[COLUMN] Als het kind (paard) maar een naam heeft!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[COLUMN] Als het kind (paard) maar een naam heeft!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-22 21:13

*Facebookpagina misterA
Algemeen

Afbeelding
Adri Zekveld, bokker misterA, met het paard Vivaldi.
Foto: Facebookpagina misterA

Adri Zekveld, op Bokt beter bekend als misterA, is de eigenaar van Stal Sollenburg in Almere. Hier fokt hij KWPN dressuurpaarden. Meerdere van zijn fokproducten behaalden mooie scores op grote wedstrijden en keuringen. Op zijn Facebookpagina schrijft hij ook regelmatig een column. Onderstaande, over namen van paarden, verscheen op 15 december. MisterA heeft ons toestemming gegeven om deze op VN te plaatsen.

Paarden en naamgeving, daarover valt veel te vertellen. Vaak is het geven van een naam aan regeltjes gebonden. Tradities of voorschriften bepalen vaak met welke naam onze edele viervoeter door het leven moet gaan. Creatieve bedenksels zijn vaak in de minderheid. En zelfs dan doen ze het bovengenoemde gezegde veel eer aan. Soms zie ik een naam waarvan ik denk, daar is echt over nagedacht. Als de naam door een volgende eigenaar tenminste niet is gewijzigd. Of juist wel.

Zijn naam eer aan doen
Zoals bijvoorbeeld Ferro, wat zoveel betekent als metaal. Het zegt wat over kracht.
Of Jazz, dat refereert aan dans en beweging. Al was zijn geboortenaam anders, namelijk JACOB. Vernoemd door hun fokkers naar Jacob Melissen, de bekende hippisch journalist. Krack C is ook een crack geworden, hijzelf en veel van zijn kinderen. Bijvoorbeeld Vivaldi, dan hoor je bijna al "De Vier Jaargetijden" van de meester componist Antonio Vivaldi. Dan hoor en zie je een prachtige Kür op Muziek. Ook diens zoon Vitalis, maar daarover straks meer.

Hij heeft zich een naam gemaakt
Zojuist noemde ik de naam van Jacob Melissen. Ik herinner mij een humoristische column van zijn hand, medio 2005 en geplaatst in het blad In de Strengen. Dat ging ook over naamgeving, hoe traditioneel dat vaak was en nog steeds is. Bijvoorbeeld de traditie van naamgeving in de merrielijn. De lijn startte bijvoorbeeld met Jopie. Het veulen heette dan Popie. Vervolgens Zopie, Dopie en Hopie. Ik meen me te herinneren dat Melissen met het voorbeeld kwam van Lantaarnpaal, en vervolgens ging men verder met Pantaarnpaal en Zandtaarnpaal.

Bij onze oosterburen hebben ze een andere systematiek. De naam van met name de hengstveulens begint met de eerste letter van de naam van de vader. Zo zie je in één oogopslag welke hengstenlijn het is. Ware het niet dat er ook wel eens een stempelhengst opduikt met eenzelfde beginletter. Gefokt door die verdraaide Hollanders die nu ook bij andere stamboeken furore maken. De F-lijn bijvoorbeeld. Van oudsher Furioso xx maar daar dendert "onze" Ferro wel mooi doorheen.

Een goede naam is geld waard!
Dat beseffen met name hengstenhouders. De naam van een aanstaande goedgekeurde hengst wordt door de eigenaar én het KWPN tegen het licht gehouden. Het moet pakken. Snel overleg met mede-eigenaren of mensen die ook zeggenschap menen te hebben, volgt. Soms een mooie verandering maar vaak ook bekruipt me het gevoel, van dat de oorspronkelijke naam zeker zo creatief en veelzeggend was.

Mijn naam is Haas
En dan ben ik weer volop aan het zoeken. Komt er een naam van een héél vroeger vriendinnetje voorbij. O, oo, niet doen. Te weinig vriendinnetjes gehad in m'n jonge jaren. Dus echt niet voldoende namen om daar een merrielijntje mee op te bouwen.

