze opeens de weg op lopen of dat er dingen gebeuren als ze schrikken van knallen. En wie weet hoe ver weg ze al zijn. Ze kunnen wel in Apeldoorn lopen ondertussen", aldus De Koningh zaterdagmorgen.
Staldeurtje De twee ontsnapten vrijdag nadat de dochter des huizes per ongeluk het staldeurtje open liet staan, aan de Zwarteweg in Brummen. "We hebben daarna met lampen overal gezocht hier in de wijde omgeving, maar ze waren nergens te bekennen. Toen hebben we de politie gebeld, maar die konden ons niet helpen."
Juichkreet Maar nog terwijl De Koningh met de foto's en het signalement van de twee pony's, klonk op de achtergrond een verbaasde juichkreet. Queenie en Sheanie liepen opeens het terrein op. Ze hadden zelf de weg terug naar de voerton gevonden. De wanhoop in huize Koningh sloeg om in opluchting en de staldeur zit weer goed dicht.
Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.
Het is wat met die Shetlandpony's. De mijne hadden op vrijdag ook even kort de vrijheid geroken. Ik had gelukkig mijn broer die er meteen achteraan is gegaan. En ik heb zelf eerst maar een halster gepakt. De oudste is echt een wegloper. Ik wilde alleen even de jongste voor een nieuwe deken passen. En toen glipte de oudste onder de draad door. Altijd net wanneer je de poort slecht sluit en geen mobiel bij je hebt. Ze krijgen echt zelden de kans, dit is de 3de keer in de 15 jaar dat ik de oudste heb. Ze hadden niks aan hun avontuur overgehouden ook in dit geval. Zelfs vrijdagavond nog gewoon op les geweest voor de kar. Gelukkig dat de pony's van deze mensen ook zonder kleerscheuren terug zijn gekomen, want als je niet ziet waar ze heen gegaan zijn dan zijn ze echt zomaar een eind gevlogen. Mijne hielden overigens ook keurig het fietspad aan ipv de weg(hadden ze toch wat onthouden van onze ritjes) en alle automobilisten stopten netjes en het merendeel heeft zelfs geholpen met vangen. Dus echt petje af aan alle helpers.
Oef dat is inderdaad rond de meest ongunstigste tijd van het jaar! Gelukkig is alles goed gegaan.
''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''
Onze shet was van de week ook 's nachts aan de wandel gegaan. Ook iets met een deurtje wat dochter niet goed had dichtgedaan. Voeremmertjes lagen door de stalgang, en hij had zijn staldeur zelf weer netjes dichtgedaan. Ik kon op de camera later terugzien dat hij om 10 over 4 eruit was gegaan en vlak daarna het pand had verlaten. Hij stond de volgende ochtend netjes in het weiland naast ons te grazen.
Fijn dat deze beestjes netjes thuis zijn gekomen!
Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10 My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022(te koop) Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023 Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen! Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)
Het lijkt me ook dat de politie daar geen tijd voor heeft. Wel zou de politie er een melding van moeten maken, vind ik. Zodat als iemand belt met de melding van gevonden paarden, de link kan worden gelegd.
Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.