Jameson in 2023 niet ter dekking, beschikbaar via diepvriessperma

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Jameson in 2023 niet ter dekking, beschikbaar via diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 10:57

Eurodressage
Fokkerij

Afbeelding
Jameson en Marieke van der Putten tijdens de hengstenshow bij Van Uytert 2019.
Foto: Timo Martis Fotografie


De bekende KWPN-hengst Jameson zal in 2023 niet ter dekking staan. Hij zal zich gaan focussen op de sport.

Eigenaar RS2 Dressage maakte deze beslissing bekend op social media. "Omdat we ons willen focussen op het Grand Prix-niveau, en daarvoor onze tijd willen nemen, is Jameson RS2 in dekseizoen 2023 alleen beschikbaar via diepvriessperma."

De vader van Jameson is Zack, en zijn moeder de Keur merrie Atilinda M (Negro x Krack C). Hij is gefokt door Willeke Bos. Saskia en Jacques Lemmens kochten hem als embryo op de Prinsjesdag Veulenveiling van 2013.

Kampioen van de keuring
De grote zwarte hengst Jameson trekt al vanaf het begin de aandacht.

Hij werd kampioen op de KWPN hengstenkeuring van 2017, maar hij stond in het volgende voorjaar niet meteen ter dekking, zoals waar veel hengsteneigenaren wel voor kiezen vanuit commercieel oogpunt. Het paard kreeg de tijd om te groeien en zich te ontwikkelen.

Met Marieke van der Putten won Jameson de finale van de Pavo Cup van 2018 en hij mocht een verkorte prestatieproef doen, die hij in de herfst van 2018 won met 90 punten.

Marieke van der Putten
Jameson wordt gereden en uitgebracht door Marieke van der Putten.

De combinatie is bijna onverslaanbaar in Nederland. Ze wonnen de finale van de KWPN Hengstencompetitie van 2019 en 2020. In 2018 wonnen Jameson en Marieke de finale van de Pavo Cup en in 2019 werden ze tweede, achter Johnny Depp. In 2020 werd de finale van de Pavo Cup geannuleerd vanwege corona.

Op internationaal niveau kon Jameson tot nu toe nog niet voldoen aan zijn reputatie als winnaar in Nederland. De krachtige hengst laat spanning zien in stap, terwijl hij indruk maakt met zijn draf en galop. Op het WK voor Jonge Paarden in Ermelo in 2019 werd hij achtste bij de vijfjarigen, en in 2021 werd hij in Verden zesde bij de zevenjarigen.

Van der Putten brengt Jameson nu nationaal uit op Lichte Tour-niveau en hoopt in 2023 de overstap naar de Grand Prix te maken.


Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 50064
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:03

Snap ik wel. Gezien zijn collectie nakomelingen op de HK dit jaar zullen ze minder dekkingen verwachten aankomend seizoen. Dan maar de sport voorrang.

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jameson in 2023 niet ter dekking, beschikbaar via diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 16:18

Dat zei ik ook op Facebook en toen werd Marieke boos op mij...

Suzanne F.

Berichten: 50064
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 16:36

Elisa2 schreef:
Dat zei ik ook op Facebook en toen werd Marieke boos op mij...


Oh….
Ik zit niet op Facebook gelukkig. Maar het doet niets af aan het feit dat het superfijn sportpaard is toch? Ik wens ze veel succes in de sport.

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jameson in 2023 niet ter dekking, beschikbaar via diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 16:47

Ja ik zei ook al dat ik het een fantastisch paard vind en hoop dat ik het mis heb wbt de nafok en dat het goede sportpaarden worden. Ik zelf twijfel daar alleen aan voornamelijk door de stap.

Maar goed, de fokkers zullen lijkt me echt wel wat minder interesse hebben na de collectie op de eerste bezichtiging.

Suzanne F.

Berichten: 50064
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 16:58

Elisa2 schreef:
Ja ik zei ook al dat ik het een fantastisch paard vind en hoop dat ik het mis heb wbt de nafok en dat het goede sportpaarden worden. Ik zelf twijfel daar alleen aan voornamelijk door de stap.

Maar goed, de fokkers zullen lijkt me echt wel wat minder interesse hebben na de collectie op de eerste bezichtiging.


Dat lijkt mij ook.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16083
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Jameson in 2023 niet ter dekking, beschikbaar via diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 00:41

De eerste keer keuringsseizoen is voor een hengst echt geen graadmeter. Met het afstammelingenrapport erbij gaan fokkers ook bewuster kiezen en krijgen hengsten vaak merrie’s die ze beter passen. Kijk maar eens naar het veulenrapport van Florencio. Zijn fokadvies was destijds een wat zwaardere merrie. Daar kwamen ze toen snel van terug en uiteindelijk is hij wel Keur geworden.

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:33

Dat begrijp ik, alleen zijn nakomelingen konden allemaal niet stappen..ongeacht uit welke merrie ze kwamen en hij heeft toch wel goede merries gehad. En zo'n stap gaat zwaar mee tellen in de proeven en is nog weinig aan te sleutelen in tegenstelling tot de andere gangen.

Suzanne F.

Berichten: 50064
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Jameson in 2023 niet ter dekking, beschikbaar via diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:45

Eens, hij stempelt wel echt enorm en niet altijd in positieve zin. Je haalde ze er zo uit. En ze kwamen echt uit hele goede merries en merrielijnen met veel sport en prestaties.
Ik denk zomaar dat hij nu echt veel minder gaat dekken en dan snap ik de keuze voor de sport heel goed.

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jameson in 2023 niet ter dekking, beschikbaar via diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:48

Nou precies dat dus.

Ik vond het wel mooie types qua model, en allemaal konden ze goed draven met een goed achterbeen vond ik dus het is niet dat ik geheel negatief ben over zijn nafok. Maar de stap en gebrek aan souplesse was toch echt wel een groot ding. Dus ik denk ook dat hij minder gaat dekken nu, en wellicht komen zijn nakomelingen bovendrijven als fantastische sportpaarden. Dan zal de vraag wel weer toe nemen.