In s'hemels naam
Astrid betekent Goddelijke Schoonheid. En Egyptische, Romeinse en Griekse goden waren er zat. Dus daarmee kom je heel ver.

Naam maken (Genesis 4)
Creatief zijn is ook een vak. Soms hele leuke nieuwe namen, soms is het een Engelse volzin. Zoiets van "Tip of the Iceberg. En we noemen het veulen Tietje...."

Nog twee weken te gaan. Dan kan er een probleem ontstaan. Wordt er nog een heel laat veulen geboren, moet de naam dan met een S beginnen, of is het een heel vroeg veulen? De kurk van de champagnefles is de scheidslijn en gaan we met zijn allen over naar de letter T. Lijkt me geen moeilijke letter. Ik kan me nog goed herinneren dat er 17/16 jaar geleden een merrie meeliep in de show van Lauw van Vliet, genaamd Tante Truus! Zo zie je maar weer. Een bijzondere naam blijft hangen.

Een klinkende naam hebben
Oja, Vitalis, daar valt ook nog wel wat over te zeggen. Een geniale vondst van zijn naamgever. Zijn geboortenaam was Capriool. Wat velen ongetwijfeld wel weten is Vitalis (Frans, spreek dus uit als Vietalie) een hoofdpersoon uit de historische bestseller "Alleen op de wereld" van Hector Malot. Een kinderboek uit het eind van de 19e eeuw, waar je de traantjes vaak bij weg moest pinken. En niet alleen door de kinderen.

Waarom ik Vitalis zo'n passende naam vind voor de hengst, de Vitalis uit het boek is een rondreizende artiest die de mensen in die tijd wist te vermaken met zijn circusacts met zijn meereizende dieren en met zang en dans. De hengst Vitalis heeft ook wel wat omzwervingen gemaakt in zijn jonge leven.

Wat mij eigenlijk erg verbaasd heeft, is dat, voor zover ik heb kunnen nagaan, niet één veulen van Vitalis is vernoemd naar Hector, de auteur van het boek. En ook niet naar de hoofdpersoon, Remi. Of naar de dieren die Vitalis en Remi vergezelden: het aapje Joli Coeur en de hondjes Capi, Dolce en Zerbino.

Ik wens jullie allen veel creativiteit toe bij het bedenken van mooie, passende en pakkende namen.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

pillow

Re: [COLUMN] Als het kind (paard) maar een naam heeft!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 22:03

Jacob Melissen noemde zijn veulen Kleurenfoto.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 01:51

En dan wordt dan Meurenfoto, Zeurenfoto , … ?

Don't take anything for granted

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:19

Uitdentreurefoto :j

Als ik me goed herinner is/was kleurenfoto een hengst, dus geen begin van een merrielijn ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:20

Ik vind op zich de Amerikaanse manier van namen geven zoals bij de Quarters, Paints en Tennessee Walker (een combi van namen van ouders en voorouders) best wel aardig.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:29

Ibbel schreef:
Ik vind op zich de Amerikaanse manier van namen geven zoals bij de Quarters, Paints en Tennessee Walker (een combi van namen van ouders en voorouders) best wel aardig.

Dat vind ik ook tof!

Bij ons zijn er soms fokkers met 'thema's' , dat vind ik ook leuk. Dus dat je filmsterren neemt, of een achternaam die leuk pakt.

Zo heb je de Well paarden:
Tissum Well
Daarom Well
Alhoe Well
Andersik Well
Datzal Well

Ik vind dat goud.

Er was ook een fokker die fokte met 'pikante namen'
Souteneur
The Black Pimp
Poessie Piquante

En de laatste uit die merrie(inmiddels ver in de 20) moest met een U beginnen en dat werd:
Uit de oude doos

:+

Mensen bedenken wat he :+

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:16

Ibbel schreef:
Uitdentreurefoto :j

Als ik me goed herinner is/was kleurenfoto een hengst, dus geen begin van een merrielijn ;)

Ja was een Gelderse hengst

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:31

Nomen est omen, oftewel: de naam is een voorteken…

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:45

abby schreef:

Precies en daarom vind ik dat je een dier (of mensenkind) een leuke of mooie naam moet meegeven. Niet zo maar iets raars zoals enkele voorbeelden hierboven. Nou zijn roepnamen wel te veranderen maar ze staan wel ingeschreven met een bepaalde officiele naam. Vaak veranderen mensen trouwens een naam terwijl ik dan vond dat de originele naam mooier en passender was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:08

abby schreef:

Eens. Bij mijn eerste veulen is er lang gedisscussieerd over de naam en uiteindelijk werd het frans. (toeval hoewel ik ook franse roots heb ergens ver weg dus misschien ook een stukje van mijn vorige levens die even een mening kwamen geven. :+). De merrie in kwestie doet die naam eer aan. :j Zij kreeg een zoon. Hoewel er heel veel namen gepasseerd zijn is zijn naam uiteindelijk die geworden wat als eerste in mijn hoofd schoot. Eveneens frans. Omdat de merrie een franse naam had wilde ik verder gaan in het frans (gezien ik nog een veulen van haar wil). Dus een volgend veulen zal ook een franse naam krijgen. :) Maar altijd eentje met een positieve "boodschap". Zo lopen hier dus Rêve D'or en Yoyeux Coeur (het moest met een Y beginnen dus beetje verbasterd. :+)
verder heb ik al een heel lijstje met franse namen voor vrijwel elke letter van het alfabet gezien we nog niet weten wanneer we haar terug dekken maar op het einde van de dag: Rêve was 3 maanden oud toen ze haar officiële naam kreeg, tot die tijd verdiende ze door haar gedrag al snel de naam "terror" (van kleine terrorist, wat veelal met veel liefde en enige wanhoop geroepen werd.). Het gevolg is dat ze nu als ze zich gedraagd "Rêve" genoemd wordt en als ze zich aan het misdragen is en je roept "TERROR!!!" dat ze spontaan alles laat vallen waar ze mee bezig was. _O- roep je op diezelfde manier Rêve doet ze gewoon door. :+

Yoyeux Coeur is een mond vol maar diens roepnaam is eigenlijk een vrij vertaalde afkorting van de betekenis: Joy.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:21

abby schreef:

Mwah.
Ik heb 20 jaar geleden twee rare kruisingen op stapel gezet: Arabier maal TWH. De resulterende veulens kregen de namen Folly en Caprice (met nog een verwijzing naar vader en moeder erbij, maar dat doet verder niet ter zake). Beide namen betekenen ongeveer hetzelfde: 'geintje' of 'gril'. Vanwege het gekke idee om die kruisingen te fokken. Was trouwens een schot in de roos, geweldige paarden.

Geen van beide had ooit neiging tot geintjes of grillen.
Kind van Folly heet Joker, is eigenlijk ook wel een serieus kereltje.

Wie doet er het meest idioot en is een ware joker? Luna. En die heet geen Luna vanwege maan-gerelateerd raar gedrag, ook niet omdat ze met volle maan is geboren, maar omdat de Lunaria bloeide tijdens haar geboorte, en die foklijn in principe namen van bloemen krijgt.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:22

Ik heb de (roep-)naam van mijn paard veranderd omdat ik zijn stamboeknaam niet leuk vindt. En toch denk ik weleens: past z'n roepnaam wel bij hem

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 19:26

Ibbel schreef:
abby schreef:

Mwah.
Ik heb 20 jaar geleden twee rare kruisingen op stapel gezet: Arabier maal TWH. De resulterende veulens kregen de namen Folly en Caprice (met nog een verwijzing naar vader en moeder erbij, maar dat doet verder niet ter zake). Beide namen betekenen ongeveer hetzelfde: 'geintje' of 'gril'. Vanwege het gekke idee om die kruisingen te fokken. Was trouwens een schot in de roos, geweldige paarden.

Geen van beide had ooit neiging tot geintjes of grillen.
Kind van Folly heet Joker, is eigenlijk ook wel een serieus kereltje.

Wie doet er het meest idioot en is een ware joker? Luna. En die heet geen Luna vanwege maan-gerelateerd raar gedrag, ook niet omdat ze met volle maan is geboren, maar omdat de Lunaria bloeide tijdens haar geboorte, en die foklijn in principe namen van bloemen krijgt.

Denk ook niet dat je het moet behandelen als een exacte wetenschap. :P
uiteindelijk is het meer een bijgeloof dat voort gevloeid is vanuit mythes. (iedereen die fantasy leest weet bv dat feeën, en niet de tinkerbells maar de iets minder sympathieke varianten, veelal hun echte namen niet "geven" omdat de echte naam hun vijanden macht geeft over hen.)
Die verhaallijn zal je in vrijwel elk boek over feeën terug vinden. Dat komt vast ergens van. :)

en van daaruit komt waarschijnlijk ook het bijgeloof dat namen macht hebben.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:08

@Ayasha, wat een interessante informatie!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:15

leuke colum... ik ben geen fokker dus hoef gelukkig niet over namen na te denken, maar een van de eerste manegepony's waar ik in de jaren '80 op reed heette Jolli Coeur ... nooit vergeten :)

pensioenplek vol-pension voor pony of klein paard:
https://www.bokt.nl/markt/ad/526472/pen ... eschikbaar
don't bite the hand that feeds you

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:37

Zo blijft manege pony "Nota Bene" altijd een fantastische naam :+

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:52

Ik vind dat de paarden van fokfanaat hier op bokt ook de meest briljante namen krijgen. Zoek maar even op Uut Uune - die stalnaam is trouwens ook geweldig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:11

Ik zit nu een beetje met de handen in het haar over de naam die ik mijn veulen bijna 3 jaar geleden heb gegeven.....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:19

Moeten we nu gaan terugzoeken in je berichten? :P :))

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:42

Babootje, ik ben ook nieuwsgierig nu.

Wat een leuke column trouwens :) interessant.

-- Trotse moeder van een knappe dochter van 20.09.2009 --

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:52

Ibbel schreef:
Moeten we nu gaan terugzoeken in je berichten? :P :))

Hmmm....Ik heb hem 3 jaar geleden Polunin genoemd. Ik vond de associatie met een zeer getalenteerd danser wel mooi voor een dressuurgefokt paard. Een beetje een controversiële reputatie, die Sergei Polunin, maar dat hebben grote artiesten wel meer. Nu in het licht van de oorlog met Oekraine vind ik m wat minder leuk als aanhanger van Poetin; had zelfs het hoofd van Poetin op zn borst laten tatoeren. :roll: Las van de week in de krant dat hij daarom geweigerd werd voor een optreden in Milaan. Hij scheen overigens wel op het redelijk rechte pad te zijn de laatste tijd. Maar het is wel een vlek zeg maar...
https://hennieharinck.com/2022/04/07/de ... an-verzet/

Enfin, onze 3 jarige heet voor ons gewoon Pol, Polletje en dat past wel bij hem.

En ja, leuke colllumn. Je denkt toch altijd goed na over de naam van je eerste fokproduct. Maar niet goed genoeg helaas in mijn geval :+
Laatst bijgewerkt door Babootje op 02-01-23 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:54

Bij kwpn-ers moet volgens mij de naam van een veulen beginnen met de letter van dat jaar.En zo zijn er meer regels voor de diverse stamboeken volgens mij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:35

Ach ja, de naam van die Duitse merrie Poëtin (dichteres dus) was ook niet zo heel handig, achteraf bekeken... :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:17

De stadskater van Amersfoort heet nog steeds Poetin. Hier wordt uitgelegd waarom.

Citaat:
,,Laat die Rus zijn naam maar veranderen dan. Hij is hartstikke lief, gaat overal naar binnen. Die eikel in het Kremlin gaat ook overal naar binnen, maar dat is het dan ook, qua overeenkomsten.”

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:33

Dit topic doet me denken aan de Roodnootstam. Daarbij kwamen ook de raarste namen voorbij :D

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert